Aopen miniPC advies/ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
Omdat mijn oude PC (pas 6 jaar oud ;( )deze week de geest heeft gegeven ben ik op zoek naar iets nieuws.

Ik ben op zoek naar een kleine, stille en ook zuinige PC. In eerste instantie zal hij voornamelijk gebruikt worden voor office/internet maar eventueel ook om video te streamen indien mogelijk. (simpel HT PC'tje)

Nu is mijn oog gevallen op de Aopen miniPC. Ik heb namelijk de advertentie van Dynabyte in de Spits zien staan.

Het gaat hier om een Aopen MiniPC MP945
Celeron M410
512 Mb memory, 80 Gb SATA HD
DVD-rom,
windows MCE met afstandsbediening

Nu kan ik op GoT bijna geen ervaringen vinden over een dergelijk systeem. Mijn vraag is of dit systeem nog lekker werkt of dat de specs wat aan de magere kant zijn. Ik heb namelijk geen enkele ervaring met MCE.

Voor 250 euro meer kun je ook dezelde PC krijgen maar dan met een
Core Duo T2300, 1024 Gb memory
TV tuner en DVD brander.

De al ingebouwde dvd brander vind ik wel een plus, maar ik kan ook makkelijk mijn oude brander in een externe casing inbouwen en dan via Firewire gebruiken. Maar dat bespaart mij de aankoop van de externe casing.

Om dat ik de PC tegenwoordig echter niet meer zo intensief gebruik (geen gaming e.d.) vraag ik me af of het voor mij wel nodig is om voor de duurdere versie te gaan of dat het elcheapo ding in mijn geval ook wel volstaat. Of kan ik dan het HTPC idee helemaal op mijn buik schrijven.

Daarnaast wil ik graag weten of er Gotters zijn die ervaring hebben met een miniPC van Aopen, aangezien ik hierover bijna niks kan vinden op GoT

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211835

Ik heb hier ook wel oren naar ?

Wat zijn de specs van zo'n mini PC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 21:31
Kijk maar eens op de site van www.dynabyte.nl
Eventueel kun je alle componenten ook los kopen, de prijs kan dan wel wat hoger liggen.

Daarnaast heb ik ook de Acer Aspire L100 gezien o.a. bij Paradigit (en ook bij Dynabyte).
Dit ziet er ook wel interessant uit, maar hier zit ook al geen wireless bij. Maar dta is voor mij toch wel noodzakelijk.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Het gaat hier om de Headstart Mini PC MP945. (topic even vindbaar maken..)

Ik kan niet echt een review in de pw stoppen, want daar staat alleen de AOpen barebone in, dus ik zet het even hier neer voor onze vriendentweakers.

Ik heb dat boxje gisteren opgehaald bij Dynabyte. Je krijgt dan deze: http://minipc.aopen.com/global/spec.htm en wel de mp945-vxr. Dat doosje kost los bij de webshops zo'n 383 euro op het moment. (wel de zwarte). Dus, voor 13 euro meer krijg je: een slot-in dvd brander(!), een 80Gb harddiskje, een celeron 410, 512mb geheugen en een Windows XP MCE 2005 licentie. Dat zijn niet de specs waar je warm van wordt, maar MCE draait ermee. DivX'en en dvd's zijn iig geen probleem. Ook de voorgeprogrammeerde webchannels gaan prima. Je krijgt trouwens ook de MCE remote, de ontvanger zit in de behuizing.

Beeld gaat via een splitterkabel, zie de site van AOPen voor alle soorten, maar ga ervanuit - het is compleet. Later kan je dan de cpu nog vervangen als je echte hdtv wilt. Er zit een minipci adapter in, daar kan je voor een paar tientjes een wireless kaartje indrukken (er zit een antennetje bij, ergens in de doos. er is ook een specifieke Aopen kaart voor dit model) maar je kan ook voor een tvtuner kiezen, die is een euro of 80. Als je de duurdere neemt bij Dynabyte zit daar een core duo in, meer geheugen en de tvtuner - die is inderdaad 250 euro duurder.

Er zit geen optische kabel bij, vrijwel geen handleiding. Wel alle cd's, een jaar garantie etc.
Ik moest eerst ff bios updaten, daarna is ie stiller geworden.

Ik ben er, vooralsnog, tevreden mee. Zometeen eens netjes opruimen en aansluiten. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 12:50

ferno

Er zit toch standaard zo'n artheos wifi chip in?
Dan hoef je je mini pci niet daarvoor te gebruiken.

Klinkt als een koopje.
Morgen even kijken bij Dynabite.

Zal deze config ook vista MCE trekken?

Je zei dat er ook een MCE remote in zit?

Ik zit alleen met KPN tv en daarvooor moet je met zo'n MCE remote oogje je setop van de KPN TV bedienen.
Die zit er natuurlijk niet bij, of wel?

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

XP MCE trekt ie wel, al doe ik geen hdtv, en dat kan die celeron ook niet.
De duurdere versie zal wat beter zijn, maar voor Vista heb je al zoveel geheugen nodig dat dat niet eens past. Dus vista mce zal zeker niet gaan.

Een /extra/ oogje zit er niet bij; en wireless is niet ingebouwd. Ik heb nog een pic gemaakt: http://www.flerp.net/blog/fotos/

De remote zit er wel bij, zoals ik al schreef. Je kan ook ff op de aopen minipc site kijken, het is de vxr.

[ Voor 14% gewijzigd door pjottum op 23-03-2007 21:28 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

pjottum schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:53:
Het gaat hier om de Headstart Mini PC MP945. (topic even vindbaar maken..)
Ik heb dat boxje gisteren opgehaald bij Dynabyte. Je krijgt dan deze: http://minipc.aopen.com/global/spec.htm en wel de mp945-vxr. Dat doosje kost los bij de webshops zo'n 383 euro op het moment. (wel de zwarte). Dus, voor 13 euro meer krijg je: een slot-in dvd brander(!), een 80Gb harddiskje, een celeron 410, 512mb geheugen en een Windows XP MCE 2005 licentie. Dat zijn niet de specs waar je warm van wordt, maar MCE draait ermee. DivX'en en dvd's zijn iig geen probleem. Ook de voorgeprogrammeerde webchannels gaan prima. Je krijgt trouwens ook de MCE remote, de ontvanger zit in de behuizing.

Beeld gaat via een splitterkabel, zie de site van AOPen voor alle soorten, maar ga ervanuit - het is compleet. Later kan je dan de cpu nog vervangen als je echte hdtv wilt. Er zit een minipci adapter in, daar kan je voor een paar tientjes een wireless kaartje indrukken
Als ik HD videos wil draaien moet ik dan alleen de processor upgraden en 1GB geheugen erin doen? Kan Dynabyte hem ook updaten of zijn dit kant en klare systemen die Dynabyte niet upgrade? Hoe stil is die?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 31-03-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Ik heb zelf een Aopen MP945-VXR met de volgende specificaties:
- Intel Core 2 Duo T7200
- 1GB PC5300 DDR2 SO-DIMM
- Seagate Momentus 7200.1, 100GB
Op dit moment kun je dit voor ~800 euro zelf in elkaar gaan zetten

zie ook de iets uitgebreidere specificaties http://www.tweakers.net/gallery/24856/sys.

Mijn ervaringen:

[USB Poorten]
Weinig USB ingangen. Je moet er al een aantal gebruiken voor je muis en toetsenbord.
Ik heb zelf een 7 poorts hub en een 4 poorts hub voor alle randapparatuur

[DVD Brander]
Gevoelsmatig zeg ik dat de brander niet van super kwaliteit is. Hoge snelheden haalt hij ook niet 24/4/4

[Energie verbruik]
Bovenstaand systeem verbruikt tussen de 29(idle) en 37(full-load) watt

[Processor]
Pas vanaf bios versie 1.07 (officieel 1.08) wordt de C2D ondersteund. Standaard word de MP945-VDR uitgeleverd met versie 1.03 . Mocht je zelf gaan bouwen en een C2D willen, ik hebnog wel een cpu die je erin kunt stoppen om de bios te upgraden naar de nieuwste versies

[Drivers]
Aopen plaats maandelijks nieuwe drivers , erg goed dus

Sinds kort is er een nieuwe versie te verkrijgen namelijk de MP945-VDR, de belangrijkste verschillen zijn:
- 2 geheugen sloten ipv 1
- 4 USB poorten ipv 2
- DVI -> HDMI converter

4launch heeft deze al leverbaar http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=028867
Voor ~900 heb je een vergelijkbaar systeem als hierboven.

Zie ook http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2062&page=8 voor gebruik als HTPC

[ Voor 16% gewijzigd door vinnux op 29-05-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Voor 595 euro al te koop bij Dynabyte

https://www.dynabyte.nl/hardware.php?i=3617

Afbeeldingslocatie: https://www.dynabyte.nl/image.php?i=19665&w=175

Merk HEADSTART
Processor Intel® Core? Duo Processor T2300 1.66 GHz
Geheugen 1024 MB
Harddisk 80 GB S-ATA
Geluidskaart onboard
Videokaart Onboard
Inc. afstandsbediening en TV tuner
Netwerkkaart ja
DVD-Rewriter max. 16x Super Multi DVD-Rewriter
Besturingssysteem Windows Media Center Edition 2005 NL

Is dezelfde A-Open met een ander kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

toevoegend op davidgilmour:
en dus compleet geleverd, met xp mce 2005 erbij! kewl!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klein updateje: De versie met Celeron-M 410 is nu maar 299 by dynabyte, Eindhoven!

Da's inclusief MCE, remote, etc. Da's bijna voor niets!

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30015

brama schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:28:
Klein updateje: De versie met Celeron-M 410 is nu maar 299 by dynabyte, Eindhoven!

Da's inclusief MCE, remote, etc. Da's bijna voor niets!
Hoe kom je aan deze info? O-) Speciale aanbieding/folder ofzo?

Is wel aantrekkelijk voor mij dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
hey jongens,
ik heb bij mycom zo'n ding gekocht via de veiling.. als ik hier zo lees niet echt een koopje. 210 euro helemaal kaal + slot in dvd/cd drive. ik wil graag onderdelen bestellen.
dit heb ik op het oog,graag jullie advies:
-Intel Core2 Duo Mobile Processor T7200
-Hitachi Travelstar 5K160 160GB SATA 1.5 Gb/s
-Kingston 1GB DDR2-667 Module | KTH-ZD8000B/1G
-Aopen Mini PC wireless lan

gaat het zaakje werken als ik alles in elkaar gezet heb?

alvast bedankt _/-\o_

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
tak77 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:46:
hey jongens,
ik heb bij mycom zo'n ding gekocht via de veiling.. als ik hier zo lees niet echt een koopje. 210 euro helemaal kaal + slot in dvd/cd drive. ik wil graag onderdelen bestellen.
dit heb ik op het oog,graag jullie advies:
-Intel Core2 Duo Mobile Processor T7200
-Hitachi Travelstar 5K160 160GB SATA 1.5 Gb/s
-Kingston 1GB DDR2-667 Module | KTH-ZD8000B/1G
-Aopen Mini PC wireless lan

gaat het zaakje werken als ik alles in elkaar gezet heb?

alvast bedankt _/-\o_
Ligt aan de software van de bios die er op staat. Core 2 Duo worden pas vanaf een bepaalde versie (BIOS R1.08) ondersteunt. Anders moet je eerst een andere cpu erin doen. Ik heb er nog wel eentje liggen.

Zie ook het forum van AOPEN http://club.aopen.com.tw/forum/viewforum.asp?ForumID=9

[ Voor 5% gewijzigd door vinnux op 29-05-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
alvast bedankt voor je aanbod. _/-\o_ _/-\o_
k krijg als goed is morgne de spullen binnen. we zullen zien. hij start toch niet op als cpu niet correct is.. of geeft ie een totale foute rating aan?

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
:'( :'( ... als ik mijn mini pc opstart met bovenstaande onderdelen geeft ie alleen logo van intel core duo.. ik kan nergens op drukken om in de bios te komen. Moet ik nu de bios flash doen?? zo ja.. Vgouw...zou aub me kunnen helpen ??
alvast bedankt.. mijn mailadres: t.kwok8@chello.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
kick :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Krijg je nog piepjes oid? Dit lijkt me een standaard probleem - los van de minipc zelf dus.
Enne.. weet je zeker dat je het goede bios eringepropt hebt? Zo heb ik al eens een moederbord de vernieling ingeholpen, je wordt wat voorzichtiger, zeg maar..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
op advies van gebruiker vgouw ben ik in de bios gekomen, maar systeem start niet door..
bootable dvd/ cd start niets op.ik denk dat ik een bios flash moet doen. ik heb nog de oude bios r1.01.. maar dan vind ik wel raar dat in de bios menu alle onderdelen worden herkend, zelfs de cpu core2 duo t7200, die niet ondersteunt wordt, zie je de rating, ghz wordt correct weergegeven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Hmmz...wil ook zo'n minipc kopen echter kan ik nergens een kant en klare configuratie vinden zoals die van DynaByte... Kent iemand nog een winkel waar deze minipc voorgeconfigureerd wordt verkocht of waar je zelf direct hardware kan bijbestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Paradigit heeft zel weliswaar niet op hun website staan, maar kan ze ongetwijfeld wel leveren. Kwestie van ff bellen :)

Check ook even http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2015 Kost weliswaar 1200 euro maar dan ben je ook in een keer klaar ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Ik bestel hem bij www.4launch.nl je kunt hem daar tegen meerbetaling ook laten monteren.

Voor ~900 heb je het volgende :
1*AOpen Barebone MiniPC MP945-VDR i945GM, SATA2, DVI (zwart)
1*Intel Core 2 Duo T7200 2.00GHz FSB667 4MB Box
2*Kingston 1GB DDR2 SODIMM PC6400 CL5.0
1*Seagate 100GB SATA150 7200rpm 8MB, ST910021AS
Pagina: 1