Omdat ik het idee heb dat je inderdaad nog erg nieuw bent in de flitstechniek een kleine uitleg.
Je kunt flitsen of verlichten. Verlichten doe je met lampen en dat heeft als voordeel dat je zeer precies kunt zien wat de schaduwen gaan doen. Het nadeel van werken met lampen is de hoeveelheid warmte die ze produceren en dat ze continue licht geven waardoor een model bijvoorbeeld met knijpogen zit omdat het licht te fel is.
Als je gaat flitsen kun je kiezen uit verschillende soorten flitsers.
- Slave flitsers zonder instellicht
- Slave flitsers met instellicht
- Instelbare studioflitsers met instellicht
- Portable flitsers (die je ook op de camera kunt zetten, zoals bij Nikon bijvoorbeeld de SB-800)
Een slaveflitser zonder instellicht is een flitser die meestal is uitgevoerd met grote E27 fitting en die triggert op een andere flitser of een synchronisatiekabel. Omdat er geen instellicht is, kun je niet vantevoren zien hoe het resultaat wordt. De intensiteit van de flitser is vaak instelbaar tussen vol vermogen of half vermogen
Slaveflitsers met instellicht (de goedkope Falcon Eyes bijvoorbeeld) zijn hetzelfde als hierboven maar hebben een kleine lamp, vaak maximaal 60 watt, waardoor je een beetje kunt beoordelen hoe je schaduwen eruit gaan zien. Ook deze flitsers zijn vaak slechts instelbaar tussen vol vermogen en half vermogen
Instelbare studioflitsers zijn qua intensiteit goed instelbaar over een groot bereik, waardoor precies de hoeveelheid flitslicht die nodig is kan worden gekozen. Vaak wordt de instel-lamp ook gedimt zodat er in verhouding kan worden gekeken hoe verschillende studioflitsers zich tot elkaar verhouden. Met dit soort flitsers heb je de grootste instel vrijheid, maar ze zijn het duurst.
Portable flitsers (in mijn geval SB-800's van Nikon) zijn ideaal als je ze wilt gebruiken op plekken waar je niet afhankelijk moet zijn van een stopcontact. De hoeveelheid licht is beperkt maar de flitsers werken wel volledig TTL gestuurd, zelfs bij gebruik met meerdere flitsers.
Voor welke keuze je ook gaat, je kunt elke flitser combineren met softboxen (om het licht zacht te maken) paraplu's (om het licht gericht te reflecteren) doorzicht-paraplu's (deels reflecteren maar ook als eenvoudige softbox te gebruiken, meest allround voor beginners), Snoots (om een lichtbundel gericht ergens op te laten vallen) enz.....
Als je wilt gaan tabletoppen raad ik je aan te beginnen met gewone lampen. Deze zijn lekker goedkoop en goed te begrijpen voor een beginner. Kies je voor gasontladingslampen, zoals de meeste speciale fotolampen, dan kun je ook met high-shutterfilm hier goed mee werken. Gebruik je ander licht dan loop je kans dat de lichtnet-frequentie zichtbaar wordt op de film.
Overigens je beste aankoop als je een flitsset overweegt is een goede flitsbelichtingsmeter en een goede grijskaart (Gretta McBeth, als ik het goed schrijf

)
Succes.