BIOS mogelijk zonder CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 22:36
ik heb gister nieuw mobo + cpu binnengekregen.
Asus P5PE-VM met een Pentium D 915.
na alles te hebben ingebouwd geprobeerd te starten, maar het systeem gaf geen sjoege. alle fans draaien vrolijk, moboled geeft vrolijk licht, maar starten doet ie maar niet. zelfs geen BIOS...
dus alles eruit gehaald, alle randapparatuur los, tot aan de schijven toe.
gestart met alleen CPU, memory, en een PSU eraan, en nog steeds wil ie niet starten.

dus even de CPU support list er bij gepakt. nu wordt mn cpu wel ondersteund, maar pas vanaf BIOS revision 0702. nu ben ik bang dat mn BIOS versie te oud is voor deze CPU, maar klopt die redenatie? kan een PC inderdaad ook het BIOS niet bereiken als er geen ondersteunde CPU inzit?

graag uw visie hierop :)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
marnix007 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:13:nu ben ik bang dat mn BIOS versie te oud is voor deze CPU, maar klopt die redenatie? kan een PC inderdaad ook het BIOS niet bereiken als er geen ondersteunde CPU inzit?
kort maar krachtig, ja en ja..

[ Voor 85% gewijzigd door Occy74 op 07-03-2007 19:17 ]

Systeem Specs

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:44
ja, je hebt een CPU nodig om in de BIOS te kunnen komen.. :)

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 08:26
Idd, geen bios zonder CPU. Gewoon in je omgeving ff rondkijken of er iemand een P4 (S775) heeft en die dan heel lief aankijken, of je zijn of haar cpu ff mag lenen om je bios te flashen.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Even mee terug naar de winkel situatie uitleggen. Dan willen hun hem ook wel eens voor je flashen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Als je wat meer van computers weet kun je ook altijd nog aan bios hot-swapping doen om via een andere computer de nieuwe versie erin te flashen. Is overigens niet bevordelijk voor je garantie.

• marnix007
pfft daar waag ik me niet aan :D zit vaak al peentjes te zweten bij het flashen van biossen en firmware ;)

maar ga maar eens rondkijken dan naar een P4. terug naar de winkel is niet bepaald een optie omdat ie bij Salland Automatisering vandaan komt.

oh en nog even voor de duidelijkheid...een CPU is nodig om in het BIOS te komen, maar wil ie ook niet naar het BIOS starten als de CPU wel werkt, maar niet ondersteund is? zoals waarschijnlijk in mijn geval zo is.

Verwijderd

Dat is niet mogelijk, je kan ook proberen om naar een plaatselijke computerboer gaan en daar je probleem uitleggen, misschien willen zij je wel een processortje lenen die wel compitable is met die bios versie, succes er mee!

• marnix007
probleem nummer 1: welke BIOS versie heb ik... en weet ik dat mn CPU niet dood is?

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

stuur gewoon het zaakje terug RMA. laat de winkel met dit probleem zitten.

het is DOA (Dead On Arrival) dus je moet directe omruil en als dat niet mogenlijk is geld terug eisen

[ Voor 41% gewijzigd door Vincenz0 op 07-03-2007 20:14 ]

Coding 4 Fun!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
je resetjumper van de bios staat toch toevallig niet op reset cmos?
Soms mag dat nog wel eens gebeuren van fabriek af.

• Nijn
Vincenz0 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:13:

het is DOA (Dead On Arrival) dus je moet directe omruil en als dat niet mogenlijk is geld terug eisen
Hij is helemaal niet DOA. Het moederbord en CPU zijn niet compatible, maar dat is op te lossen. Er is echter geen aanleiding om te denken dat een van de 2 kapot zijn.

En nee, je kunt niet in het bios komen als de CPU niet ge-support wordt door het bios.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nijn schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:34:
[...]
En nee, je kunt niet in het bios komen als de CPU niet ge-support wordt door het bios.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn ervaring is voornamelijk met AMD, daar gaat het eigenlijk doorgaans wel. Is het met intel dan zo anders?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fleppuhstein schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:19:
Even mee terug naar de winkel situatie uitleggen. Dan willen hun hem ook wel eens voor je flashen.
tip van de dag.
zij doen het vaak echt wel voor je, en zij hebben dan ook het probleem als ze het verneuken (aangezien je daar bang voor bent)

• Basement

Das Onzin idd. Bij alternate willen er ze nog wel eens bijzetten: ''Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk.'' Zou misschien voor Salland ook wat zijn.

@ Marnix007, ik zou eerst een P4 zoeken, of bij een lokale computerboer langsgaan, voor dat je problemen zoekt. Zie maar de regel van Alternate.

Verwijderd

Ja leuk. En dan eerst 3 weken zonder zitten om vervolgens of hetzelfde bord terug te krijgen omdat het niet defect blijkt, of om een ander te krijgen met dezelfde BIOS versie zodat het nog steeds niet werkt. |:(

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 12:31
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn ervaring is voornamelijk met AMD, daar gaat het eigenlijk doorgaans wel. Is het met intel dan zo anders?
Klopt: dan loopt de CPU op de traagste settings die je je maar kunt voorstellen, maar je kunt wel een flash doen

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Ik had een P5B-E zonder nieuwste BIOS, kreeg wel een foutmelding over de Processor, maar kon gewoon Windows installeren. Daarna heb ik de nieuwste BIOS geflasht. (Met een floppy en de utility in de BIOS, erg traag maar het werkte wel).

Probeer anders ergens een processor te lenen die al wel ondersteund wordt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• zorne
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 20:50
wel apart dat je cpu pas vanaf een bepaalde bios versie ondersteund wordt. meestal is het eea wel downwards compatible zodat je de basis functies kan gebruiken. zodat je daarna je bios kan flashen.

lijkt mij dat je ff contact op moet nemen met salland gezien je de meuk daar hebt gekocht. vraag hen eens wat te doen. ik weet niet hoe ver je van hun af woont. ik begrijp dat je niet het zaakie de hele tijd met de post wil versturen.

weet je zeker dat je processor bij dat moederbord past, ik kan er zo ff niets van vinden op internet
grts

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
heet dit dubbelpost?
Asrock 4CoreDual-VSTA ervaringen?
correct me if i`m wrong please

• marnix007
Gem1e schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:37:
heet dit dubbelpost?
als je met dubbelpost bedoelt dat ik 2 topics open voor hetzelfde, dan is dit geen dubbelpost. het topic dat je aanhaalt was mijn vraag aan de tweakende community of ze ervaringen hadden met de Asrock 4CoreDual-VSTA. onderaan dat topic staat dat ik besloten heb toch maar voor de asus te gaan. en nu is ie dus bezorgd, en niet werkend.

bedankt voor de feedback, ik ga eens even wat proberen met mensen en de lokale pcboer. maar hoe snel moet ik daar mee zijn om mn evt nog in aanmerking te laten komen voor DOA?

EDIT: misschien nog handig te vermelden dat er dus echt totaal geen beeld uit mn pc komt. niet op mn 19", niet op de 15" TFT van pa, niet op de onboardvideo, niet op mn GF 7600GT.

[ Voor 11% gewijzigd door marnix007 op 07-03-2007 23:26 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een keer ook een niet gesupporte CPU (Intel D 915) geinstalleerd op een Asus P5SD2-X. Die windows installatie was een lachertje. Binnen 10 minuten stond alles op de harde schijf geinstalleerd met een WXP installatie. Maar opstarten ging echt niet verder dan het venster van Windows XP en dan was het afgelopen. Dus vraag de winkel even. Dat doen ze echt wel voor je.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Gem1e schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:37:
heet dit dubbelpost?
Als je iets wil reporten kan dat, maar niet op deze manier. Bovendien, natuurlijk is dat geen dubbelpost. Dit topic gaat over het inkomen van de BIOS met een niet ondersteunde CPU, en wat te doen. Dat andere topic waar je naartoe linkt gaat over ervaringen over een moederbord (blijkbaar wil de TS dus het mobo vervangen)

offtopic:
~edit: goh, dus dit topic had toch wel een 2e pagina met daarop al lang een reactie op de post die ik quote :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 01:08 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meestal wordt alleen je microcode niet goed uitgelezen door het BIOS. Alle pin-layouts zijn verder gewoon hetzelfde bij de verschillende CPU's dus hij zou wel gewoon moeten booten. Waarschijnlijk is er toch wat stuk. Terugsturen onder RMA die handel :*)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

goh je bent pas de 100e die dat hier zegt van die RMA.
lijkt ons echter niet zo slim.

heb je argumenten trouwens?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 13:06
Boudewijn schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 01:26:

Zoals hij zegt, en waar ik me bij aansluit:
Hij zou wel moeten POSTen, zelfs met een niet ondersteunde CPU. Als hij niet post, dan is er dus iets anders naar de kloten en zal het RMA moeten.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb zelf meerdere malen een ECS K7S5A bord in handen gehad dat het niet deed met een nieuwe AMD processor. Oudere cpu erin, biosupdate, nieuwe er weer in en booten maar.

Oftewel: probeer ergens een oudere cpu vandaan te halen en flash de bios, of laat de winkel dat voor je doen als je dat niet zelf wilt doen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Nijn
Sommige zeggen, zoals ik, dat het niet werkt. Sommige zeggen dat het wel werkt. Logische conclussie is dan dat het op sommige moederborden werkt, en op sommige niet.

Het enige logische advies aan een mede-tweaker zou dan ook zijn: Test het met een andere CPU. Stukken sneller te doen dan RMA dacht ik zo... :S

• marnix007
Nijn schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:06:
Sommige zeggen, zoals ik, dat het niet werkt. Sommige zeggen dat het wel werkt. Logische conclussie is dan dat het op sommige moederborden werkt, en op sommige niet.

Het enige logische advies aan een mede-tweaker zou dan ook zijn: Test het met een andere CPU. Stukken sneller te doen dan RMA dacht ik zo... :S
dank voor deze bondige samenvatting, het was inderdaad de conclusie waartoe ik ook kwam na het lezen van alle reacties. heb ondertussen contact gehad met Asus, overigens vind ik de service daar van beneden de maat maar dat is een ander verhaal, en vervolgens contact gehad met de retailler, Salland Automatisering.

de TD heeft mn vermoeden bevestigd dat het waarschijnlijk een verouderde BIOS versie is (ik was zelf nog bang voor DOA, vanwege het constant branden van HDD led en het niet openen van optische stations) en ik kan het bord opsturen voor een flash.

• Basement
Ik ben toch wel benieuwd wat het uiteindelijk was.

• marnix007
anders ik wel :)

maar hij ligt nog steeds bij salland. daar is de status nog steeds: "wordt getest", maar op zich vind ik dat dit wel wat sneller kon. heb uitdrukkelijk gemeld dat het an sich wel een beetje haast had, en volgens de TD zouden ze er haast mee maken als ik dat op de RMA aanvraag zou vermelden. maar nog steeds niks van gehoord...alleen even een BIOS flashen is ook het werk niet...

maar dat is misschien meer iets voor een shopsurvey, voor nu kan ik zeggen dat ie nog niet teruggezien is

Verwijderd

tja, salland kennende. mijn geheugenreepje had nogal wat fouten (meer dan 7000 na 20 uur) ik dacht die breng ik even langs en een week later zal ik wel nieuwe op kunnen halen. niet dus, heb er 4 weken op moeten wachten. het duurde eerst al 3 dagen voordat ze eindelijk zeiden dat het binnenwas (terwijl ik het gebracht heb) toen duurde het 3 weken voordat door hadden dat hij veel fouten had en een paar dagen later hadden ze de nieuwe binnen.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Boudewijn schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 01:26:

Ehhh .. het werkt niet, lijkt me genoeg argumentatie :z Niet iedereen heeft ff een backup CPU voor handen en/of durft dergelijke capriolen aan. Zoals de TS zelf al zegt is ie geen hardcore hardware-modder en dus lijkt RMA me eigenlijk een redelijk advies.

Of het DOA betreft weten we niet, maar ik zou het zeker RMA'en richting leverancier. Gaat vast in goed overleg; kapot betekent nieuwe hw, mocht het toch een BIOS issue zijn, dan is het service of rekent de webshop een paar tientjes onderzoekskosten ... ik zie het probleem niet ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Nijn
Tja, TS verteld ook dat hij alleen mobo+cpu besteld heeft en zelf heeft ingebouwd, dus... Daarnaast, beetje ouwe koeien uit de sloot halen :S

• Basement
Als je instaat bent zelf je spullen in te bouwen, ben je toch ook wel instaat om ergens een P4 vandaan te toveren, en zaakje ff te flashen? Ja tweaker of niet.

• marnix007
Basement schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:45:
Als je instaat bent zelf je spullen in te bouwen, ben je toch ook wel instaat om ergens een P4 vandaan te toveren, en zaakje ff te flashen? Ja tweaker of niet.
flashen heb ik totaal geen moeite mee, maar zonder CPU wordt het toch lastig :). ben altijd AMD gebruiker geweest, dus een P4 uit mn eigen huis was niet bepaald een optie. toen maar naar vrienden gestapt, zelfde verhaal. lokale pc-boer wilde me niet helpen omdat ie naar eigen zeggen 'schade kon aanbrengen die ik hem zou aanrekenen' vaag verhaal, maar het kwam er geloof ik op neer dat ie niet echt veel vetrouwen in zn personeel had.

zou ik dat personeel er ook al 3 jaar geleden uitgegooid hebben maar toch ;)

[ Voor 6% gewijzigd door marnix007 op 16-03-2007 07:39 ]

• Basement
Oke, duidelijk. Hoop dat je bak weer snel retour komt.

• marnix007
en dan de woorden tot besluit!

gister kwam mn mobo terug van de RMA. was exact hetzelfde bord als ik had opgestuurd, dus er was wel degelijk geflasht, en het was geen DOA zoals sommigen nog opperden. CPU en stockcooler ingeprikt, RAM erbij en gaan! alles werkt naar behoren, en de installatie van windows is dan ook vlekkeloos verlopen.

hartelijk dank voor alle input ;)

(wel een gigantisch verschil trouwens, tussen mn oude singlecore Sempron 2600+ en m'n nieuwe Pentium D915, die hopelijk vervangen zal worden door een E6700 als Intel zn prijzen laat vallen in het derde kwartaal van 2007)
Pagina: 1