[excel] datums / getallen van array gesorteerd naar rij

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 13:38
de situatie is dat ik een array ( bijvoorbeeld C7:K50, meerdere kolommen met datums dus) heb met daarin datums (of dus gewoon getallen), die ik graag wil omzetten naar 1 rij, en dan gesorteerd van laag naar hoog, en zodanig dat in die rij elke datum slechts 1 keer voorkomt. kan dit met excell?

de problemen die ik zie is dat ik niet 1 formule kan bedenken die in elke cel van de rij kan bepalen welke datum er in moet verschijnen. ook het sorteren kan een probleem zijn omdat ik van meerdere cellen met dezelfde datum terug moet naar 1 cel met die bepaalde datum.

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 19:35

skate master

Autodesk Educator Expert

Als ik je probleem zo lees denk ik dat je al snel uitkomt bij VBA.
Volgens mij is dit zo 123 niet op te lossen met een paar formules.

• engelbertus
dat had ik al ongeveer gedacht. wel jammer. ik heb geen verstand van vba ;-)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Met wat tussenstappen moet het te doen zijn, hoe hangt ervanaf of het 1 keer moet, of dat je een meervoudig bruikbare oplossing nodig hebt.
-Krijg alle data (ongesorteerd) in een rij. Kijk eens naar de functie "index".
-Ontdubbel die rij: maak in de rij ernaast een formule die de datum overneemt als die daarboven niet gevonden is. Denk aan iets met de roemruchte combinatie (IF(ISERROR(VLOOKUP(A2,A$1:A1,1,false)),A2,"")
-Maak een volgorde aan. Zie de functie rank.
-Zoek in een nieuwe rij de volgorde op met vlookup en zet de bijpassende datum neer.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

't is overigens Excel (met 1 l) ;)

Modbreakje: doe dan even een TR ipv een post ;)

[ Voor 54% gewijzigd door F_J_K op 07-03-2007 20:57 ]

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 19:35

skate master

Autodesk Educator Expert

@onkl

Wist niet dat het toch redelijk eenvoudig te doen was dmv enkele formules.
Met jou oplossing heb je wel dat je eerst handmatig alle data in een rij moet zetten.
Weet niet of dat gewenst is, ik kan me zo voorstellen als je dit voor veel werkbladen moet
doen dat een geautomatiseerde oplossing fijner is.

Het is maar wat de TS wil.

• engelbertus
het was de bedoeling de array gaandeweg te vullen met revisiedatums. dus elke keer die appart weer in een rij zetten om te sorteren was niet de bedoeling.
ik kan wel een voorgedefinieerde rij maken die allemaal naar een specifieke cel in de array verwijzen.

het is alleen jammer dat ik dan allerlei cellen krijg die eigenlijk allemaal tussenstappen zijn.

met rang (rank) is wel een goed idee, maar ik kan iet bijvoorbeeld dan zoiet sgebruiken als =als(x;waarde(rang(1));""), maar je moet dan weer dmv zoeken de zaak bijelkaar zoeken.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je alle tussendata op een (verstopt) werkblad zet heb je er geen last van.
Je kan zelfs de array van brondata dynamisch houden.
Stel dat de linkerhoek van je datablok A1 is, dan geeft COUNT(A:A) het aantal rijen en COUNT(1:1) het aantal kolommen.
Vervolgens kan je per rij in het tussenwerkblad bepalen welke rij en kolom er "opgehaald" moet worden (kolommen als 1,2,3 geteld, niet als A,B,C) en met de functie index kan je die data dan ook opvissen.
In het algemeen, tussencellen zijn prettig, want als je sheet ooit onderhoud behoeft, is het veel eenvoudiger duidelijk te krijgen wat er gebeurt dan wanneer alles in een enkele beestachtige formule zit verstopt (buiten dat het in dit geval gewoon niet kan)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom maak je niet gewoon een kruistabel/pivot

Iperf

• engelbertus
onderhoud met een korte functie is natuurlijk beter dan een tussencel. dan moet je maar weer precies volgen wat er elke keer waarvandaan gehaald word. bij langere formules wordt het alweer onoverzihtelijk, maar dan hoef je maar 1 regel te doorgronden.

een kruistabel is volgens mij niet mogelijk? ik heb wel eens iets met kruistabellen gedaan, maar daarmee heb ik nooit echt de gewenste resultaten gekregen. maar dat zal ook wel aan mij liggen ;-)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet eens een sheetje online

Iperf

Pagina: 1