Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
hoi! ik heb naast m'n bijstandsuitkering een bijbaan waarvan ik alles moet afdragen aan de gemeente. Nu moet ik dit bij m'n aangifte wél opgeven als inkomen en er dus ook belasting over betalen terwijl ik er geen cent van overhoud. Weet iemand hier iets over> Groet, Mundy

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Wat bedoel je met 'afdragen'? Is het niet zo dat de verdiensten van je bijbaan op je uitkering in mindering wordt gebracht en dat je daardoor minder uitkering ontvangt. Over uitkering wat je niet ontvangt betaal je uiteraard ook geen belasting.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Da's toch ook het hele concept van een uitkering: die krijg je als *geen* inkomen hebt en beschikbaar bent om te werken.

Overigens zou, op grond van het minimumloon, een baan altijd meer op moeten leveren dan de uitkering.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 14:33
Exact als hierboven vermeld.

*knip* wansmakelijke humor bewaar je maar voor andere gelegenheden

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2007 12:42 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
StevenK schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:33:
Da's toch ook het hele concept van een uitkering: die krijg je als *geen* inkomen hebt en beschikbaar bent om te werken.
Het concept uitkering behoeft hier geen (morele) toelichting lijkt me ;) Hij bedoelt vast dat hij liever geen belasting betaalt over inkomsten die hij niet heeft genoten.

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 14:33
Rukapul schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:41:
[...]

Het concept uitkering behoeft hier geen (morele) toelichting lijkt me ;) Hij bedoelt vast dat hij liever geen belasting betaalt over inkomsten die hij niet heeft genoten.
TS betaalt ook niet dubbel het word in mindering gebracht. Dus er hoeft niet over de volledige uitkering en bijverdiensten belasting betaald te worden.

(ps. over smaak valt niet te twisten tis maar net hoe je het leest)

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Er is helemaal geen probleem volgens mij, alleen een begripsverwarring. Als het goed is worden de netto-uitkeringen van je bijbaan in mindering gebracht op je uitkering. Belasting over je inkomsten heb je al voldaan, en als je je aangifte invult, zul je er achter komen dat je niet nog eens hoeft bij te betalen.

Overigens lijkt de kans me groot dat je sowieso geen belasting betaalt, omdat je onder de heffingskorting blijft. Maar daarvoor moet je meer details geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het aangifteprogramma twee keer gerund:
1) mét die bijbaan moet ik 135 euro betalen
2) zònder bijbaan krijg ik 238 terug

En idd, werken naast uitkering is een goede zaak maar als je er niks van overhoudt (vroeger mocht je een deel houden en werd niet alles ingehouden) is tot daaraantoe maar om er dan nog belasting over te moeten betalen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:40:
Ik heb het aangifteprogramma twee keer gerund:
1) mét die bijbaan moet ik 135 euro betalen
2) zònder bijbaan krijg ik 238 terug

En idd, werken naast uitkering is een goede zaak maar als je er niks van overhoudt (vroeger mocht je een deel houden en werd niet alles ingehouden) is tot daaraantoe maar om er dan nog belasting over te moeten betalen....
Geef je ook wel de inhoudingen aan in het programma?

Zou inderdaad raar zijn als werken je geld kost op deze manier,
dat je er qua saldo niets aan overhoudt is nog wat anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
zekers, alles ingevuld. Is ook idd rare zaak. Zowel sociale dienst als belastingdienst zeggen er niks mee te kunnen etc.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:05
Het kan toch zo zijn dat je gedurende het jaar iets te weinig belasting hebt betaald over het werk dat je gedaan hebt ? :S Dat wordt dan nu gevorderd nu alle inkomsten etc. bekend zijn...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Belastingtelefoon of gemeente bellen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Ik ben bang dat je daar weinig aan kan doen, ik heb iets vergelijkbaars gehad met BTW.

Inkomsten werden door de Sociale dienst gekort op mijn uitkering inc BTW en onkosten, terwijl ik nog uitdrukkelijk aangaf wat de BTW en de onkosten waren.
Volgens mijn contactpersoon kon ik dat met de belasting regelen, maar die hadden nog nooit van zo'n regeling gehoord.
Bij de Sociale dienst was er nadien geen manier meer om alsnog iets te corrigeren.

Helaas, gaan werken vanuit de bijstand kost geld, vandaar dat sommige mensen niet meer gaan werken omdat ze zich dat financieel niet meer kunnen veroorloven. Als je maar in de bijstand blijft zitten en niets doet heb je paradoxaal meer geld dan wanneer je af toe of part-time werkt.

Het is zo fijn geregeld allemaal :X

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Helaas, gaan werken vanuit de bijstand kost geld, vandaar dat sommige mensen niet meer gaan werken omdat ze zich dat financieel niet meer kunnen veroorloven. Als je maar in de bijstand blijft zitten en niets doet heb je paradoxaal meer geld dan wanneer je af toe of part-time werkt.
Dat is echt niet altijd zo hoor. Ikzelf zit ook in de bijstand en werk parttime. De inkomsten worden volledig gekort op mijn uitkering, maar volgens afspraak betaalt de sociale dienst de belastingaanslag die ik hiervoor krijg. Ook heb ik nog een premie gekregen omdat ik heb bijverdiend. Bijverdienen in de bijstand kan dus wel degelijk wat opleveren. Het hangt natuurlijk af van het beleid wat de gemeente voert; bij de één zijn de regelingen wat gunstiger dan bij de ander.
Pagina: 1