Welke router? max 400 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik zoek een router die het bij mij eens wat langer volhoud.
Ik game veel, download veel via bittorrent enzo.
Dus hij moet veel verbindingen tegelijk kunnen maken.
Hij moet krachtig genoeg zijn voor ongeveer 15 computers.
Veel poorten is niet belangrijk want ik heb een linksys 24 poorts gigabit switch.
Ik wil er max 400 euro voor uitgeven. Maar het mag natuurlijk ook een stuk minder zijn, als het maar werkt.
Heb ff wat rond gekeken op internet en ben nu tussen de volgende routers aan het twijfelen:

Cisco SB 107 Secure ADSL Router Prijs: 120 euro
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6216/index.html

D-link DGL-4100 Prijs: 118 euro
http://www.dlink.nl/?go=g...waaFp6DQoHDrqzyFE+ogAAtzm

Draytek Vigor 2910i Series Prijs: 208 euro
http://www.draytek.nl/pages/producten/2910/maininfo.php

Draytek Vigor 2950 Prijs: 426 euro
http://www.draytek.nl/pages/producten/2950/maininfo.php

De laatst genoemde router is mij aangeraden door routershop.nl

Iemand ervaring of advies over bovenstaande routers?

MVG, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Wat is de reden van oa de Draytek en de Dlink?

De DLink is gewoon een normale huis-tuin-en keukenrouter. Enige verschil: gigabit switchje. Maar je zegt zelf een gigabit switch te hebben, dus wat is de meerwaarde van die 4 poortjes op je router?

De Draytek heeft oa mogelijkheden voor dual-WAN (loadbalancing/failover).Ook kun je 200 gelijktijdige VPN tunnels gebruiken.
Leuke functies, maar het drijft de prijs op, en ik zie nergens dat je dit ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Een Epia-based servertje icm Monowall/IPcop oid is minstens even bruikbaar, en een stuk flexibeler (en afhankelijk van de gebruikte hardware ook goedkoper)

15 gebruikers is geen enkel probleem, ze moeten alleen niet allemaal met torrentmeuk gaan werken. (goedkopere routers hebben vaak een 8bits NAT tabel, waardoor ie bij meer dan 256 connecties al op z'n bek gaat). Zoiezo zou ik eea limieten, met 15man heb je wel aardig kans dat er iemand al-dan-niet bewust gaat kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Heb ik geprobeerd met Monowall/IPcop maar op de een of andere vage manier kan ik gewoon internetten alleen de google en gmail lijken te blokkeren.
En het zijn 15 computer maar met 4 man.
En de draytek 2910i dan?
Dat lijkt mij namelijk een mooie router voor zijn geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter_italia op 08-03-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Welke IP Range gebruik je als je nu een linuxbak draait?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 11:59
Ik heb zelf laatst een Draytek Vigor 2700 gekocht voor 116 euro.
Ben er echt super blij mee.
Het is heel gebruiks vriendelijk en duidelijk en overzichtelijk en die gasten van draytek zijn gek op nieuwe firmware updates, dus als er een keer iets niet werkt of niet goed is of verbeterd kan worden is dat ook snel weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 11:23

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Hoewel DJSmiley het een huis-tuin-en-keuken router vind, heb ik kortgeleden een D-Link DGL-4100 aangeschaft voor 75 EUR. (zie prijswatch: pricewatch: D-Link DGL-4100 Router (4x 1000Mbps)) en betwijfel of je daar een EPIA voor kan kopen :)

Deze heeft een NAT tabel voor 4096 connecties, SPI firewall, Gigabit switch, en verder ook optimalisaties voor verkeer (QoS) en 256 instelbare rules voor poorten/ip ranges. Verder zit er een 250Mhz processor in en ik moet zeggen dat ik nu zeer veel P2P verkeer kan afhandelen en ook nog lekker kan surfen. Ome Tom was ook zeer lovend over de wireless versie van deze router. (link: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24726/96)

Er zijn weinig andere routers in deze prijsklasse, echt een aanrader en zeker geen huis-tuin-en-keuken ding, maar dat is mijn mening. Ik heb liever een kleine router dan een of ander extra PC tje wat alleen maar stroom staat te slurpen.

[ Voor 20% gewijzigd door FuzzyFocus op 09-03-2007 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 22:24
Bij Cisco is meestal de hoeveelheid RAM de beperking voor de hoeveelheid connecties die je open kan hebben. Die SB107 heeft 64 MB, maar ik heb geen idee hoeveel daarvan vrij is.
Er is ergens te vinden hoeveel KB een nat entry in neemt, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Mijn 2611XM met 256MB ram kan ongeveer enkele 100.000-en connecties tegelijk aan.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Die Cisco doet geen ITU G.992.5, dus dat betekent max. 8 mbit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor ADSL2 support heb je een Cisco 857 of een 877 nodig, met IOS Release 12.4(4)T.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

een Linksys of Asus met DD-WRT kan misschien een optie zijn, die doen max. 4096 connecties met een aangepaste setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 13:45

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

is het anders niet een idee om zelf een servertje te installeren die als router fungeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Yapser schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:40:
een Linksys of Asus met DD-WRT kan misschien een optie zijn, die doen max. 4096 connecties met een aangepaste setting.
Ik heb hier thuis een ASUS WL-500G Deluxe met DD-WRT en die werkt super, ook met 4096 connecties (niet default, dus ff aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33

mace

Sapere Aude

Mr_Dark schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:46:
is het anders niet een idee om zelf een servertje te installeren die als router fungeerd?
Is het anders niet een idee om het topic te lezen? >:)

Want er staat dat de TS dit al heeft geprobeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MaCe1337 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:52:
[...]
Is het anders niet een idee om het topic te lezen? >:)

Want er staat dat de TS dit al heeft geprobeerd. ;)
Nee, de TS heeft een bepaalde software firewall uitgeprobeerd. Een beetje linux distro heeft in principe ook al meer aan boord dan je nodig hebt voor zoiets, dus het blijft een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff in een Cisco-pdf rondgekeken, Cisco 851 ziet met een 100 Mbps WAN-poort goed eruit. Waarschijnlijk kan het niet 100 Mbps volledig routen, maar 20Mbps moet wel doenbaar zijn? Het zal 225 euro kosten.
http://www.beslist.nl/com..._851_(_CISCO851-K9_).html

Een alternatief is een pentium 1 bak met netwerkkaarten en Clarkconnect Linux. Hiermee kan je een totalitaire netwerkregime opzetten en de users kunnen onder jouw dictatuur/grillen/smaak/goesting/stemming/Big-Brother-neigingen/... leven. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rapture schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:12:
maar 20Mbps moet wel doenbaar zijn?
De 851 doet 10k pps (+/- 6~7 mbit). De 871 is sneller met 25k pps (+/- 15~18 mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
rapture schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:12:
ff in een Cisco-pdf rondgekeken, Cisco 851 ziet met een 100 Mbps WAN-poort goed eruit. Waarschijnlijk kan het niet 100 Mbps volledig routen, maar 20Mbps moet wel doenbaar zijn? Het zal 225 euro kosten.
http://www.beslist.nl/com..._851_(_CISCO851-K9_).html

Een alternatief is een pentium 1 bak met netwerkkaarten en Clarkconnect Linux. Hiermee kan je een totalitaire netwerkregime opzetten en de users kunnen onder jouw dictatuur/grillen/smaak/goesting/stemming/Big-Brother-neigingen/... leven. })
ik vind die pentium 1 bakken anders ook niet echt snel, pentium II / III moet het 'm wel doen maar een goede router verbruikt uiteindelijk minder electriciteit en is uiteindelijk daardoor goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Tja, ook mijn mening is: zonde van je geld. Koop een ouwe K6-2 of Pentium-II van iemand over voor 20 euro en gooi er Debian ofzo op. IPTables erbij, scriptje bouwen, klaar is Kees. Dan kun je voor die 400 euro beter hele mooie andere hardware kopen, een 8800 GTS bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

_DH schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:18:
De 851 doet 10k pps (+/- 6~7 mbit). De 871 is sneller met 25k pps (+/- 15~18 mbit).
Interessant en het heeft ineens meer ram aanboord, 871 kost ongeveer 375 euro. http://www.beslist.nl/com...uter_(_CISCO871-K9_).html
bastian433 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:24:
ik vind die pentium 1 bakken anders ook niet echt snel, pentium II / III moet het 'm wel doen maar een goede router verbruikt uiteindelijk minder electriciteit en is uiteindelijk daardoor goedkoper.
Het is te zien welke functionaliteit je wilt. Met een Cisco ga je vooral natten en ACL's opzetten.

Clarkconnect is vooral voor totalitaire regimes wegens 10GB datalimieten in België, voor meer info: rapture in "Brak Internet in nieuwe woning, welke re..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_DH schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:18:
[...]

Zie ook deze PDF.

Dit zijn echter theoretische waarden:
Router Switching Performance in Packets Per Second (PPS)
Numbers are given with 64 byte packet size, IP only, and are only an indication of raw switching performance. These are testing numbers, usually with FE to FE or POS to POS, no services enabled. As you add ACL's, encryption, compression, etc - performance will decline significantly from the given numbers, unless it is a hardware-assisted platform, such as the 7600 or 12000, which process QoS, ACL's, and other features in hardware (or when a hardware assist is installed, for instance an AIM-VPN in a 3745 will offload the encryption from the CPU). Every situation is different - please simulate the true environment to get applicable performance values.

Knowing the performance for a specific router platform is not a good indication of how well a specific feature will perform. If a feature is supported in the CEF path, for instance, and we know the feature-free CEF throughput in a specific configuration, then we only know the platform's "never-to-exceed" performance but we do not know the actual performance of any given feature, which will always be less.

All numbers are for IP packets only - no IPX/AT/DEC, etc. -
Mbps calculated by pps * 64bytes * 8bits/byte.
Hierbij is 64 bytes een gemiddelde packet grootte.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bl@ckbird schreef op maandag 12 maart 2007 @ 00:00:
[...]

Zie ook deze PDF.

Dit zijn echter theoretische waarden:

[...]

Hierbij is 64 bytes een gemiddelde packet grootte.
Inderdaad, maar ik vind 64 bytes altijd erg conservatief van Cisco. Beetje thuisgebruiker heeft een gemiddelde packetsize van 150~300 bytes. Natuurlijk garanderen ze nooit een dergelijke performance, maar het is niet onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DJSmiley schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:58:
Wat is de reden van oa de Draytek en de Dlink?

De DLink is gewoon een normale huis-tuin-en keukenrouter. Enige verschil: gigabit switchje. Maar je zegt zelf een gigabit switch te hebben, dus wat is de meerwaarde van die 4 poortjes op je router?

De Draytek heeft oa mogelijkheden voor dual-WAN (loadbalancing/failover).Ook kun je 200 gelijktijdige VPN tunnels gebruiken.
Leuke functies, maar het drijft de prijs op, en ik zie nergens dat je dit ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Een Epia-based servertje icm Monowall/IPcop oid is minstens even bruikbaar, en een stuk flexibeler (en afhankelijk van de gebruikte hardware ook goedkoper)

15 gebruikers is geen enkel probleem, ze moeten alleen niet allemaal met torrentmeuk gaan werken. (goedkopere routers hebben vaak een 8bits NAT tabel, waardoor ie bij meer dan 256 connecties al op z'n bek gaat). Zoiezo zou ik eea limieten, met 15man heb je wel aardig kans dat er iemand al-dan-niet bewust gaat kloten.
een epia bak met DSL (damn small linux) icm IPtables, draaiend vanaf een CF kaartje zou ook een optie zijn

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zywall 2 plus?
Pagina: 1