Toon posts:

Shortcuts and other useful facts

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een keyboard man en heb net een week een Macbook [wie niet onderhand?]. Ik heb vraagjes voor alle leute:

1. Welke shortcut je bij de menubalk van het openstaande programma brengt. Wat bij Windows de Alt toets doet.
Na wat zoeken vond ik de volgende hint: ^F2 , maar welke combo is dit? :?

2. Hoe krijg je een Minimized venster weer uit de dock zonder je muis te gebruiken?

3.Wat kan ik allemaal doen voor dat extra beetje zuinigheid en dus battery life?
Ik zet alle zendapps uit [blauwetant en wifi etc], maar maakt het bijvoorbeeld ook uit hoeveel programma's je hebt lopen [geheugen drain]? Gebruiken sommige widgets meer resoures dan anderen? :?

4. Wanneer er een dialoogvenster verschijnt [save/don't save/etc] wat zijn de sneltoetsen om hier uit te kunnen kiezen!!!? :|

5. Het Airport pulldownmenu komt altijd zo ontzettend traaaag naar beneden: Iets aan te doen?

6. Safari ondersteund geen rich text format in gmail of heb ik het fout...? Met rich text bedoel ik ook het trucje om streepjes op je klinkers te krijgen? Hoe zit dit en hoe zet ik beide aan?

Zo, dit zijn de vragen voor deze week. Tune in next week. :*)
grapje

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:24:
1. Welke shortcut je bij de menubalk van het openstaande programma brengt. Wat bij Windows de Alt toets doet.
Na wat zoeken vond ik de volgende hint: ^F2 , maar welke combo is dit? :?
[ctrl]-F2, en bij de standaardinstelling moet dar dus ook nog [fn] bij.
2. Hoe krijg je een Minimized venster weer uit de dock zonder je muis te gebruiken?
Gebruik de Witch app (Google)
4. Wanneer er een dialoogvenster verschijnt [save/don't save/etc] wat zijn de sneltoetsen om hier uit te kunnen kiezen!!!? :|
[Command]-[s] is volgens mij meestal save, maar je kunt in preferences aangeven dat je met [tab] langs de opties kunt lopen.
6. Safari ondersteund geen rich text format in gmail of heb ik het fout...? Met rich text bedoel ik ook het trucje om streepjes op je klinkers te krijgen? Hoe zit dit en hoe zet ik beide aan?
Dingen als é en zo? Ik gebruik zelf geen gMail in Safari, dus of [option]-[e], [e] werkt weet ik niet. Hiervoor is een handige widget van taco widgets beschikbaar (Google).

[ Voor 32% gewijzigd door Zpottr op 09-03-2007 00:07 ]

Zoef

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
1. dat is de alt of option toets. links van de apple toets
2. verschilt per app. ik heb bijvoorbeeld bij iTunes zo ingesteld dat apple+1 het hoofdvenster is. als iTunes nu geminimaliseerd is en dan apple+1 druk komt hij weer tevoorschijn.
3. wifi, bleutooth, geluid uit, scherm op half of nog lager, geen cd/dvd's in de drive, geen ipod of andere randapparatuur er aanhangen. qua openstaande programmma's moet je het wel erg bont maken wil het meer stroom slurpen. ik merk pas verschil eigenlijk wanneer ik echt iets met al die programma's tegelijk ga doen
4.enter voor de blauwe en tab om de cirkel te verplaatsten en vervolgens met spatie te selecteren
5. eh...sneller klikken? nee, is niks aan te doen behalve dan bijvoorbeeld andere progjes gebruiken zodat je die niet meer hoeft te gebruiken
6. stréépjes? alt+e bijvoorbeeld. open een text bestand en kijk even wat de alt toets doet met de resterende letters. ook kan je via de keyboard viewer handig zien welke toetsen in combinatie wat doet.

En wat misshien wel een leuke is voor jou, aangezien je een keyboard fetishist bent, dat je in de System Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts ook je eigen shortcuts voor ALLE programma's kunt maken die je in het menu ziet staan. Erg handig om bijvoorbeeld het maximaliseren van vensters te bevorderen met het toetsenbord. :)
succes!

[ Voor 14% gewijzigd door Sage op 09-03-2007 00:09 ]

kleurbleur.nl

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Een paar essentiele tips voor een collega muis-verloochenaar:
  • ipv windows *minimizen* kan je ook een app *hiden*. Dit doe je met appeltje+H. Als je daarna de app selecteert in de dock of met appel+tab, heb je de venstertjes weer.
  • verander bij de keyboard shortcuts *move focus to menu bar*, *move focus to status menus in the menu bar* en eventueel andere dingen naar snel beschikbare toetsen. Deze twee gebruik ik vaak.
  • gebruik quicksilver... ik gebruik 't eigenlijk alleen als app launcher en voor system preferences, maar de functionaliteit gaat vrij ver
Keybaord shortcuts in dialoog vensters:
  • Zorg ervoor dat "Full keyboard access" op "All controls staat" (staat onder de keyboard shortcuts)
  • De helemaal blauwe knop luistert naar enter
  • De blauw omlijnde knop luistert naar spatie
  • Tab laat de blauwe omlijning over de knopjes hoppen
Je kan niets veranderen aan het airport pulldown menu'tje, want dan zoekt ie 't netwerk af.

Voor 't geval je er nog niet achter was, een van de mooiste features van mac os x is ... Zoom!!!

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Verwijderd

Topicstarter
Zpottr schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:04:

[ctrl]-F2, en bij de standaardinstelling moet dar dus ook nog [fn] bij.

Gebruik de Witch app (Google)
Jaaaa, dat werkt allemaal en dat witch is echt een heel functioneel progje _/-\o_ Thanx!

Bijna alle vragen zijn beantwoord. Op één [<-- zie je dat!?: bedankt voor de ALT tip! d:)b ] ding na.
Wanneer ik een programma bijv Word sluit krijg ik soms een opslaan dialoog
"Don't save, cancel en save"

Idd de blauwe knop luistert naar enter, prima. Maar Alt/Option, Command, CTRL, Shift, Spatiebalk... 7(8)7 ik weet het niet, maar het werkt iig niet en de blauw oplichtende knop blijft daar ook. Ik heb er een screenshot (b'vo grab) van, maar ik weet niet hoe ik die hierin kan krijgen... :$

Dus is er een helder verlichte geest die daar op kan antwoorden??

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Step

step@tweakers.net#

Volgens mij kun je gewoon met de pijltjes een andere kiezen en selecteren en vervolgens op spatiebalk rammen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Step op 09-03-2007 20:48 . Reden: Brakke NL ook ... te erg ]

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Topicstarter
-Step- schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 20:45:
Volgens mij kun je gewoon met de pijltjes een andere kiezen en te selecteren en vervolgens op spatiebalk rammen :P
Tja, het lijkt zo eenvoudig, maar echt dat werkt niet!!! Ik heb de hele onderzijde van het toetsenbord geprobeerd, maar probeer het zelf uit zou ik zeggen...

/eDIT

*kuch* dit probleem lijkt zich enkel en alleen voor te doen bij MS Office voor de Mac.
De rest van de programma's zoals adobe indd en omni-outliner {wat is dat voor programma echt?} reageren zoals door andere beschreven...

OKay probleem duidelijk en hierbij geen probleem meer..

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 20:40:
[...]
Idd de blauwe knop luistert naar enter, prima. Maar Alt/Option, Command, CTRL, Shift, Spatiebalk... 7(8)7 ik weet het niet, maar het werkt iig niet en de blauw oplichtende knop blijft daar ook.
Zet eerst in System Preferences 'Full Keyboard Access' aan. Dan kun je met tab van toets wisselen. Er komt dan een zwakke blauwe gloed omheen. Die toets kun je met spatie selecteren, enter blijft de default optie. Dat klinkt wat omslachtig, maar het went vanzelf, en uiteindelijk is [tab] [tab] [spatie] net zo makkelijk als [tab] [tab] [enter] :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Sage schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:06:
1. dat is de alt of option toets. links van de apple toets
De ^ is de aanduiding voor de control toets ongeacht het operating system. De ^ is dus de aanduiding voor de control toets in Linux, FreeBSD, MacOS X, AIX, HPUX, Solaris, etc.
Pagina: 1