sil3512 raid 1 array wordt gezien als 2 losse disks

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik ben bezig mijn server te installeren echter krijg ik het niet voor elkaar om linux de raid 1 array te laten zien als 1 disk ipv 2 losse. Deze raid array is gemaakt op een sil3512 software raid controller.

De kernel welke op de debian netinstall cd staat is 2.6.16 welke toch aardig recent is en die sil3512 al wat ouder. Ook van google wordt ik niet veel wijzer,iemand een idee?

alvast bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

je zegt het al: software raid. dan ziet je OS dus gewoon twee losse schijven en moet 'ie zelf RAID doen. Zoek op dmraid, of koop een echte raid kaart.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 07-03-2007 19:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Een software/firmware raid kaartje maakt toch zelf zijn raid 1/0 array aan. Waarom zou je anders een raid array aanmaken in de bios van het kaartje? Ik weet wel dat het geen echte raid kaart is maar het is ook alleen voor het booten :)

[ Voor 22% gewijzigd door eppie op 07-03-2007 19:21 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat doe je idd alleen voor het booten. Daarna moet het OS het overnemen.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

CyBeR schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:45:
Dat doe je idd alleen voor het booten. Daarna moet het OS het overnemen.
Ja, dus als dat gedaan wordt zou het 1 enkele raidarray moeten zijn, en niet twee schijven, toch? Anders hoeft er ook geen raid gemaakt te worden, en kun je die SWRAID zelf ook aanmaken..

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Software RAID controllers ondersteunen RAIDs alleen om te booten. Daarna moet het OS zelf maar zorgen dat de data op twee schijven terecht komt doormiddel van drivers. Met linux hoef je dus al niet zo'n 'speciale' kaart te hebben omdat de linux bootloaders (grub, lilo) zelf ook wel kunnen booten vanaf een mirrored raid.

Dit soort RAID kaarten zijn compleet kansloos. Je moet er een hebben die een RAID array gewoon als een enkele schijf laat zien aan het OS. 3Ware maakt goede.

Pagina: 1