Scheel kijken naar buiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik zat gisteren met iemand te discussieren over het volgende: de meeste mensen kunnen scheel kijken. Gewoon focussen op een punt dichtbij (bijv je vinger) en dit focuspunt langzaam aan dichterbij laten komen. Simpel. Je ogen gaan dan vanzelf naar binnen staan. Maar waarom kan bijna niemand scheel kijken met de ogen naar buiten? Onze redenering was dat onze ogen alleen bedoeld zijn om op iets te focussen, en niet om afzonderlijk te opereren (zoals bij een kameleon).
Maar zou het mogelijk zijn scheel te kijken met de ogen naar buiten? Of kan dit wetenschappelijk/biologisch niet?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Een nichtje van mij kan haar ogen zo draaien dat ze inderdaad "scheel naar buiten" kijkt...

Hoe ze het voor elkaar krijgt zou ik eens moeten vragen..
Zelf kan ik niet scheel kijken want op het moment dat het object te dicht richting mijn neus komt schieten mijn ogen weer in de normale stand wat al regelmatig voor hilarische momenten heeft gezorgd bij mensen die niet geloven dat ik niet scheel kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

je zou zeggen dat het wetenschappelijk niet kan, daar je inderdaad op 1 punt dichtbij focust. Maar aan de andere kant is het een bepaald soort controle op bepaalde oogspieren. Mensen kunnen ook ogen laten uitploppen zeg maar, kijk maar naar Chris Tucker van de film Rush Hour...

Ik ken echter een meisje wat bij mij vroeger op de HAVO gezeten heeft die dus echt werkelijk haar ogen naar buiten kan draaien...niet zo ver als dat je ze naar binnen zou kunnen draaien, maar haar ogen gingen best ver uit elkaar.

Ik heb haar destijds niet gevraagd hoe haar 'beeld' eruit zag op dat moment.

Ik persoonlijk heb een andere variant van scheel kijken. Ik kan 1 oog stilhouden en het andere naar binnen laten bewegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 07-03-2007 13:44 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mirreke schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:26:
Een nichtje van mij kan haar ogen zo draaien dat ze inderdaad "scheel naar buiten" kijkt...

Hoe ze het voor elkaar krijgt zou ik eens moeten vragen..
Zelf kan ik niet scheel kijken want op het moment dat het object te dicht richting mijn neus komt schieten mijn ogen weer in de normale stand wat al regelmatig voor hilarische momenten heeft gezorgd bij mensen die niet geloven dat ik niet scheel kan kijken :)
Iemand die normaliter loenst (scheel 'naar buiten'), zou ook scheel 'naar binnen' kunnen kijken, zie het als 'extra vrijheidsgraden', echter dan is de 'ruststand' naar buiten... :)

Maar dan is dus loenzen de standaard, en 'netjes rechtuit' de uitzondering.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Een vriendin van mij kan dit ook, maar ze 'ziet dan niks'
Kan ik wel begrijpen ook, want je hersenen kunnen dat volgens mij niet verwerken..?
Als jij met 1 oog naar links kijkt en met 1 oog naar rechts, dan mis je het 'midden'..!?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb zo het idee dat het fysiek wel mogelijk is maar je besturingssysteem (je 'bewustzijn') er niet in slaagt deze aansturing te vinden. Je 'drivers' om zoiets te doen ontbreken zeg maar. (en ja, met veel oefening kan je wel controle krijgen over zulke functies, het is dus niet uitgesloten)

En waarom zou je ook? De hersenen en al het onbewuste functioneren gaat vrij autonoom en tot nu toe altijd goed. Aangezien er vrijwel geen winst is om naar buiten toe scheel te kijken (wel naar binnen) is dat vrijwel door evolutie weggetrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 07-03-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Gewoon je ogen naar binnendraaien en het stukje vel tussen de 2 ogen komt in beeld en daarop blijvend focussen. :)

How heel verwarrend: met naar buiten bedoel je dus met de ogen zelf van elkaar weg. Ik dacht dat je bedoelde naar buiten (buitenlucht) omdat je daar geen punt hebt om op te focussen.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 07-03-2007 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

misschien heel stom maar simpel weg omdat je het niet kunt trainen? normaal scheel kijken kun je trainen (in principe natuurlijk) door met je vinger steeds dichter naar je neus te gaan, op gegeven moment kun je dan ook gelijk op je neus focussen of een willekeurig punt vlak voor je neus in de lucht ;), met andersom scheel kijken is dit moeilijker, naar 2 punten blijven kijken en die dichterbij laten komen gaat niet lukken denk (en dan nog, kan wel 2 punten nemen maar mijn blikveld is daarvoor te groot denk ik, door training heb ik nu een gigantisch groot blikveld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
is wellicht wel trainbaar.
je kan het bv trainen door 1 oog op 1 punt te laten focussen en ondertss met het andere oog op iets laten focussen wat er net naast is (bv 2 vingers achter elkaar) - en nadien dit 'net ernaast' op iets verdere afstand verzetten - en omgekeerd.

net zoals het knipper met beide ogen afzonderlijk
(knipoogje geven met links en nadien met rechts en zo afwisselen bv)
of het "flapperen met de oren" zonder voor de rest teveel te bewegen.

enkel gaat dit vrij moeilijk omdat je dan spieren anders moet aanspreken dan dat je gewoon bent
(bewust of onbewust) maar zekers niet ondoenbaar.

Je moet enkel bewust gaan nadenken hoe je je oogspieren moet gaan aanspreken om iets 'op commando' laten doen wat ze niet gewoon zijn te doen. (veel geduld en training)
En 1x je die truc doorhebt is het zo doenbaar.

(beide hierboven gegeven voorbeelden kon ik na paar dagen/weken oefenen en is zelfs nu nog af en toe leuk met kleine weddenschappen)

[ Voor 16% gewijzigd door soulrider op 07-03-2007 16:54 ]

Pagina: 1