Toon posts:

Bestanden delen met gebruikersgroepen mac & windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met de volgende situatie op het werk: we hebben 4 macintosh's waarvan 3 intel processoren hebben die ook wel eens naar windows booten. Daarnaast staat er nog een gewone pc waar ook windows xp op staat.

Nu wordt er onderling veel bestanden uitgewisseld via een externe schijf die aan een airport extreme hangt (waar dus zowel xp als mac altijd toegang toe hebben). Echter is het nu zo dat iedereen bij alle bestanden kan. Dat is op dit moment niet zo groot probleem, echter willen we ook informatie gevoelige bestanden kunnen uitwisselen die alleen door bepaalde mensen mogen worden gezien.

Nu heb ik al zitten zoeken naar software, maar ik kan niets vinden waarbij je gebruikersgroepen kan instellen waarbij de ene groep wel en de andere groep geen toegang heeft tot bepaalde mappen op een schijf. En dat dit in zowel xp als in os X werkt.

Iemand die weet hoe je dit instelt? Ik zou die windows pc als server kunnen inrichten, maar ik kan ook een mac inrichten als server. Echter moet de mac nog wel gewoon gebruikt kunnen worden voor de vormgever die daar veel op zit te werken.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Zonder dedicated server zul je directe shares moeten aanmaken, met specifieke rechten, maar voor zover ik weet kun je zonder server alleen of alles zien bij de ander(en) of niets. Maar ik kan het mis hebben, ik gebruik zelf een PC (WinXP) als server voor mijn Mac's (OSX 10.4), en dat werkt prima.

Die externe schijf dan dus ook aan die windows-bak.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 08-03-2007 15:25 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Tsja, met dit soort dingen praat je toch al gauw over LDAP/Active Directory gebruikersgroepen, tenzij je graag met de hand op alle computers de accounts gelijk wil trekken. Is er budget voor een server?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Er is geen budget voor een aparte server.

Het gaat maar om 4 werknemers (en met regelmaat een freelancer die z'n laptop meeneemt en hier komt zitten werken). Met de hand kunnen we de accounts en wachtwoorden wel gelijk trekken onder zowel XP als OS X. Echter kan het uberhaupt dat die rechten onder zowel XP als OS X werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 15:54 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Als je een wachtwoord zet op inloggen op je shares en je geeft dat niet aan iedereen (aparte wachtwoorden per share) zou het moeten werken...

en die wachtwoorden stop je in een 'login' rule in je keychain.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 08-03-2007 16:03 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zet je een wachtwoord op het inloggen zodat het onder XP en OS X werkt?
Pagina: 1