studioflitsers aankoop: hoe?, wat?, welke?, etc?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oom en ik hebben het plan opgevat om een studio flits set te kopen. Na een beetje speurwerk blijkt er dat er gigantisch veel aanbod. Er zijn bijvoorbeeld softboxes maar ook refelectieparaplu's, maar wat is het verschil tussen beide? Een wat is het verschil bijvoorbeeld tussen deze flitsers en een 1000w bouwlamp icm een reflectiescherm? We willen het gaan gebruiken voor portret fotografie en table-top fotografie.

Kortom: heeft iemand ervaring met studio flitsers en kan iemand ons op weg helpen??

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
Er zijn bijvoorbeeld softboxes maar ook refelectieparaplu's,
Het soort licht; softboxen leveren zachter lichten dan reflectie-paraplu's. (En ook makkelijker licht; maar -imho- iets minder plastisch).

Een bouwlamp; kan je daarmee flitsen ? Zo'n bouwlamp staat vooral warmte te produceren.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
Ik heb aardig wat ervaring met studiofotografie.

Begin simpel, koop twee of drie flitskoppen van elk 400w/s. Eventueel een 600w/s, ipv een 400w/s. De flitsers van Elinchrom zijn erg goed en hebben mijn eerste keus. Zelf gebruik ik al jaren Balcar, maar tegenwoordig zou ik voor Elinchrom gaan. Wees niet bang om te weing licht te hebben, vaak heb je teveel. Sugestie: www.fotoflits.nl

Koop twee paraplu's van ongeveer 1 m en een mediumsoftbox. De standaard reflectoren, samen met een grid-set. Enkele reflectieschermen (wit). Dit is alles wat je nodig hebt voor een prof studio. en kun je i.p alles. Als het allemaal te duur is, koop dan twee standaard reflectoren, twee lampen en twee paraplu's waardoor je ook kunt schieten (shoot-thru). Suggestie: Photoflex.

Een bouwlamp is niet handig, veel te warm en slecht te controleren ....tenzij je echt low budget wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Zijn de flitssetjes van Falcon Eyes niet iets voor jou ?
Heb er zelf geen ervaring mee nog, maar dacht falcon goede/goedkope startersets heeft :)

Dacht dat de Flitsset Falcon Eyes DE-150B met het onderstaande ong. 250.- nieuw kost !

2x flitser DE150
2x statief 2,50 meter
1x softbox 60x60
1x paraplu 60cm.
2x 220volt kabel (5 meter)

[ Voor 40% gewijzigd door JvdW op 07-03-2007 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Wat is het voordeel van een falcon eyes flitser, als je al een tweede flitser hebt die je off-camera kan besturen? Ik heb nl. al een Canon 420EX die ik via m'n 580EX kan aansturen.

Geen idee hoe het allemaal werkt. Ik neem aan dat de goedkoopste Falcon eyes flitsers, slave flitsers zijn die meeflitsen als er geflitst worden vanaf een andere flitser?

En hoe doe je dat met het licht als je de foto niet maakt? flitsers geven alleen maar licht als je op de knop drukt toch? Maar dan kan het dus pikkedonker in je studio zijn als je de foto niet maakt. Of overschat ik dit probleem en kan een tafellampje op de achtergrond geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvdW schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:09:
Zijn de flitssetjes van Falcon Eyes niet iets voor jou ?
Heb er zelf geen ervaring mee nog, maar dacht falcon goede/goedkope startersets heeft :)

Dacht dat de Flitsset Falcon Eyes DE-150B met het onderstaande ong. 250.- nieuw kost !

2x flitser DE150
2x statief 2,50 meter
1x softbox 60x60
1x paraplu 60cm.
2x 220volt kabel (5 meter)
ja die had ik inderdaad ook al gezien. Leek me wel een goede start. Maar is 150W niet te weinig voor fotos? Je hebt ze nl in veel smaken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:54:
[...]

ja die had ik inderdaad ook al gezien. Leek me wel een goede start. Maar is 150W niet te weinig voor fotos? Je hebt ze nl in veel smaken ..
Het hang natuurlijk van de ruimte af waarin je het wil gebruiken, 4x4 meter is wat anders dan 10x5 meter :P

Misschien staat hier nog wat nuttige informatie:
http://www.dutchphotozone...468&highlight=falcon+eyes

Maja zoals ik al zei heb ik hier zelf ook geen kaas van gegeten, alleen geroken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik het idee heb dat je inderdaad nog erg nieuw bent in de flitstechniek een kleine uitleg.

Je kunt flitsen of verlichten. Verlichten doe je met lampen en dat heeft als voordeel dat je zeer precies kunt zien wat de schaduwen gaan doen. Het nadeel van werken met lampen is de hoeveelheid warmte die ze produceren en dat ze continue licht geven waardoor een model bijvoorbeeld met knijpogen zit omdat het licht te fel is.

Als je gaat flitsen kun je kiezen uit verschillende soorten flitsers.
  • Slave flitsers zonder instellicht
  • Slave flitsers met instellicht
  • Instelbare studioflitsers met instellicht
  • Portable flitsers (die je ook op de camera kunt zetten, zoals bij Nikon bijvoorbeeld de SB-800)
Een slaveflitser zonder instellicht is een flitser die meestal is uitgevoerd met grote E27 fitting en die triggert op een andere flitser of een synchronisatiekabel. Omdat er geen instellicht is, kun je niet vantevoren zien hoe het resultaat wordt. De intensiteit van de flitser is vaak instelbaar tussen vol vermogen of half vermogen

Slaveflitsers met instellicht (de goedkope Falcon Eyes bijvoorbeeld) zijn hetzelfde als hierboven maar hebben een kleine lamp, vaak maximaal 60 watt, waardoor je een beetje kunt beoordelen hoe je schaduwen eruit gaan zien. Ook deze flitsers zijn vaak slechts instelbaar tussen vol vermogen en half vermogen

Instelbare studioflitsers zijn qua intensiteit goed instelbaar over een groot bereik, waardoor precies de hoeveelheid flitslicht die nodig is kan worden gekozen. Vaak wordt de instel-lamp ook gedimt zodat er in verhouding kan worden gekeken hoe verschillende studioflitsers zich tot elkaar verhouden. Met dit soort flitsers heb je de grootste instel vrijheid, maar ze zijn het duurst.

Portable flitsers (in mijn geval SB-800's van Nikon) zijn ideaal als je ze wilt gebruiken op plekken waar je niet afhankelijk moet zijn van een stopcontact. De hoeveelheid licht is beperkt maar de flitsers werken wel volledig TTL gestuurd, zelfs bij gebruik met meerdere flitsers.

Voor welke keuze je ook gaat, je kunt elke flitser combineren met softboxen (om het licht zacht te maken) paraplu's (om het licht gericht te reflecteren) doorzicht-paraplu's (deels reflecteren maar ook als eenvoudige softbox te gebruiken, meest allround voor beginners), Snoots (om een lichtbundel gericht ergens op te laten vallen) enz.....

Als je wilt gaan tabletoppen raad ik je aan te beginnen met gewone lampen. Deze zijn lekker goedkoop en goed te begrijpen voor een beginner. Kies je voor gasontladingslampen, zoals de meeste speciale fotolampen, dan kun je ook met high-shutterfilm hier goed mee werken. Gebruik je ander licht dan loop je kans dat de lichtnet-frequentie zichtbaar wordt op de film.

Overigens je beste aankoop als je een flitsset overweegt is een goede flitsbelichtingsmeter en een goede grijskaart (Gretta McBeth, als ik het goed schrijf 8)7 )

Succes.
Pagina: 1