Allround systeem voor (kleine) 900,-

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Beste tweakers, graag wat hulp bij enkele keuzes.

ik ben van plan een nieuwe pc samen te stellen. Ik heb nu een p4-systeem met 1 gb ram en een GeForce FX 5700 en deze voldoet niet (meer) naar mijn wensen. Ik heb ook een BenQ FP991 19" LCD-scherm en deze wil ik graag behouden naast mijn Western Digital harde schijf van 200gb (WDC WD2000JB-00GVA0).

Waar ligt de nadruk bij het systeem:
  • HD-content afspelen, en streamen op mijn 32" Samsung LE32N71B lcd-televisie.
  • Vrij aardig gamen (sowieso de nieuwe C&C perfect kunnen spelen en als het kan op mijn 32").
  • Het systeem moet behoorlijk stil zijn, hij staat op de slaapkamer.
  • En voor de rest wat standaard dingetjes, zoals photoshoppen en vooral voorbereid zijn op de toekomst (maw de komende 3 jaar weer even voort kunnen) en alles vlot met Windows Vista (of Windows XP Prof 64bit) kunnen draaien.
  • Uiteraard zo budget mogelijk, dat mag ten koste gaan van de looks.
  • Beetje overklokken, ik heb vroeger wel eens overgeklokt met de Duron, en aangezien het met de Core2Duo ook heel gemakkelijk schijnt te kunnen wil ik die winst ook wel mee pakken.
Ik heb grotendeels de BBG van Januari/Maart gebruikt:

Processor:Intel Core 2 Duo E6600- € 275,-
  • Waarom? Vanwege de goede overklokbaarheid en momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Moederbord:Asus P5B Deluxe - € 150,95
  • Waarom? Dit moederbord maakt het overklokken van de processor niet al te lastig. Ik vroeg me wel af of dit niet goedkoper kon?
Geheugen : Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 - € 203,- of
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK) - € 170,-
  • Waarom? Dit geheugen past goed bij de processor en ook als hij is overgeklokt, het verschil tussen deze 2 geheugens zie ik alleen niet echt, en is toch 30 euro verschil.
Videokaart : Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 - € 525,-
Videokaart : Club3D GeForce 8800 GTS, 320MB DDR3 - € 263,-
  • Waarom? Een Geforce 8800, dus een van de nieuwe videokaarten, maar toch de budgetversie om geld te sparen. Tevens 2 uitgangen om mijn LCD-tv op aan te sluiten naast de monitor.
Behuizing : Antec LifeStyle Sonata II - € 91,-
Behuizing : Xitac X-gear C666K (ATX, 400W, Zwart) - € 35,-
  • Waarom? een budget-beslissing, maar ik weet niet of deze voeding niet al teveel lawaai maakt, de kast ziet er tevens leuk uit
Koeler voor de processor Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P of Scythe Infinity SCINF-1000 €31 of € 38
  • Waarom? Wordt getypeerd als een goede koeler voor core2duo om te overklokken en ook vrij stil
Koelpasta: Arctic Silver 5 (3.5gr) € 3,87
  • Waarom? Goede koelpasta
Besturingssysteem: Windows Vista of Windows XP Professional 64 bit - € 5 of € 3 via de studievereniging
  • Waarom? Ik wil voorlopig het OS dat het beste draait, want voor Vista schijnen nog niet alle drivers beschikbaar te zijn, dus als dat nog niet lekker werkt met de hardware die ik gebruik, dan wil ik nog wel even op Win XP prof 64 bit draaien
Het volgende is optioneel, maar de dvd-brander neem ik mee uit de oude computer, net zoals de harde schijf en voorlopig is het onboard geluid van het moederbord wel voldoende denk ik. Mocht de nieuwe studiefinaciering weer binnen zijn, dan wil ik nog wel het volgende erbij kopen.

Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x - € 26,-
Harde schijf : Seagate Barracuda 7200.10, 320GB - € 76,-
Geluidskaart : Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-

Totaal: € 928,82 Exclusief verzenden en van de goedkoopste opties uitgaande. Dit is iets over het budget, maar wel een fijne computer naar mijn mening.

Mijn vragen:
  1. Is het Asus P5B Deluxe de beste optie om te nemen, of is er een moederbord wat ook een beetje kan overklokken en wat wel goedkoper is?
  2. Is er een groot verschil tussen de 2 soorten geheugens? Ik had gezien dat het een 1,8 V is en het andere 2,1 V? Is dit een groot probleem? (is namelijk wel 30 euro verschil)
  3. Is de Geforce 8800 GTS een goede keuze voor met name het streamen van HD content op mijn LCD-televisie (hd-ready) en spellen redelijk goed te kunnen spelen?
  4. Is de behuizing voldoende (qua wattage) en produceert deze niet meer lawaai dan mijn videokaart/processor koeler?
  5. Zijn er nog opmerkingen of aanbevelingen te maken/doen op de gemaakte keuzes, of gaat iets echt totaal niet werken?
(ik heb me zo goed mogelijk proberen te verdiepen in de stof, en ben tot dit gekomen maar moet toegeven dat het 6 jaar geleden is dat ik een systeem in elkaar heb gezet en er is behoorlijk veel veranderd in de tussentijd dus het is misschien een beetje n00big allemaal, excuus ;))

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Neem aub terug die Sonata, of een andere degelijke case. Met een 8800 in je machine wil je een degelijke voeding, geen 35EUR crapgeval.

De X-fi is imo zen geld niet waard, hij is zo gestripped van alle features dat er eigenlijk niets meer op zit wat een X-fi zo speciaal hoort te maken.

Beide Scythes zijn goed, maar vergeet er geen fan op te zetten

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

voeding zijn voor dit systeem niet toereikend gezien de videokaart en geluidproductie (tenminste ik zou het niet aan durven sluiten weet niet eens of die voeding wel een pci-e aansluiting heeft)

ook resoneert de behuizing nogal eens
antec sonata II is een hele goede kast zij het aan de dure kant is flink gezakt in prijs zie ik nu
en is de extra 60 euro zeker waard (wel wat zwaar maarja, heavy is reliable).

weet iemand nog een leuke signature?

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou toch echt een andere kast met een betere voeding nemen. Het wattage van de voeding hoeft niet perse hoger te zijn, het gaat meer om de kwaliteit ! Een 400 watt Enermax/Tagan zal hoogstwaarschijnlijk meer power leveren dan een 700 watt Qtec/Sweex, de a-merken zijn veel efficienter.

Bij het geheugen zit het prijsverschil em gewoon in het merk. Pak anders even de Qualified Vendor List (QVL) van het moederbord erbij en kijk welke setjes gegarandeerd werken. Asus borden willen nog wel eens kieskeurig zijn.

Als alternatief voor het Asus moederbord kan je kijken naar de Gigabyte DS-3, deze is goedkoper en klokt zeker net zo goed over.

De videokaart is meer dan sterk genoeg. Om op je tv te spelen is geen bijzonder zware kaart nodig, de resolutie is immers maar 1366 x 768.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Zoals die anderen ook zeggen: neem een degelijke voeding zoals die in de Sonata II, je zal er zeker geen spijt van krijgen. Je kan het geld er voor krijgen door bijvoorbeeld een Gigabyte DS3 te kopen, die klokt ook goed over.

Verwijderd

Xitac X-gear C666K (ATX, 400W, Zwart) - € 35,-, verander deze voeding alsjeblieft, een Coolermaster 430Watt heb je ook al voor zo'n 50 euro, die draait dit systeem ook perfect!!

Verwijderd

Oke,

Laten we beginnen bij het begin.. "Tiberium Wars have begun"... :*) onee |:( de kast!
Goed, de kast dus: Zoals iedere constructie begint deze ook bij de basis. de kast, te samen met het MoBo is je fundering.. geen lamme kast incl. joker voeding nemen, de kast op zich is ieders eigen keus, maar de voeding is je ondergang. Boards van tegenwoordig, en niet alleen boards, maar ook die verrekte dure GPU's, vragen nogal wat en de standardisatie is weer eens veranderd (dat is trouwens ook standaard). Je goeiekope-prikkeprak voeding heeft meestal net niet genoeg aansluitingen of mist ineens die essentiele connector voor dat ene apparaat.. kortom.. neem de raad aan van meerdere en kies voor een stabiele voeding (de Antec voedingen zijn optimaal voor niet-GOD-almighty-system-Tweakers) kijk even bij antec.com, daar kun je gemakkelijk zien welke stekkers en strengen de specifieke voeding in de sonata II biedt (mijn sonata I had een fijne voeding, maar boodt toendertijd nog geen powerplug voor mijn 7800GTX GPU, dus heb ik toen een Tagan gekocht. De sonata is natuurlijk wel een mooi gelakte kast, maar als hij ver onder je bureau gepropt staat, kun je ook kijken voor de 3700 (zelfde kast, een 5,25 meer een mat gespoten). die is een paar tientjes goedkoper

Dat Mobo? tja, niets mis mee.. alles op en aan (behalve SLI, maar believe me.. dat gebruik je uiteindelijk NIET... (hence my A8N-SLI Premium met een GPU) goeie keus dus om niet de deluxe te kiezen om geld te sparen. Je kunt ook voor andere merken kijken, zoals Abit, MSI, Gigabite en nog veel meer, maar let wel op je eigen ervaringen met merken... als je het een goed gevoel geeft, dan kies je weer voor het merk (ik schommel altijd tussen Asus en Gigabite. betrouwbaar en voorzien van alle gemakken)

CPU, niks aan doen! beest van een klokje, maar waarom die koeler, terwijl de BBG een goedkope, doch zeer goeie redelijk stille aanprijst? Ik zou als het om geld gaat hier kiezen voor de Artic F7P die ook in de BBG genoemd wordt.

Geheugen? Mijn ervaring is dat Kingston betrouwbaar is, maar ik haal meer uit de op-zijn-minst net zo betrouwbare OCZ bankjes... die zijn ervoor gemaakt om te klokken. Voor informatie over de OCZ bankjes (en meer specifiek meteen de genoemde uitvoering) de klokbaarheid is best behoorlijk, maar als je de uitersten gaat vragen, vraag je om andere mogelijke problemen. Wel heb je met een goed stuk geheugen als deze net wat meer adem ruimte en dus kun je goed klokken , toch onder de max. hoeft de set ook niet alles te geven.

GPU? tja.. iets minder, maar merkbaar? voor jou alleen maar positief en voorlopig zit je na de opbouw toch enkel maar naar je 32" te staren met je ene hand aan je muis geroest en je andere met 4 vingers in je neus, met natuurlijk in de hoek van de kamer een hele mooie KANE edition _/-\o_ . een DX10 kaart voorbereid op de toekomst en toch net nog betaalbaar.. wanneer de koeling van het kaartje later toch net te luid zou zijn (vele kaarten) dan kun je er altijd iets van een Zalman op zetten of zo.

De rest is sumier overgenomen en dat is niet voor niks, de BBG zegt het, dus doen we het >:)

Je aandacht? ja , bij die kast en voeding dus O-)

Als je het niet erg vind, speel ik nu nog ff een rondje van de demo (of ik ga aan het werk...nahh 8) )

o, ja... als je dan toch zoveel moet dokken voor een setje software, waarom niet beide voor €8,- ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 10:19 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Je hebt best een goed systeem samengesteld, maar toch enkele oprmerkingen:

- Kast/voeding: Het is al gezegd dat die kast/voeding niet gaan volstaan. Naast de Antec Sonata II kun je ook een andere antec nemen, zoals de NSK6500 die nog iets goedkoper is. Als je bij een goede winkel besteld krijg je het vanzelf te horen als er iets niet gaat passen. Als er maar een A-merk voeding inzit van 430 of 450 Watt (geldt voor beide Antec kasten) dan komt het goed.

- Koeling: Je kunt hier besparen door een Artic Freezer 7 Pro te nemen. Dit is een betere en stillere koeling dan de stock-koeler en kost slechts 15-20 euro. Wordt veel gekozen hier op Tweakers.

- Moederbord:Dat moederbord zou ik omwisselen voor de gigabyte DS3 of de Asus P5B, die zijn beide ongeveer 115 euro en zijn ruim voldoende voor dit systeem, ook om over te klokken.

- Geheugen: Neem sowieso geen ECC-geheugen, die voltages werken niet samen met de meeste doorsnee moederborden. Als je gaat overklokken kun je gaan voor PC6400 DDR2 zoals de eerste van de twee die je nu gekozen hebt. Maar als je niet al te extreem overklokt volstaat PC5300 geheugen ook prima, en is goedkoper. Je kunt dan de processor overklokken van 2,4 naar 3,0 Ghz zonder problemen. Met het geheugen dat je nu hebt, kun je klokken tot 3,6Ghz maar dat zet je hele systeem wel erg onder druk en raad ik niet aan. Dus ik zou gaan voor DDR2 PC5300 non-ecc geheugen (1,8 volt is dat volgens mij), bijvoorbeeld van Kingston, voor 140 euro. Scheelt je een paar tientjes en geeft toch genoeg ruimte voor overklokken.

- Videokaart is prima, kun je jaren mee vooruit. Als je nu niet persé voor DX10 wilt gaan kun je geld besparen door een goede DX9 kaart (ATI x1950 Pro, x1950XT of Geforce 7900GS [160-200 euro]) te nemen en dan over een jaartje of anderhalf te upgraden. Tegen die tijd zijn het aanbod en de prijzen van DX10-kaarten waarschijnlijk gunstiger. Maar zoals ik al zei volstaat die 8800GTS ook prima voor een paar jaar.

- Besturingssysteem: Veel mensen kiezen nu voor Vista omdat ze die voor OEM-prijzen kunnen aanschaffen bij hun systeem. Jij kunt echter Windows zo goedkoop krijgen dat je op elk moment kunt overstappen. Ik zou daarom nog even wachten met Vista x64, en eerst gaan voor XP Media Center Edition, of voor Vista 32-bit. Dan kun je overstappen op 64-Bit wanneer dat OS lekkerder werkt. Dan moet je trouwens wel formatteren waarschijnlijk.

Succes verder!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-01 12:10
geert1 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:51:

- Besturingssysteem: Veel mensen kiezen nu voor Vista omdat ze die voor OEM-prijzen kunnen aanschaffen bij hun systeem. Jij kunt echter Windows zo goedkoop krijgen dat je op elk moment kunt overstappen. Ik zou daarom nog even wachten met Vista x64, en eerst gaan voor XP Media Center Edition, of voor Vista 32-bit. Dan kun je overstappen op 64-Bit wanneer dat OS lekkerder werkt. Dan moet je trouwens wel formatteren waarschijnlijk.

Succes verder!
Wat bedoel je met "lekkerder werkt?"

- NAC Breda -

• geert1
Ritchie schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:13:
Wat bedoel je met "lekkerder werkt?"
Nou het schijnt dat veel drivers nog niet beschikbaar zijn voor Vista x64, en dat veel programma's nog niet goed werken zoals Nero, AVG en iTunes. Ik heb zelf wel x64 gekozen maar die moet ik nog binnenkrijgen en ik zie er wel tegenop. Ik ga vast problemen tegenkomen. Hopelijk zijn er work-arounds en wordt de ondersteuning snel beter.

Hoe dan ook, de topicstarter kan zo goedkoop aan software komen, dat de keuze gemakkelijk gewijzigd kan worden. Als je ergens ontevreden over bent, haal je gewoon een ander OS. Ideaal.

[ Voor 16% gewijzigd door geert1 op 08-03-2007 10:28 ]

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Allen heel erg bedankt voor de reacties. Kan ik erg veel mee!

Ik heb ook maar enkele keuzes gemaakt/aangepast aan de hand van het commentaar. Ten eerste de behuizing inclusief de voeding voeding aangezien dit toch een beetje een schlemielige keuze blijkt te zijn :)

Behuizing : Antec LifeStyle Sonata II - € 91,-
Behuizing : Xitac X-gear C666K (ATX, 400W, Zwart) - € 35,-
  • Waarom? Toch maar vanwege de kwaliteit, niet een punt om op te sparen. Ook nog gekeken naar de Antec 3700 maar dit scheelt maar 8 euro.
Voor het moederbord heb ik maar gekozen voor een goedkopere variant, scheelt toch 5 tientjes.

Moederbord:Asus P5B Deluxe - € 150,95
Moederbord:Gigabyte GA-965P-DS3, P965 - € 100,-
  • Waarom? Goede overklokbaarheid en goedkoper dan de asus p5b deluxe [/b]
Ook heb ik een afweging gemaakt voor het geheugen.

Geheugen : Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 - € 203,- of
Geheugen : 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK) - € 170,-
Geheugen : 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
- € 126,99
  • Waarom? Vanwege de 4 tientjes verschil toch maar voor PC5300 geheugen gekozen. Blijft nog ruimte voor overklokken, en 3.0 ghz lijkt me voldoende (en verkort ik de levensduur ook niet drastisch mee)
Koeler voor de processor Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P of Scythe Infinity SCINF-1000 €31 of € 38
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) - € 13,-
  • Waarom? Scheelt toch weer een beetje geld, en is goed genoeg om een beetje mee te overklokken.
Geluidskaart : Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-
  • Waarom? Geschrapt vanwege beperkte toegevoegde waarde.Onboard geluid gaat gebruikt worden.
Besturingssysteem: Windows Vista en Windows XP Professional 64 bit - € 8,- via de studievereniging
  • Waarom? Ik neem ze allebei maar, en dan kijk ik wel het prettigste werkt, voor de prijs hoef ik het niet te laten.
Totaalprijs: € 880,86

• geert1
Kijk, nu komen we ergens. Een gebalanceerd systeem voor minder geld. Ook verstandig om on-board geluid te kiezen. Als je ontevreden bent (wat vast wel mee zal vallen) kun je later altijd nog eens een geluidskaartje kopen.

Ik heb geen opmerkingen meer, verder nog iemand?
Pagina: 1