10000rpm + Sata II

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blaatgaap
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 23:24
eind April wil ik mijn nieuwe systeem kopen en was ik van plan mijn OS op een 72GB 10.000rpm WD Raptor te zetten en al mijn games op een SATA II schijf van 320 GB....

Dat je SATA II schijven naast SATA I schijven kon draaien was me al bekend, maar ik kon uit de FAQ niet opmaken of de controller dan ook daadwerkelijk onderscheidt maakt tussen SATA I en SATA II schijven... dus of dit van invloed heeft op snelheid.

en als we het dan toch over hebben. aangezien de FAQ zei dat 10.000 rpm sneller is dan SATA, moet ik dan ook uit gaan van SATA II?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

blaatgaap schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:56:
eEind April wil ik mijn nieuwe systeem kopen en was ik van plan mijn OS op een 72GB 10.000rpm WD Raptor te zetten en al mijn games op een SATA II schijf van 320 GB....

Dat je SATA II schijven naast SATA I schijven kon draaien was me al bekend, maar ik kon uit de FAQ niet opmaken of de controller dan ook daadwerkelijk onderscheidt maakt tussen SATA I en SATA II schijven... dus of dit van invloed heeft op snelheid.
Ja je controller maakt hier onderscheidt bij, aangezien beide protocollen andere gegevens vragen en doorgeven. Dit heeft echter geen enkele invloed op de prestaties van snelheid.
Aangezien ze geen van beide ooit de volle theoretische snelheid zullen halen zal je hier nooit iets van merken.
blaatgaap schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:56:
eEn als we het dan toch over hebben. aangezien de FAQ zei dat 10.000 rpm sneller is dan SATA, moet ik dan ook uit gaan van SATA II?
Humm, hoop dat ik hem goed begrijp...

10.000rpm is niet sneller of langzamer dan S-ATA. Dat is hetzelfde als mijn auto kan 300Km/h rijden en jouw zakdoek is blauw... 8)7

Schijven met 10.000rpm zijn op dit moment de snelste schijven verkrijgbaar in het S-ATA(II) segment. De "normale" schijven draaien hun rondjes op 7200rpm. Dat is het grootste verschil. Dan heb je nog zaken als het aantal Mb cache, TCQ etc. etc. maar dat kan je prima zelf vinden hier denk ik ;)

Making an ass of myself since the 70's

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

shaggy8675 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 17:48:
[...]
[...]
Humm, hoop dat ik hem goed begrijp...

10.000rpm is niet sneller of langzamer dan S-ATA. Dat is hetzelfde als mijn auto kan 300Km/h rijden en jouw zakdoek is blauw... 8)7

Schijven met 10.000rpm zijn op dit moment de snelste schijven verkrijgbaar in het S-ATA(II) segment. De "normale" schijven draaien hun rondjes op 7200rpm. Dat is het grootste verschil. Dan heb je nog zaken als het aantal Mb cache, TCQ etc. etc. maar dat kan je prima zelf vinden hier denk ik ;)
Hij bedoelt: zal sata een bottleneck vormen bij 10k rpm schijven. :)
antwoord: nee ^_^
sata gaat tot ongeveer 150MB/s, en sata II tot 300MB/s.
Dus stel je 10k rpm schijf haalt 100MB/s, dan zal die nog niet 100% sata benutten, laat staan sata II ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MensionXL op 08-03-2007 19:06 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Kan je niet beter 2x een Seagate 7200.10 nemen? Die zijn sneller dan de 10.000RPM schijf plus dat ze stiller zijn en meer ruimte hebben.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Sinds wanneer zijn die sneller? proof?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

struul schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:40:
Sustained zijn ze sneller, maar niet in seek time

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Hij bedoelt waarschijnlijk in raid0 :).

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:44:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk in raid0 :).
Moet wel, volgens mij net zo duur en idd sneller en nog ook eens meer ruimte. Ik zou het wel weten :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

2x7200.10

Single Raptors:
http://tweakers.net/benchdb/testcombo/286
http://tweakers.net/benchdb/testcombo/321

De rest van allerlei benches:
http://tweakers.net/benchdb/test/34

De Raptors zijn enorm sneller schijven, maar prijs/prestatie/capaciteid tov een paar leuke 7200.10 schijven...Ik wist het wel...

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ik vermoedde wel dat ie ze in raid 0 bedoelde, maar dan nog kan de accestime niet tippen aan die van een raptor. snelle accestime is voor je OS wel lekker, waar de TS de raptor ook voor wil gebruiken :)

Verwijderd

Als je al over STR gaat praten moet je natuurlijk geen scores posten (of naar linken) die over een PCI bus lopen. RAID0 met twee Seagate 7200.10 schijven is natuurlijk 2*75MB/s=150MB/s; elke score lager dan dat doet de tester/poster toch echt iets niet goed.

Veel belangrijker lijkt me hoe 2x Seagate 7200.10 in RAID0 presteert t.o.v. een enkele Raptor met betrakking tot realitische workloads; daar heb ik nog geen goede benches van gezien.
struul schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:49:
ik vermoedde wel dat ie ze in raid 0 bedoelde, maar dan nog kan de accestime niet tippen aan die van een raptor. snelle accestime is voor je OS wel lekker, waar de TS de raptor ook voor wil gebruiken :)
Access time an sich is niet belangrijk; bij een enkele schijf is het wel een grove indicatie van de prestaties in random I/O benchmarks. Enige vergelijking met een RAID-level maakt accesstime volkomen nutteloos.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:14:
[...]

Als je al over STR gaat praten moet je natuurlijk geen scores posten (of naar linken) die over een PCI bus lopen. RAID0 met twee Seagate 7200.10 schijven is natuurlijk 2*75MB/s=150MB/s; elke score lager dan dat doet de tester/poster toch echt iets niet goed.

Veel belangrijker lijkt me hoe 2x Seagate 7200.10 in RAID0 presteert t.o.v. een enkele Raptor met betrakking tot realitische workloads; daar heb ik nog geen goede benches van gezien.
Mmhh... Dan zijn deze cijfers kennelijk toch de enigste vergelijking waar we vanuit kunnen gaan, ondanks dat andere tests mischien andere data kunnen aangeven.
Geen cijfers, geen vergelijk, speculeren hierover is leuk maar houdt zonder cijfers helaas weinig grond.

Daarbij is het gewoon een indicatie wat de TS kan verwachten. Niks mis mee lijkt me. Zeker aangezien "realitische workloads" zich bij de TS zullen beperken tot wat Windows gebruik, gamen etc. Het wordt geen database of server lijkt me...

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 09-03-2007 07:53 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
zou niet zoveel uit moeten maken. zolang je tenminste die 2x 50 niet tegelijk aanspreekt maar dat snap je zelf ook wel ;)

de hierboven genoemde benches zijn van 73GD raptors, niet de nieuwe 73ADFD die toch een stukje sneller zijn. en mbt snelle seeks en hoge snelheid: goede sequential geeft het niet echt meer maar mijn RAID5(! - niet echt de snelste variant) Ultra160 SCSI disken uit rond, ehm, 2001,2002 ofzo? geeft access times van 8ms. mijn 7200.10 van 13.2 ms. z'n sequential ligt wel iets hoger maar dat merk je dus niet meer in vergelijking. die RAID5 gaat binnenkort ook op RAID0 voor snelheid, en dan lopen ze helemaal rondjes om mn 7200.10. true, je moet een keer in een goede controller investeren (smart array 5304-256 met 2xbbu en adg enabler (niet dat ik dat gebruik maar toch :+ ) hier) maar dan heb je ook wat. en dan heb je die disken vervolgens tweedehands voor een prikkie, en àls je hoger wil doe je gewoon RAID0 (gaat met crappy controller ook wel goed komen ;) ) met een paar 15k rpm diskjes, U320 als je geld over hebt en dan komt helemaal niemand meer bij je snelheid in de buurt. en zeg zelf, 160MiB/s is meer dan je nodig hebt aan sequential, die seeks doen t m juist ;)

ik weet dat het een beetje niet helemaal meer dezelfde richting is maar overweeg dit ook eens.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb precies dezelfde opzet (raptor voor OS/Software/Games en seagate voor downloads). Ik merk wel dat de raptor bij mij een hoop lawaai maakt en dat vind ikzelf behoorlijk storend.
Verder is de raptor in lang niet alle gevallen het snelste is mij opgevallen. Als ik bijv de schijven ga defragmenteren dan is de seagate sneller klaar met scannen (ondanks dat hij groter is). Verplaatsen van bestanden op dezelfde schijf is voor beide geen probleem.
Ik heb het helaas niet uitgebreid getest en gebenchmarked maar ik hoor zoveel positieve verhalen voor de seagate in raid 0 dat ik hier zeker bij mijn volgende investering rekening mee houd.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• blaatgaap
iceheart schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 08:00:
en dan heb je die disken vervolgens tweedehands voor een prikkie, en àls je hoger wil doe je gewoon RAID0 (gaat met crappy controller ook wel goed komen ;) ) met een paar 15k rpm diskjes,
je bedoelt van die 15k rpm schijven van maar liefst 439 eurie? :P
ik heb het dan wel over het prijskaartje van onze nieuwe HP back-up server, maar goed :P

----------------------

wat zou trouwens sneller zijn voor je OS?

1 10.000rpm SATA schijf of

2x SATA II 7200.10rpm in raid 0+1, oftewel dubbele read acces + dubbele available data.

is 10.000rpm dan nog steeds simpelweg sneller vanwege de seeking speed, of begrijp ik het hele raid 0+1 gewoonweg verkeerd :P?

[ Voor 84% gewijzigd door blaatgaap op 09-03-2007 09:10 ]

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54

Tubby

or not to be

blaatgaap schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:01:
wat zou trouwens sneller zijn voor je OS?

1 10.000rpm SATA schijf of

2x SATA II 7200.10rpm in raid 0+1, oftewel dubbele read acces + dubbele available data.

is 10.000rpm dan nog steeds simpelweg sneller vanwege de seeking speed, of begrijp ik het hele raid 0+1 gewoonweg verkeerd :P?

[...]

ik heb het dan wel over het prijskaartje van onze nieuwe HP back-up server, maar goed :P
Het is raid 0 _of_ raid 1 over 2 schijven. Raid 0+1 kun je pas doen met 4 schijven

tenzij je intel matrix raid hebt, maar dan zie ik de toegevoegde waarde niet van raid0+1 over 2 schijven tov raid 1 :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• blaatgaap
stom, das waar ook daar had je min 4 schijven voor nodig, normaal gesproken dan... maar i.v.m raid 1 dan?

Verwijderd

shaggy8675 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 07:48:
[...]

Mmhh... Dan zijn deze cijfers kennelijk toch de enigste vergelijking waar we vanuit kunnen gaan, ondanks dat andere tests mischien andere data kunnen aangeven.
Geen cijfers, geen vergelijk, speculeren hierover is leuk maar houdt zonder cijfers helaas weinig grond.
In de benchDB en in het RAID benchmark topic zijn echt wel meer benches te vinden over STR, en anders hiero:
.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Single Drive (ad18)
              -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- 
              -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block---
Machine    MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU  
         4096 59391 50.7 59105 16.9 23664  7.0 62471 65.2 63045 10.0

gstripe (4 disks on nVidia controller [Embedded], 128KB stripesize)
              -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- 
              -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- 
Machine    MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU 
         4096 104288 90.4 237690 74.4 71008 22.0 87837 91.9 250858 44.6

Zoals je ziet komt de STR perfect overeen met de theorie:

Sequential read singledisk: 63M
Sequential read 4-disk RAID0: 251M
RAID0 efficiency: 99,6%

Sequential write singledisk: 59M
Sequential write 4-disk RAID0: 237M
RAID0 efficiency: 100,4%

In beide gevallen slechts 0,4% afwijking, en dan heb ik de cijfers nog afgerond ook. Qua STR is het heel simpel: mits de bus het toelaat schaalt deze lineair op. Ingewikkelder is het meten van 'realistische I/O' zoals gaming en algeheel verbruik (files extracten, booten, swap, etc).
RAID0 verbetert zowel sequentiele als non-sequentiele ("random") I/O performance. Een raptor is dankzij zijn lage accesstime erg goed in random I/O; maar een enkele raptor tegen twee normale 7200rpm desktopschijven in RAID0 krijgt de raptor het toch zwaar.

De accesstime van een raptor is b.v. 8ms terwijl de desktop schijven bijvoorbeeld 12ms zijn. Maar je hebt wel twee schijven in RAID0 die allebei kunnen seeken; dus in feite 2x12ms. Ga je nou de access time van 1 I/O request testen dan komt de raptor daar bovenuit, zou je nou een handlevol requests sturen dan zullen in geval van RAID0 beide schijven gaan seeken en individueel requests afhandelen; gevolg is dat de gezamenlijke performance hoger kan zijn dan wat de Raptor je levert.

Dus zie het als dual-core: 2x 2GHz is heel wat anders dan 1x 4GHz maar bij een situatie waarbij parallellisatie mogelijk is, is de winst theoretisch maximaal 100% (dus dan is 2x2GHz WEL even snel als 1x4GHz).

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-02 15:32
Blaatgaap, volgens mij moet je je eerst eens in de materie verdiepen. Kijk eens op wikipedia of een andere site voor info over RAID, SATA, rpm, seektime, enz. Ik ben zelf ook niet zo'n expert, maar als je een discussie wilt starten op dit forum moet je wel wat voorwerk doen. RAID0 zorgt bijvoorbeeld voor (bijna) dubbele snelheid, RAID1 is iets totaal anders wat vooral om data-veiligheid draait.

Anyway: Ten eerste staat de aansluiting (ATA/SATA/SATA2) los van de draaisnelheid (rpm) van een schijf. Alle moderne schijven maken gebruik van SATA 1 of 2 aansluitingen, en hebben verschillende omwentelingsfrequenties, zoals 7200rpm of 10.000rpm. SCSI-schijven hebben vaak 15000rpm, maar zijn enorm duur en zijn bedoeld voor servers e.d. Bijna geen enkele normale pc maakt er gebruik van.

Uiteindelijk komt het hier in grote lijnen op neer: Een Raptor is behoorlijk sneller dan een gewone schijf en marginaal sneller dan een RAID0-opstelling in het opstarten van windows en het werken met kleine bestanden en korte operaties. Een RAID0-opstelling is juist het snelst in het laden, verplaatsen en bewerken van grote bestanden en langere sessies. Je kunt de beide voordelen combineren door 2 (of meer) Raptors in RAID0 te zetten, wat erg duur is maar ook enorm snel. Uiteindelijk bieden zowel een RAID0-opstelling als een Raptorschijf beide wel voordeel, en het is vooral persoonlijke voorkeur die hier de keuze bepaald.

Ik heb zelf gewoon voor een enkele seagate 7200.10 schijf gekozen, dat is ook al best snel. Er kan altijd later nog een tweede schijf bijgeplaatst worden. Heeft me veel geld gescheeld, en die 5 seconden laadtijd boeit me niet zo. Succes verder!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
blaatgaap schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:01:
[...]

nee, die bedoel ik niet. hele leuke dingen maar oudere 15k rpms zijn tweedehands stukken goedkoper en ook razend snel. *die* bedoel ik, en da's minder dan 1/5 van de prijs die jij nu noemt :+

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

iceheart schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:35:
[...]

nee, die bedoel ik niet. hele leuke dingen maar oudere 15k rpms zijn tweedehands stukken goedkoper en ook razend snel. *die* bedoel ik, en da's minder dan 1/5 van de prijs die jij nu noemt :+
Alleen jammer dat je dan weer dure losse controllers moet gaan gebruiken, ipv on-board controllers. Word het zaakje alsnog duur...

Pagina: 1