RAID1: weinig voordeel op Silicon Image 3112?

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Laatst heb ik - met nogal wat moeite - Ubuntu geïnstalleerd op een PC met een los SATA RAID kaartje (Q-tec Silicon Image 3112). Draaide allemaal perfect maar ik wilde weleens weten wat er gebeurde als er één schijf uitviel.

Wat doe ik? Eén schijf loskoppelen, PC opstarten. "Insert Boot Disk" --- Ok denk ik dan, even schijf weer aansluiten. "Insert Boot Disk". Wat blijkt nu? In het menu van de kaart wordt het RAID-array aangemerkt als "Invalid RAID1 array". Vervolgens is er geen enkele mogelijkheid het array te herstellen.

De volgende opties zijn er:

Create array
Delete array
Rebuild Mirrored Set
Resolve conflicts
Low level format

Wat ik ook al geprobeerd hebt is het verwijderen en opnieuw aanmaken van de RAID1-array, maar dan houd je dus een ongepartitioneerd array over. Weg data!

Nu vraag ik me af in welke situatie dit kaartje van pas komt in RAID1. Wat ik eigenlijk zou willen is dat de PC nog gewoon boot met 1 harddisk, maar dat kan dus niet.

Zijn er andere kaartjes die meer opties bieden (bijvoorbeeld: een waarschuwing geven dat één schijf ontbreekt, en vervolgens gewoon niet opstarten of opties geven)?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

errr

"Rebuild Mirrored Set"

:)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• pinockio
Dat zou voor de hand liggen he. Maar nee.... die weigert iets te doen. Het probleem is denk ik dat hij één harddisk verwacht. Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een "Repair Array" optie.

[ Voor 20% gewijzigd door pinockio op 07-03-2007 21:17 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Volgens mij kan je gewoon kiezen voor 'Delete Array', je disk wordt dan als het goed is als een normale disk gezien. Delete Array wil normaal gesproken ook niet zeggen dat de data van de schijven verwijderd wordt!

If I can't fix it, it ain't broken.

• pinockio
Nou... Delete Array heb ik ook gedaan... Maar dan is die schijf nog steeds niet bootable. Of er dan nog partities op staan weet ik niet, want ik heb de array opnieuw aangemaakt. Ik ga dit verder uitzoeken. In ieder geval zijn alle partities weg na opnieuw aanmaken van een RAID1-array.

De bedoeling blijft dat elke schijf afzonderlijk bootable is en alle data bevat (anders kan ik net zo goed software Raid gebruiken).

• pinockio
Nu weet ik wat er gebeurt: gisteren heb ik toevallig de eerste (master / SATA0) schijf verwijderd. Als je dan vervolgens één keer opstart start het array ook niet op, en de volgende keer wordt de array als invalid aangemerkt. De schijf is dan niet toegankelijk. Als je dan de volgende keer voor rebuild kiest zegt hij "no raid set".

Er gebeurt iets anders wanneer de tweede (slave / SATA1) schijf verwijderd wordt. Ik weet niet of het array dan nog bootable is (ik test het nu met een extra IDE schijf met OS) maar leesbaar is de data nog wel. Als je dan de schijf weer aansluit zie je in het menu van de controller (rebuild) staan.

Kortom, als schijf 1 uitvalt is er weinig aan de hand. Uitval van schijf0 zorgt voor meer problemen.... De data is dan (ook na terugplaatsing) waarschijnlijk alleen met recoveryprogramma's terug te vinden.

Hoe lossen andere controllers dit op?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Misschien een firmware update op het kaartje zetten? Want dit lijkt mij geen normaal en goed gedrag :)

• pinockio
Het is een Q-tec kaartje; de site van Silicon Image heeft wel een (standaard) firmware maar ik kan geen upgrade-software vinden. Weet iemand welke software je daarvoor gebruikt?

Verwijderd

http://www.siliconimage.com/support/downloadcenter.aspx

Als ik dan naar een BIOS zoek krijg ik bovenaan:
* BIOS Update Utility

Dus daarmee kun/moet je updaten lijkt me. :)

• pinockio
http://12.24.47.40/display/2/kb/article.asp?aid=10443 hier is de BIOS maar volgens het artikel zit er een utility bij die er niet bij zit. Ik denk niet dat zomaar elke utility werkt...

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Hier een link naar de software voor de 3112, windows 2000 en xp.
Raidtool:
http://www.siliconimage.c...=63&cid=11&ctid=2&osid=4&

Driver (2000 en xp):
http://www.siliconimage.c...d=63&cid=3&ctid=2&osid=4&

BIOS:
http://www.siliconimage.c...=63&cid=15&ctid=2&osid=0&

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• pinockio
Handig die links. Die eerste website is offline. Ik kon ze niet vinden op de site (zo'n rommeltje is het). Nu kom ik er achter dat de flash utility ook in de (Windows) driver zit en dat dus vanuit Windows kan worden geflasht.

[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 16-03-2007 08:43 ]

Pagina: 1