[SCSI] Fileserver

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:58
We hebben bij ons op het werk een oude server van HP in gebruik. De server is een jaar of 7-8 oud, en de laatste jaren wordt hij meer en meer belast. Nu staat het op de planning om de server te gaan vervangen binnen afzienbare tijd.

Nu lopen we wel tegen een probleem aan. De opslagcapaciteit van de server begint redelijk vol te lopen en dat zou dus uitgebreid moeten worden. Er steekt een scsi raid5 config in met 36 gig 15.000rpm schijven. Nu hadden we HP gecontacteerd voor een offerte, die we gisteren hebben binnengekregen: 1600 euro voor twee schijven van 36gig... Dat viel dus even tegen, vooral omdat de server bijna vervangen wordt. Andere oplossing dus...

We hebben hier nog een aantal scsi schijven van 9 gig en 2 gig liggen en een scsi RAID kaart die raid5 ondersteund, die zouden we in een fileserver kunnen inzetten, tijdelijk, om zo de periode tot de nieuwe server te overbruggen. Op die fileserver komen dan de Home-dirs van alle gebruikers en de gesharede dirs. In totaal een 80-tal gebruikers.

Om dit alles op te zetten dacht ik een linux of unix derivaat te gebruiken (bijv. freeNAS). Echter bij alles wat ik tegenkom zijn de specs redelijk hoog voor het aantal gebruikers dat we hebben. Bijv. die freeNAS => 3Ghz, 512MB.... Nu heb ik hier een P4 1,6Ghz staan met 512MB. Vermits de fileserver niet intensief gebruikt gaat worden en nooit alle 80 gebruikers tegelijk inloggen (ik gok eerder de helft). Leek met dat met die P4 wel haalbaar... Ik heb zitten rondzoeken naar ervaringen hieromtrent maar kan daar niets over vinden. Iemand een idee?

Volgende probleem: De P4 heeft een te zwakke voeding om de RAID config te draaien (250 Watt) EN er is niet genoeg plaats om de schijven in te steken (het is maar een midi-towertje). Dus zou ik een nieuwe kast moeten kopen. Maar... :

De scsi RIAD kaart die ik heb is een Mylex DAC960 PG/P/PD/PL PCI...
De schijven: 3 x Seagate Barracuda ST32550WC en 3 x Seagate Barracuda ST39173WC. Deze schijven zaten in twee verschillende servertowers. Ze zaten in tray'tjes die in de server schoven en inplugde op een grote kaart vanwaar dan de scsi-kabels vertrokken naar de scsi-kaart.

Nu terug naar de nieuwe kast die ik zou moeten kopen. Ik heb zitten rondkijken voor kasten waar minstens 6 schijven in kunnen en met een fatsoenlijke voeding. Makkelijk zat. Maar de vraag is dan: hoe moet ik mijn schijven aansluiten op de scsi-kaart? Vermits de aansluiting van de schijven helemaal anders is (ik meet dat dat ultra2 scsi aansluiting heet (ken niet veel van scsi)) dan de aansluiting op de scsi-kaart (er zat dus in de oude servers die kaart tussen die dat omvormde naar de juiste standaard) en ik geen kasten kan vinden waar een consumenten-P4 bordje in past en die een tray heeft om die scsi-schijven in te pluggen en vandaar naar de scsi-kaart te verbinden..

Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk uiteen heb kunnen zetten...

Iemand suggesties?

BOE

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon versneld de server vervangen. 7 a 8 jaar is behoorlijk oud voor zo'n beestje, en d'r staat natuurlijk wel bedrijfskritische data op. Als je die kwijt raakt of niet meer kwijt kunt heb je een veel groter probleem. Dat kost je namelijk veel meer geld. Als je ziet wat een server tegenwoordig kost, kun je denk ik voor het geld dat je in hakkietakkie-uitbreidingen moet gaan steken beter meteen iets goed doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cman
Mja The Eagle ik geef je helemaal gelijk, alleen ligt die beslissing niet bij mij. Ik werk voor een belgische overheidsinstantie en de server (een HP-ux) gaat vervangen worden wanneer er nationaal over gegaan wordt op Linux... Dat is binnenkort, onderhandelingen met Red Hat zijn daarover bezig op nationaal niveau. Ik kan dus niet op eigen houtje beslissen om de server nu te vervangen... Dus voorlopig zal het een hakkietakkie-uitbreiding worden (geinige uitdrukking trouwens :) )

EDIT
En echt bedrijfskritische data... die wordt opgeslagen op een aparte server in een informix-database. De data die ik hier wil overzetten gaat om interne nota's, foto's, en de home-dirs (waar vanuit het beleid niets kritisch mag worden in bewaard).

[ Voor 21% gewijzigd door cman op 08-03-2007 13:10 ]

BOE

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
dat mag misschien niet, maar er is altijd murphy, en belangrijker: gebruikers met IQ's van 1 cijfer die dat dus mooi wel doen. op dat niks bedrijfskritisch zou ik maar niet rekenen.

bovendien: al hindert het de bedrijfsgang maar een paar dagen een beetje kost dat meer dan het kopen van een goede oplossing, wat dan zelfs ook nog zou moeten.

gezien wat je zegt over de kosten: heb je al aan een goedkope S-ATA RAID1 opstelling gedacht? zo'n controller zou niet al te duur moeten zijn en hedendaagse S-ATA disken zijn AFAIK stukken sneller dan 8 jaar oude SCSI disken. RAID1 voor de veiligheid (extra kosten doordat raid1 inefficient is of whatever verdien je terug op een goedkopere controller) en dan zit je goed.

controller: €150 is IMO hiervoor voor deze toepassing VEEL. denk eraan dat snelheid niet zo belangrijk is.

disken: 2x 320 GB diskjes à €85 p. st.

samen moet voor €300 lukken. min btw wordt 240. en denk er dan ook aan dat als die server vervangen wordt je het voor je baas weer 2ehands kan verkopen en makkelijk €120-150 terug kan halen. nou weet ik niet of je baas daar zo'n fan van zou zijn maar budgettair gezien is dit de beste oplossing.

en aangezien je zelf al aangeeft dat je data ook weer niet van het niveautje kroonjuwelen is is een dergelijk niveau van veiligheid meer dan voldoende.

daarbij: hoeveel load staat er op die server, en wat zit erin? je zou zelfs een controllertje van drie tientjes kunnen nemen en er software RAID op draaien (of gewoon einde van de dag ffjes syncen :) )
maar da's toch wel een tandje minder ;)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
iceheart schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:38:
daarbij: hoeveel load staat er op die server, en wat zit erin? je zou zelfs een controllertje van drie tientjes kunnen nemen en er software RAID op draaien (of gewoon einde van de dag ffjes syncen :) )
maar da's toch wel een tandje minder ;)

En wat voor controllertje zou dat dan moeten wezen, voor een 7-8 jaar oude HP-UX bak ?
Je idee is leuk maar ik neem aan dat we het hier hebben over een HP9000/800 systeem,
er wordt niet bij vermeld wat precies, maar waarschijnlijk is dat een D- of K-serie.
Of misschien een L- of N-series ?

De makkelijkste manier is een goedkope nas oplossing en met CIFS (soort van samba voor HP-UX) de disken mounten.

edit nevermind, het is heen HP-UX machine, dacht dat ik dat ergens las....

HP vraagt de hoofdprijs voor disks, omdat je de brackets nodig hebt. Als je nog kleinere disken hebt zou je de disks zelf kunnen vervangen voor standaard 73 GB scsi disks, dat is veel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-03-2007 13:57 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• cman
Ik herhaal nogmaals dat ik voor een overheidsinstelling werk, geen bedrijf. Zeer belangrijk verschil op vlak van kosten. Ik weet wel dat er andere, betere en niet zo dure oplossingen zijn (zoals een goedkope raid1 opstelling). Jammer genoeg doet dat hier niet ter zake, vermits onze budgetten strict zijn, ik daar niet over kan beslissen (zelfs mijn baas niet, zulke kosten moeten voor een speciale raad komen die 1 keer in de maand samenkomt). Met dit alles in het achterhoofd moet ik een oplossing verzinnen die snel doorgevoerd kan worden met een minimum aan kosten.
De data die erop komt is - ik herhaal - niet kritische info. Ik zou een raid5 systeempje willen voor de veiligheid en omdat ik zo'n kaart toch heb liggen => geen extra kosten die goedgekeurd moeten worden door de raad, dus snellere oplossing. Ook heb ik nog een backup tapestreamer liggen die ik op deze fileserver ga gebruiken. Dit zorgt in mijn ogen voor genoeg veiligheid voor de data.

Om dus terug te komen op de kosten: zoals ik het wil heb ik enkel een kast nodig. De rest heb ik hier. Dus dat zou me dan hooguit rond de 100 euro kosten (kan zelfs goedkoper). Maar daar gaat het helemaal niet om :) Ik heb de vraag ook niet voor niets bij Opslagmedia en I/O Controllers gezet :) Ik weet wat ik ga doen, de vraag is enkel is het mogelijk zonder bijkomende grote kosten?

en dan nog even ivm een controllertje in de server bij te plaatsen: neem maar gewoon van me aan dat dat GEEN optie is :)

EDIT:
HP vraagt de hoofdprijs voor disks, omdat je de brackets nodig hebt. Als je nog kleinere disken hebt zou je de disks zelf kunnen vervangen voor standaard 73 GB scsi disks, dat is veel goedkoper.
Hier wordt het interessanter... Alleen: als je nog kleinere disken hebt => wat bedoel je daar juist mee???

EDIT2: Het is wel een HP-UX bak hoor, weet niet waarom je opeens denkt dat het niet zo is :)

EDIT3: Ter info: het is inderdaad een HP-UX 9000/800

[ Voor 13% gewijzigd door cman op 08-03-2007 14:10 ]

BOE

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik was een beetje in de war, omdat je het had over een HP server, en toen opeens over een P4.

Ik dacht ook dat je bedoelde dat je nog 2GB en 9GB disken met brackets had die in die HP server passen,en mijn suggestie was dan die disken uit de brackets te halen en te vervangen door disken met grotere capaciteit.

Maar het wordt me nu duidelijk dat je een extra fileserver wilt maken van de P4, met de raid controller en de 2 en 9 GB disken.

Je zou in plaats van die extra fileserver hiervan ook een extern scsi disk cabinet kunnen maken,
maar dan moet je wel een externe scsi interface over hebben op je HP server. Dan gebruik je dus alleen de disken en die voeding, de P4 en raid controller heb je dan niet nodig.
Je zult dan wel wat scsi aansluit materiaal nodig hebben, en je hebt dan geen RAID, maar je zou dan met LVM kunnen mirroren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• cman
hehe :) de HP is de huidige server, de P4 zou de bij te plaatsen fileserver worden inderdaad... :)

Mja geen externe scsi interface :(

Ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat om de scsi schijven aan te sluiten op de scsi kaart, ik nog wat materiaal ga nodig hebben, nl.

SCSI adapter SCA HPCN80F / HDB68F

Per scsi kanaal dat je gebruikt een HDB68F terminator

En laat dat nu allemaal zo oud als de straat zijn en nergens (bijna?) meer te krijgen zijn :(

Ik begin meer en meer te overwegen om toch de moeilijkste weg te nemen en gewoon een goedkoop niet bakje aan te schaffen, of de P4 uit te breiden met nieuw materiaal, ipv de huidige oude scsi schijven te gebruiken...

BOE

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit me net ineens te bedenken...wij hebben hier op de zaak ook eens zoiets gehad. Dat werd gewoon opgelost door een simpel NAS-device. Weliswaar een stuk onzekerder en iets langzamer als een echte fileserver, maar als het toch alleen maar gebruikt wordt voor filestorage en het een tussenoplossing is kon je daarmee wel eens heel voordelig uit zijn. Zet je d'r nog eentje extra bij en laat je die zooi mirroren door de HP-UX bak. Moet makkelijk kunnen. Enige crux is dat het NAS-device een FS onderteunt dat de HP-UX snapt, maar FAT32 zal die HP ws wel kunnen lezen.

Zie ook [Ervaringen]Ethernet harddisks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• u_nix_we_all
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:53:
Enige crux is dat het NAS-device een FS onderteunt dat de HP-UX snapt, maar FAT32 zal die HP ws wel kunnen lezen.
....
Nee, dat is niet nodig:
Het NAS device benader je via het netwerk met bijvoorbeeld SMB protocol of NFS protocol,
je hebt dan niets met het FS te maken, dat regelt het NAS device voor je.

Ik ben het wel eens met het idee dat een simpel NAS device de makkelijkste en misschien ook wel de goedkoopste oplossing is.

• cman
Ik ga de NAS oplossingen eens nader bekijken. Alleen maak ik me zorgen om de snelheid van die dingen, er zou namelijk buiten een gesharede netwerk-drive ook de home-drive van de gebruikers op komen, maar dat moet ik eens bekijken.. Ik ben alleszins afgestapt van het idee om de oude scsi-schijven te gebruiken.. Ik ga het hier eens met mijn baas moeten bespreken wat er qua budget op korte termijn mogelijk is..

BOE

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1600 voor 2 schijven die hoogstens 400 waard zijn :)

Als je overwoog die oude spullen te gebruiken, dan kun je ook overwegen om een paar 2dehandsch scsi schijven van V&A/marktplaats af te halen en die dan aan de huidige controller er bij te hangen?

specs

• cman
tweede hands is zowiezo praktisch geen optie. Ik kan enkel tweede hands kopen als er originele facturen bij zijn en dat is zelden of nooit het geval. Dit om met zekerheid niet mee te doen aan zwarthandel.. Is het beleid hier..

Heb op andere plaatsen al proberen prijs te vragen voor de schijven, maar ze zijn nergens meer te krijgen.

BOE

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar die 15k schijven zullen sowieso onwijs oud zijn, grote kans dat nieuwe 10k schijven bijvoorbeeld een stuk rapper zijn. Maarja je weet niet hoe compatible het allemaal is, als je er nieuwe schijven aan hangt.

Toch voor 300 euro heb je 2 nieuwe 10k of 15k schijven, die je op 1 of andere manier wel aan je huidige controller kan hangen. En dan maar hopen dat het werkt, in princiepe zou het wel moeten...

specs

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
waarom koop je niet bij nowthatsit of nts de brackets die in je server horen, dat zal echtn iet meer dan 50 euro per stuk zijn, en dan 2x een nieuwe 15k scsi schijf (volgens mij moeten die gewoon backwards compatible zijn) als het met aansluiting etc.. uitkomt. Die offerte van hp vind ik eigenlijk absurd.

Verwijderd

IRCfreAk schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:15:
waarom koop je niet bij nowthatsit of nts de brackets die in je server horen, dat zal echtn iet meer dan 50 euro per stuk zijn, en dan 2x een nieuwe 15k scsi schijf (volgens mij moeten die gewoon backwards compatible zijn) als het met aansluiting etc.. uitkomt. Die offerte van hp vind ik eigenlijk absurd.
Uuh houd er wel rekening mee dat HP vroeger in hun netserver series het bios van de netraid controller (aka AMI/LSI megaraid) zo had ingesteld dat deze alleen HP disken slikte. Nu was dat wel te verhelpen door het bios te upgraden met een van LSI.

Ik hoop voor je dat dat bij de UX machine niet zo is. Maar anders ik neem aan dat er gewoon sca in gaat, dan koop je toch een paar nieuwe sca disken, seagate ofzo en die zet je in de brackets, en lopen maar.

Verwijderd

Ideeen genoeg:

- Vraag om refurbished schijven.
- Huur een paar schijven bij een reseller.
- Vraag om coulance HP even een paar schijven te lenen. Je heb immers genoeg maintenance geld betaald.
- Stuur een email naar een centrale inkoop bij jullie of er ergens nog een oud bakkie staat dat deze schijf ook heeft.
- Koop op email of bij een broker een 8/9 jaar oude server voor een dump prijs.
- Leg het probleem voor bij een vendor die eager is om business te doen, HP of de nieuw vendor (?) en kijk met wat voor een oplossing ze komen.....

Nog een ongevraag advies, de gebruikers zijn een systeem gewend dat 8/9 jaar draait, weer voorzichtig met hobby oplossingen.

Offtopic but related:

Ik zie dit wel vaker, sommingen van ons (waaronder mijzelf) zijn opgegroeid met de PC thuis, en nemen deze mentaliteit mee in het werk. Dit loopt niet altijd goed af. Initieele kosten zijn van ondergeschikt belang in een bedrijfs kritische IT omgeving. 1600 euro voor 2 schijven lijkt (misschien) veel maar reken je uren eens door als jij een NAS omgeving moet bouwen.....dat kan vast niet voor 1600 euro.....

• cman
Ik zal even verduidelijken in welke omgeving dat ik werk en om welk materiaal het gaat.

Ik werk voor een lokale politiezone in België. Er zijn bij ons twee netwerken: het lokale 'internet'-netwerk, dat volledig door ons beheerd wordt, en het 'operationele' netwerk, waar alle toepassingen op draaien die de politie gebruikt. Dit operationele netwerk is een speciale situatie. De servers voor dit netwerk worden aangekocht (voor een groot stuk) door de federale overheid in belgië en dus niet met lokaal geld. Dit houdt in dat over alle apparatuur enzovoort dat te maken heeft met dit netwerk wij geen (of toch praktisch geen) beslissingsrecht hebben. Wij monitoren het netwerk, en lossen de kleine probleempjes op voor dit netwerk, maar zodra er iets meer aan de hand is, moeten wij Brussel inschakelen en is het uit onze handen. Die servers zijn voor alle politiezones in belgië uniform en gelijk. Dit houdt in dat er niets in of aan kan verandert worden. Ook qua budgetten is dit moeilijk. Een politie-zone heeft zowiezo niet het grote geld om te investeren maar moet teren op de jaarlijkse budgetten die via de federale overheid en de gemeente binnenkomen. Het is dus dikwijls roeien met de riemen die we hebben. Ik zou heel graag de infrastructuur willen moderniseren en 'fatsoenlijk' maken, maar daar zijn nu eenmaal geen budgetten voor, en willen wij zoiets aanvragen voor het federale operationele netwerk, dan zegt Brussel in negen op de tien gevallen: nee, maar je mag het met lokaal geld doen. Dit verkopen aan de gemeente- en politieraden is een onmogelijke taak, die gaan geen eigen werkingsgelden steken in een netwerk dat niet eens van de gemeente is. ZEKER indien er op federaal niveau beslist is om over een half jaar over te schakelen op een nieuwe server met een ander OS.

Over het probleem: Ik heb ondertussen alle onderdelen gevonden om een fileserver in elkaar te zetten, met de scsi-schijven die we nog hebben. We hebben enkel een paar convertors nodig, die ik in een pc-winkel nog heb kunnen vastkrijgen. Dit gaat ons 45 euro kosten.
De gebruikers gaan hier in feite niets van merken, op de server gaan enkel de lokaties van desbetreffende directories verandert worden.

Bedankt aan iedereen om mee te helpen denken!!

BOE

Pagina: 1