Athlon X2 3800+

Pagina: 1
Acties:

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:30
Hey,

Ik heb met de volgende configuratie maximaal 2.6 Ghz gehaald:

Asus M2N-SLI Deluxe
2 x 512 Nanya 3-3-3-9-2T @ 2.0V (ook getest met Twinmos DDR2-667 5-5-5-15 @ 2.1
Athlon X2 3800+ (op 1.45) gekoeld door 9500AM2
2 x 250 GB in RAID-0
7900GT 256MB gekoeld door vf-900cu
Huntkey 450 Watt PSU

Nu wil ik graag wat verder overklokken, maar op de een of andere manier krijg ik hem niet meer stabiel voorbij 2.6 Ghz. Ik heb andere timings, ander geheugen geprobeerd maar tevergeefs. Ik heb een enkel keer iets hoger gehaald maar daarna meteen bluescreen zodra ik inlog in windhoos. Wat ik dus graag wil weten, wat doe ik fout of heb ik gewoon shit onderdelen in men pc zitten?

Alvast bedankt,

Arie

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Nee je hebt zeker geen shit onderdelen erin zitten. Ik denk dat je gewoon wat vergeten bent. Pak CPU-Z er eens bij en post hier wat screenshots er van.

- Waarop staat de multiplier en de frequentie van de Hypertransport-bus? (onder 1000 MHz?)
- Wat doet het zaakje als je 1.5 Volt op de CPU zet (tijdelijk)?
- Wat zijn de temperaturen van de CPU en de (nForce) chipset?

• Pokerphase
Ok ik heb nu op 1.45V lopen, HT op 4 keer. geheugen nog steeds op 2.10V. Chipset op 1.35V. Ik heb voor zekerheid geheugen op DDR2-400 gezet en losse timings van 5-5-5-12-2T.

Coretemp:
Volgens mij prima in orde :)
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/5175/coretempob6.jpg

CPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/7512/cpuzoe7.jpg

EDIT: Ik zie dat Coretemp beetje slecht leesbaar is, temp. zit tegen de 35 graden aan, dus ook prima?

[ Voor 12% gewijzigd door Pokerphase op 08-03-2007 21:45 ]

Verwijderd

HTT moet iig op 3 staan. Je moet er namelijk voor zorgen dat hij onder de 1000MHz blijft anders kan het zijn dat je PC gaat buggen.

En het kan natuurlijk ook zijn dat je CPU of moederbord niet verder wil.

Succes!

• Avalaxy
Ja 36 graden is prima, maar is dat stressed in Orthos of gewoon idle in Windows (ik denk dat laatste)? Overigens zie ik op je CPU-Z screenshot dat je maar 1.375 Volt gebruikt op de CPU ipv 1.450, Ik denk dat je die even wat hoger moet zetten.

De temperatuur van je chipset kan ik nergens vinden, ik weet wel dat die nForce chipsets liefst niet warmer dan 45 graden worden. Voor de rest zie ik geen foute instellingen qua CPU. Geheugen heb je eigenlijk al uitgesloten met de lage snelheid en lage timings.

Wat zijn de waarden van je voeding als je een tijdje stresst? Ook al getest met 1 HD en de rest van de 'overbodige' hardware er uit?
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:23:
HTT moet iig op 3 staan. Je moet er namelijk voor zorgen dat hij onder de 1000MHz blijft anders kan het zijn dat je PC gaat buggen.

Succes!
Die 40 MHz kan het eigenlijk bijna niet zijn, die Asus mobo's kunnen dat best wel aan denk ik. Mijn A8N-SLI doet 1200 MHz stabiel, dus ik denk niet dat het een probleem is.

[ Voor 28% gewijzigd door Avalaxy op 08-03-2007 22:26 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:23:

Succes!
Dat van die 1000Mhz is al lang niet meer. Ati doet makelijk 1400-1500Mhz en Nvidia heeft ook niet zoveel moeite meer met hogere ht-link. Denk dat je makelijk 1100-1200Mhz kan draaien.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Zet de MP van de CPU én HTT omlaag en schoef de HTT op.
Als je met lagere MP maar hogere bus op dezelfde snelheid vastloopt is het je CPU.
Anders, als hogere HTT voor problemen zorgt, je bord :)

• Pokerphase
Stressed wordt ie 45, nog redelijk in de limieten.
Met de VCore, in de bios zet ik 1.45V, hij health monitor zegt ie dan 1.456, en in CPU-Z zegt ie dan 1.376.
Ik heb 1 DVD Brander met SATA aansluting. Maar ik heb een RAID setup en zonder harde schijfjes (of 1 weg)gaat de pc niet opstarten, RAID-0 in dit geval dus.
Voor de chipset temps, is Speedfan betrouwbaar genoeg, of Everest?

In ieder geval al heel erg bedankt voor de tips.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

SH4D3H schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:33:
Zet de MP van de CPU én HTT omlaag en schoef de HTT op.
Als je met lagere MP maar hogere bus op dezelfde snelheid vastloopt is het je CPU.
Anders, als hogere HTT voor problemen zorgt, je bord :)
Het is geen HTT maar HT zonder de tweede T. ;) Veel gemaakte fout.

Verwijderd

Potverdorie, dan is er al veel veranderd sinds mijn laatste bezoek aan TCA.... :P

• Pokerphase
Ok, ik heb de fsb tot 380 gekregen met een multiplier van 5. ik was de htt vergeten naar beneden te doen, die heeft de hele tijd op 4 gestaan. Dus dit zou betekenen dat ik in feite gewoon voluit kan gaan? De enige bottleneck is dan de voeding? En mogelijk op een verder stadium ook het geheugen?

[ Voor 9% gewijzigd door Pokerphase op 08-03-2007 22:51 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
mad_max234 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:34:
[...]
Het is geen HTT maar HT zonder de tweede T. ;) Veel gemaakte fout.
Op de doos van m'n CPU staat toch echt "with Hyper Transport Technology" :P
HT is Hyper Threading :?

• Pokerphase
Nee, maar om het beetje simpel te houden zeg ik gewoon HT (Hyper Transport). En ja HT kan ook Hyper threading zijn maar volgens mij praten wij hier over een AMD CPU en niet een Intel. :p

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 13:28
Pokerphase schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 22:32:
Stressed wordt ie 45, nog redelijk in de limieten.
Met de VCore, in de bios zet ik 1.45V, hij health monitor zegt ie dan 1.456, en in CPU-Z zegt ie dan 1.376.
Ik heb 1 DVD Brander met SATA aansluting. Maar ik heb een RAID setup en zonder harde schijfjes (of 1 weg)gaat de pc niet opstarten, RAID-0 in dit geval dus.
Voor de chipset temps, is Speedfan betrouwbaar genoeg, of Everest?

In ieder geval al heel erg bedankt voor de tips.
Met de temp is een bug van Asus zelf.
Zelf ook een M2N SLI DeLuxe en precies het zelfde probleem met de temps.
Contact gehad met Asus en de kans dat het opgelost zal worden is zeer gering.
Je kunt dus gewoon de temp van CPUZ aanhouden en mocht 2600Mhz stabiel draaien dan zit je mooi onder de voltage grens en dat is weer een voordeel :)

Was zelf ook bezig met overlocking van de M2N SLI DeLuxe met X2 3800 alleen weet ik niet of mijn geheugen te warm kan worden.
Heb gewoon 1024 DDR2 Dane Elec geheugen (667 dual channel) alleen is dat denk ik geen oc geheugen klopt dat?

• Pokerphase
ik heb hier twinmos en nanya (niet samen gebruikt). Zijn ook niet de beste merken, maar volgens mij heb ik nog niet de limiet van die dingen geraakt. BTW ik heb een 25cm. koeler in men sidepanel die vol op het hele moederbord blaast :P. Wel eens geheugen gevoeld maar is iets boven kamertemperatuur gok ik zo.
Jij hebt het over een voltage grens, wat bedoel je daarmee? is dat zo rond de 1.45? Of bedoel je de grens die AMD heeft opgegeven?

[ Voor 17% gewijzigd door Pokerphase op 09-03-2007 15:03 ]

• Avalaxy
SH4D3H schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:34:
[...]

Op de doos van m'n CPU staat toch echt "with Hyper Transport Technology" :P
HT is Hyper Threading :?
Dat klopt, het is inderdaad Hyper Transport technology, maar zoals de naam al aangeeft gaat het om 'technology' en dus niet de hypertransport bus, dus de afkorting van de hypertransportbus is wel degelijk HT. Hyperthreading is HTT omdat je bij hyperthreading alleen van een 'technology' kan spreken en niet van een bus.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 13:28
Pokerphase schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:02:
ik heb hier twinmos en nanya (niet samen gebruikt). Zijn ook niet de beste merken, maar volgens mij heb ik nog niet de limiet van die dingen geraakt. BTW ik heb een 25cm. koeler in men sidepanel die vol op het hele moederbord blaast :P. Wel eens geheugen gevoeld maar is iets boven kamertemperatuur gok ik zo.
Jij hebt het over een voltage grens, wat bedoel je daarmee? is dat zo rond de 1.45? Of bedoel je de grens die AMD heeft opgegeven?
Wat ik daarmee bedoel is je heb in je bios 1.45 ingesteld en CPUZ leest bijvoorbeeld 1.38 dat je dan altijd wat meer speling hebt.
(Er zullen heus wel mensen zijn die hun AMD op 1.50 of meer hebben lopen)

Op dit moment staat bij mij de Vcore weer even op auto en CPUZ leest dan 1.18 volt uit.
Dat is erg laag en ik merk als ik de voltage opschroef dat alles dan ook beter loopt.
Op het Asus forum word ook over dit probleem beschreven (ze hebben ook een meting gedaan en daaruit kwam dat er inderdaad een afwijking is de voltage) en het lijkt wel of de moederborden op hun ondergrens werken.

Binnenkort ga ik ook weer eens een poging doen met OC maar eerst even nieuwe pasta etc. kopen aangezien de temp nu bij 2400Mhz in stressed mode rond de 54 graden zit op 2000RPM (Zalmann 9500)
Pagina: 1