Printer op XP-pc wordt niet 'gezien' door Vista-laptop

Pagina: 1
Acties:

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 14:49

_mARCO_

Hier staat niks

Topicstarter
Een kennis van mij heeft een thuisnetwerkje met Windows XP desktop pc, een Windows 2000 desktop pc en een laptop met Windows Vista. De beide desktop pc's zijn met UTP-kabel verbonden met een Speedtouch modem/router, de laptop is draadloos verbonden. Op de XP pc is een Lexmark printer aangesloten. Deze printer is gedeeld, en het is prima mogelijk om vanaf de Windows 2000 pc via het netwerk te printen. Alle 3 de pc's kunnen probleemloos het internet op.

Het probleem is het volgende: De laptop 'ziet' de andere 2 pc's niet, en de pc's zien de laptop niet. De werkgroep is op alle computers identiek ("WORKGROUP"), maar de laptop ziet alleen zichzelf. Er zijn geen wachtwoorden ingesteld, de machtigingen voor de printer op de XP machine staan ook op voor iedereen beschikbaar.

Ik heb reeds de search gebruikt, maar alle topics die daar naar boven borrelen gaan over een printer die aangesloten is op een Vista pc, en een XP pc die daartoe toegang wil hebben. Mijn probleem is andersom, de printer is aangesloten op een desktop pc met Windows XP, en de laptop met Vista kan daar geen toegang tot krijgen.

Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

sigloos

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Network Discovery staat aan bij Vista? Welke netwerkomgeving wordt er gebruikt? Home, Public of Office (oid). Alleen bij de eerste zijn de meeste dingen zichtbaar voor zowel naar Vista toe als van Vista vandaan (als ik het goed heb). Als je de tips neemt in je gevonden topic waar het andersom is, kan je daar iets mee? Het gaat uiteindelijk erom dat Vista de andere ziet en de andere Vista, dat zou daar dan besproken moeten worden.

Commandline FTW

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 14:49

_mARCO_

Hier staat niks

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Netwerkomgeving staat inderdaad op Thuis. Er zijn ook geen wachtwoorden actief, en op alle pc's is minimaal 1 partitie gedeeld zodat ze dat in ieder geval zouden moeten zien. Verder heb ik op de Vista pc uiteraard de zaken als Printer Delen e.d. ingeschakeld

Het probleem in de basis op dit moment is dat de Vista pc zowel de XP als de W2K-pc niet 'ziet'. De Windows 2000 en de XP computer zien elkaar wel, probleemloos.

Het zal hoogstwaarschijnlijk te wijten zijn aan een verkeerde 'verstopte' instelling, maar ik vermoed dat ik die over het hoofd zie. Waar zou ik moeten kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door _mARCO_ op 08-03-2007 20:40 ]

sigloos

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen idee, bij mij werkte het zonder ook maar iets speciaals in te stellen. Mijn ip settings zijn handmatig met mijn router als gateway en dns, maar directe kabel was ook geen probleem tussen xp en vista zonder ook maar een gateway of dns op te geven. Kan je wel naar de xp en 2k computer via \\naam of \\ip-adres? Als dat werkt, zou je op die manier de printer wel moeten zien. Andersom uiteraard ook even testen of je vanuit 2k en xp vista kan bereiken via unc pad.

Hoe staat het eigenlijk met de firewall settings? Heb je die van Vista al eens uitgeschakeld en dan geprobeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 08-03-2007 22:30 ]

Commandline FTW