Toon posts:

Twee 19" Monitoren of één breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond,

Ik zit wat in dubio over wat ik zal gaan kiezen.

Ik had vroeger altijd een 17" CRT scherm op een 1024 x 768 resolutie draaien, een hogere resolutie wou ik niet, want te kleine knoppen en dergelijke hield ik niet van.

Sindskort heb ik een 19" TFT op de resolutie 1280 x 1024 draaien. Ik was eerst bang dat de resolutie te hoog zou zijn (en de knoppen en tekst ed te klein), maar dit valt reuze mee, mede doordat het scherm fysiek ook veel groter is.

Ik wil mede meer ruimte vanwege het online pokeren. Als ik 4 tafels open heb heb ik mijn huidige scherm vol, een extra scherm zou dan handig zijn om andere dingen op te ondernemen.

Nu wil ik echter nog meer schermruimte en twijfel ik tussen 2 X 19" TFT scherm naast elkaar of een 20 t/m 24" breed beeld.

Volgens mij heb je met 2 X 19" slechts 1 scherm met je bureablad en je taakbalk zeg maar, en het andere scherm is een leeg scherm waarom gewoon andere dingen heen kunnen, klopt dit?

Bij een breedbeeld heb je gewoon 1 groot scherm waar de taakbalk helemala van links naar rechts gaat. Maar dan heb je dus weer een andere resolutie bij 1 scherm. Bij 2x 19" heb je 2 X 1280 bij 1024 toch?

Wat zouden jullie doen? Kan iemand me meer inzicht geven?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Volgens mij heb je met 2 X 19" slechts 1 scherm met je bureablad en je taakbalk zeg maar, en het andere scherm is een leeg scherm waarom gewoon andere dingen heen kunnen, klopt dit?

Ja standaard is dit idd het geval. Er zijn volgens mij wel programma's die het kunnen faken maar niet super nuttig.

Het hangt een beetje af van wat je wilt gaan doen. (foto&video Bewerking, gamen, films, of gewoon desktopperen)

Ik zou in ieder voor een breedbeeld 22inch of groter gaan (die randen van 2 schermen tegen elkaar vind ik niet zo lekker...hou liever van 1 vloeiend scherm)

een 22 inch zou ook al meer dan voldoende moeten zijn voor bijvoorbeeld fotobewerking en met films is het helemaal lekker..

1e tip...(misschien overbodig) hou de resoluties die het scherm aankan en natuurlijk de overige techische details

2e tip = verstelbare hoogte via poot is ook wel lekker...niet cruciaal maar wel lekker

Ohja...de grootte van je knoppen van windows kan je altijd instellen hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 19:54 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik persoonlijk vind het wel handig dat als je 2 losse hebt dat je fullscreen dingen kunt draaien zonder dat de andere minder belangrijke dingen dan niet meer zichtbaar zijn.
Voor jouw doel heeft maakt het echter niet veel uit, en zou ik voornamelijk gaan kijken hoeveel oppervlakte je nou gaat krijgen en wat het kost (prijs/pixel ofzo)

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik zou zonder twijfel voor 2 monitoren gaan (maar ik heb hier zelf 2x20" staan, dus ik ben misschien bevooroordeeld):

Bij 2 monitoren is er een onmisbaar programma, nl Ultramon. Dit zorgt dat je per monitor een taakbalk hebt, en het helpt enorm met managen van windows.

Bij twee monitoren is het mi veel makkelijker om je desktop handig in te delen. Maximaliseren is naar de betreffende monitor, dus je hebt dan 1 gemaximaliseerd scherm, met nog een scherm ernaast om andere dingen te doen. Als je op een breedbeeld maximaliseerd gaat dat meteen naar je hele desktop, wat je meestal niet wilt, omdat je meerdere dingen tegelijk wilt doen. Met als gevolgd dat je constant je vensters zit te slepen en vergroten/verkleinen. Utramon geeft functionaliteit om venserst met 1 klik van het ene scherm naar de andere te verplaatsen en dergelijke

Mijn advies: 19" er bij en ultramon kopen.

Verwijderd

Topicstarter
defusion schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:55:
ik persoonlijk vind het wel handig dat als je 2 losse hebt dat je fullscreen dingen kunt draaien zonder dat de andere minder belangrijke dingen dan niet meer zichtbaar zijn.
Voor jouw doel heeft maakt het echter niet veel uit, en zou ik voornamelijk gaan kijken hoeveel oppervlakte je nou gaat krijgen en wat het kost (prijs/pixel ofzo)
Zoiets denk ik dus ook aan ja. Als ik dan iets maximaliseer doe ik dat op 1 monitor, en blijft die andere beschikbaar.

Als ik iets maximaliseer op een widescreen is meteen het hele scherm bezet.
DaRace schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:00:
Ik zou zonder twijfel voor 2 monitoren gaan (maar ik heb hier zelf 2x20" staan, dus ik ben misschien bevooroordeeld):

Bij 2 monitoren is er een onmisbaar programma, nl Ultramon. Dit zorgt dat je per monitor een taakbalk hebt, en het helpt enorm met managen van windows.

Bij twee monitoren is het mi veel makkelijker om je desktop handig in te delen. Maximaliseren is naar de betreffende monitor, dus je hebt dan 1 gemaximaliseerd scherm, met nog een scherm ernaast om andere dingen te doen. Als je op een breedbeeld maximaliseerd gaat dat meteen naar je hele desktop, wat je meestal niet wilt, omdat je meerdere dingen tegelijk wilt doen. Met als gevolgd dat je constant je vensters zit te slepen en vergroten/verkleinen. Utramon geeft functionaliteit om venserst met 1 klik van het ene scherm naar de andere te verplaatsen en dergelijke

Mijn advies: 19" er bij en ultramon kopen.
Ah dank je :)

Ik neigde zelf al naar 2x 19" schermen, en ik hoopte eigenlijk dit antwoord ook te krijgen. Jij beschrijft ook goed waarom ik 2 schermen prefereer.

Maximalisaties werken idd beter met 2 monitoren.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 20:04 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
dual screen FTW, heb zelf 2x 17" is wel makkelijk jah, windowed een spel doen, en ook gewoon kunenn msn-en, internetten, e.d. :)

• mariusbrouwe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-07 10:27
Ik zou 1 grote scherm kopen en je oude scherm als 2e scherm gebruiken...dan kan je de tweede aanzetten als 1 schermtoch te klein is...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:44
Met 2 losse schermen heb je idd maar op 1 monitor een taakbalk. Echter, tooltjes als ultramon kunnen op je andere monitor ook een taakbalk generen.

2x 19" = 1280*1024 pixels * 2 monitoren = 2,6 Megapixels
22"monitor heeft een native resolutie van 1680*1050= 1,8 Megapixels
24" monitor valt denk ik buiten je butget >:)

2 19"monitoren betekent dus effectief voor dezelfde prijs meer beeldoppervlak. WIl je echter ook een filmpje kijken op je monitor, dan is 1 widescreen toch het meest relaxed.

Kortom. Ook film? > 1 22"
Alleen oppervlak boeiend>2x 19"

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Ik heb sindskort ook een 22" widescreen staan. Met behulp van splitscreen kun je net zo makkelijk met een muisklik een venster naar de rechter- of linkerhelft van het scherm 'half-maximaliseren'. Dus alleen voor het organiseren hoef je het niet te doen.
Daarbij heb je bij één scherm natuurlijk geen last van randen in het midden, en bij films is het helemaal heerlijk!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:33
'k Heb hetzelfde 'dilemma' gehad en ben voor de enkele widescreen gegaan. Waarom? Balk in het midden krijg je niet weg. Met name voor games erg irritant, terwijl je zoals gezegd softwarematig evt gewoon een barierre in kunt bouwen (met diverse programmatuur kan dat) en anders kun je zelf altijd je vensters spatieel schikken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 19:37

pvr

Masera

Ik moest een paar jaar geleden ook deze keuze maken, maar ik kwam toch op 2 schermen uit.
Ik had vorig jaar nog 2 x 17 inch, maar ik ben sinds 2 maanden naar 2 x 19 inch ViewSonic VP930 gegaan.
Ik werk ook al jaren met Ultramon, en dat werkt toppie ;)
Qua kosten scheelt het veel.
Met meerdere monitors, geen gesleep voor documenten, browser en e-mailprogramma.

Succes :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Als je wilt pokeren zou ik 100% voor de 2x19" optie gaan. Dan kan je namelijk op een scherm je tafels zetten, en op de andere internet/lobby/msn open hebben staan. Als je één widescreen hebt moet je constant je internet vensters herschalen, zodat ze niet over je tafels heen zitten.

beter is natuurlijk een widescreen erbij kopen, 6 tablen én internetten >:)

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 21:03

Krizzie

Progressive Music \o/

Eenmaal 2 is nooit meer terug naar 1! :9

Widescreen of niet...

Ik draai hier met 1x 19" en 1x 15" beide tft, en het is heerlijk! Ultramon is echt een must imo. :)

Als ik weer centjes heb dan gaat die 15" weg en dan komt er een 24" of 27" (als die goedkoper zijn) Zodat ik ook lekker een filmpje kan kijken. :) De 19" wordt dan me 2e scherm voor msn, winamp en dat soort spul.

Geluidswolk

Pagina: 1