Subwoofer: LFE &/Of High Level Input/Output

Pagina: 1
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een subwoofer die ik met mijn receiver middels de LFE heb aangesloten. Het betreft hier een 5.1 surround set.

Als ik dus een CD luister dan gaan de signalen over de LFE. De subwoofer heb ik nodig omdat de speakers net niet de capaciteit hebben om zonder sub het 'lage' bereik te produceren

Is het beter om de High Level Input en Output op de subwoofer te gebruiken met het willen luisteren van stereo?

Het betekent dan dat ik de front speakers daarop aan moet sluiten, maar via de LFE krijgt hij ook nog input. Hoe kan ik dat op lossen?

Kan ik nu nog steeds 5.1 en stereo luisteren?

• akadexter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-11 14:30
Wat voor een versterker gebruik je..?
Merk & Type receiver bedoel ik uiteraard...

[ Voor 37% gewijzigd door akadexter op 07-03-2007 20:19 ]

How do you mean, we are schizo?

Verwijderd

Ja.

Voor zover ik je verhaal snap, is het antwoord ja.

Verwijderd

Wanneer je versterker goed snapt dat wanneer je je front speakers instelt als 'small' 'ie het laag via het LFE kanaal moet sturen, dan werkt LFE ook prima in stereo. Klinkt dat niet fantastisch, dan kun je high level proberen en de scheiding tussen laag en mid/hoog aan de subwoofer overlaten.

High level heeft wel als nadeel dat de subwoofer niet meer echt alleen als effectkanaal gebruikt kan worden, maar wanneer je fronts niet echt laag kunnen is dat geen ramp.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Subwoofer = Canton AS 100 SC

Receiver = Panasonic SA-XR55

Dus als ik de speakers als small instel (huidige situatie), dan gaat er meer naar het LFE kanaal?

Momenteel heb ik dus 2 rear speakers op de receiver, 1 center en 2 front speakers.

De frontspeakers wil ik dan aansluiten op de subwoofer via het High Input/Output verhaal, maar kan ik dan gewoon ook nog 5.1 luisteren zoals ik dat nu doe?

Klinkt het sowieso beter om de fronts op de High Input/Output van de sub aan te sluiten met stereo een stereo geluidsbron?

Het is trouwens een actieve subwoofer. Dus er zit een versterker in.

• Basinas
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-12 13:05
Je kan gewoon de frontspeakers aansluiten op de sub via High Input en ook nog 5.1 luisteren. Ik vind het zelf wel beter, omdat de sub zelf kan kiezen welke frequenties wil versterken, en niet de versterker. Ik weet namelijk niet of je versterker maar van 1 kanaal de lage frequenties mee pakt of allebij de kanalen. Maar dat is ook gedeeltelijk een kwestie van smaak, wat je lekkerder vind klinken

[ Voor 15% gewijzigd door Basinas op 07-03-2007 22:07 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Is het ook zo dat de subwoofer versterker de hogere signalen kan versterken naar de frontspeakers, want het geluid blijft nu een beetje in de speakers hangen.

Bij het aansluiten van een stereo versterker bleef het geluid er niet meer in hangen.

• Basinas
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-12 13:05
Niet dat ik weet, dat zou je anders in de handleiding van je subwoofer moeten bekijken, of er een output is voor de frontspeakers. Maar denk het niet. want je sub is volgens mij zo gemaakt dat hij alleen de lage frequenties versterkt

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Er zit sowieso een output voor de frontspeakers op, maar ik kan niet de handleiding vinden of deze ook de hogere signalen versterkt.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
M. Mulder schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:22:
Er zit sowieso een output voor de frontspeakers op, maar ik kan niet de handleiding vinden of deze ook de hogere signalen versterkt.
Nee, zal hij niet doen hoogst waarschijnlijk. Heb ik iig nog nooit van gehoord. Zover ik weet filtert hij het alleen.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
heracles schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:26:
[...]

Nee, zal hij niet doen hoogst waarschijnlijk. Heb ik iig nog nooit van gehoord. Zover ik weet filtert hij het alleen.
OK !

Deze filtering, had ik van een aantal mensen vernomen, draagt wel bij aan een betere afstemming van stereo m.b.t. de lage tonen die door de sub worden gegeereerd in combinatie met de hoge tonen i.t.t. een LFE via de receiver en een stereobron. :)
Klopt dat?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
M. Mulder schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:30:
[...]

OK !

Deze filtering, had ik van een aantal mensen vernomen, draagt wel bij aan een betere afstemming van stereo m.b.t. de lage tonen die door de sub worden gegeereerd in combinatie met de hoge tonen i.t.t. een LFE via de receiver en een stereobron. :)
Klopt dat?
Het zou kunnen zorgen voor een mooi verloop van lage tonen naar middentonen, maar bij een goede afstelling in de receiver voor het subwooferkanaal(LFE dus) zou je ook een goed verloop moeten kunnen krijgen.
Pagina: 1