Programma om foto's te sorteren van 2 camera's

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha_Spike_1981
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06-2022
Ik heb een lading vakantie foto's van 2 camera's. Nu zijn wij voor de vakantie vergeten de klok van beide camera's gelijk te zetten. 1 stond helemaal verkeerd. Nu kan ik achteraf niet meer de foto's in 1 map gooien en dan sorteren op basis van wanneer de foto gemaakt is, en dan renamen zodat je een mooi tijdsverloop krijgt in de foto's.

Weet iemand een handig programma of een truc waarmee ik dit wel weer (snel) kan ordenen?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:46
Snel ordenen? Nee, dat zeg je zelf al, dat kan alleen als de tijden van de foto's ten opzichte van elkaar kloppen. Er staat nu geen informatie meer in de EXIF die je daarvoor zou kunnen gebruiken dus het enige wat overblijft is dat je zelf de volgorde goed zet. Met ACDSee kan je door te schuiven met foto's een 'custom sort' volgorde aangeven, en daarna een batch rename doen zodat de filenames op volgorde staan.

Theoretisch kan je natuurlijk (als je weet hoeveel verschil er zat tussen de beide toestelklokken) een aantal uren/minuten optellen bij alle tijden in de EXIFs van één toestel. Ik weet alleen niet of dit kan, en met welke software dan.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Onder Linux kan je met commandline exif uitlezen. Als je kijkt of er een bepaald type camera in voorkomt kan je die foto dan kopieeren naar een andere map.

Voor het veranderen van de datum weet ik dat F-spot dat kan (bijv. +3 seconden of -5 dagen), maar dit is ook alleen voor Linux. Voor een Windows programma kan ik je niet helpen :)

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:30
Met adobe photoshop elements kun je ook de tijd van je fotos verzetten met een aantal uren.

• Tha_Spike_1981
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06-2022
Ik was er al bang voor, maar thnkx anyway!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 19:53
Voor dit soort dingen gebruik ik altijd PHP, wat je redelijk eenvoudig lokaal kunt draaien en enorm krachtig is. Je kunt redelijk eenvoudig de EXIF-headers uitlezen en corrigeren voor de 2de camera, en de bestanden hernoemen. Je hebt alleen de PHP-binary nodig zodat je deze lokaal kunt uitvoeren in een DOS-prompt (dus geen Apache nodig).

Heb dit onlangs nog gedaan, en heb die code even aangepast zodat deze voor jouw situatie zou moeten werken.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?php
// Bronmap van de foto's van camera 1
$bron1 = "C:\\camera1\\";
// Bronmap van de foto'2 van camera 2
$bron2 = "C:\\camera2\\";
// Doelmap van foto's van beide cameras
$doel = "C:\\vakantiefotos\\";

// Tijdscorrectie. Aantal seconden dat bij EXIF-datum opgeteld moet worden
$timecorrection1 = 0;
$timecorrection2 = 13222351;

if ($dir = opendir($bron1)) {
  while (($file = readdir($dir)) !== false) {
    if(is_file($bron1 . $file)) {  
       echo "$file...\n";
        $exif = exif_read_data ($bron1 . $file);
        $datum = $exif['FileDateTime'] + $timecorrection1;
        $newFile = date("Ymd-His", $datum);
        while(file_exists($doel . $newFile)) {
            $datum++;
        }
        copy($bron1 . $file, $doel . $newFile . ".jpg");
        echo "Copied as $newFile\n"; 

}
  }  
  closedir($dir);
}
if ($dir = opendir($bron2)) {
  while (($file = readdir($dir)) !== false) {
    if(is_file($bron2 . $file)) {  
       echo "$file...\n";
        $exif = exif_read_data ($bron2 . $file);
        $datum = $exif['FileDateTime'] + $timecorrection2;
        while(file_exists($doel . $newFile)) {
            $datum++;
        }
        copy($bron2 . $file, $doel . $newFile . ".jpg");
        echo "Copied as $newFile\n"; 

}
  }  
  closedir($dir);
}

?>

Code is niet ideaal, maar dat was ook niet belangrijk. Was even een quick-fix voor een soortgelijk probleem dat ik had :)

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 08-03-2007 11:13 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:11:
Voor dit soort dingen gebruik ik altijd PHP, wat je redelijk eenvoudig lokaal kunt draaien en enorm krachtig is. Je kunt redelijk eenvoudig de EXIF-headers uitlezen en corrigeren voor de 2de camera, en de bestanden hernoemen. Je hebt alleen de PHP-binary nodig zodat je deze lokaal kunt uitvoeren in een DOS-prompt (dus geen Apache nodig).
Dan heb je wel php met exif library gecompileerd nodig, en laat dat nu net zeldzaam zijn ;) Beter kan je gebruik maken van een losse library: http://www.offsky.com/software/exif/index.php bijvoorbeeld (als je het met php wil oplossen).

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 15:03
download ADOBE LIGHTROOM http://www.adobe.com hiermee kan je op metadata sorteren, selecteer de camera die je wilt hebben, en aanpassen maar:)

[ Voor 11% gewijzigd door wilmocs op 08-03-2007 14:05 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-12 17:22
mithras schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:36:
[...]

Dan heb je wel php met exif library gecompileerd nodig, en laat dat nu net zeldzaam zijn ;) Beter kan je gebruik maken van een losse library: http://www.offsky.com/software/exif/index.php bijvoorbeeld (als je het met php wil oplossen).
Onder Windows kan je gewoon een ; uit de php.ini halen.

• bitwarrior
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

bitwarrior

Ride On

Ik heb het zelfde probleem ook eens gehad en heb er toen maar een C# programma voor gemaakt. Het programma laat de EXIF informatie ongewijzigd, maar stopt de gecorrigeerde datum/tijd in de filenaam zodat je daar op kunt sorteren.

Het programma kan 3 camera's aan die je op unieke wijze moet identificeren(vb Nikon, Kodak, D50 of iets anders). Het programma bewerkt een complete directory die je eerst moet selecteren. De rest wijst zich vanzelf. Het is op de volgende url te downloaden

http://rs62.rapidshare.com/files/20188506/PhotoSync.exe

Je moet wel de .NET 2.0 runtime library geinstalleerd hebben.

Ik gebruik het zelf regelmatig en de ergste bugs zijn er wel uit. Ik hoor het wel als er vragen zijn.

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 18:49
Met de laatste acdsee versie kun je de exif batchgewijs wijzigen, de datum velden daarin bijvoorbeeld ophogen oid`.

Heb ik zelf ook gebruikt om het tijdverschil op fotos van de compactcamera naderhand gelijk te zetten.

In Acdsee kun je dan fotos sorteren op exif data (date/time original), erg handig.

Groeten,
Marco

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:31

YellowCube

Wait...what?

topic verkast

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Neverminde ben nog niet wakker :O

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 07:14 ]

Pagina: 1