Toon posts:

Arctic freezer 7 pro icm een Asus P5PE-VM

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een computertje met een Asus P5PE-VM moederbord erin en een Pentium D 915 CPU. Tot een paar minuten geleden zat daar altijd een intel boxed koeler in die het geluid van een stofzuiger maakte, niet bepaald gewenst dus.

Nou had ik een Arctic freezer 7 pro voor hem bestelt n.a.v. allerlei reviews en reacties hier. Ik heb Asus Q-Fan aangezet in de hoop dat het moederbord dan netjes het toerental van de fan zal regelen naar behoefte. Dit gebeurt echter niet! De fan draait constant op 2500rpm, en is daarmee al wel een stuk stiller dan de boxed koeler, maar toch is het niet nodig zou je zeggen. Ik heb in de BIOS al de CPU Fan ratio instelling uitgebreid uitgeprobeert (daarmee kan je in % opgeven hoe hard je koeler moet draaien als hij zacht staat), maar ook dat biedt geen uitkomst.

Heeft iemand suggesties hoe ik dit nu toch op kan lossen? Of moet ik gewoon wachten op een eventuele nieuwe bios versie?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 22:26 . Reden: typo ]

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 13:15
Zet digital home uit in de bios. Ik heb dit ook gehad bij mijn p5w dh deluxe. Nadat ik dat had uitgezet deed mn koeler het weer normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen digital home optie in de bios. Dit bordje is een wat goedkoper model (i865 chipset) en heeft niet veel snufjes.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 21:45
mss is speedfan de uitkomst voor je

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Verwijderd

Topicstarter
dat zal ik vanavond eens proberen, maar ik lees veel negatieve verhalen waarin beweert wordt dat dat programma allerlei risico's met zich meebrengt. Of valt dit mee wanneer je eea gewoon goed instelt?

Het liefst zou ik de fancontrol gewoon hardwarematig hebben, maar als dit geen optie is is een stukje software natuurlijk altijd beter dan niets.

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 15:16
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:37:
dat zal ik vanavond eens proberen, maar ik lees veel negatieve verhalen waarin beweert wordt dat dat programma allerlei risico's met zich meebrengt. Of valt dit mee wanneer je eea gewoon goed instelt?

Het liefst zou ik de fancontrol gewoon hardwarematig hebben, maar als dit geen optie is is een stukje software natuurlijk altijd beter dan niets.
Ik gebruik Speedfan al jaren en nu op mijn Asus P5LD2 de Luxe om de Artic Freezer 7 te regelen en dat werkt super!
1 keer instellen op welke temp je de CPU het liefst wilt hebben en het maximale toerental van de koeler en je hoeft er nooit meer naar om te kijken!!
Let wel op dat je de gewenste temp niet te laag zet aangezien de fan dan op max blijft draaien tot de ingestelde temp is bereikt (logisch...). Ook heb ik het maximale toerental op 95% gezet zodat de fan nauwelijks is te horen ook al is ie volop bezig met koelen. Je kan de eventuele case fans ook nog regelen op zodat ook deze minder geluid produceren.

Dus gewoon downloaden en installeren.

Xbox Live Knalle Arie

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb speedfan nu gedownload en geïnstalleert. Er worden 4 PWM controls aangegeven, ik heb geprobeert ze allemaal lager te zetten maar de fan blijft gewoon op 2500RPM.
Ook heb ik via configure geprobeert de CPU Temp aan de juiste fan te koppelen, maar geen van alle instellingen reageert.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 14:50

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 19:53:
Ik heb speedfan nu gedownload en geïnstalleert. Er worden 4 PWM controls aangegeven, ik heb geprobeert ze allemaal lager te zetten maar de fan blijft gewoon op 2500RPM.
Ook heb ik via configure geprobeert de CPU Temp aan de juiste fan te koppelen, maar geen van alle instellingen reageert.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zet eerst de Q-Fan control uit in je BIOS... dan kun je met Speed2 je CPU fan regelen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost! Het moederbord bleek defect, ik was naar de winkel gegaan en heb daar een andere P5PE-VM geprobeert, daarmee werkte Q-fan als een zonnetje. Dus die ander is gewoon RMA gegaan :)

Iedereen toch bedankt voor het meedenken!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb ook de Arctic freezer 7 pro,maar met een Asus P5W-DH Deluxe.
Ik heb gister mijn E6600 vervangen voor een E8400 cpu en een nieuwe biosupdate gedaan,maar waar mijn arctic altijd zer stl was is ie nu superluid en erg irritant,hhij draait dan ook op rond de 2600/2700 toeren,ik snap niet echt waarom ie nu ineens zoveel herrie maakt.
Ik ben al aan het spelen geweest met Q fan control en AI Quit maar het maakte allemaal niks uit.
Iemand een idee?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
marcelsmit schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:31:
Ik heb ook de Arctic freezer 7 pro,maar met een Asus P5W-DH Deluxe.
Ik heb gister mijn E6600 vervangen voor een E8400 cpu en een nieuwe biosupdate gedaan,maar waar mijn arctic altijd zer stl was is ie nu superluid en erg irritant,hhij draait dan ook op rond de 2600/2700 toeren,ik snap niet echt waarom ie nu ineens zoveel herrie maakt.
Ik ben al aan het spelen geweest met Q fan control en AI Quit maar het maakte allemaal niks uit.
Iemand een idee?
Word je CPU niet gewoon heel erg warm waardoor de cpufan op vol toeren gaat draaien. ;)
Kijk dus maar eens in je bios naar je temps. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• marcelsmit
Volgens speedfan is mijn cpu 9 graden,dus dat lijkt me erg netjes

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
marcelsmit schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:06:
Lees maar is uit in je bios, tenzij je op de noordpool zit, zijn dit geen normale temps. (temp kan nooit lager zijn dan de kamer temperatuur).
Of probeer is de nieuwste beta van speedfan, deze geeft mischien wel de juiste temperaturen aan. (volgens mij moest je bij die oude er 15 graden bij op tellen, met een G0 cpu)

[ Voor 21% gewijzigd door tjtristan op 12-03-2008 19:29 ]

http://specs.tweak.to/15535

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

marcelsmit schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:06:
jah jah en mijn proc draait subzero :x
ik zou zeggen dat speedfan het niet bij het juiste end heeft, want een proc kan nooit koeler zijn dan de kamertemp.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• marcelsmit
Ik vond het ook wel een erg laag getal ja :P in de bios geeft ie 40 graden aan.
Pagina: 1