Toon posts:

DNS werkt niet bij draadloos-UTP netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Allereerst zal ik ter verduidelijking een schema geven van ons netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://www.noregular.nl/netwerk.jpg
* pc beneden deelt via ics de internetverbinding.

Ik heb sinds een week of 2 een ongelofelijk irritant probleem. Het begon allemaal met het netwerk wat sporadisch uitviel op het draadloze gedeelte van het netwerk. Na onbepaalde tijd gewoon gewerkt te hebben, was er geen verbinding meer mogelijk met zowel internet als de rest van het netwerk. IP release/renew werkte niet omdat ik de foutmelding kreeg "kan ip-adres niet vernieuwen (IP's intern worden verkregen via "pc beneden"). Het vreemde was dat de pc's die verbonden zijn via de switch en utp wel gewoon netwerkverbinding hadden, en een release/renew geen problemen opleverde. Na 'pc beneden" gereboot te hebben, hadden de laptops wel weer verbinding. Toch bleef ik sterk het vermoeden hebben dat het eerder met het wireless accespoint te maken had dan met "pc beneden".

Afgelopen week, na veel geklooi met internet en het netwerk op de laptops, bracht mijn vader een draadloze router mee van een vriend. Hij zou af en toe problemen geven schijnbaar. Ik het wireless accespoint vervangen door de draadloze router. Dit heeft 4 dagen zonder problemen gewerkt. Mijn vermoeden dat het wireless accespoint kapot was, was een feit geworden. Althans dat dacht ik tot afgelopen middag. Internet viel weer weg. Maar nu met andere symptomen dan bij de eerste configuratie:

- In tegenstelling tot het hele netwerk, viel alleen internet weg op de laptops. Tracert gaf aan dat de naam van het doelsysteem niet omgezet kon worden, dus DNS probleem.
- IP release/renew was geen probleem, de laptops kregen gewoon allebei netjes een nieuw ip toegewezen. Internet werkte helaas nog steeds niet, ondanks dat er toch gepingt kon worden naar "pc beneden".

Inmiddels werkt internet spontaan weer. Hoe dit komt mag Joost weten, maar ik wil graag toch weten hoe het komt dat internet steeds uitvalt, en wat ik hier aan kan doen. Ik heb me echt blauw lopen zoeken naar meer informatie over dit probleem (GoT, MS etc), maar kan niets vinden wat specifiek met dit te maken heeft. :)

Info over de hardware:
- alle apparaten draaien WinXP pro
- Laptops draaien beiden Wlan via Intel Pro/Wireless 3945AB
- Switch = Unex SD080S
- Wireless Accespoint = E-tech WLAP03
- Wireless Router = Netgear WGR614 v6
- Modem = Zyxel Prestige 650R-33
- Internet = Demon ADSL 8mbit

b.v.d. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 17:13 . Reden: image veranderen ]