[vista/xp] installatie wil niet luk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.895 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goedenavond!

Ik heb laatst een simpele pc samengesteld en dacht hier windows Vista wel even op te gaan installeren, dit levert echter iets meer frustraties op dan ik geplanned had...

De hardware:
moederbord: gigabyte GA-m61pm-s2 (nieuwste bios versie)
proc: amd athlon 64 x2 3800+
mem: twinmos 2048 (2x1024) mb ddr2 pc5300
dvdrw: samsung sh-s182D
hd: 200 gb s-ataII Maxtor Diamondmax10 (model 6v200e0)
voeding: asus a45ga (450 watt)

Deze hardware in combinatie met een OEM windows vista home premium installatie geeft de volgende problemen:

de eerste stappen van de installatie gaan allemaal goed totdat de computer opnieuw opgestart moet worden om installatie te kunnen voltooien. Dan komt de volgende melding:
"kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten in een volgende fase van de installatie. Start de installatie opnieuw als u windows wilt installeren."

Na vele pogingen om toch door de installatie te komen wilde de installatie na een tijdje niet eens meer beginnen en gaf deze melding:
"kan de distributie-engine niet opnieuw initialiseren. Start de installatie opnieuw als u windows wilt installeren"
Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om voorbij deze melding te komen.

Vervolgens heb ik uit wanhoop geprobeerd windows xp pro sp2 te installeren maar tijdens de installatie (ergens tegen het einde) reset de computer en probeert de installatie dan opnieuw af te maken, wat natuurlijk keer op keer niet lukt.

Nou is het me wel 1 keer gelukt om vista geinstalleerd te krijgen op een oude IDE schijf in bovengenoemd systeem. Hierop dacht ik dat het probleem in de s-ataschijf zat, deze heb ik na laten kijken door de leverancier die geen problemen heeft kunnen vinden en er op een testcomputer zonder moeite een vista ultimate installatie op heeft gekregen.

Uiteindelijk ben ik dus na een week aankloten en 10-tallen mislukte installaties verder behoorlijk ten einde raad en hoop ik dat hier iemand vertoefd die mij een duwtje in de goede richting kan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Even een dagje memtest86 draaien.
Downloaden en op floppy zetten of de ISO downloaden en op CD branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb nu memtest draaien, zal morgen bekijken wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zeker weten dat je geen "locked" OEM versie hebt. Bijvoorbeeld een HP, IBM of Dell versie.....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Anders kan het nog in je bekabeling zitten van je harddisk, of gewoon een hardware error in één van de andere componenten.
Kijk daarvoor ook even naar de hangen en opstarten faq in subforum PMG. Het lijkt mij namelijk eerder een hardware dan een software probleem.

Want even voor de duidelijkheid: de pc is nieuw en heeft niet eerder gewerkt?

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 01:50:
Zeker weten dat je geen "locked" OEM versie hebt. Bijvoorbeeld een HP, IBM of Dell versie.....
Ja, het is absoluut een gewone OEM versie.
cryforhelp schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 02:02:
Anders kan het nog in je bekabeling zitten van je harddisk, of gewoon een hardware error in één van de andere componenten.
Kijk daarvoor ook even naar de hangen en opstarten faq in subforum PMG. Het lijkt mij namelijk eerder een hardware dan een software probleem.

Want even voor de duidelijkheid: de pc is nieuw en heeft niet eerder gewerkt?
Ik heb drie verschillende s-ata kabels gebruikt voor de harddisk met allen hetzelfde resultaat. De hangen en opstarten faq zal ik gaan doorlezen.

Ja de pc is nieuw en heeft afgezien van die ene keer met Vista op een IDE schijf nog niet eerder gewerkt. Knoppix kan ie trouwens ook gewoon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:01
hmmm...

moet je misschien niet sata drivers installeren voor je schijf voor je vista installatie begint.

geloof dat je op f6 moet drukken tijdens het opstarten van de installatie
maar kan me eignlijk bijna niet voorstellen dat dat het probleem zou zijn.

in een andere computer is de installatie wel gelukt zeg je... kijk eens naar je bios instellingen misschien dat daat wat mee mis is.

weet neit wat voor chipset op je mobo zit. maar ik weet dat er problemem waren met nforce4 en sata iets met een pinnetje misschien zit daar het probleem? is een bekend probleem google maar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zit die IDE schijf nog aangesloten in je systeem? Zoja, haal em er eens uit voordat je opnieuw probeert te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 01:28:
de eerste stappen van de installatie gaan allemaal goed totdat de computer opnieuw opgestart moet worden om installatie te kunnen voltooien. Dan komt de volgende melding:
"kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten in een volgende fase van de installatie. Start de installatie opnieuw als u windows wilt installeren."
Zit er in het bios een anti virus bescherming die voorkomt dat de bootsector overschreven wordt? staat die UIT?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Kijk ook in het BIOS of SATA RAID actief is, zo ja heb je een RAID disk nodig soms, zo niet zou ik het toch in de SATA omgeving zoeken, omdat je meldt dat het wel lukt met een IDE schijf erin.

Disable RAID en haal de schijven uit de raid config.

Bij mij ( nforce4/shuttle ) herkende Vista de RAID vanzelf, ik had geen disk nodig.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reno74
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 07:46
Heb je inmiddels een geheel schone installatie geprobeerd van Vista? (dus harde schijf formateren en geen serienummer invullen)
Daarnaast is het spijtig maar waar dat Maxtor schijven vaker dan gemiddeld niet compatible zijn en defect raken.

Als installatie na uit uitvoeren van bovenstaande wel lukt, dan vista nogmaals installeren vanuit vista maar dan met serienummer.

Succes

Athlon64 XP 3000+@2000Mhz, 1GB DDR400 , 160GB 8mb SATA , MSI k8t, ATI RADEON 9800pro, 17"tft philips, Lite-0n LTD166s Pioneer A08 en NEC 3500 , 3dmark2003 5754, 3d 2001 18777, Pc2: Athlon XP 1900+, 256 mb DDR, Geforce 3 TI 19"Flatron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dangerpaki schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:22:
hmmm...

moet je misschien niet sata drivers installeren voor je schijf voor je vista installatie begint.

geloof dat je op f6 moet drukken tijdens het opstarten van de installatie
maar kan me eignlijk bijna niet voorstellen dat dat het probleem zou zijn.
lijkt mij eerlijk gezegd ook niet, hij herkent de schijven immers gewoon tijdens de installatie en kan ze ook beschrijven (iig voor een deel :P )
in een andere computer is de installatie wel gelukt zeg je... kijk eens naar je bios instellingen misschien dat daat wat mee mis is.
nee dat was in dezelfde computer maar met een oude IDE schijf, maar ik krijg zo langzamerhand de indruk dat dat een lucky shot is geweest...
weet neit wat voor chipset op je mobo zit. maar ik weet dat er problemem waren met nforce4 en sata iets met een pinnetje misschien zit daar het probleem? is een bekend probleem google maar eens
ja daar had ik ook wat over gelezen dat waren inderdaad problemen tussen nforce en een maxtor diamondmax10. Maar hier zou bij mij geen sprake van mogen zijn omdat mijn schijf van een nieuwere generatie is waarbij deze problemen als het goed is verholpen zijn. Maar ik zal het voor de zekerheid nakijken als memtest klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:26:
[...]

Zit er in het bios een anti virus bescherming die voorkomt dat de bootsector overschreven wordt? staat die UIT?
Ook dat zal ik nakijken nadat memtest klaar is!
MacIsCool schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:33:
Kijk ook in het BIOS of SATA RAID actief is, zo ja heb je een RAID disk nodig soms, zo niet zou ik het toch in de SATA omgeving zoeken, omdat je meldt dat het wel lukt met een IDE schijf erin.

Disable RAID en haal de schijven uit de raid config.

Bij mij ( nforce4/shuttle ) herkende Vista de RAID vanzelf, ik had geen disk nodig.
Ik heb het geprobeerd met RAID disabled en enabled maar dit maakte geen verschil.
reno74 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:39:
Heb je inmiddels een geheel schone installatie geprobeerd van Vista? (dus harde schijf formateren en geen serienummer invullen)
Daarnaast is het spijtig maar waar dat Maxtor schijven vaker dan gemiddeld niet compatible zijn en defect raken.

Als installatie na uit uitvoeren van bovenstaande wel lukt, dan vista nogmaals installeren vanuit vista maar dan met serienummer.

Succes
Dit zal ik proberen als memtest klaar is!

Allemaal bedankt iig voor de hulp so far! :)

Edit:
nou memtest had een uurtje of 10 gelopen en flink wat fouten gevonden.. ik heb vervolgens op goed geluk een geheugenmodule eruit getrokken en gepoogd windows te installeren op de manier zoals reno74 voorstelde. En hij lijkt het zowaar te doen! Nu nog proberen om te installeren mét product key en uitzoeken wat te doen met het geheugen.

ik ben iig een stuk verder op weg! Bedankt allemaal!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 13:07 ]

Pagina: 1