Toon posts:

MSI P965 Platinum fan control in BIOS...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik het BIOS van m'n P965 Platinum heb geflashed (omdat ik chipsetdrivers problemen had) maakt opeens de CPU fan van de E6600 (standaard Intel-koeler) nogal herrie. Ik hoor nu de hele tijd een doordringen de toon. (En ja, het is de fan want als ik 'm stilzet is het doodstil). Ik baal hier stevig van want de computer (nog geen maand oud) was tot nu toe heerlijk stil...

Nu is OF de fan kapot (lagers of zo), stomtoevallig na het flashen, OF het flashen heeft een of andere settings in het BIOS gereset die de koeler regelt. Maar ik kan nergens een optie vinden in het BIOS (1.3) waar ik de load van de fan kan instellen of zo...

De herrie begint meteen als ik de computer aanzet, je hoort 'm dan echt opkomen. Iemand enig idee of er inderdaad iets in het BIOS is waarmee ik de fan wat rustiger kan laten draaien? Of kan het niets anders zijn dan een maandagochtend-fan op de koeler...?

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:55

TNO

cake.

De biosflash van MSI is inderdaad zo debiel dat ie niet de instellingen onthoud. Na elke bios flash moet ik de sata raid ook weer opnieuw aangeven :p

Je zult dus opnieuw de instellingen van de fan control in moeten stellen. Uit mijn hoofd vind je dat onder hardware monitor. Succes er mee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hm, tja, geen idee waar 'ie op stond... Er staat een entry over een temperatuur die de CPU mag halen of zo: die staat nu op disabled. Kan ik die dan maar het beste op een temp zetten (60 max of zo)? Da's het enige dat ik kan vinden...

JA! Dat was 'm! Ik ze 'm op 60 graden (er komt dan ook nog een tol setting bijstaan die ik maar op 1 heb gelaten en na een herstart is het weer heerlijk stil! :)

Potverdorie, zeg... zo simpel...

Maar eh... ik kan die temp instellen op 45 tot met 60 in stappen van 5. Ik denk als ik 'm op 60 zet dat 'ie dan de minste kans van aanslaan heeft? Er zit ook nog zo'n optie voor een casefan: waar kan ik die het beste op zetten? Of hangt dat allemaal van diverse omstandigheden af...?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 20:37 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
TNO schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:01:
De biosflash van MSI is inderdaad zo debiel dat ie niet de instellingen onthoud. Na elke bios flash moet ik de sata raid ook weer opnieuw aangeven :p

Je zult dus opnieuw de instellingen van de fan control in moeten stellen. Uit mijn hoofd vind je dat onder hardware monitor. Succes er mee ;)
Welk moederbord bewaard wel de gegevens na een BIOS update?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:55

TNO

cake.

Ik heb 'm zelf zo laag mogelijk ingesteld, met een tolerantie van 5 graden + / -. Maar dat komt meer omdat ik het fijn vind om 'm zo koel mogelijk te houden.
Welk moederbord bewaard wel de gegevens na een BIOS update?
Bij mijn weten doen de meeste asus bordjes en intel borden dat wel..