Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Infrarood Omleiden

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11 20:51
Ik heb gisteren mijn nieuwe Home Cinema setje binen gekregen, en daar zit een handige infrarood afstands bediening bij. Maar de ontvanger zit op de subwoofer, en die zou ik graag uit het zicht willen plaatsen. Maar met infrarood werkt dat niet zo fijn.

Ik heb ooit een apparaatje/kabel gezien die je bij wijze van spreken gewoon op je subwoofer kan plakken (ontvanger) en dan aan de andere kant van de kabel, zit een infrarood ontvangertje. Dus het word omgeleid zonder dat ik mijn subwoofer hoef open te maken. Kortom is het de bedoeling om mijn subwoofer achter mij te zetten, en dat ik toch voor mij kan richten met de afstandsbediening.

Ik hoop dat er mensen zijn die weten wat ik bedoel, en waar ik zoiets kan kopen/maken.

EDIT:
Ik heb net op conrad een draadloos beeld/geluid verzender gevonden, en daarin zit ook een Infrarood omleiding ingebouwd. Maar het was niet mijn bedoeling om 2 van die apparaten van stroom te voorzien. http://www1.nl2.conrad.co...i=1&product_show_id=45432

[ Voor 22% gewijzigd door ReX_NL op 08-03-2007 10:33 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:25

Rmg

IR Extenders zijn dat bij elke hifi/tv shop wel te koop

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext.htm of zelf te maken

Verwijderd

spiegel geen oplossing? :9

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Hoe je dat zelf kan maken: een TSOP 1738 gebruiken als ontvanger, die haalt de 38KHz carrier uit het IR signaal, dus die moet je dan zelf weer toevoegen; dit kan je doen door met een AND-poortje of iets dergerlijks (het kan ook met transistoren) enkel een IR ledje te doen oplichten als er een hoog signaal van de TSOP komt, én een 38KHz signaal hoog is (maken met een oscillator, schema's zijn op internet te vinden).

Dat is basically wat er waarschijnlijk in dat doosje waar je van verteld zit, kan je gemakkelijk zelf maken en kost je mar een paar €.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

@ naftebakje, heb jij eigenlijk ervaring met de bandbreedte van die TSOP's? als in, stel dat je een 38kHz carrier hebt en je gebruikt een 40kHz TSOP, werkt het ding dan nog naar genoegen? of zijn ze echt zo smalbandig? :?

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

De TSOP1736 (voor 36kHz dus) deed het bij mij prima met een 38kHz afstandsbediening. Een TSOP1740 zal dan ook nog wel werken neem ik aan.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf gebruik deze: http://www.marmitek.com/e...p?product.php&product=304

Werkt ideaal. De apparatuur staat in een donkere kast. De zendertjes heb ik gewoon tegen de deur aan geplakt. Ik heb ze zo verspreid dat ik er 3 apparaten mee kan bedienen.

[ Voor 59% gewijzigd door Janoz op 09-03-2007 12:06 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:44:
@ naftebakje, heb jij eigenlijk ervaring met de bandbreedte van die TSOP's? als in, stel dat je een 38kHz carrier hebt en je gebruikt een 40kHz TSOP, werkt het ding dan nog naar genoegen? of zijn ze echt zo smalbandig? :?
Eigen ervaring heb ik niet, ik hoor wel overal dat een "stapje" hoger of lager geen probleem is (36 of 40 KHz dus).
Even wat theorie: doorgaans worden tolerantie's zo genomen dat deze een beetje overlappen (weerstanden bijvoorbeeld, E12 reeks heb je 10% afwijking, een 470K ligt dus tussen 423K en 517K, een stapje hoger ligt 560K, die zal tussen 504K en 616K liggen, ze overlappen dus), vroeger ging men dan ook gewoon componenten produceren en opmeten om te zien welke waarde ze hadden, tegenwoordig hebben ze alles zo in de hand dat ze knal in het midden van de tolerantie zitten.
Een TSOP gaan ze dan ook zo maken dat ie voldoende breedbandig is om te overlappen met zijn buren, anders kan je problemen krijgen (37KHz carrier bijvoorbeeld, kan je een 38 of 36 voor gebruiken, beide moeten dat signaal perfect ontvangen).
En nog een extra bedenking: een afstandsbediening moet nogal schokbestendig zijn (wie nog nooit een AB heeft laten vallen, werpe de eerste AB :+ ), een goedkoop kristal kan niet goed tegen schokken, en een AB mag niet veel kosten. Aldus kan er wel wat afwijking zitten in de carrier-frequentie, de TSOP ontvangt het allemaal (5% afwijking toegestaan, zie datasheet voor karakteristiek).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Zou inderdaad moeten werken, zoals gastank hierboven zegt. Als je een exacte match kunt krijgen, is het natuurlijk beter want ik heb soms klachten gehad dat een 40kHz ontvanger niet (meer) werkte voor een 36kHz zender. Soms zitten er filters achter of is de afwijking tussen de zender en ontvanger precies iets te groot (als ze beide aan het andere uiteinde van hun afwijkingen zitten).

Het enige probleem is dat je werkende afstand mogelijk verkleint. En je kunt het inderdaad zelf maken, ook zelf kopen.

Zoek op google naar "IR repeaters" en je zult zowel commerciele als doe-het-zelf oplossingen vinden, bedraad, draadloos, meerdere zenders en meerder ontvangers. Enorme simpele systeempjes in alle prijsklasses zoals het hoort voor alledaagse dingen.

[ Voor 47% gewijzigd door Guru Evi op 09-03-2007 19:35 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1