Toon posts:

Verschil snelheid lezen van verschillende partities?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kort vraagje: :P

Is het lezen van een bestand op partitie Y door een programma dat op partitie X staat langzamer dan het lezen van een bestand wat net zoals het programma op partitie X staat? Of maakt het niks uit?

Partitie X en Y staan op dezelfde harde schijf.

Het gaat hier om een linux machine (RHEL4)

M'n orginele bericht heeft een slotje gekregen omdat ik hem in het verkeerde forum had gepost:
[alg] Verschil snelheid lezen van verschillende partities?

Soultaker heeft een antwoord gegeven:
"Kort gezegd: in grote lijnen maakt dat niets uit."
Per seconde leest php 20 tekst bestanden en de image server zo'n 80 bestanden. Kan het zijn dat in mijn geval de "kleinere lijnen" van belang zijn?

Zou iemand me kunnen helpen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

dit is ook niet het juiste forum, de enige juiste plek voor dit topic is in harde waren, en dan wel de opslagmedia.

Als je weet hoe een harde schijf werkt kan je het antwoord wel bedenken: op de buitenste cirkel zitten meer bitjes dan op de binnenste (grotere omtrek), maar aangezien dat ding even snel rond blijft draaien gaan er dus meer bitjes in 1 seconde onder de leeskop door aan de buitenkant.

Maar dat is amper relevant voor jouw situatie. Jij hebt het waarschijnlijk over veel kleine bestanden, en dan is de zoektijd erg van belang. Misschien dat je t voor elkaar krijgt om die te verkleinen door alles op een kleine partitie te zetten?

Als het overigens steeds dezelfde data is maakt ook dat allemaal niets uit, dan staat die data gewoon in zn geheugen, wat als cache gebruikt wordt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Dank je smokalot voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.
Dat waardeer ik. :)