[Alg] Mensen éénmalig laten stemmen*

Pagina: 1
Acties:

• jbweb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10-2023

jbweb

professional noob

Topicstarter
Geheel in de lijn met het stemmen van gisteren ;-)

Ik ben bezig met een systeem waar mensen een stem kunnen uitbrengen op een actie.
Ieder persoon heeft recht op één stem!!!

Natuurlijk kan ik een simpel script schrijven welke de stem in de database opslaat, maar! Dan kunnen mensen vaker stemmen.
Controleren op IP heeft geen zin lijkt mij, omdat mensen achter een firewall vaak hetzelfde IP hebben.
Sessies zijn na herstarten van de Browser (tenzij je natuurlijk FF2 hebt) ook weg, daar heb ik dus ook niet veel aan. En Cookies, tja... met één druk op de knop zijn ook die weg.

Wat is nu een goede manier?

Als ik een leuke signature bedenk, zijn jullie de eerste die het weten

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Codes genereren en die opsturen naar de betreffende mensen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mensen hun stem laten aanvragen en dan een unieke code genereren en meesturen als id?

edit:

grrrrrrrrrrrrrrrr :( gorgels :(

[ Voor 20% gewijzigd door BtM909 op 08-03-2007 09:56 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BtM909 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:55:
Mensen hun stem laten aanvragen en dan een unieke code genereren en meesturen als id?

edit:

grrrrrrrrrrrrrrrr :( gorgels :(
Dan heb je nog steeds het probleem dat mensen vaker dan één keer kunnen stemmen als ze over meer dan een mailadres beschikken. Ik denk dat er niet echt een goede manier is om te checken of je met dezelfde persoon te maken hebt, maar je zou zo'n code kunnen maken en tevens op IP en mailadres checken. Je moet het dan niet technisch onmogelijk maken om te stemmen als alleen het IP overeen komt, maar je kan het dan wel mogelijk maken om daar later op te checken om de stemming terug te draaien. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
-NMe- schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:59:
[...]

Dan heb je nog steeds het probleem dat mensen vaker dan één keer kunnen stemmen als ze over meer dan een mailadres beschikken. Ik denk dat er niet echt een goede manier is om te checken of je met dezelfde persoon te maken hebt, maar je zou zo'n code kunnen maken en tevens op IP en mailadres checken. Je moet het dan niet technisch onmogelijk maken om te stemmen als alleen het IP overeen komt, maar je kan het dan wel mogelijk maken om daar later op te checken om de stemming terug te draaien. :)
Het ligt er natuurlijk aan of de site van TS echt open is, of alleen voor een select gezelschap toegankelijk.

Het veiligst zou natuurlijk zijn dat mensen hun paspoort op moeten sturen en dat ze alleen op basis daarvan een code krijgen. Het ligt er ook maar net aan hoe belangrijk de stemming is. Gaat het over de toekomst van een land, of over de nieuwste clip van Rene Froger?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Hoeveel moeite mag je een potentiele stemmer laten doen om te kunnen stemmen? In principe kan je namelijk het principe van de verkiezingen van gisteren toepassen. Eventueel zelfs met ID check. Het is maar net hoe ver je wilt gaan.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
mensen eerst laten registreren (en daarbij mail-bevestiging gebruiken voor inschrijving)

dan kan 1 login slechts 1x stemmen
en mbv die mailbevestiging heb je al een extra mogelijkheid te controleren of het dezelfde persoon is.

maar dat voorkomt natuurlijk niet echt dat 1 persoon meerdere login's kan aanvragen
(en 't probleem schuift daardoor wat verder)

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Op zich gaat het hier niet over de toekomst van het land. Maar om mensen encrypted links te gaan versturen gaat ook ver.
Ik heb wel een voorbeeld waar ze het (naar mijn idee) heel mooi hebben opgelost. Probleem is alleen dat ik niet kan zien/vinden hou zij dat gedaan hebben.

Het gaat om de website http://www.esprix.nl en dan een categorie kiezen...
Hoe krijgen ze het voor elkaar?

• gorgi_19

gorgi_19

Cookie en / of IP adres opslaan, al dan niet rekening houdend met proxy's.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

-NMe- schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:59:
[...]

i.c.m. IP & cookies en dan per IP eenmaal per 12 / 24 uur kunnen stemmen. Zoals je al zegt, weinig mogelijk om het helemaal uit te sluiten, maar vraag me dan af hoeveel moeite je erin wilt steken.

Gaat het om nationaal belang of gewoon een poll met beveiliging voor stemvervuiling. Het idee achter stemmen, zoals gister: stuur mensen de unieke code op, dan is er dus minder mogelijkheid op dubbele stemmen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 12:36
jbweb schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:08:
Op zich gaat het hier niet over de toekomst van het land. Maar om mensen encrypted links te gaan versturen gaat ook ver.
Ik heb wel een voorbeeld waar ze het (naar mijn idee) heel mooi hebben opgelost. Probleem is alleen dat ik niet kan zien/vinden hou zij dat gedaan hebben.

Het gaat om de website http://www.esprix.nl en dan een categorie kiezen...
Hoe krijgen ze het voor elkaar?
Ik kan gewoon drie keer achter elkaar stemmen hoor.

FireFox
Iexplore
Opera

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anders dan identificatie per paspoort, zoals genoemd, is dit simpelweg onmogelijk. Lang leve proxies, TOR, en gewoon de beschikking hebben over meerdere computers.
Je kan het zo moeilijk maken als je maar wilt:) Misschien is het beste nog wel een prijs (SMS-kosten?) aan het stemmen te verbinden, a-la-TV-spelletjes, dan wordt men vanzelf financieel gestemd.
Maar alle beveiligingen anders dan op IP, maken het lastiger om te stemmen. Afwegen dus: wil je liever veel stemmen, of liever minder maar zeker geen dubbele?

(Dan is het ook nog mogelijk dat meerdere mensen vanaf 1 computer/IP willen stemmen, dat kan dan ook niet!)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat DigiD van de overheid is zeker niet iets wat je op een prive site kunt integreren of wel?

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Oke, maar niemand heef dus een idee hoe ze het hier hebben opgelost?

Het is inderdaad per browser ja, maar dan nog, hoe krijgen ze het voor elkaar. Als ik de PC afsluit en cookies verwijder, herkennen ze me toch nog steeds!
En we zitten afchter een firewall, en collega's kunnen wel hun stem uitbrengen.

Is het iets met mac adressen ofzo, vind het maar knap!

Verwijderd

jbweb schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:38:
Oke, maar niemand heef dus een idee hoe ze het hier hebben opgelost?

Het is inderdaad per browser ja, maar dan nog, hoe krijgen ze het voor elkaar. Als ik de PC afsluit en cookies verwijder, herkennen ze me toch nog steeds!
En we zitten afchter een firewall, en collega's kunnen wel hun stem uitbrengen.

Is het iets met mac adressen ofzo, vind het maar knap!
Rootkit? :+

• gorgi_19

gorgi_19

defusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:34:
Dat DigiD van de overheid is zeker niet iets wat je op een prive site kunt integreren of wel?
* gorgi_19 gokt van niet nee :) En gezien de prijzen van MS Passport zal het best een prijzige implementatie zijn. Maar ik gok dat de belastingdienst deze dienst niet gaat aanbieden als ze slim zijn.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:52
MAC address krijgen ze niet te zien zodra je verder dan een router zit...

Het zou iets kunnen zijn met cache. Was laatste ook een aritkel ergens dat javascript genegeren met een bepaalde code beter werkt dan een cookie, omdat veel mensen de cache neit laten legen. Je kan van die technieken gebruik maken, en zelfs het allemaal doen, cache, cookie, ip etc...

Ik heb verder ook niet gekeken naar die bepaalde pagina, maar ik kan me wel wat voorstellen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32
Voor http://www.mmolist.nl/vote/1 heb ik gebruik gemaakt van IP adres opslaan en cookie meesturen. Pak je zowel mensen met proxy's als mensen die cookies weggooien mee, wat voor een dergelijke site meer dan goed genoeg is. Als mensen achter een router/firewall zitten hebben ze wel een probleem though, maar of dit echt nadelig is vraag ik me ook af - tenslotte voorkom je wel ook dat mensen met meerdere pc's meerder keren stemmen.

Wat je zou kunnen doen is sessies gebruiken en de sessie levensduur handmatig verlengen naar een maand, standaard staat die namelijk ingesteld op 0 en gaat je sessie dood zodra je de browser afsluit, maar dat hoeft dus niet. En een sessie-cookie wordt volgens mij niet altijd doodgemaakt zodra je cookies leegt, alhoewel ik dit niet zeker weet en ongetwijfeld per browser zal verschillen.

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 08-03-2007 13:24 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1