Toon posts:

PC Boot niet na plaatsen nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

M'n PC was 2 weken geleden ineens dood. Dacht eerst dat het de voeding was en deze vervangen, maar ook dit hielp niet. Vervolgens maar naar de toko gebracht en die constateerde dat het Moederbord kapot was. Alle andere onderdelen ook getest en die werkte prima. Het was een Asus P5B Deluxe van zo'n 4 maanden oud.

RMA ingediend bij de webshop: Cool-prices. Afhandeling liep prima en gisteren een nieuw exemplaar ontvangen.

De PC weer netjes in elkaar gezet. 4 dubbele check of alles aangesloten was en het zag er goed uit, maar toen ik m'n PC aanzette gebeurde er niks. Ook geen foutmelding piepjes van het mobo. All fans gaan aan, HD pruttelt een beetje, maar hij boot niet. Geen BIOS, niks. Monitoren gaan ook niet aan.

Zou het de videokaart kunnen zijn? Ik heb deze er wel uitgehaald om te "luisteren" of de HD e.d. meer zou doen oid, maar nog steeds niks, ook geen piepjes. Ook alles nog een paar keer nagelopen, maar ik zie geen gekke dingen. Jumpertjes op Mobo staan ook goed volgens de manual.

Een PC bouwen heb ik vaker gedaan, alleen het opnieuw plaatsen van de processor + koeler met verse koelpasta was iets wat ik nog niet eerder gedaan heb. Ik heb de proc + koeler netjes met een servetje schoon gemaakt, nieuwe koelpasta erop, glad gestreken en bevestigt. Lijkt me prima toch?

Iemand enig idee wat het kan zijn? Wat kan ik doen om erachter te komen wat het is? Voor alle specs zie m'n Signature.

Alvast bedankt!

Xs.

Verwijderd

Als je wat zoekt in dit forum en het forum voor complete systemen, zul je zien dat hierover al meerdere threads zijn gestart. Verder bestaat er een troubleshooter voor opstartproblemen waarin stapsgewijs wordt uitgelegd wat je zoal zou kunnen testen.

Ik persoonijk heb een probleem gehad met dezelfde symptomen. Ik heb enige tijd geleden koelpasta op processor vervangen op eenzelfde manier als jij omschrijft. Daarna wou mijn computer ook niet meer opstarten. Geen beeps, geen beeld, maar fans en hdd's functioneerden wel.

Het probleem heb ik verholpen door de CPU fan los te koppelen en weer aan te sluiten. Tussen loskoppelen en weer aansluiten heb ik mijn computer 1 keer opgestart zonder dat de CPU fan was aangesloten. Mijn mobo heeft een ingebouwde beveiliging die - wanneer hij constateert dat er geen CPU fan is aangesloten - de computer automatisch uitschakelt. Na het opstarten zonder CPU fan en het weer aansluiten van de CPU fan, deed mijn computer het weer. LET OP: het opstarten van je computer zonder aangesloten CPU fan kan het doorbranden van je CPU tot gevolg hebben. Pas dus op wat je doet.

Misschien dat je daarnaast ook nog eens kunt proberen om de processor opnieuw te plaatsen. Voor overige oplossingen verwijs ik je naar de troublehooter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 13:29 ]

Verwijderd

weer de cool-prices :p ik heb er zelf ook mijn pc onderdelen gekocht maar ik ben er echt niet te spreken over bij het moederbord ontbrak het cdtje en me sysyteemkast was kapot. ik had opgebeld en er werd mij gezegd dat ik de drivers maar van internet moest halen want daar stonden ze ook wel. en voor de systeemkast kon in wel terug sturen. maar dan moest ik wel zelf de verzend kosten en zo betalen.

dus ik heb het niet zo op de cool-prices

Verwijderd

Topicstarter
Cool-prices is prima hoor - geen problemen mee. Alles netjes en compleet in de doos. Tenzij wat in de doos zit een replica is van een echt Asus Mobo vertrouw ik er wel op dat ze gewoon de producten netjes "doorverkopen".

Dus voorlopig nog geen klachten. Ok, het mobo ging stuk, maar ik geloof niet dat Cool-Prices daar veel mee te maken heeft.

@Kaduuken: bedankt voor de tip. Ik kan het gaan proberen, maar denk dat ik hem gewoon naar de toko breng zodat ik weet dat het allemaal goed gaat, want dat is de enige wens die ik nu heb en voordat ik alles sloop :D

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 17:25 ]

Verwijderd

Al eens buiten de kast met alleen 1 geheugenchip, videokaart, cpu en voeding geprobeerd gewoon op de tafel met mobo schuimmatje?

Tip batterijtje uit mobo halen... alle stekkers aansluiten (ook de 12 volt lijn wordt ook wel eens vergeten... kijk dan eens...

Als je geen standaard koeler gebruikt let erop dat je de koeler niet te strak aandraait

Verwijderd

Lijkt erop dat de processor niet wordt ondersteund door het mobo. Alles gecontroleerd of je wel precies hetzelfde hebt gekregen, of wellicht een nieuw type bord waarvan BIOS eerst geflashed moet worden of zo?

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 08:18

sjaool

Every life should have 9 cats

Vraagje. Komt hij wel door de POST en krijg je wel het biosscherm en heb je Windows opnieuw geïnstalleerd of niet?

Of probeer je de pc met het nieuwe moederbord en de oude Windowsinstallatie te booten.

"When you grow up your heart dies"

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:16

r44

Volgens mij is je Voeding niet Juist (volledig) aangesloten.
Op je MN heb je naast de Grote stekker van 20 of 24 pins ook een voor Pentimum 4 stekker
dta je moet aansluiten.
Het zit ergens recht van je CPU.
Het is een blok van 4 hier moet je een P2 (geel en zwarte kabel) voeding kabel op aansluiten.

44

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
r44 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:13:
Volgens mij is je Voeding niet Juist (volledig) aangesloten.
Op je MN heb je naast de Grote stekker van 20 of 24 pins ook een voor Pentimum 4 stekker
dta je moet aansluiten.
Het zit ergens recht van je CPU.
Het is een blok van 4 hier moet je een P2 (geel en zwarte kabel) voeding kabel op aansluiten.
Pentium 4 stekker? volgens mij heb ik die stekker ook en ik heb een amd 64 maar goed.

Ik zou als ik jou was je moederbord uit je kast halen aansluiten met 1 geheugenbank, cpu(+koeler) en dan nog eens opstarten. Gaat dit goed dan kun je nog meer aansluiten en kijken wat er gebeurt. Gaat dit nog steeds fout probeer dan nog even je geheugen op andere sloten te zetten en probeer alle mogelijke combinaties.

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad bij een nieuw moederbord.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:16

r44

Foutje van mij Het is geen pentium 4 stekker maar een ATX12V stekker
Op je moeder boord staat het als EATX12V.
Zie hoofdstuk 9 van je MB handboek
9. ATX power connectors.
Je moet moet ook de EATX12V aanluiten het is een blok met 4 kabels 2 x geel en 2 maal zwart.

44

Pagina: 1