Geen jaaropgave meer kunnen krijgen van werkgever.

Pagina: 1
Acties:
  • 10.751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb in 2006 een kleine 4 maanden voor een werkgever gewerkt.

Tot op heden had ik nog geen jaaropgave gekregen over 2006.
Ik heb erover een mail gestuurd, en ik kreeg het volgende antwoord terug:

"Die hebben we u al toegestuurd."

Ik heb daarop een mail teruggestuurd met daarin de vraag naar welk adres deze is verzonden? Mijn nieuwe adres is al heel lang bekend, ook bij de ex-werkgever dus.

Deze weigert me nu een kopie toe te sturen, omdat deze niet zomaar kan worden verstrekt bla bla.

Maar dit is toch niet mijn schuld? Hoe kom ik nu aan die gegevens?

Ik kan natuurlijk iets gaan schatten, bijv. 4 maanden x 1200,- = 4800,-
Maar hoeveel procent moet ik invullen bij de arbeidskorting en loonheffing?

===

De belangrijkste: Is mijn ex-werkgever verplicht me alsnog een opgave te sturen? Ik kom ook niet meer op mijn oude adres, dat is hier 200km vandaan.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leg even voor bijde belasting, volgens mijn kan die je dat haarfijn uitleggen (of wellicht opzoeken)
je zal vast niet de eerste zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

vooghel

Cunning linguist

Stond er op je laatste loonstrookje/salarisbrief geen cumulatief gedeelte, met daarop wat je tot dan toe gekregen en afgedragen had?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
freddyathlon schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:29:
De belangrijkste: Is mijn ex-werkgever verplicht me alsnog een opgave te sturen?
Als ik het me goed herinner, dan worden die jaaroverzichten eenmalig gemaakt en afgedrukt. De werkgever krijgt ze en stuurt ze door, maar heeft zelf geen kopieën (die er van de maandoverzichten wel zijn). Dus zelfs als je de opgave nogmaals wil krijgen, kan dat voor zover ik weet gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Toevallig was mijn werkgever de jaaropgaven kwijt geraakt... Een week later heeft hij gewoon even nieuwe bij de boekhouder opgehaald en deze naar mij gestuurd..

edit:

hier gaat het wel om een VOF (camping) dus erg kleinschalig

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 08-03-2007 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:04

Yotta

0110101001111010

Harm schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:45:
[...]

Als ik het me goed herinner, dan worden die jaaroverzichten eenmalig gemaakt en afgedrukt. De werkgever krijgt ze en stuurt ze door, maar heeft zelf geen kopieën (die er van de maandoverzichten wel zijn). Dus zelfs als je de opgave nogmaals wil krijgen, kan dat voor zover ik weet gewoonweg niet.
Maar dat vind ik erg krom. De gegevens zijn bekend, en iedereen kan toch de jaaropgave kwijtraken. :? Zelf zou ik m'n jaaropgave van 2004 nog een keer willen hebben maar m'n baas zegt het zelfde; blabla, eenmaal afdruken... }:O

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Harm schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:45:
[...]

Ik stoor me altijd aan die zin op de jaaropgave dat deze maar eenmalig wordt verstrekt. Immers, de TPG is niet foutloos. De gemiddelde administratie is nog minder foutloos dan de TPG ( ;) ). Zeg één op de tienduizend poststukken raakt zoek. Dat zijn dus tientallen jaaropgaves. Het is een vorm van misplaatste arrogantie als ze het systeem zo inrichten dat er geen mogelijkheid is fouten of ongelukken op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door paknaald op 09-03-2007 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zo indrukwekkend is zo'n jaaropgaaf niet hoor.

Ik doe het al 15 jaar met gewoon te kijken naar de loonstrookjes. IK weet niet hoe het met andere werkgever gaat, maar op Het loonstrookje van december staat exact het zelfde bedrag als op m'n jaaropgaaf.

Oftewel, zonder jaaropgaaf kan je ook prima zien wat het bruto inkomsten is geweest, en hoeveel je aan belasting hebt moeten afdragen. Dus kijk even naar je loonstrookjes ;) staat er geen 'totale tot aan deze periode' op de laatste, dan kan je gewoon de waardes optellen..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14
precies. Laatste loonstrookje in precies hetzelfde.

Btw, ik zou niet echt blij zijn als mijn werkgever de jaaropgave is kwijt geraakt! Erg slordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

bel anders even het boekhoudkantoor wat de salisstroken voor je werkgever maakt. Die printen het mzo even voor je uit (als ze mee willen werken) Doen ze het zelf moeten ze helemaal niet zeuren want dan moet hij gewoon in je personeeldossier opvraagbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Harm schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:45:Als ik het me goed herinner, dan worden die jaaroverzichten eenmalig gemaakt en afgedrukt. De werkgever krijgt ze en stuurt ze door, maar heeft zelf geen kopieën...
De werkgever maakt ze toch zelf :? Drukt hij of zij toch gewoon nog een keer op print?
paknaald schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 07:37:Ik stoor me altijd aan die zin op de jaaropgave dat deze maar eenmalig wordt verstrekt. Immers, de TPG is niet foutloos. De gemiddelde administratie is nog minder foutloos dan de TPG ( ;) ). Zeg één op de tienduizend poststukken raakt zoek. Dat zijn dus tientallen jaaropgaves. Het is een vorm van misplaatste arrogantie als ze het systeem zo inrichten dat er geen mogelijkheid is fouten of ongelukken op te lossen.
Ik irriteer me ook altijd aan die zin. Het geeft de boodschap dat de onderneming geen moeite wil doen voor haar personeel. Misschien dat de onderneming bang is dat veel mensen er slordig mee om gaan? Maar dan nog, hoeveel zijn dat er nu eenmaal. Aan de andere kant, je laatste loonstrook geeft dezelfde info.

offtopic:
Ook zo'n vervelende: "Mocht u inmiddels betaald hebben dan verzoeken wij u deze brief als niet verzonden te beschouwen." Is wat lastig als je de brief net gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Laatst online: 22:52
Roenie schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:12:
[...]
De werkgever maakt ze toch zelf :? Drukt hij of zij toch gewoon nog een keer op print?
[...]
Veel (de meeste?) werkgevers hebben de salarisadministratie (in jargon 'payrolling') uitbesteed. Een grote is bijv. Raet (spreek uit: reet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Een jaaropgave wordt inderdaad maar 1-malig verstrekt. Zelf gooi ik eerst even alle jaaropgaves door de kopiermachine voordat ik ze uitreik aan medewerkers. Het is nietmeer dan een verzamelblaadje met voor medewerkers overzichtelijke informatie.

Alle informatie kan je ook terugvinden door je laatste salaristrook te pakken, en daar naar de cummulatieven te kijken. Staan er geen cummulatieven op, tel je je stroken bij elkaar op.

Als je echt vervelend wil doen, kan je nog stellen dat ze verplicht zijn jouw een jaaropgave doen toe te komen (staat ergens geregeld bij de wet, ik weet niet 123 het exacte artikel). Dat ze het naar het verkeerde adres hebben gestuurd is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Roenie schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:12:
[...]
Nee dus. Een eindejaarsrun (extern) overdraaien is erg kostbaar. Net als iemand hierboven draaide ik ook eerst kopieën voor de wat slordige en rommelige types.
[...]
Ik irriteer me ook altijd aan die zin. Het geeft de boodschap dat de onderneming geen moeite wil doen voor haar personeel. Misschien dat de onderneming bang is dat veel mensen er slordig mee om gaan? Maar dan nog, hoeveel zijn dat er nu eenmaal. Aan de andere kant, je laatste loonstrook geeft dezelfde info.
Moet je eens op GoT zoeken hoeveel mensen hun loonstrook zelden bekijken en direct weggoooien.
offtopic:
Ook zo'n vervelende: "Mocht u inmiddels betaald hebben dan verzoeken wij u deze brief als niet verzonden te beschouwen." Is wat lastig als je de brief net gelezen hebt.
Niks mis met die zin, brief en betaling kunnen elkaar toch kruisen?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:59:Nee dus. Een eindejaarsrun (extern) overdraaien is erg kostbaar. Net als iemand hierboven draaide ik ook eerst kopieën voor de wat slordige en rommelige types...
Inclusief de slordige types op de salarisadministratie die de overzichten verkeerd opsturen ;)

Het kan dus allemaal wel (in plaats van op print drukken even bellen of iemand anders op print wil drukken), maar het is een kwestie van kosten.
...Niks mis met die zin, brief en betaling kunnen elkaar toch kruisen?
Ik begrijp de reden wel, de uitvoering kan alleen beter. Je kunt ook schrijven: "Mocht u inmiddels betaald hebben dan bieden wij u onze verontschuldigingen aan voor deze brief." Maar goed, ik ga wel een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Roenie schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:37:
[...]
Inclusief de slordige types op de salarisadministratie die de overzichten verkeerd opsturen ;)
En mensen die de gegevens te laat of verkeerd aanleveren. In het algemeen zijn mensen die de salarisadministratie doen behoorlijk nauwgezet. Mensen 'piepen' al als ze denken 2 cent tekort te hebben gehad en dat wil je uiteraard voorkomen.
Het kan dus allemaal wel (in plaats van op print drukken even bellen of iemand anders op print wil drukken), maar het is een kwestie van kosten.
Niet alleen van kosten. Ook kan de aangifte voor de belasting al zijn gedaan en om dat nu weer te wijzigen... dat wil geen mens tenzij je je jaaropgaaf niet hebt ontvangen. 99% vergeet van de mensen de laatste WG te informeren over een adreswijziging.
[...]
Ik begrijp de reden wel, de uitvoering kan alleen beter. Je kunt ook schrijven: "Mocht u inmiddels betaald hebben dan bieden wij u onze verontschuldigingen aan voor deze brief." Maar goed, ik ga wel een beetje offtopic.
Inderdaad off topic. Maar waarom zou ik als bedrijf mijn verontschuldigingen aanbieden aan een klant die een aanmaning krijgt. Ze hadden dus tijdig moeten betalen en dan hadden ze die brief niet gehad. Bedenk dat het normaal is dat men na 2-4 weken pas gaat manen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
Heren,

Er werd mij door de huidige boekhouder beloofd dat we hem deze week zouden hebben (de jaaropgave) maar wegens problemen met zijn voormalige zakenpartner (waar wij vorig jaar bij zaten, maar mee zijn gegaan met hem) kon hij onze gegevens niet loskrijgen en zijn wij dus de dupe dat we de jaaropgave niet hebben nog.

Nu heb ik wel de cumulatieven op het loonstrookje van december, maar er staat nergens arbeidskorting, kan dit berekend worden?

Het moet toch vóór 1 april ingediend worden? thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Aardige schop van dit topic. :)

Maar de arbeidskorting vindt je nooit op je loonstrookje. Deze is nl. al verwerkt in de tabellen. Zie ook http://www.belastingdiens...heffingskortingen-03.html

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Bovendien heb je die arbeidskorting niet nodig om de aangifte te kunnen doen (off-topic:kan iemand mij vertellen waarom dat uberhaupt wordt gevraagd ??). Het enige wat de belastingdienst wil weten is je bruto inkomen en de ingehouden loonbelasting; de rest (incl de arbeidskorting waar je recht op hebt) wordt gewoon berekend op basis van deze gegevens.

Verder weet de belastingdienst al lang wat je hebt gekregen en wat daarop is ingehouden; bij het verwerken van je aangifte vergelijken ze jouw gegevens met de gegevens in hun systeem. Wijkt dit minder dan x% af dan verwerken ze je aangifte. Als je meer dan x% af wijkt krijg je een brief dat hun gegevens niet overeenkomen met je opgave en krijg je de tijd om dat uit te leggen.

Als je dus op basis van de gegevens die je wel hebt een goede inschatting kan maken van je bruto inkomen en ingehouden loonbelasting dan zou ik dat gewoon gebruiken voor de aangifte. Grote kans dat je er dan verder geen probleem meer mee zal krijgen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-06 08:51

Liberteh

All your base belong to me

Werkgevers mogen dat niet weigeren, het is hoogstens wat extra werk voor de boekhouder. Dit is tevens in de wet op gesteld, en je kunt het gewoon weg eisen.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257227

Op basis van Artikel 28 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 is de werkgever verplicht binnen een redelijke termijn de jaaropgave te verstrekken.

In de meest erge scenario wanneer u dit alsnog niet krijgt en u de werkgever hier meerdere malen op heeft geattendeerd, kunt u dit via juridische wijze afdwingen bij de rechter.

Meestal lukt het wel als u gewoon de oude werkgever blijft stalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-06 08:51

Liberteh

All your base belong to me

Anoniem: 257227 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:58:
Op basis van Artikel 28 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 is de werkgever verplicht binnen een redelijke termijn de jaaropgave te verstrekken.

In de meest erge scenario wanneer u dit alsnog niet krijgt en u de werkgever hier meerdere malen op heeft geattendeerd, kunt u dit via juridische wijze afdwingen bij de rechter.

Meestal lukt het wel als u gewoon de oude werkgever blijft stalken.
Ik denk dan inderdaad dat je meer aan advocaarkosten etc kwijtbent als dat je ervoor krijgt:)

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257227

Liberteh schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:19:
[...]

Ik denk dan inderdaad dat je meer aan advocaarkosten etc kwijtbent als dat je ervoor krijgt:)
Een procedure starten voor de kantonrechter is geen verplichte procesvertegenwoordiging vereist. Dit kan een burger op eigen houtje starten, je kan een verzoekschrift/voorlopige voorziening indienen.

Alleen in het strafrecht is een advocaat verplicht.

Overigens: kosten zijn weer te verhalen op werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 257227 op 02-04-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Liberteh schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:49:
Werkgevers mogen dat niet weigeren, het is hoogstens wat extra werk voor de boekhouder. Dit is tevens in de wet op gesteld, en je kunt het gewoon weg eisen.
Als jij je jaaropgave kwijt raakt (al zou dit niet gebeurd zijn, de werkgever zal dit toch beweren) en jaagt zo je ex-werkgever op kosten door de accountant iets te moeten laten doen. Zou ik als werkgever deze toch ook of weigeren, of verhalen op de ex-werknemer.
Pagina: 1