Toon posts:

[Vista 64-bit] Bestandsassociaties aanpassen (uitgebreid)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals vrijwel iedereen die ooit met XP heeft gewerkt wel weet, kon je daar keurig netjes je bestandsassociaties (welk bestand wordt door welke applicatie geopend) aanpassen, inclusief de omschrijving.

In Vista is dat kennelijk teveel gevraagd; ik had wat .doc bestanden gekregen en zat nog te twijfelen of ik Office 2007 H&S ging kopen, dus ik opende die met Wordpad en had met m'n domme kop dat ook maar meteen de standaard gemaakt, met als gevolg dat alle .doc bestanden nu een lelijk icoon hebben en "DOC file" heten.

Uiteindelijk heb ik fijn Office gekocht en zojuist geïnstalleerd, maar mooi dat de associatie niet te herstellen is; dat is ook zoiets, want ik wil gewoon de hele koppeling met Wordpad eruit gooien. En ja, Word wordt al standaard gebruikt om .doc bestanden te openen momenteel, maar ik wil alles weer netjes hebben, inclusief de omschrijving van het bestandstype.

Maar, in Vista heb ik niks gevonden waarmee ik dat dus kan aanpassen; het hippe overzicht voor die associaties staat alleen toe om het programma waarmee je een bestand van dat type opent, te selecteren. Kortom: ellende.

Is er iemand die me hierbij kan helpen? Wordpad verwijderen is ook een optie, maar ik weet niet hoe; in XP kon je gewoon Windows componenten eraf halen, inclusief Wordpad, Paint, etc. In Vista zie ik dat nergens. :S

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Shift-Rechtermuisknop op bestand?

https://powershellisfun.com

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-03 21:16

Tomatoman

Fulltime prutser

Probeer het eens met admin-rechten. Dan kun je de bestandsassociaties waarschijnlijk weer net zo aanpassen als je van XP gewend bent.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
tomatoman schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:13:
Probeer het eens met admin-rechten. Dan kun je de bestandsassociaties waarschijnlijk weer net zo aanpassen als je van XP gewend bent.
Maar, ik ben al admin. Of bedoel je dat UAC uit moet zetten? Dat lijkt me namelijk lichtelijk overbodig, aangezien er volgens mij niet spontaan nieuwe opties tevoorschijn komen als je full control hebt over alles. :)

De MS Knowledge Base heeft er ook vrij weinig over te melden, helaas. :S

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 09:37
start -> Standaardprogramma's -> een bestandstype of protocol aan een programma koppelen.

Dat lijkt mij de oplossing :)

en anders gewoon rechtermuisknop en openen met?

easy as pie :P

Verwijderd

Topicstarter
GoTAProblem schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:07:
start -> Standaardprogramma's -> een bestandstype of protocol aan een programma koppelen.

Dat lijkt mij de oplossing :)

en anders gewoon rechtermuisknop en openen met?

easy as pie :P
Not quite. Zoals ik al schreef is dat het probleem niet; .doc bestanden openen keurig met Word, maar de omschrijving van die bestanden en het icoon ervan zijn nog steeds die van de koppeling die ik met Wordpad gemaakt had. Dat is waar ik vanaf wil. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, mocht iemand ooit met een soortgelijk probleem zitten en in dit topic terechtkomen, dan kan ik alleen maar zeggen, download Creative Elements Power Tools voor Vista, run 'm als Admin en leef je uit. Ik heb gewoon de .doc koppeling verwijderd en vervolgens werd keurig de koppeling van .doc met Word 2007 hersteld. :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ging voorstellen om de sleutel uit het register te verwijderen van .doc, maar je hebt al een andere manier gevonden. Dit werkt in principe hetzelfde, alleen via een GUI zoals je bij voorgaande versies van Windows had. Ik deed het eerst via het register, extentie opzoeken in HK_CLASSES_ROOT, daarvan de omschrijving en/of vervolgkey en van daar uit het overige aanpassen: omschrijving en icoon. Dit is uiteraard wel wat veiliger :).

Commandline FTW

Pagina: 1