Beste tweakers, graag wat hulp bij enkele keuzes.
ik ben van plan een nieuwe pc samen te stellen. Ik heb nu een p4-systeem met 1 gb ram en een GeForce FX 5700 en deze voldoet niet (meer) naar mijn wensen. Ik heb ook een BenQ FP991 19" LCD-scherm en deze wil ik graag behouden naast mijn Western Digital harde schijf van 200gb (WDC WD2000JB-00GVA0).
Waar ligt de nadruk bij het systeem:
Processor:Intel Core 2 Duo E6600- € 275,-
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK) - € 170,-
Videokaart : Club3D GeForce 8800 GTS, 320MB DDR3 - € 263,-
Behuizing : Xitac X-gear C666K (ATX, 400W, Zwart) - € 35,-
Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x - € 26,-
Harde schijf : Seagate Barracuda 7200.10, 320GB - € 76,-
Geluidskaart : Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-
Totaal: € 928,82 Exclusief verzenden en van de goedkoopste opties uitgaande. Dit is iets over het budget, maar wel een fijne computer naar mijn mening.
Mijn vragen:
)
ik ben van plan een nieuwe pc samen te stellen. Ik heb nu een p4-systeem met 1 gb ram en een GeForce FX 5700 en deze voldoet niet (meer) naar mijn wensen. Ik heb ook een BenQ FP991 19" LCD-scherm en deze wil ik graag behouden naast mijn Western Digital harde schijf van 200gb (WDC WD2000JB-00GVA0).
Waar ligt de nadruk bij het systeem:
- HD-content afspelen, en streamen op mijn 32" Samsung LE32N71B lcd-televisie.
- Vrij aardig gamen (sowieso de nieuwe C&C perfect kunnen spelen en als het kan op mijn 32").
- Het systeem moet behoorlijk stil zijn, hij staat op de slaapkamer.
- En voor de rest wat standaard dingetjes, zoals photoshoppen en vooral voorbereid zijn op de toekomst (maw de komende 3 jaar weer even voort kunnen) en alles vlot met Windows Vista (of Windows XP Prof 64bit) kunnen draaien.
- Uiteraard zo budget mogelijk, dat mag ten koste gaan van de looks.
- Beetje overklokken, ik heb vroeger wel eens overgeklokt met de Duron, en aangezien het met de Core2Duo ook heel gemakkelijk schijnt te kunnen wil ik die winst ook wel mee pakken.
Processor:Intel Core 2 Duo E6600- € 275,-
- Waarom? Vanwege de goede overklokbaarheid en momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
- Waarom? Dit moederbord maakt het overklokken van de processor niet al te lastig. Ik vroeg me wel af of dit niet goedkoper kon?
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK) - € 170,-
- Waarom? Dit geheugen past goed bij de processor en ook als hij is overgeklokt, het verschil tussen deze 2 geheugens zie ik alleen niet echt, en is toch 30 euro verschil.
Videokaart : Club3D GeForce 8800 GTS, 320MB DDR3 - € 263,-
- Waarom? Een Geforce 8800, dus een van de nieuwe videokaarten, maar toch de budgetversie om geld te sparen. Tevens 2 uitgangen om mijn LCD-tv op aan te sluiten naast de monitor.
Behuizing : Xitac X-gear C666K (ATX, 400W, Zwart) - € 35,-
- Waarom? een budget-beslissing, maar ik weet niet of deze voeding niet al teveel lawaai maakt, de kast ziet er tevens leuk uit
- Waarom? Wordt getypeerd als een goede koeler voor core2duo om te overklokken en ook vrij stil
- Waarom? Goede koelpasta
- Waarom? Ik wil voorlopig het OS dat het beste draait, want voor Vista schijnen nog niet alle drivers beschikbaar te zijn, dus als dat nog niet lekker werkt met de hardware die ik gebruik, dan wil ik nog wel even op Win XP prof 64 bit draaien
Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x - € 26,-
Harde schijf : Seagate Barracuda 7200.10, 320GB - € 76,-
Geluidskaart : Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-
Totaal: € 928,82 Exclusief verzenden en van de goedkoopste opties uitgaande. Dit is iets over het budget, maar wel een fijne computer naar mijn mening.
Mijn vragen:
- Is het Asus P5B Deluxe de beste optie om te nemen, of is er een moederbord wat ook een beetje kan overklokken en wat wel goedkoper is?
- Is er een groot verschil tussen de 2 soorten geheugens? Ik had gezien dat het een 1,8 V is en het andere 2,1 V? Is dit een groot probleem? (is namelijk wel 30 euro verschil)
- Is de Geforce 8800 GTS een goede keuze voor met name het streamen van HD content op mijn LCD-televisie (hd-ready) en spellen redelijk goed te kunnen spelen?
- Is de behuizing voldoende (qua wattage) en produceert deze niet meer lawaai dan mijn videokaart/processor koeler?
- Zijn er nog opmerkingen of aanbevelingen te maken/doen op de gemaakte keuzes, of gaat iets echt totaal niet werken?