Haperende Graphics in nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 20:35
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe systeem geïnstalleerd voor een vriend van mij.

Het is een high end game systeem:

Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI, SATA2 RAID
2 BFG Videokaart PCI-e GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 2xDVI/HDTV
1 Cooler Master Big Tower Stacker 830 Evolution ATX No PSU (zilver)
2 Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX
1 Intel Core 2 Duo X6800 2.93GHz FSB1066 4MB Box
2 LG DVD-/+/RAM H12LRB 18x/18x/10x DL LS Retail (zwart)
1 Microsoft Windows XP Pro NL + Vista Coupon OEM € 131.00
1 NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart)
1 Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ
1 Samsung TFT Monitor 214T 21", DVI (zilver)
1 Tagan Powersupply TurboJet Series 900W
1 Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor, WD740ADFD

Mijn vriend omschreef het probleem aan mij en het klonk als het probleem dat je hebt na een nieuwe installatie en de video drivers nog hebt geïnstalleerd. Dan gaat scrollen bijvoorbeeld zelfs schokkerig. Het probleem is met het installeren van de nieuwste drivers verholpen in windows spellen zoals patience (dit was ik bij de install vergeten, tijdsdruk). Echter in andere games die DX gebruiken kwam het problee, nog wel voor. Toen heb ik gevraagd om DX te installeren, hiermee is het probleem gebleven. Ik heb gelezen dat Corsair geheugen problemen kan geven met het 680i chipset? Zou dit het haperen kunnen veroorzaken, iemand hier zelf mischien ervaring mee?

Ze beschrijven ook problemen met het geluid. Kraakjes en plopjes, maar dit is volgens mij een bekend probleem van het 680i chipset en een driverupdate van het moederboard zou dit in de toekomst moeten verhelpen. Iemand hier zelf ook al ervaring mee?

Opties om Graphics probleem te verhelpen, die ik zelf kon bedenken:
Ander of minder geheugen testen : heb geen snelle toegang tot de pc dus laatste keuze
Moederboard drivers update: ga ik laten doen
DirectX installeren: is gedaan, geen resultaat
GPU drivers installeren: is gedaan, alleen resultaat onder Windows zelf niet ingame.
PC aanzetten met maar 1 GPU: heb geen snelle toegang tot de pc dus laatste keuze

Mochten jullie nog opties hebben hoor ik die graag. Ervaringen met het chipset of dergelijke problemen en of setups hoor ik ook graag.

flickr - WOT Profile - Game PC

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hmm, ik ben niet zo ervaren, maar het lijkt me sterk dat het geheugen haperende graphics veroorzaakt. Toen ik op de Nvidia site keek zag ik een linkje met klik hier als je een 680i moederbord hebt, dus misschien helpt die je wat.

http://www.nvidia.com/object/680i_hotfix.html

• Gizzy
SOEPSTENGEL13 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:24:
Hmm, ik ben niet zo ervaren, maar het lijkt me sterk dat het geheugen haperende graphics veroorzaakt. Toen ik op de Nvidia site keek zag ik een linkje met klik hier als je een 680i moederbord hebt, dus misschien helpt die je wat.

http://www.nvidia.com/object/680i_hotfix.html
Hoi bedankt voor je reply. Aangezien de pc gebruiker zelf niet echt de kunde heeft om de bios te flashen, zal ik eerst even mijn andere op afstand mogelijke opties uit te putten. Als die allen niet werken ga ik er nog een keer langs om zelf alles te testen. Een bios update zal dan waarschijnlijk ook tot de acties behoren.

Verwijderd

Proberen met 1 graka.
Minder geheugen proberen.
Memtest doen. 3dmark proberen. En ook de cpu even stressen.
Verder zou je es kunnen kijken naar een voeding die niet goed functioneerd en teweinig stroom leverd voor je systeem?

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
900 watt? .. Daar lijkt me nou niet meteen de fout zitten, ik zou eerst andere dingen proberen zoals het geheugen testen e.d.

• Gizzy
De voeding zou voldoende moeten zijn. Is specifiek certified voor een sli met 8800GTX. Staat op de Nvidia site. Ik zal eens met minder geheugen proberen en 1 graka. Bedankt voor de tips.

Voor de rest lees ik (op het net), dat er nogal wat problemen zijn met het 680i chipset en winkel zegt zelf ook dat het waarschijnlijk aan de drivers ligt. Ik ga proberen verder te klussen. Mocht er nog iets te binnen schieten, graag hier even een lijntje droppen. Ik houdt jullie op de hoogte van de vooruitgang.

Update:

Ik heb vandaag aan de pc gewerkt. Heb er 1 grafische kaart en 2gb aan geheugen (hier werd zoals verwacht 3,25GB van gevonden) uitgehaald. Dit hielp niet direct, het probleem bleef een beetje. Alle drivers had ik van te voren nog geupdate en de bios van 702 naar 902 gepatched. Tevens heb ik in de bios alle sli componenten geanabled en de SLI memoryoc op 5% gezet. Ik weet niet welke stap precies de problemen heeft opgelost, maar het geluid is nu normaal bij Windows boot en het haperen in spellen is vrijwel weg. Ik verwacht bij nieuwe drivers en een nieuwe bios dat het probleem volledig zal verdwijnen.

Nog een mogelijkheid was dat de sli brug tussen de kaarten verkeerd om zat, dit zit nu ook goed en de 2e grafische werd uiteindelijk herkend. Het was bij de initiële installatie niet opgevallen dat deze niet werkzaam was.

Het geheugen ga ik zo proberen terug te steken en dan zal ik nogmaals het spel checken. In dit geval was Dark Messiah het grootste probleem kind. Dit spel heb ik tevens volledig gepatched naar de laatste versie om te proberen om daar alle problemen uit te sluiten.

[ Voor 142% gewijzigd door Gizzy op 13-03-2007 11:46 ]

• Gizzy
Update 2: Tevens oplossing

Nadat ik bijna alle drivers etc had geupdate en de haperingen minder bleken te zijn, schoot mij te binnen dat er ook nog forceware drivers zijn. Deze heb ik geupdate en omg!! zie daar alle haperingen waren weer terug. Ik dacht wat krijgen we nou. Maar ja wat je erop zet kan je er ook afhalen. Ik dacht dus ff oude forceware stuff er weer op te zetten. Netjes via de nvidia uninstaller de forceware drivers geselecteerd om eraf te halen. Dit feest bleek echter een minder leuk einde te gaan krijgen. Na de uninstall deed de pc zoals verwacht een automatische reboot, maar tijdens deze automatische procedure zag ik snel even een error schermpje dat even snel weer verdween. Vol goede moede rebootte de pc. Echter na een 5* langer durend windows laadscherm dan normaal, kreeg ik geen beeld. Alles bleef zwart. Nou dacht ik, dan gaan we lekker even naar veilige modus, daar drivers erin knallen en gaan met de banaan. In veilige modus geboot via F4 of F5 weet niet zeker, bleken in het windows login scherm in een keer de muis en toetsenbord het niet te doen, nadat ze tijdens de bootsequence wel gewerkt hadden.

Toen heb ik ervoor gekozen om de windows CD erin te doen en de windows installatie te repareren. Dit ging van een leije(spelling??) dakje. Toen windows de eerste keer bootte waren de haperingen weg. OMG?? Echter toen vond de pc de draadloze pci kaart, ik stopte netjes de driver cd in de dvdrom en liet deze installeren. En je gelooft het nooit, daar ging alles weer stotteren. Er viel echter nog wel te werken met de pc. Ik ging naar apparaatbeheer en zette de wlan kaart uit en hoppa de pc ging zo hard, als dat hij bedoeld was te gaan. Het probleem heeft dus volgens mij gezeten in de IRQ adressering van de apparaten. Het moederboard heeft het natuurlijk ook aardig druk met die 2* 8800GTX, bijgeleverd audio kaart en dan nog het pci wlan kaartje.

Ik heb nu dus voor de familie maar een nieuwe usb wlan kaart besteld, die ze zelf kunnen installeren en deze pci wlan kunnen ze tot dan aan een uit zetten wanneer nodig. Hopelijk helpt dit hele verhaald andere mensen ook!

Resultaten dus:
  • Geluid is weer in orde
  • 2e 8800GTX werd weer gevonden, al voordat het pci wlan als de boosdoener werd aangewezen, dit lag aan de sli brug.
  • 4GB(4*1GB) Geheugen bleek geen boosdoener te zijn
  • Biosupdate via EZ flash werkt als een tierelier, thnx asus.
  • Haperende graphics aanpakken in de volgende volgorde: Nieuwste drivers voor gpu, werkt dit niet kijk dan naar de irq toewijzingen of daar geen problemen zitten. Als je dit niet kan haal dan een voor een onderdelen uit het moederboard of zet ze uit in apparaatbeheer en test de gevolgen.

Pagina: 1