Externe HDDcase met IDE/SATA en USB/Firewire

Pagina: 1
Acties:
  • 986 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Beste Tweakers,

Ik zit de laatste tijd te denken om een externe HDD case aan te schaffen (3.5"). Nu zou ik het liefste een case hebben die zowel IDE en SATA ondersteunt. De pricewatch telt hier genoeg van. Echter, deze beschikken alleen over de mogelijk om te connecten via USB. Het zou leuk zijn om er ook firewire op te hebben.

Nu zag ik in veel reviews van Externe hdd's dat de CPU vrijwel volledig wordt belast bij USB en volledige datatransfer. Ik had het idee dat dit bij firewire minder is, klopt dit? Anders heb ik ook geen baat bij een extra firewire aansluiting.

Als laatste wilde ik trotse bezitters de mogelijkheid bieden mij een aantal voordelen en nadelen op te sommen van het merk dat zij bezitten.

thnx :)

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
Dan wilde ik er nog een vraagje aan toevoegen: Hoe zit het met de CPU belasting met een eSATA (externe SATA) aansluiting?

Vette shit!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41
Met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif kun je je post wijzigen.

Als antwoord op je laatste vraag: eSata schijven gebruiken evenveel CPU als interne HD's.

• nurret
En firewire dan?

• nurret
schop 8)

• DaCoTa
FireWire is dacht ik efficienter, omdat er meer logica in de chip zit ipv protocolafhandeling door de CPU. Maar eSATA blijft verreweg het efficienst.

• nurret
ik heb volgens mij geen esata op mijn moederbord zitten.

Maar dus mijn vraag: Bestaan er externe cases met én support voor SATA en IDE harddisks, én firewire en usb?

• DaCoTa
eSATA is gewoon een andere plug op de normale SATA aansluitingen op je moederbord. Het enige dat je nodig hebt is een bracket:
Afbeeldingslocatie: http://www.satacable.com/images/sata-2-esata-dual-pci-port-bracket.jpg
Bij sommige eSATA externe cases worden deze meegeleverd.

Je specifieke vraag weet ik niet, maar zoekt en gij zult vinden. Denk het niet echt, USB/eSATA wel, en FireWrite/eSATA ook wel, maar alle 3 betwijfel ik.

[ Voor 22% gewijzigd door DaCoTa op 08-03-2007 14:25 ]

• nurret
dat zou wel jammer zijn. Weet je ook toevallig bij welke externe drives die bracket meegeleverd wordt?

Verwijderd

de sweex sata kaartjes hebben ook 2 connectoren voor esata. Met jumpertjes kan je kiezen of je de interne / externe sata poorten gebruikt. Zo'n kaartje kost nog geen 20€. (en in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten van sweex zijn het echt goede kaartjes, check de productsurvey maar)

Verwijderd

Ikzelf heb een externe case gekocht van www.vantecusa.com en mijn hd er zelf ingebouwt.
In de doos zitten deze kabletjes en pci slotje

Heb ook een pcmcia kaartje met esata aansluiting

Het werkt allemaal prima

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Misschien een idee om goed te kijken voordat je bijdehand gaat doen. :+ De tweede vraag kwam van R.E., en dat is niet de topicstarter (dat is nurret). ;) Bij mijn weten kun je andermans posts nogsteeds niet wijzigen...
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:18:
de sweex sata kaartjes hebben ook 2 connectoren voor esata. Met jumpertjes kan je kiezen of je de interne / externe sata poorten gebruikt. Zo'n kaartje kost nog geen 20€. (en in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten van sweex zijn het echt goede kaartjes, check de productsurvey maar)
Als ik het goede kaartje voor me heb... dan heeft dat kaartje geen eSATA aansluitingen. Ja, hij heeft SATA aansluitingen aan de buitenkant, maar dat is geen eSATA. eSATA is daadwerkelijk een ander soort connector. Op deze pagina staat een toelichting. Een interessant stukje:
eSATA:
Afbeeldingslocatie: http://www.sata-io.org/images/esata-plugs.jpg

Drawing of internal connectors, not to be used for external designs!
Afbeeldingslocatie: http://www.sata-io.org/images/esata-noplugs.gif
Mijn pa heeft zo'n kaartje, hij heeft zelfs een externe hdd case met een normale SATA-aansluiting erop, maar dat heef dus geen eSATA... 8)7

@TS: Cases die IDE/SATA hdd's ondersteunen en zowel USB als FireWire hebben kan ik ook niet vinden. Qua CPU-load zit je met eSATA een stuk beter dan met FireWire (en al helemaal beter dan met USB), dus dat zou inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn. Of je kiest een USB/FireWire case die niet zowel IDE als SATA schijven ondersteund, hoe vaak wilde je die disk gaan verwisselen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:57
Volgens mij is eSata in de praktijk gewoon een Sata connector voor gebruik buiten de computer. Ik ben nog geen apparaat (mobo, kaart, HD-behuizing) tegengekomen die bovenstaande 'officiele' eSata connectors gebruikt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Ik wel, ik gebruik ze dagelijks met mijn twee eSATA behuizingen... (Coolermaster XCraft RX-3SB)

De 'officiële' eSATA kabels zijn ook extra afgeschermd, en kunnen daardoor langer zijn. IMO wel handig voor extern gebruik...

[ Voor 28% gewijzigd door Xander op 10-03-2007 23:26 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1