Nokia toont interesse in nanotechnologie

Pagina: 1
Acties:

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Topicstarter
nieuws: Nokia toont interesse in nanotechnologie
De Finse gsm-fabrikant zal een onderzoekscentrum oprichten waar tien wetenschappers tewerkgesteld zullen worden.
deze reactie verwoord 't eigenlijk al wel. Misschien dat aangesteld een betere omschrijving is ?

[ Voor 4% gewijzigd door TheRookie op 08-03-2007 10:31 . Reden: reactielink aangepast ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
te·werk·stel·len (ov.ww.)
1 werk geven
Niks mis mee lijkt me :)

Je linkje naar de reactie doet het overigens niet. Je bedoelt deze lijkt me ?

[ Voor 26% gewijzigd door Yoeri op 08-03-2007 10:32 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
te·werk·stel·len (ov.ww.)
    1 werk geven

Lijkt me duidelijk toch? Je kunt op den duur overal wel een verwijzing naar iets ergs in zien.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Topicstarter
Uiteraard taalkundig gesproken helemaal gelijk; alleen denk ik dat de term "tewerkstellen" voor een hoop mensen eerder een negatieve associatie oproept

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Tja, da's dan imo echt eerder hun probleem dan het onze. Als er bij 'tewerkstellen' in de vandale nou nog 'pejoratief' of 'denigrerend' gestaan had, had ik het misschien aangepast. Louter omwille van het feit dat mensen dingen lezen die er niet staan, ga ik een volstrekt normaal Nederlands woord zonder negatieve betekenis niet zomaar aanpassen. Dan kunnen we wel bezig blijven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yoeri op 08-03-2007 10:45 ]

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Topicstarter
Ok :)

Verwijderd

tewerkstellen een pejoratieve betekenis :?. Enkel in Nederland dan misschien? En waar komt die negatieve bijklank dan vandaan?

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik had het er net met een collega al over en hou het inderdaad maar op een verschil in taalbeleving tussen Nederlanders en Vlamingen. In dergelijk geval verwijs ik graag naar de Vandale en die maakt in dit geval geen melding van problemen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:43:
tewerkstellen een pejoratieve betekenis :?. Enkel in Nederland dan misschien? En waar komt die negatieve bijklank dan vandaan?
Tewerkstellen is in Nederland dat je gedwongen wordt bepaald werk tegen je zin en onder dwang te verrichten. Dus in die zin kan ik de TS wel begrijpen en zou ik het wel iets anders opgeschreven hebben, maar zo'n groot probleem is het ook niet ;) .

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Harm schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:59:
[...]

Tewerkstellen is in Nederland dat je gedwongen wordt bepaald werk tegen je zin en onder dwang te verrichten.
Ook ik had het anders opgeschreven, maar 'tewerkstellen' als synoniem voor slavernij is onzin. Elke buitenlander die in Nederland wil werken heeft bijvoorbeeld een tewerkstellingsvergunning nodig, om maar eens een voorbeeld te noemen. Samen met het ontbreken van commentaar in de VD maakt dat dit probleem lastig objectiveerbaar. Ingrijpen lijkt me dus overbodig, of we moeten alsnog de tolerantie voor niet-Nederlandse constructies op nul zetten. Plannen in die richting zijn er bij mijn weten niet :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1