OSX Vast IP: werkgroep weg

Pagina: 1
Acties:

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
Als Mac newbie heb ik nu een echte uitdaging:

mijn pc's hebben allemaal een vast ip, wegens de remote desktop e.d.
Nu wil ik mijn I-mac ook een vast ip geven, zodat ik deze met vnc over kan nemen.
Werkt als een trein, echter alle werkgroepen zijn verdwenen uit het menu "netwerk"
De pc's kan ik wel pingen.

De optie "DHCP met vast IP" helpt ook niet.
(tevens probeer ik de equivalent van ipconfig /all te vinden... (om dns adressen te checken)

Waar kan het werkgroepprobleem aan liggen? (bij dhcp werkt alles namelijk wel) :?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Het equivalent van ipconfig is ifconfig in terminal (zit bij utilities) en je eerste adapter is waarschijnlijk en0, wireless en1 etc.

Dus om je ip te weten te komen (of te veranderen): ifconfig en0

Daarnaast, als je werkgroep verdwijnt, kun je nog steeds met IP's werken. Waarschijnlijk heeft je Mac ook Windows 'shares' geactiveerd (ik weet niet hoe het in de Nederlandse versie noemt) en stelt Samba zich op als master. Probeer eens Windows bestandsdeling uit te schakelen op je Mac (eventueel je firewall aanzetten) en dan je Windows machines opnieuw opstarten.

Verder raad ik je niet aan om nog Windows shares te gebruiken, vanwege performance en beveiliging alsook de moeilijkheidsgraad om het te integreren als je niet veel van noch Mac noch Windows kent en Windows XP SP2 of Windows Vista gebruikt. Gebruik liever FTP, HTTP of NFS of een ander open protocol die wel goed werkt met alle besturingssystemen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
met ifconfig krijg je netjes alle ip's, maar geen aanvullende info over dns-servers.

Windows bestandsdeling staat uit, en de firewall aan.

het gaat erom, dat zodra ik een vast ip gebruik, de werkgroepen (en bijbehorende pc's) niet meer in "netwerk" worden weergegeven. Ik kan me niet voorstellen dat het een bug is, dus wat kan het dan wel veroorzaken?

edit: Zodra je de optie: dhcp met vast ip hebt gebruikt, is de boel stuk.
Gewoon alles (dus ook dns servers) vast instellen, rebooten, en alles werkt zoals het hoort _/-\o_

nou die ipconfig /all nog.....

[ Voor 23% gewijzigd door Meester_J op 09-03-2007 21:18 ]