Toon posts:

XLR naar computer

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg van iemand de volgende 'vraag':

Kan je vanaf XLR (stekker die bijv. wordt gebruikt van draaitafel naar speakers) naar 'computer'?
Dus zodat je kan opnemen wat je zelf mixt op je draaitafels.

Is er iets waarmee je dit om kan zetten?
Ik kom zelf ook niet veel verder. Behalve XLR naar tulp verloopje (rood-wit) en dan op een Creative geluidskaartje prikken,

Budget: 200-300 euro.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Gewoon een XLR naar minijack kopen of maken.

Maar gaan die XLR kabels rechtstreeks in je boxen? Of zit er nog een eindversterker in je boxen?
XLR wordt over het algemeen vooral gebruikt voor microfoons, naar mijn weten niet vaak om een versterkt signaal naar de boxen er door heen te gooien.

[ Voor 34% gewijzigd door -DG- op 08-03-2007 22:01 ]

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Volgens mij zit je hier in het verkeerde subfora (volgens mij moet je Audio & HiFi hebben maar daar hoef je hem niet meer aan te maken)

bot:

Kan dat niet via de Mic In van je geluidskaart ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te twijfelen waar hij zou moeten.

Maar ik ben bang dat de kwaliteit van XLR naar minijack niet best is om het dan vervolgens op te nemen.

• -DG-
Wat voor geluidskaart heb je?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Een line-out of tape-out zie je maar zelden in XLR, maar vaker in RCA ("tulp" / rood-wit). Vooral vanuit mixers. Pas dus op dat je niet verkeerde dingen in de inputs duwt.

Los daarvan; stekkers daarvoor vind je zo, overal en nergens. Maar bij een instrumenten-winkel oid maak je de meeste kans om te slagen..

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

als je werkelijk xlr hebt dus een gebalanceerd signaal zul je dat eerst om moeten zetten naar rca. Dat kan via een verloop (volgens mij is er namelijk geen enkele soundcard met een xlr ingang) Dan heb je dus alleen nog een goede soundcard nodig met een rca ingang en klaar

Verwijderd

over het algemeen zijn de xlr kabels die vanaf een mengpaneel komen niet gebalanceert,

tenminste in 9 van de 10 gevallen hangt de balanseer draad aan de min van de tulp.

soiso werkt dit ook in 9 van de 10 gevallen.

gewoon per xlr stekker een tulp stekker dr aan solderen. ´(of natuurlijk gewoon een mini jack aan 2 xlr stekkers (links en rechts)

let wel op! xlr stekkers zijn niet goedkoop (goede niet tenminste...) een neutrik kost zo´n 5 euro

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 22:18 ]

• -DG-
Als je het signaal van die XLR in de line-in van je geluidskaart doet dan kun je toch gewoon XLR>minijack gebruiken? Ik zou niet weten waarom je dan persee RCA moet hebben. Zolang het signaal maar in je pc komt en het goede volume heeft.
Ik denk niet dat je persee 200-300 euro hoeft uit te geven, maar dat is wel afhankelijk van wat er nu in je pc zit en hoeveel kwaliteit je van de line-in wil.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16
Gezien het budget lijkt me een zelfbouwoplossing niet geschikt, dat is te goedkoop :D (schema's zijn zo op internet te vinden, input stage van een mixer gebruiken, komt neer op een opamp (om differentiële ingangen ook te ondersteunen), voeding en wat weerstandjes per mono kanaal).

Schopje naar AVH dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Geluidsinterfaces met gebalanceerde inputs zijn er zeker wel en ze vallen bijna binnen je budget. Als je live op wil gaan nemen met een computer die een eindje van je mixer staat dan is het wel aan te raden om met een gebalanceerd signaal te werken.

Voor korte afstanden heeft een gebalanceerd signaal echter weinig meerwaarde en kun je net zo goed een XLR->minijack oplossing nemen waarbij je het signaal als ongebalanceerd gebruikt (voor zover ik weet kan dat in de meeste gevallen prima). Dan kun je het met een stuk goedkopere geluidskaart af.

Maar zoals frank2kill al zegt, kijk vantevoren wel even of het signaal van je mixer ook echt gebalanceerd is, anders geef je straks een hoop geld voor niks uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 08-03-2007 22:38 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

StuiTeR schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:03:
(volgens mij is er namelijk geen enkele soundcard met een xlr ingang)
Ow, jawel hoor. Ik heb er eentje voor me liggen, en er zijn er nog vele meer. Het meeste succes zul je hebben met een externe kaart. Interne kaarten met gebalanceerde inputs zijn er ook, maar dan als gebalanceerde jack (dus twee stereo jacks per kanaal nodig). RMI heeft dergelijke kaarten, maar ook M-audio, Edirol (Roland), maar ook EMU en ESI bijvoorbeeld. Binnen dat budget moet er makkelijk wat te vinden zijn.

Wil je het makkelijk doen, dan maak je gewoon zelf een verloopje. Kwaliteitsverlies zal niet zo groot zijn, zeker niet omdat de meeste mixers voor normaal geld toch niet gebalanceerd werken intern. Als het niet bevalt kun je nog altijd die 300 euro uitgeven ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -DG-
offtopic:
Wat is nou precies het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-DG- schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:44:
offtopic:
Wat is nou precies het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd?
Wie zoekt, zal vinden :Y

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 08-03-2007 22:49 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

http://www.audioholics.co...-unbalanced-interconnects
Balance is defined in terms of the impedance of the two signal conductors with respect to a reference, which is usually ground. If these impedances are equal and non-zero, the system is balanced. If the impedances are unequal the system is unbalanced. A signal conductor with a grounded return conductor is, therefore, an unbalanced (sometimes referred to as a single ended) system.
:)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

WTF :? That's just a load of crap :N (no offence hoor ;) )

Dit dekt de lading veel beter:
A balanced audio connection has two wires, one of inverted polarity to the other.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 08-03-2007 22:59 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16
Gebalanceerd werken is vooral storingsgewijs interessant. Stel, vereenvoudigd voorgesteld, dat je een constant signaal van 5V hebt, wat je uitzend door een lange draad, en daar komt nu en dan + of - 1V storing op.
Bij een ongebalanceerd systeem, zal het signaal nu en dan naar 6V en 4V schieten door de storing.
Bij een gebalanceerd systeem, wordt het signaal samen met het inverse van het signaal verzonden, dus een signaal+ draadje waar +2.5V op staat, en een signaal- draadje waar -2.5V op staat. Aan de ontvanger word het signaal- draadje omgekeerd, en opgeteld met het signaal+ draadje, dus er wordt netjes 5V signaal ontvangen. Als er nu echter storing is, krijg je op beide signaaldraden dezelfde storing (daarom moeten ze dichtbij elkaar liggen, doorgaans twisted pair), dus heb je +1.5V en -3.5V (-1V storing) of +3.5V en -1.5V (+1V storing), wat aan de ontvanger netjes aankomt als.... +5 V signaal ==> dat is de kracht van gebalanceerde signalen, je hebt nauwelijks storing.

Of de meerprijs van gebalanceerd werken echter voldoende kwaliteitsverschil geeft, hangt van de situatie af, bij korte draden en "normale" eisen (geen storende omgeving bijvoorbeeld), zal je met ongebalanceerde signalen nauwelijks kwaliteitsverlies hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo is het maar net. Mooie uitleg :)

• -DG-
Ik snap hem, dankje. ;)

Ik zou als TS eerst kijken of de goedkope oplossing van XLR naar minijack genoeg voldoet en anders kun je altijd nog een andere geluidskaart aanschaffen.

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

StuiTeR schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:03:
als je werkelijk xlr hebt dus een gebalanceerd signaal zul je dat eerst om moeten zetten naar rca. Dat kan via een verloop (volgens mij is er namelijk geen enkele soundcard met een xlr ingang) Dan heb je dus alleen nog een goede soundcard nodig met een rca ingang en klaar
Zoals voodooless al zei zijn er inderdaad wel geluidskaarten met een XLR ingang. Om zijn lijstje aan te vullen bestaat er ook nog zoiets als de TonePort UX2. Dit is een externe geluidsinterface die je via USB met je computer verbindt. Het is eigenlijk bedoeld voor het opnemen van gitaar/bass/vocals maar een draaitafel lijkt mij ook mogelijk. Prijs: 219 euro.

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:09:
over het algemeen zijn de xlr kabels die vanaf een mengpaneel komen niet gebalanceert,
Dan word het nu hoog tijd dat je eens naar andere mengtafels gaat kijken.
Als er op een mengtafel een XLR output zit - dan durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat ie echt gebalanceerd is.
tenminste in 9 van de 10 gevallen hangt de balanseer draad aan de min van de tulp.
Dat is de truuk om goedkoop en goed (genoeg) van gebalanceerd naar ongebalanceerd te gaan.
(dus: XLR->RCA of XLR->Minijack)
Je maakt op deze manier echter geen gebruik van de voordelen die gebalanceerde bekabeling met zich meebrengt, maar misschien is dat in dit geval ook overbodig.

Voor de TS:
Als je computer niet tientallen meters bij de bron van het geluid vandaan staat, dan kan je prima een verloopje maken of kopen van XLR->RCA of XLR->Minijack. De kosten daarvan zullen onder de €25,00 blijven.

Staat je computer verder weg, dan kan je passieve of aktieve omzetters van XLR->iets anders gebruiken.(en dat moet je dan dichtbij je computer doen).
Iets duurder maar je maakt nog goed gebruik van de voordelen van gebalanceerde audio.
Kijk even naar DI boxen. Gebalanceerd in en uit, gescheiden dmv een trafo. (of elektrisch in het geval van een aktieve DI box). Na deze box kan je dezelfde truuk doen: een verloopje van XLR->RCA of Minijack.
Maar zoals gezegd: als je computer dichtbij de bron staat heeft dit geen enkele meerwaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 09-03-2007 12:01 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:00:
[...]

Dan word het nu hoog tijd dat je eens naar andere mengtafels gaat kijken.
Als er op een mengtafel een XLR output zit - dan durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat ie echt gebalanceerd is.

[...]

Dat is de truuk om goedkoop en goed (genoeg) van gebalanceerd naar ongebalanceerd te gaan.
(dus: XLR->RCA of XLR->Minijack)
Je maakt op deze manier echter geen gebruik van de voordelen die gebalanceerde bekabeling met zich meebrengt, maar misschien is dat in dit geval ook overbodig.

Voor de TS:
Als je computer niet tientallen meters bij de bron van het geluid vandaan staat, dan kan je prima een verloopje maken of kopen van XLR->RCA of XLR->Minijack. De kosten daarvan zullen onder de €25,00 blijven.

Staat je computer verder weg, dan kan je passieve of aktieve omzetters van XLR->iets anders gebruiken.(en dat moet je dan dichtbij je computer doen).
Iets duurder maar je maakt nog goed gebruik van de voordelen van gebalanceerde audio.
Kijk even naar DI boxen. Gebalanceerd in en uit, gescheiden dmv een trafo. (of elektrisch in het geval van een aktieve DI box). Na deze box kan je dezelfde truuk doen: een verloopje van XLR->RCA of Minijack.
Maar zoals gezegd: als je computer dichtbij de bron staat heeft dit geen enkele meerwaarde.
Ik denk dat de afstand rond de 5 a 6 meter is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat de afstand rond de 5 a 6 meter is.
Dat zou met een fatsoenlijk stuk kabel (lees: GEEN gamma kabel) goed ongebalanceerd te doen moeten zijn.
Dus gewoon een verloopje maken/kopen van XLR -> whatever en een eind kabel erbij.

Alles kan stuk.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

Stoney3K

Flatsehats!

Als je een DJ mixer hebt (van draaitafel), heeft die trouwens meestal ook wel een TAPE uitgang waar gewoon netjes lijnniveau op staat met een tulpaansluiting. Tapedecks (behalve DAT) hebben vaak namelijk geen XLR :)

De makkelijkste en beste oplossing is een simpel verloop van XLR (female) -> RCA (female) en van daaraf een standaard 2xRCA -> 3,5mm stereo die je in je PC prikt. Of je moet een goeie geluidskaart hebben, dan kun je de RCA kabels gewoon tulp-tulp aansluiten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

newpegasus schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:53:
[...]
Het is eigenlijk bedoeld voor het opnemen van gitaar/bass/vocals maar een draaitafel lijkt mij ook mogelijk. Prijs: 219 euro.
Dat is wel een beetje het probleem: externe audio interfaces hebben vaak idd wel een of meerdere XLR-ingangen, maar daar zit 9 van de 10 keer een voorversterker achter voor een mic of een gitaar. Zo niet is 't vaak een Neutrik combo jack, en zit er achter de XLR een voorversterker en wil de jack gewoon een line level signaal.
-DG- schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:59:
XLR wordt over het algemeen vooral gebruikt voor microfoons, naar mijn weten niet vaak om een versterkt signaal naar de boxen er door heen te gooien.
Zeker wel. Maar de laatste tijd niet veel meer idd, daarvoor gebruikt men tegenwoordig liever de wat meer applicatiespecifieke Speakon connector zodat er geen verwarring ontstaat.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 10-03-2007 05:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Als je je opnames in iets hogere kwaliteit wilt maken dan de kwaliteit die je onboard geluidskaartje levert, kun je met dit budget het best even bij m-audio kijken :)
Pagina: 1