Sinds kort heb ik een server draaien met daarop Sipcat (GUI rondom Asterisk). Inloggen met een softphone (sjphone) werkte prima totdat ik besloot m'n modem te resetten. Het modem was namelijk ingesteld als Bridge en ik wilde de VOIP mogelijkheden van het apparaat ook gaan benutten. Het modem is een Zyxel 2602HW-61C en biedt de mogelijkheid om in te loggen op 2 SIP accounts en via 2 analoge (RJ-11) poorten 2 analoge telefoons aan te sluiten.
Het modem werkt inmiddels naar behoren, echter ik kan SIP nog niet goed voor elkaar krijgen. Ik heb de gegevens (naar mijn idee) correct ingevoerd in het modem, het registreren bij de Asterisk server gaat ook goed:
Daarnaast kan ik m'n softphone ook geen verbinding meer krijgen, de volgende foutmelding verschijnt in de log van de softphone:
Het modem werkt inmiddels naar behoren, echter ik kan SIP nog niet goed voor elkaar krijgen. Ik heb de gegevens (naar mijn idee) correct ingevoerd in het modem, het registreren bij de Asterisk server gaat ook goed:
Maar even later staat het volgende in de log van de server:-- Registered SIP '1000' at 83.160.232.70 port 5062 expires 3600
Na het een en ander te lezen over deze melding blijkt dat de Asterisk server een SIP OPTIONS commando naar het modem stuurt en dan een reactie verwacht. De tijd dat het duurt voordat er een reactie is wordt gemeten en moet binnen redelijke grenzen vallen (in dit geval 5 sec). Last qualify: 0 slaat denk ik op de tijd die gemeten is, en zou misschien, vanwege de 0, betekenen dat er geen verbinding mogelijk is?Mar 8 17:28:01 NOTICE[23616]: chan_sip.c:11792 sip_poke_noanswer: Peer '1000' is now UNREACHABLE! Last qualify: 0
Daarnaast kan ik m'n softphone ook geen verbinding meer krijgen, de volgende foutmelding verschijnt in de log van de softphone:
Zou dit betekenen dat er een foute instelling staat in m'n Zyxel modem? Of is de firewall, die ik naar mijn idee heb uitgezet, toch nog actief?17:30:48 NOTICE Via header field of received response has unfamiliar sent-by address 10.0.0.16:5060. Packet transforming device may be in the path. Violation ignored.