Alternatieve taal voor X; per user instelbaar

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hoi,

We draaien hier op m'n werk Ubuntu Dapper op de meeste workstations. Netjes ingesteld zodat de homedirs van iedereen op de fileserver staat en iedereen vrolijk overal kan inloggen; de workstations authenticaten via LDAP en dat draait allemaal prima.

Nu is er echter een Duits-sprekende dame collega van ons geworden, en hoewel ze wel Nederlands kan, vind ze het toch makkelijker om de user-interface in het Duits voorgeschoteld te krijgen. Da's niet zo moeilijk: zorg dat de LANG*-omgevingsvariabelen op DE komen te staan en de programma's regelen de rest. De vraag is echter: waar kan ik dat het beste doen? In een systeem-opstart-script is 't niet zo handig, de rest van het bedrijf wil namelijk wel Nederlands hebben. In de .bashrc en in de .bash-profile werkt het alleen als je een terminal start (alles wat in de term opgestart word is wel in het Duits) of als je achter een tekstconsole gaat zitten. In de .Xsession werkt het wel, maar dat bestand lijkt de sessie-opstart-info compleet te overriden, en dat is niet de bedoeling.

Zou een van jullie een bestand weten waar ik mijn instellingen wel in kwijt kan?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Ze kan toch in GDM bij Options haar "Language" kiezen?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
D'oh! Die had ik nog niet gezien idd, en lijkt precies te doen wat ik wil. Typisch gevalletje van te moeilijk denken en niet op de juiste plekken kijken :X

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

<offtopic mode>

Wel interessant dat bijna alle workstations non-windows zijn... kan je er wat meer over vertellen mischien? Zoals welke software gebruikt wordt etc etc

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

He, die config heb ik ook draaiend gehad op het werk. Ik heb echter m'n homedir weer lokaal draaien. Dit heb ik gedaan, omdat m'n systeem vast ging lopen als de server "even" down ging, voor bijvoorbeeld onderhoud. De verbinding van de home dir war gedaan met smbfs en pam_mount. smbfs vond dat niet zo fijn. Hoe heb jij die verbinding opgebouwd met home dir en fileserver? Ik kan me namelijk voorstellen dat NFS ook niet bepaald tof ermee werkt. Of heb je er nog iets tussen zitten als cachefs of een dergelijk ander fs?

Authenticatie ging trouwens via Samba richting LDAP.

[ Voor 5% gewijzigd door eghie op 07-03-2007 22:05 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Jahoor. Random-feiten-dump: We draaien hier een vrij generieke versie van Ubuntu, met OpenOffice voor yer olde kantoorbehoeftes, Firefox als webbrowser en Thunderbird als mailclient. We zijn met niet zoveel mensen (atm zijn er 7 Linux-workstations semi-permanent in gebruik) die (hoewel we geen IT-achtig bedrijf zijn) redelijk snel gewend waren aan het nieuwe systeem, dus het 'omscholen' was een kwestie van ff uitleggen waar alle knopjes zaten en ging verder wel goed. Authenticeren hebben we via PAM/LDAP lopen en homedirs worden via de automounter dmv NFS gemount. Zonder cachefs ofzo (de planning is wel om daar ooit nog een keer mee te spelen) want de fileserver doet niet veel anders dan authenticeren en files serveren en gaat eigenlijk nooit down. Al met al kan iedereen gewoon vrolijk op elke bak inloggen en z'n eigen pruttel ervoorkrijgen. Verder hebben we nog een tweetal Windows-bakken die authen op en hun files trekken van een legacy servertje die z'n data ook vanaf de fileserver mount via nfs. (De hele samba-server ben ik atm aan het virtualiseren naar een UML toe; de hardware zelf is vrij oud & brak.) De Linux-machines draaien allemaal dezelfde image (eropgezet mbv een partimage/netboot/multicast-send-ghost-ish-hack; 8 machines imagen in krap 10 minuten ftw) en krijgen configverschillen door dmv een scriptje wat configfile-fragmenten van een webserver trekt; hierdoor kunnen we een vrij grote hoeveelheid aan hardwareverschillen aan met dezelfde config.

Pagina: 1