Toon posts:

[Excel] Performance meting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een excel vraagstuk waar ik zelf niet uitkom en van overtuigd ben dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb 2 excel bestanden die er ongeveer als volgt uitzien:

1.
Artikelnummer Minimumvoorraad
90000000001 100
90000000002 200

2.
Artikelnummer Ordernummer Aantal
90000000001 123 75
90000000001 124 105

Nu is het de bedoeling dat er in het eerste bestand nog een kolom bijkomt met Uitleveringsgraad.
Hier moet een percentage worden weergegeven in hoeveel procent van de orders er uit voorraad geleverd kan worden op basis van de opgegeven minimum voorraad. (in dit voorbeeld dus 50%)

Het is dus in eerste instantie de bedoeling dat er gezocht wordt in het 2e bestand hoevaak het artikelnummer voorkomt. 2 keer dus.
Dan moet er van het aantal keren dat het artikelnummer voorkomt een percentage worden weergegeven dat het Aantal lager is dan de minimum voorraad in bestand 1.

Ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat iemand mij kan zeggen welke formule in excel
hier het beste gebruikt kan worden. Heb zelf geprobeerd te werken met de COUNTIF functie maar hier kwam ik niet echt verder mee.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 15:34 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41

Dido

heforshe

Met countif en sumif moet dat helemaal lukken, ja.

Wat heb je geprobeerd dat niet lukte?

=COUNTIF(sheet2!$A$1:sheet2!$A$999, sheet1!A1) om te tellen hoevaak het art.nr voorkomt,
=SUMIF(sheet2!$A$1:sheet2!$A$999, "<="&sheet1!B1, sheet2!$C$1:sheet2!$C$999) voor die tweede.

Of iig iets in die richting :P

Wat betekent mijn avatar?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hier moet een percentage worden weergegeven in hoeveel procent van de orders er uit voorraad geleverd kan worden op basis van de opgegeven minimum voorraad. (in dit voorbeeld dus 50%)
Onjuist. Als je op een dag 500 orders van 10 stuks krijgt, kan je veel minder dan je genoemde 100% van de orders vervullen ;)

edit:
Knip, ik dacht even niet na. zie boven voor het antwoord :P

Deel dan door het aantal met het artikelnummer, dus aantal.als(bereik;A2) als het artikelnr in A2 staat, en je bent er.

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 07-03-2007 15:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
@Dido
Het eerste met die COUNTIF functie lukt me wel ja. Daarbij tel ik gewoon het aantal regels waarin het artikelnummer voorkomt.
Het tweede lukt me echter niet. Ik krijg het alleen voor elkaar om dmv die SUMIF functie het totaal
aantal artikelen op te tellen. Wat in het voorbeeld dus betekent dat ik een waarde krijg van 180.

Hij moet dus niet het aantal optellen maar het aantal regels tellen waarbij het aantal lager is dan het aantal van de minimum voorraad.

@ F_J_K
Het klopt inderdaad dat ik straks ook rekening moet gaan houden met het aantal orders dat binnen een bepaalde periode geplaatst is. Natuurlijk kan het voorkomen dat er op 1 dag meerdere orders geplaatst zijn die individueel wel lager zijn dan de minimale voorraad maar deze samen weer overschrijden. Dit is echter een stap verder en moet eerst zien het op deze manier inzichtelijk te krijgen.

Het is me met behulp van deze tips dus helaas nog niet gelukt misschien kan iemand het nog iets meer verhelderen want ik denk inderdaad ook dat de tip van Dido wel in de goede richting is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Wat lukt er dan niet? Bij die tweede regel kan je ook gewoon countif gebruiken. Dat gaat niet lukken. Immers heb je vele artikelnummers en weet je niet welk bereik je neemt. Je moet dus ergens een AND kwijt (artikelnummer AND kleiner dan x). AFAIK kan dat niet. Evt kan je met hulpkolommen aan de gang gaan, of VBA. Misschien kan je wat met afronden: deel door de min.voorraad en rond af naar 1. Al denk ik niet dat dat werkt.

Vraag is alleen wel of je wel het juiste tool gebruikt; ik gok dat je beter wegkomt met een tool als Access.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41

Dido

heforshe

Sorry, mijn voorbeeld kijkt wel naar aantal kleiner dan, maar niet naar het juiste artikelnummer.
(En doet dat nog fout ook :X)

Toch heb ik het idee dat er wel iets moet kunnen. Ik ga ff wat vogelen.

=SUM(IF(sheet2!$A$1:sheet2!$A$999=sheet1!A1,IF(sheet2!$C$1:sheet2!$C$999<sheet1!B1,sheet2!$C$1:sheet2!$C$999)))

Invoeren met CTRL+SHIFT+ENTER om er een array-formule van te maken (anders krijg je #VALUE, da's op te lossen via F2, en dan CTRL+SHIFT+ENTER)

Altijd een hekel gehad aan die krengen, maar ze doen het wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Dido op 07-03-2007 16:48 ]

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1