[Win98]Installeren zonder diskette/CD-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb een Toshiba Libretto 110CT gekregen, waar ik Windows 98 op wil installeren.
Ik heb alleen geen diskettedrive, of cd-rom speler.
Vroeger installeerde ik computers zonder cd-rom nog via laplink, maar om dat programmaatje erop te krijgen moet je toch nog een diskettedrive hebben.

Wat ik al geprobeerd heb:
1. De schijf uit de laptop halen, in een andere computer plaatsen, formatteren in fat, Windows 98-CD erop kopieeren, schijf weer teruggeplaatst, system boot failure.
2. De schijf uit de laptop halen, in een andere computer plaatsen, 2 fat-partities aangemaakt, op de eerste de Windows 98-CD gekopieerd, de 2e partitie leeg gelaten, teruggeplaatst, system boot failure.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
kun je niet gewoon de inhoud van de opstartdiskette op de harde schijf kopieren zodat je kan starten in dos?

• j86
Dat zou ik ook nog kunnen proberen.
Kan ik dan het beste een kleine partitie maken met de bestanden van bv Dos 6.22, en de rest van de schijf als 1 grote partitie met de installatiebestanden van 98 (de CAB-files)?

[ Voor 16% gewijzigd door j86 op 07-03-2007 16:11 ]

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
lijkt mij dat dit ook gewoon alles op 1 partitie kan hoor ;-)

• j86
Ik heb het schijfje geformatteerd, hier de bestanden van de Windows 98-bootdiskette op gezet, en de win98-map van de Windows 98-CD, als ik van deze schijf ga booten krijg ik de melding:

BOOT DISK FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Waar zou dat aan kunnen liggen? Hij kan wel normaal van de opstartdiskette booten, maar als deze bestanden op een harddisk staan krijg ik ineens deze melding.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet de schijf even in een PC met diskettestation doen, booten vanaf win98 opstartdiskette en dan intikken:

sys a: c: (waarbij c: uiteraard de laptopschijf moet zijn, plug voor de zekerheid anders schijven eruit).

Dan pas staan de opstartbestanden op de schijf.

Zoek daarna ook even op internet of misschien op de opstartdiskette het programmaatje 'smartdrv.exe' en zet die ook op de laptopschijf. Als je die runt voordat je windows gaat installeren dan gaat de installatie een stuk sneller.

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 07-03-2007 16:15 ]

• j86
Ik zal dat eens even proberen, ben op het moment eerst alles aan het testen met normale harde schijven. Als ik een werkende manier heb dan sluit ik het laptopschijfje pas aan, maar hier is het volgende probleem: Ik heb zon aansluiting voor laptopschijfjes die via USB werkt, grote kans dus dat de schijf niet herkend wordt in DOS, dus dat ze bovenstaande mogelijkheid waarschijnlijk niet gaat lukken.
Als deze wel werkt, zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een kabel zodat ik mijn laptopschijf via ATA aan kan sluiten.

EDIT: Maar het werkt niet, na sys a: c: maakt hij een command.com aan op de harde schijf, wanneer ik daarvan boot krijg ik de melding: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

EDIT2: Het werkt wel als ik de schijf nog even 'active' maak via fdisk, de computer start gewoon op en ik kan de installatie starten. Nu dus nog een manier vinden als ik deze schijf via USB aansluit op de computer, of kan ik gewoon de inhoud van mijn testschijf naar het laptopschijfje kopieeren en hem er dan weer instoppen?

[ Voor 39% gewijzigd door j86 op 07-03-2007 17:10 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik kan je niet helemaal volgen, maar zo te lezen kun je gewoon de win98 setup directory naar de schijf kopieren en dan de schijf weer terugplaatsen in de laptop en setup.exe draaien (en misschien smartdrive er nog even opzetten). Hij is immers bootable en de partitie is active. Niks dat nog in de weg staat dus :+

Mocht het toch nog niet werken dan kun je nog fdisk /mbr proberen (op die laptopschijf dus en als er geboot is vanaf bootdisk), zodat ie evt. bootloaders overschrijft met de windows98/dos-versie. Al lijkt me dit niet nodig, aangezien hij op je andere PC gewoon wil booten (tenminste, dat is wat ik begrijp).

PS. met mn eerste zin dat ik je niet kan volgen bedoel ik dat het me niet duidelijk is of de schijf nu wel of niet op je desktop PC wil booten. Het kan ook zijn dat je PC niet vanaf USB wil booten (levert vaker problemen op), dus ik zou gewoon testen door de harddisk in de laptop te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 07-03-2007 18:12 ]

• j86
Ik zag net ook dat het niet erg duidelijk beschreven staat ja!
Op deze manier werkt het wel:

De schijf uit de laptop halen, in een andere computer plaatsen en de win98-map van de cd-rom hierop plaatsen. Ook even een bootdisk van Windows 98 installeren, en deze op diskette zetten.

Hierna van de diskette booten, wachten tot je in dos bent, en 'sys a: c:' ingeven, zodat command.com op de schijf komt te staan. Daarna met fdisk de schijf even 'active' maken.

Tenslotte kun je booten van de harde schijf, en de installatie starten.

Het enige waar ik nu nog mee zit, is dat ik alleen een usb-kabeltje heb om de laptopschijf aan te sluiten, dus zal de schijf niet herkend worden in dos, maar dat is binnenkort opgelost als ik mijn IDE naar laptopschijf-converter binnen heb.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
nevermind.. wat hierboven meld..

[ Voor 93% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2007 19:32 ]

• Palomar
  • Niet online
joswillems86 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:20:
Het enige waar ik nu nog mee zit, is dat ik alleen een usb-kabeltje heb om de laptopschijf aan te sluiten, dus zal de schijf niet herkend worden in dos, maar dat is binnenkort opgelost als ik mijn IDE naar laptopschijf-converter binnen heb.
Je kunt de schijf nu toch gewoon in je laptop doen en de setup vanaf die harddisk draaien? Ik snap niet echt waarom je nu nog een ide-laptopschijf converter nodig zou zijn. Of wil je soms windows98 op je desktop PC op die schijf installeren en daarna pas in je laptop zetten? Dat is niet echt aan te raden omdat het heel andere hardware is (met mogelijk conflicten als gevolg).

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 07-03-2007 19:37 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies je kunt verder hoor. Als je vanuit dos wil installen, zorg je ervoor dat je een boot hebt (sys a: c:) en niet vergeten een active partitie in te stellen. That's all.
Nu je de disk er toch uit hebt, pleur er ff meteen drivers op, is zo lastig als je NIC niet wordt herkend ;)

[ Voor 24% gewijzigd door KillerAce_NL op 07-03-2007 19:39 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kopieer de Windows 98 cd in een map
Doe een lege cd in je brander
Start Nero
Kies opstartbare cd (bootable)
Pleur de inhoud van die map erbij.
Vuurtje stoken
Klaar.
:)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En dan heeft ie een bootable cd, dat heeft ie helemaal niet nodig....

• j86
Palomar schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:37:
[...]

Je kunt de schijf nu toch gewoon in je laptop doen en de setup vanaf die harddisk draaien? Ik snap niet echt waarom je nu nog een ide-laptopschijf converter nodig zou zijn. Of wil je soms windows98 op je desktop PC op die schijf installeren en daarna pas in je laptop zetten? Dat is niet echt aan te raden omdat het heel andere hardware is (met mogelijk conflicten als gevolg).
Klopt, maar ik heb het eerst allemaal even getest met wat normale harde schijven die ik nog had liggen (die dus gewoon herkend worden in dos ed), als ik de hele procedure wil uitvoeren op mijn laptopschijfje moet ik eerst zon converter hebben, omdat ik hem anders niet aan kan sluiten op mijn computer.

• Noork
  • Niet online
Stel de disk in de andere pc eens in een andere mode in, LBA, LARGE, CHS (in je bios wel te verstaan). Formatteer hem dan nogmaals en kijk of hij nu wel wordt herkend.

• Palomar
  • Niet online
aha, op die fiets :P

Denk dat het dan het makkelijkst is om een 'echte' ata->laptop-aansluiting converter te kopen. Dus eentje die je op een IDE-aansluiting aansluit en niet een die via USB gaat. Via USB levert soms nl. wel eens problemen op om mee te kunnen booten (vooral op wat oudere moederborden).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ehm, als je de hdd van je laptop ziet op je computer, kan er er dan met fdisk partities aanpassen en activeren? Misschien dat Partition Magic dit dan wel kan als het niet lukt. Voor wat ik weet en uit ervaring heb meegemaakt, zou een active partitie met command.com genoeg moeten zijn om zonder problemen te kunnen booten.
Voor de installatie van 98 heb ik geleerd om de cab files in de map \Windows\Option\Cab te zetten (of met een 's' bij de namen option en/of cab), dan zou hij niet vragen om de 98 cd tijdens het installeren van drivers ed.

Commandline FTW

• j86
Palomar schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:50:
aha, op die fiets :P

Denk dat het dan het makkelijkst is om een 'echte' ata->laptop-aansluiting converter te kopen. Dus eentje die je op een IDE-aansluiting aansluit en niet een die via USB gaat. Via USB levert soms nl. wel eens problemen op om mee te kunnen booten (vooral op wat oudere moederborden).
Je snapt hem :D
Het 'echte' verloopstukje is besteld, nu nog even wachten tot ie binnen is!
Voor de rest: Bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat het nu wel gaat lukken!

EDIT: Verloopstukje is binnen en installatie is gelukt!

[ Voor 4% gewijzigd door j86 op 10-03-2007 16:25 ]

Pagina: 1