verschil UV / UV Haze / Skylight filters

Pagina: 1
Acties:
  • 1.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik kom niet helemaal wijs uit de verschillen tussen UV, UV Haze en Skylight, behalve dat een skylight filter een bepaalde kleur geeft.

Waar verschilt een haze filter van een UV filter?
Haze heeft zover ik me dat kan indenken op de helderheid van de lucht zeg maar. Als je niet heel ver kunt kijken... maar wat kan een haze filter daar aan veranderen?
En is het dan beter een UV Haze filter te kiezne? in plaats van een 'mindere' UV?

Skylight filters hebben een kleur.
maar wat doet dan een skylight blauw?
Laat die de complementaire kleur (geel) minder goed door?

Dan lees ik nog iets over deze fitlers niet te gebruiken met digitale (videao)camera's.... maar wat moet hier het probleem in zijn?

[ Voor 82% gewijzigd door een moderator op 08-03-2007 23:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 16:47

Zoefff

❤ 

Is dit per ongeluk een reply op een topic i.p.v. een topicstart? In het laatste geval zou ik namelijk wel wat meer informatie verwachten, volgens mij is hier best een hoop over te vinden op GoT & 'het' internet ;)

Eerste hit in google op difference uv haze skylight geeft bijvoorbeeld al leuke resultaten :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 16:47

Zoefff

❤ 

paQ heeft de startpost wat uitgebreid, weer open :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:02

botoo

💀 too old to die young

Ik heb gisteren mijn eerste UV filter aageschaft, primair ter bescherming maar ik wil absoluut wat verder gaan expirimenteren met diverse UV-filters. Helaasch zijn ze wat kostbaar om zomaar een stapeltje te gaan aanschaffen, gedegen voorbereiding is het devies :)

B+W heeft een interessante folder online staan (pdf).
Duits: http://www.schneider-kreu.../bw_filter_programm_d.pdf
Nederlands: http://www.schneiderkreuz...bw_filter_programm_nl.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door botoo op 09-03-2007 16:16 . Reden: Met dank aan RedXraD: Nederlandse pdf toegevoegd ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Is het verschil tussen UV en UV Haze niet gewoon eh..dat het ene merk gewoon UV hanteerd en het andere UV Haze...zijn het niet gewoon beide gewoon UV filters..?

Heb 2 Sigma UV filters en 1 Hoya Pro-D (77mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Het verschil tussen een B+W 77mm UV Filter (010) en B+W 77mm UV Filter MRC zit in de coating. De 010 heeft een enkelvoudige coating en de MRC een meervoudige, dit verschil zou zichtbaar _kunnen_ zijn (als in: de ene is goed en de ander nóg wat beter).

Ik vraag me af of dat het prijsverschil van EUR 30 (ø 77 mm.) goedmaakt.

Nog een punt van overweging: Als je witbalans op auto hebt staan zal dat het effect van het UV filter teniet kunnen doen?

[ Voor 25% gewijzigd door botoo op 09-03-2007 14:47 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 07:25
botoo: ook niet helemaal, de 010 is ook meervoudig gecoat, maar de MRC heeft een speciale vuilafstotende coating. Mij is het het prijsverschil nog niet waard geweest ;)

Witbalans kan zeker het effect van een UV-filter niet teniet doen, een slecht uv-filter zorgt simpelweg voor meer flares, verlies van kleuren en contrast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik zal proberen of ik terug kan vinden waar ik dat gelezen heb, ik vond het best een overtuigend betoog.

Overigens denk ik dat we slechte filters buiten beschouwing moeten laten, daar spelen negatieve eigenschappen mee die je niet wilt, ook al is het best interessant om te bepalen wat goed en slecht is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
juist...
dus in weze EERST wit balansen, en dan pas het filter monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Goed en slecht kan je imho het beste verdelen in multi-coated en niet-multi-coated. De niet-multi-coateds zijn simpelweg in staat élke lens te vernaggelen.

edit: de MRC's van B+W dragen trouwens óók de 010-notatie, MRC is een toevoeging. Staat trouwens voor Multi-Resistant-Coating.

edit2: uit: http://www.schneiderkreuz...bw_filter_programm_nl.pdf (officiële PDF van de fabrikant, Schneider Kreuznach):
De lichtreflecties verminderende MC-coatingslaag zorgt voor een natuurgetrouwe en gedifferentieerde weergave van contrast en kleur. De methode van Multi Resistant Coating (MRC) vult de MC coating aan met een extra bovenlaag met verbazingwekkende eigenschappen: de hechtneiging van vocht, stof, en andere vuildeeltjes is verminderd waarbij tegelijkertijd de krasbestendigheid van het oppervlak is verhoogd.

[ Voor 78% gewijzigd door Henk op 09-03-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Zo'n Nederlandstalige pdf ligt me toch een stuk beter dan de Duitse :+
(zal het in mijn link^^^ ook aanpassen, wie wil er nu een Duitse pdf lezen als Ned. ook kan? ;) )

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
paQ schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:57:
juist...
dus in weze EERST wit balansen, en dan pas het filter monteren?
Dat lijkt me juist niet, je witbalans moet zich aanpassen op de situatie op het moment van schieten, en dus ook op een eventueel gemonteerd filter.

En, nogmaals, een goed filter heeft nauwelijks tot geen invloed op je foto. Gebruik je een B+W of een Hoya Super HMC, dan hoef je echt niet bang te zijn dat er zomaar reflecties oid tevoorschijn gaan komen. Alleen nachtfoto's kan je beter zonder filter maken, want zelfs hoya's gaan dan wel eens in de fout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
offtopic:
even tussendoor... het gaat om een videocamera

OK.
maar dan zou je dus bij buitenopnames gewoon je lichtbalans op buiten kunnen zetten. ( ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
paQ schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:24:
offtopic:
even tussendoor... het gaat om een videocamera

OK.
maar dan zou je dus bij buitenopnames gewoon je lichtbalans op buiten kunnen zetten. ( ? )
Jup, zolang je er maar voor zorgt dat het een goed filter is. Als je er een singlecoated tiffen opschroeft is het natuurlijk vragen om ellende, die dingen doen véél meer kwaad dan goed.
Pagina: 1