Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

niet hoeven betalen over sponsorgeld

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Ik en een vriend gaan eind oktober met een landrover van Amsterdam naar Banjul (Gambia) rijden om deze daar aan een goed doel (stichting) te schenken.

Nu zijn we een sponsoraktie gestart om deze reis gesponserd te krijgen. Sponsers lopen wel lekker binnen maar hier zit een probleem.

Al dat geld komt natuurlijk binnen op de rekening van mijn co-rijder en naarmate er meer geld binnenkomt moeten we een deel van het sponsergeld gebruiken om belasting te betalen over het binnengekomen sponsergeld. Wat natuurlijk erg zonde is.

Is er geen uitzonderingsregel bij de belasting waarbij deze sponsergelden niet belastbaar zijn?
En waarbij we een papiertje kunnen geven aan de bedrijven die sponseren zodat zij het gesponserde bedrag van hun belastingen kunnen aftrekken?

Een optie is natuurlijk om een stichting te beginnen. Daar hebben we over nagedacht maar je begint met notariskosten (tenzij hij ons sponsert natuurlijk ;) ) Het is veel rompslomp voor een project dat eind november is afgelopen.

We proberen al een paar dagen de belastingsdienst hierover te bereiken maar daar is telkens een gigantische wachtrij (niet leuker, wel makkelijker gaat dus niet op)

Ala het niet anders gaat is dat natuurlijk erg jammer. Het overgebleven geld gaat ook naar de stichting maar er blijft natuurlijk een deel hier bij de fiscus plakken :(

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

dread schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:40:
Ik en een vriend gaan eind oktober met een landrover van Amsterdam naar Banjul (Gambia) rijden om deze daar aan een goed doel (stichting) te schenken.

Nu zijn we een sponsoraktie gestart om deze reis gesponserd te krijgen. Sponsers lopen wel lekker binnen maar hier zit een probleem.

Al dat geld komt natuurlijk binnen op de rekening van mijn co-rijder en naarmate er meer geld binnenkomt moeten we een deel van het sponsergeld gebruiken om belasting te betalen over het binnengekomen sponsergeld. Wat natuurlijk erg zonde is.

Is er geen uitzonderingsregel bij de belasting waarbij deze sponsergelden niet belastbaar zijn?
En waarbij we een papiertje kunnen geven aan de bedrijven die sponseren zodat zij het gesponserde bedrag van hun belastingen kunnen aftrekken?

Een optie is natuurlijk om een stichting te beginnen. Daar hebben we over nagedacht maar je begint met notariskosten (tenzij hij ons sponsert natuurlijk ;) ) Het is veel rompslomp voor een project dat eind november is afgelopen.

We proberen al een paar dagen de belastingsdienst hierover te bereiken maar daar is telkens een gigantische wachtrij (niet leuker, wel makkelijker gaat dus niet op)

Ala het niet anders gaat is dat natuurlijk erg jammer. Het overgebleven geld gaat ook naar de stichting maar er blijft natuurlijk een deel hier bij de fiscus plakken :(
Als er geen belastingtechnische regeling is, zou ik gewoon het geld verdelen over meerdere rekeningen...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Dit past beter in WI dan in SG. SG->WI

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Neem contact op met Johan Cruijf Foundation.
Ze weten wel meer. Meer, omdat ze ook ruzies hebben gehad met belastingdienst en Tweede kamer over belasting over goede doelen.

offtopic: grapje
Ik wil je best persoonlijke nummer van Johan Cruijf geven. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Silver7 op 07-03-2007 13:01 ]

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Silver7 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:00:
Neem contact op met Johan Cruijf Foundation.
Ze weten wel meer. Meer, omdat ze ook ruzies hebben gehad met belastingdienst en Tweede kamer over belasting over goede doelen.
Ik heb een nette brief gestuurd naar mevr. Thate van de Johan Cruijf Foundation. Misschien dat zij inderdaad tips heeft.

Thx voor de tip.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Hoezo moet je vriend belasting betalen? Open gewoon een aparte rekening "Dhr Jansen inzake sponsoractie Gambia". Dit is geen vermogen waar je vriend vrijelijk over kan beslissen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eventueel vereniging oprichten, kost je toch alleen een KvK inschrijving?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Goede doelen hebben toch altijd een speciaal gironummer (denk aan Giro 555 voor de Tsunami-actie)? Ik weet niet precies hoe dat geregeld is, maar je zou eens kunnen informeren of het mogelijk is zo'n girorekening te openen.

Een stichting oprichten is helemaal geen slecht idee trouwens. Ik zou eens gaan lobbyen bij een aantal notarissen, wie weet vind je er een die bereid is je te sponsoren.

Succes met je actie!

Klaar voor de steroorlogen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 17:52
Bij de KvK kan je een gesprek aanvragen voor een klein bedrag. Die kunnen je hier redelijk goed over informeren.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dread schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:40:
Het enige 'goede doel' aan je actie is het geven van die Landrover, lijkt me? Maar die mag je gewoon aftrekken (ook giften in natura mag je aftrekken, mits je beetje realistisch blijft en dat in overleg met belastingdienst doet, en de stichting waaraan je 'm schenkt door de belastingdienst als goed doel wordt beschouwd). Als je 't goed speelt, kun je ook de werkelijke transportkosten (wat 't zou kosten om die landrover op de goedkoopste manier te verschepen naar Gambia) nog wel aftrekken als gift (nogmaals: wel in overleg graag).

Maar dat jullie er een reis aan vastplakken, en daar sponsors voor zoeken, lijkt me weinig 'goed doel'.

Overigens gaat een stichting je niet helpen. Lang niet elke stichting is automatisch een goed doel.

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Wij zoeken sponsers voor onze reis ja. Dat wordt ook aan deze bedrijven gemeld. Ze sponseren ons. En het enige wat we aan het goede doel geven is in eerste instantie de Landrover met een waarde op marktplaats van 3000 euro. En het Geld dat overblijft van de sponsering.

Ach weet je het is beter dan hier op je gat te blijven zitten en niks te doen. Je helpt een goed doel en je hebt zelf ook fun! Ik ben geen engel heb helemaal geen aspiraties daartoe.
Pooh schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:24:
[...]
Maar dat jullie er een reis aan vastplakken, en daar sponsors voor zoeken, lijkt me weinig 'goed doel'.
Ik vind het zelf een erg mooi concept. Amsterdamdakar.com heeft op deze manier dankzij teams als het onze 400.000 euro opgehaald. Netjes toch voor allemaal particulieren. Of dacht je dat artsen zonder grensen en andere hulporganisaties zelf hun reis, auto's, lonen, huizen daar enz zelf betaalden ;) Wake up :)
Wij hebben zelf erg weinig kosten om daar te komen.
[...]
Overigens gaat een stichting je niet helpen. Lang niet elke stichting is automatisch een goed doel.
Deze snap ik niet helemaal. We hebben geen hulp nodig van een stichting?

Kijk hoe meer geld we overhouden hoe meer geld er bij de mensen daar terecht komt. Ik heb net met die dame van ons goede doel gesproken en die is echt superenthousiast met die landrover.

Kijk al die bedrijven die ons sponseren betalen daar BTW over. Wij betalen daar ook nog eens BTW over en wat er overblijft gaat na aftrek van de kosten naar het goede doel.

Zo is het dan maar en niet anders. Vader staat mag zichzelf wel in de handjes wrijven ;)

En pooh niet zo moralistisch please ;) Die 'graag' is echt too much :P
[...]
Als je 't goed speelt, kun je ook de werkelijke transportkosten (wat 't zou kosten om die landrover op de goedkoopste manier te verschepen naar Gambia) nog wel aftrekken als gift (nogmaals: wel in overleg graag).
Ben je zelf van de belastingsdienst ofzo? Het zou wel het een mooi voorbeeld zijn van de cultuur die daar heerst. >:)
Het grappige is dat mij co-rijder nu al een paar keer contact gehad heeft met de belasting met steeds vagere antwoorden. Als laatste hebben ze gewoon gezegt dat we een brief moeten sturen zodat ze de zaak kunnen doorgeven aan een superieur. Ach we gaan gewoon door tot het duidelijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door dread op 08-03-2007 11:46 ]

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dread schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:38:
Wij zoeken sponsers voor onze reis ja. Dat wordt ook aan deze bedrijven gemeld. Ze sponseren ons. En het enige wat we aan het goede doel geven is in eerste instantie de Landrover met een waarde op marktplaats van 3000 euro. En het Geld dat overblijft van de sponsering.
Dat bedoel ik. Je geeft een auto en misschien wat geld. Maar dat mag je gewoon als gift aftrekken van de belasting (mits je 't aan een 'goed doel' geeft.) Dus daar zit 't probleem niet.
Ach weet je het is beter dan hier op je gat te blijven zitten en niks te doen. Je helpt een goed doel en je hebt zelf ook fun! Ik ben geen engel heb helemaal geen aspiraties daartoe.
Tuurlijk, niets dan lof daarvoor. Maar als je meer sponsoring nodig hebt dan de waarde van de landrover + transportkosten (bijvoorbeeld voor benzine, eten onderweg, hotels, inkomstenderving, etc.), dan zijn dat allemaal kosten die niet samenhangen met een 'goed doel', maar met je eigen reis. Die aftrekken zou natuurlijk vrij absurd zijn. Dan kun je de auto beter versturen.
Ik vind het zelf een erg mooi concept. Amsterdamdakar.com heeft op deze manier dankzij teams als het onze 400.000 euro opgehaald. Netjes toch voor allemaal particulieren. Of dacht je dat artsen zonder grensen en andere hulporganisaties zelf hun reis, auto's, lonen, huizen daar enz zelf betaalden ;) Wake up :)
Niets dan lof, nogmaals. Maar Artsen zonder Grenzen, en andere doelen, mogen ook alleen maar noodzakelijke kosten hebben, anders zijn ze al heel snel geen 'goed doel' meer. Als 't nou nodig was om die Landrover daarheen te rijden (goedkoper dan verschepen bijvoorbeeld), dan heb je een punt. Daarom denk ik ook dat de belastingdienst je best de verschepingskosten wil laten aftrekken, ook al maak je die niet direct. Maar alles daarboven is niet 'nodig'. Maar dat moet je met de belastingdienst overleggen, doorgaans zijn die lui helemaal niet zo beroerd.
Deze snap ik niet helemaal. We hebben geen hulp nodig van een stichting?
Ik bedoelde te zeggen: Het oprichten van een stichting maakt de inkomsten van de stichting niet ineens aftrekbaar voor de gevers. Dus zelfs als je een stichting opricht, moet je eerst nog aantonen dat dat een goed doel is (maatschappelijk nut enzo, heeft de belastingdienst wel mooie folders voor), voordat je gevers wat zouden kunnen aftrekken, en de stichting zelf in de 11%-schaal kan vallen.
En pooh niet zo moralistisch please ;) Die 'graag' is echt too much :P
Ik bedoelde te zeggen: Als je eerst die kosten maakt, en ze dan aftrekt, weet je zeker dat de belastingdienst je keihard uitlacht. Maar als je eerst eens met die mensen om de tafel gaat zitten, uitlegt wat je wilt, en uitlegt dat de kosten van die landrover + verschepen gewoon een gift zijn, denk ik dat er best wat te regelen valt. Heb in 't verleden ook wel eens zulke dingen meegemaakt, en hun schappelijkheid viel me ontzettend mee.
Ben je zelf van de belastingsdienst ofzo? Het zou wel het een mooi voorbeeld zijn van de cultuur die daar heerst. >:)
:?
Het grappige is dat mij co-rijder nu al een paar keer contact gehad heeft met de belasting met steeds vagere antwoorden. Als laatste hebben ze gewoon gezegt dat we een brief moeten sturen zodat ze de zaak kunnen doorgeven aan een superieur. Ach we gaan gewoon door tot het duidelijk is.
Tip: Persoonlijk overleggen! Een afspraak maken en de boel uitleggen, liever dan schriftelijk.

edit: In aanvulling: Wat bedoel je met BTW? Daarvan lijkt me hier totaal geen sprake?

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Waw poeh Lief hoor al die antwoorden. O+ Veel bruikbare tips die we zeker meenemen. thx

[ Voor 37% gewijzigd door dread op 08-03-2007 12:10 ]

Pagina: 1