Printen van OS X naar Windows share problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik zou graag willen kunnen printen vanaf mijn Macbook naar mijn op Windows XP gedeelde computer. Op mijn oude Canon printer werkte dit niet, ik dacht dat dit door de drivers kwam. Ik heb nu een nieuwe HP printer, maar daar werkt het ook niet op, hoezee.

Het installeren van de printer lijkt prima te gaan, hij kan hem vinden op het netwerk etc. Ook zijn er geen problemen qua rechten. Ik krijn duidelijk error bij het afdrukken, ik krijg enkel een kruis te zien, verder gebeurd er niets.
Wat opvallend is, is het volgende, tijdens het installeren:

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/meuk/osxprint.png

Het betreft een HP Deskjet (geen postscript printer), ik ben _niet_ in staat de HP driver te selecteren. Als ik de printer via USB verbind heb ik deze mogelijkheid wel, in dat geval werkt de printer ook prima. Ik heb de drivers van HP.com geïnstalleerd (ook de Canon, die staan er ook niet tussen).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1 woord Bonjour. Zoekt en gij zult vinden ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ehm, ik heb Bonjour op de Windows computer geïnstalleerd. Er gebeurd nu verder totaal niks.

Overigens kan OS X de printer prima vinden, zo ver ik het kan in zien er er geen connectie probleem.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ok, uit pure wanhoop heb ik OS X opnieuw geinstalleerd. Helaas, het probleem is niet opgelost :x Ik heb de printer ook aan een andere Windows computer gehangen: Het probleem bleef. :{

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bonjour is alleen handig voor de andere kant op, dus voor een printer die aan de Mac hangt. In dat geval werkt het wel geweldig :)

Heb je al gekeken of er iets nuttigs in de Console staat? Console kun je vinden onder Programma's > Hulpprogramma's en dan voornamelijk console.log, system.log en /var/log/cups/.

Wat je ook kunt proberen, is om bij het venster wat in je screenshot staat, [alt] ingedrukt houden en dan op "More Printers..." klikken. Vervolgens kun je in de eerste combobox voor "Advanced" kiezen en vervolgens als apparaat "Windows-printer via SAMBA". Hier kun je alles met de hand configureren en is ook het printermodel vrij te kiezen. Om te beginnen kun je proberen om voor URL het ip nummer gebruiken i.p.v. de naam.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik heb in de logs gekeken, maar er staan geen rare dingen in. Enkel "Printer xxx added, printer xxx deleted", etc. De ALT knop heb ik ook geprobeerd. Tsja, ik kan het ding toevoegen, maar nogsteeds krijg ik geen mogelijkheid om de juiste printer te selecteren.

Wat mij ook opvalt is het volgende. Zie: http://renko.xs4all.nl/meuk/hpprint/Picture%201.png
Hij is hier lokaal aangesloten, ik heb de keuze tot "HP DeskJet 3.3", deze verschijnt spontaan. Zodra ik het via "More Printers" toevoeg (dus via Samba/Windows) staat deze optie er niet en kan ik enkel kiezen tussen de printers onder het kopje "HP", wat voornamelijk GIMP drivers zijn (afbeelding). Doe ik nogsteeds iets gruwelijks fouts, of betekend dat dat HP DeskJets (en Canons) op de Mac simpelweg niet via het netwerk kunnen afdrukken? :X
Ik merkt overigens dat een van de Gimp drivers wel wat lijken te doen, ik heb nog niet getest in hoeverre dit ook echt goed werkt. Sowieso heb ik 100x liever een officiele driver ipv Gimp :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

ik heb hier precies hetzelfde probleem, wilde er ook een topic over maken, nog geen tijd voor gehad. ik zit nu op mn werk, en heb mn iMac niet bijdehand, maar ik heb nadat ik dit probleem tegen ben gekomen nog geprobeerd handmatig drivers te wisselen (in etc/cups/pdd als ik het goed zeg uit mn hoofd) maar dat schoot uiteindelijk ook niet op..

en ik heb geprobeerd de printer op mn iMac te installeren en vervolgens handmatig de locatie te wijzigen naar de windows pc waar hij aan moet hangen, maar dat werkte ook niet..

waar het uiteindelijk op neerkomt (volgens mij) is dat de hp drivers alleen de printer via usb ondersteunen, en dus niet via het netwerk... maar misschien weet iemand hier toch een oplossing om handmatig de drivers van een printer en/of de locatie van de printer aan te passen?

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Algurgazan schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:51:
waar het uiteindelijk op neerkomt (volgens mij) is dat de hp drivers alleen de printer via usb ondersteunen, en dus niet via het netwerk... maar misschien weet iemand hier toch een oplossing om handmatig de drivers van een printer en/of de locatie van de printer aan te passen?
En datzelfde geld voor veel Canon printers blijkbaar, een rare zaak.

De vervolg vraag of dit probleen een workarround kent. Ik heb contact opgenomen met het tech support van HP, ik hoop dat deze met een oplossing zullen komen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:03
Hier ook een probleem om met OSX een HP printer via het netwerk te laten printen... Heb na diverse pogingen de hoop maar opgegeven :(

Momenteel maak ik van alles dat ik wil printen een pdfje, drop deze in mijn XP-virtual machine en druk hem af :P Niet optimaal, maar beter dan een aparte PC er voor gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Dear Renko,

Thank you for contacting HP Total Care.

While we do not support cross platform sharing between the windows and
macintosh systems and would be unable to troubleshoot it with you, I can
suggest that the printer software needs to be installed on the macintosh
before it will be able to detect anything so you may need to install
using the cd that shipped with the printer.

This should resolve the issue. If you need further assistance, please
reply to this message and we will be happy to assist you further.

You may receive an e-mail survey regarding your e-mail support
experience. We would appreciate your feedback.

HP Total Care is a J.D. Power and Associates Certified Technology
Service and Support Center, recognized for consistently providing "An
Outstanding Customer Service Experience". For information on keeping
your HP and Compaq products up and running, please visit our Web site
at:

http://www.hp.com/go/totalcare

Sincerely Michelle,

HP Total Care
De gegeven suggestie werkt niet.

Overigens heeft HP zelf goede Linux drivers (HPLIP), OS X wordt hierbij niet ondersteund. Zou dit toch op een of andere manier kunnen gaan werken?

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 11-03-2007 16:08 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Datafeest schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:19:
[...]

De gegeven suggestie werkt niet.

Overigens heeft HP zelf goede Linux drivers (HPLIB), OS X wordt hierbij niet ondersteund. Zou dit toch op een of andere manier kunnen gaan werken?
Wat je nog kunt proberen, is om de printer via "Other..." toe te voegen. Om dat te doen heb je de ppd nodig, die in de HPLIB zitten. Je kunt daarvoor het beste de "regular tarball" voor downloaden. Als je deze uitpakt vind je onder hplip-1.7.2 > prnt > hpijs > ppd de ppd's. Als het deskjet 5940 is moet je het bestand HP-DeskJet_5940-hpijs.ppd hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Een hele interessante suggestie, dank je.
De printer kan ik op deze manier installeren, helaas gebeurd er bij het opgeven van de opdracht helemaal niets, het verschijnt niet eens in de Job list. :(

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ok, ik heb de oplossing gevonden d:)b

Stap 1:
Download en installeer de volgende pakketjes:
espgs-7.07.1.ppc.dmg
hpijs-foomatic-2.0.2.ppc.dmg
Bron: http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/MacOSX/hpijs

Stap 2:
Download de juiste PPD file voor de printer.
Zoek de printer op op Openprinting.org, scroll naar onderen en download de PPD file. (Gebruik maken PPD file uit HPLP kan ook, zie Daedalus)

Stap 3:
Voeg de printer toe via de gebruikelijke manier (More printers, etc). Kies bij "Printer model" de PPD file.

Klaar :)
Zaken zoals de inkt status zijn niet te bekijken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Hoe is het printen in kleur? Voor een PIXMA van Canon worden de Gutenprint drivers aangeraden, maar bij de notes staat het volgende:
Works:
gray scale printing
full color printing
auto duplex

Not works:
CD/DVD label printing

Unknown:
Faxing from PC

Comments:
Because Gutenprint supports only 600x600dpi, photo printing quality is poor. If you want to get better photos, you can put JPEGs into memory card, and use card printing feature of the printer.
En dan is met name de onderste comment interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
In de bovenstaande methode wordt er gebruik gemaakt van de officiële HP drivers voor Linux, dat zou daarom weinig problemen moeten geven. De kleuren worden prima afgedrukt, stukken beter dan de Gimp drivers.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

het werkt hier perfect! dank je!

en volgens de pagina van de hp5940 gaat de hpijs driver tot 1200x1200 dpi, en zou de foto kwaliteit goed moeten zijn, maar dat heb ik niet geprobeerd..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:45:

Stap 1:
espgs-7.07.1.ppc.dmg

Stap 2:
Zoek de printer op op Openprinting.org, scroll naar onderen en download de PPD file. (Gebruik maken PPD file uit HPLP kan ook, zie Daedalus)

Stap 3:
Voeg de printer toe via de gebruikelijke manier (More printers, etc). Kies bij "Printer model" de PPD file.

Kan je voor mij stap 3 nog eens nader toelichten? Heb pas sinds zaterdag mijn MacBook en slaag er niet in om draadloos af te printen...(printer is verbonden met PC (Windows) die altijd aanligt, dus printer zit niet op router...)

Alvast bedankt hoor!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:45:

Stap 1:
espgs-7.07.1.ppc.dmg

Stap 2:

Stap 3:

Ik slaag erin, maar ik kan geen verbinding leggen met de printer: printer is aangesloten op PC (die 100% aanligt) en op die pc is de router aangesloten...'t is dus geen netwerkprinter, wel een printer die wordt gedeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
^ Kick ^
Ok, tijd voor een Leopard update. In de bovenstaande howto is een link dood, plus dat het een en ander veranderd is in Leopard waardoor de bovenstaande howto niet meer werkt. Het onderstaande werkt gelukkig wel.

Stap 1:
Ik heb geen idee of deze stap überhaupt nodig is, maar aangezien ik dit wel heb uitgevoerd en het nu wel werkt zet ik het er bij :)

Download en installeer de volgende pakketten:
http://prdownloads.source...s-7.07.1.ppc.dmg?download
http://www.openprinting.o.../macosx/hpijs-2.7.6.U.dmg

Stap 2:
Voeg de printer toe via de CUPS webinterface. Ik was niet in staat mijn printer te vinden via de grafische interface van Apple, dus heb het maar handmatig gedaan.

- Typ in je browser in: http://localhost:631
- Klik op "Add a printer"
- Voer je eigen systeem gebruikersnaam + pwd in als hierom wordt gevraagd
- Typ een herkenbare printernaam e.d. in
- Kies "Windows printer via SAMBA"
- Typ het adres in van je printer. Dit adres bouw je als volgt op:
smb://gebruikersnaam_van_je_windows_share:wachtwoord_van_je_windows_share
@ip_adres_of_hostname_van_de_server/sharenaam_van_de_gedeelte_printer

voorbeeld: smb://datafeest:mypwd@192.168.1.2/hp5940
- Kies je printer uit uit de lijst, of geef zelf een eigen PPD file. Hoe kom je ook alweer aan de PPD file?
Done. Pas eventueel je printer settings aan. Hij staat bijvoorbeeld standaard op het printen op het formaat "Letter" op "Medium" kwaliteit. Zelf heb ik hen op "A4" gezet op "Low quality", dat laatste spaart immers inkt. Dit zijn standaard settings welke je in de print dialog wel kunt veranderen.

Ik hoop dat mensen welke tegen hetzelfde probleem liepen als mij hierdoor gelopen zijn.

/edit/
Hm shit. Ik merk dat hij toch niet alles goed afdrukt. Ik heb hier een Word document met een aantal fouten erin. Ik ga deze post updaten als ik dat heb kunnen fixen :p

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 27-10-2007 16:23 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Nice, bedankt weer voor de guide :) Ik loop alleen vast tegen 't einde als ik m'n printer uiteindelijk wil toevoegen. Ik heb een HP Photosmart C5180, daar is alleen geen PPD file van. Maar er staat wel een C5100 in de lijst, die zal ook vast wel werken. Als ik dan op 'Add printer' klik krijg ik de volgende melding:

To view this page, you need to log in to area “CUPS” on localhost:631.

Ik ben gewoon ingelogd in Leopard als admin en zit op http://localhost:631/admin. User/pass van Mac werken niet, leeg niet, ook wat standaard dingen als admin/admin niet. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Hm, dat ik het voor mij werkende heb gekregen betekend helaas niet dat ik expert ben geworden :+.

Wat nodig is een admin account van Leopard, je eigen logingegevens dus, geen admin/admin ofzoiets. Probeer het eens met een andere browser, misschien dat daar wat mis in gaat? Dit hoewel het bij mij onder Safari 3 en Firefox 2 wel goed werkt. Ik heb helaas geen andere suggestie, ik ben het probleem zelf niet tegengekomen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Geweldig, het werkt! Was toch user/pass van OSX. Schijnbaar 10x verkeerd ingevoerd eerder 8)7

Voor de volledigheid: voor hpijs-2.7.6.U.dmg moet je nog Foomatic-RIP and ESP Ghostscript installeren. Dit wordt ook bij de installatie van hpijs en in de readme daarvan aangegeven. Verder is je guide helemaal compleet :)

Hij lijkt hij tot nu toe alles goed te printen. Zelfs een Excel 2007 bestand geïmporteerd in Numbers '08. Als je echt foto's wilt gaan printen denk ik dat 't sowieso beter is om dit vanuit Windows te doen waar je alle settings van de printer volledig kan gebruiken. Maar om wat internetpagina's of pdf's te printen is dit ideaal.

Nogmaals dank :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Onder leopard zit nu ook een soort tabblad van Windows bij als je een printer toevoegd (dus waarschijnlijk een Windows-shared-printer? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Juh, dat is heel leuk en aardig, maar bij mij doet het niets. :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 14:35
whoo, goed topic!

Heb zelf ook moeite met een hp printer op een windows share.. Heb al aardig wat zitten rommelen omdat de printer wel gevonden werd maar verder niks deed.
Op een gegeven moment had ie een heel pak papier met codes uitgeprint :9 :+

Hoop dat dit werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Hier zit ik ook vast met het werkend krijgen van een Epson Stylus DX6050... Heb de juiste drivers geinstalleerd, en hij wordt ook wel gezien door mijn Mac, alleen als ik wil printen komt er de volgende boodschap:

Epson /usr/libexec/cups/backend/smb failed

Ik heb geen flauw idee waarom dit gebeurt, of wat het veroorzaakt. Alle soorten drivers hebben dit soort probleem, ook de Gutenprint drivers...

Het rare is dat een andere printer op dezelfde PC wel werkt, dat is een HP Deskjet 815c...

Irritant op zijn minst :(

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Misschien heb je er wat aan om de loglevel van cups te verhogen. Dit doe je door in /etc/cups/cups.conf LogLevel op debug of debug2 te zetten. Vervolgens herstart je cups met
sudo /System/Library/StartupItems/PrintingServices/PrintingServices restart
De logfiles kun je bekijken via Console onder /var/log/cups/.

Vergeet niet om dit later weer uit te zetten, want zeker met debug2 komt er een shitload aan berichten voorbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Debug mode had ik al aangezet, maar uit die logs word ik niets wijzer...

Een klein stukje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdCloseClient: 19
E [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] PID 2366 (/Library/Printers/EPSON/InkjetPrinter/Filter/rastertoescp.app/Contents/MacOS/rastertoescp) stopped with status 206!
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdReadClient: 17 GET /printers/Epson HTTP/1.1
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdAuthorize: Authorized as timmy using Basic
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] [CGI] /usr/libexec/cups/cgi-bin/printers.cgi started - PID = 2369
I [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] Started "/usr/libexec/cups/cgi-bin/printers.cgi" (pid=2369)
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdSendCommand: 17 file=19
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdAcceptClient: 21 from localhost (Domain)
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdReadClient: 21 POST / HTTP/1.1
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdAuthorize: No authentication data provided.
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] CUPS-Get-Default
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] CUPS-Get-Default client-error-not-found: No default printer
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdProcessIPPRequest: 21 status_code=406 (client-error-not-found)
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] [CGI] show_printer(http=0x806e00, printer="Epson")
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdReadClient: 21 POST / HTTP/1.1
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdAuthorize: No authentication data provided.
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] Get-Printer-Attributes ipp://localhost/printers/Epson
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] cupsdProcessIPPRequest: 21 status_code=0 (successful-ok)
D [08/Nov/2007:21:25:23 +0100] [CGI] lang="nl_BE.UTF8", locale="/nl_BE"...

Everything is possible if you really want it.

Pagina: 1