Chipset koeler afgebroken. Alternatief mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik trok vandaag een wat oudere Compaq Deskpro open die wat rammelde. Meteen viel op dat de chipset koeler (passief) los hing aan 2 haakjes (terwijl er 4 horen te zijn) en niet meer op de chipset aansloot.

De 2 haakjes kan ik niet vinden en ik denk dat ik ze er ook niet zelf op had kunnen zetten.

De foto hieronder is dus genomen zonder het koelblok.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/chipset.jpg

Mijn vraag: Kan ik de originele koeler, of een zalman chipset koelblok op deze core lijmen met Thermal Adhesive of is de core hier te klein voor. Ik ben gewend dat chipsets namelijk een wat groter oppervlak hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 07-03-2007 10:37 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

hmm, heb zelf een dergelijke pc gehad toen ik nog bij een pc-zaak werkte, is bar weinig aan te doen, wij hebben het toen, omdat de klant het toch wilde proberen, zonder garantie opgelijmt met zalman thermal adhesive, gewoon lang genoeg laten drogen en er druk op houden tot het droog is (geloof half uurtje). zover ik weet zit het daar nogsteeds goed.

*burp*

Verwijderd

ik zie het probleem niet, die core is ongeveer net zo groot als een CPU core. gewoon lijmen met thermal adhesive idd.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:40:
ik zie het probleem niet, die core is ongeveer net zo groot als een CPU core. gewoon lijmen met thermal adhesive idd.
Maar ik heb ook nog nooit iets op een CPU core gelijmd. Daar druk of klem je meestal iets op terwijl dat hier niet meer mogelijk is.

Ik ga gewoon op eigen risico proberen te lijmen. Moet het wel eerst bestellen vandaar dat ik me afvroeg wat anderen voor ervaring hadden ermee.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

zowel core als koeler goed schoonmaken, vastlijmen met adhesive en dan die 2 beugeltjes terugplaatsen zover mogelijk, iets van gewicht er op en lekker paar uur laten drogen

*burp*

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
rimpeldinky schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:49:
zowel core als koeler goed schoonmaken, vastlijmen met adhesive en dan die 2 beugeltjes terugplaatsen zover mogelijk, iets van gewicht er op en lekker paar uur laten drogen
Dat ga ik doen, echter kan ik die beugels niet meer gebruiken want dan staat hij onder druk aan één kant waardoor hij los zal springen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lijm op dat groene stuk smeren en een koelertje erop drukken zodat die contact maakt met de core. Zolang de lijm niet geleidt gaat dat prima.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

wij hadden ook geen beugeltje destijds, zonder gaat het ook, was even in verwarring dat het 2 kruislingse beugeltjes waren

*burp*

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
pak een 1mm boortje, boor die gatjes even door, paperclip er door en het werkt weer.

heb het ook gehad met mijn mobo dat de koeler ze er uit trok, nu komen ze niet meer los.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dat zou ik persoonlijk niet doen, dan zou ik meer vertrouwen in lijmen hebben (zegt degene die voor de OC contest de gaten van zijn videokaart van 2 naar 3mm opgeboort heeft)

*burp*

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Pixal schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:58:
[...]

Dat ga ik doen, echter kan ik die beugels niet meer gebruiken want dan staat hij onder druk aan één kant waardoor hij los zal springen.
Doe je PC het nog? Wat als je chipset koeler eraf ligt, en de chipset fiktn iet door, dan maakt die extra koeling weining uit.(chip genereert net niet genoeg warmte om zichzelf door te branden)

Hetzelfde blok er weer op lijmmen zoals iedereen hier stelt moet geen probleem zijn...alleen na verplaatsen even kijken offie er nog op zit....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

mocht dit een deskpro evo d500 zijn heb ik een moederboard(nou ja... lege pc met defecte voeding) voor je staan, gratis af te halen.
Stuur maar even mailtje.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

wellicht gebeurt dit pas bij zware activiteit dat deze dan iets warmer word en net doorbrand, of langzaam permanente schade toebrengt dus ik zou in ieder geval de cooler terug monteren (de omgevingstemperatuur speelt natuurlijk ook mee, deze zal ook lager liggen nu)

*burp*

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Het gaat om een EVO 310 geloof ik. Ik ga gewoon lijmen. Eigenlijk zijn ze al een tijdje afgeschreven maar als testpc doet hij het nog goed. Ook worden de afgeschreven pc's uiteindelijk aan het personeel weggedaan dus ik wil hem gewoon weer repareren (zo weinig kosten is het wel waard).

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Kan gewon een zalamn koelblokje op die je met de haakjes bevestigd. Werkt dit niet kan je bij elke internet winkel wel termische lijm kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door Solid_Aapie op 08-03-2007 12:57 ]

Specs

Verwijderd

zalman zm47
heb ik hier ook, werkt ook met van de klipjes die jij heb en past zeker
koste mij 8 euro bij de plaatselijke pcboer

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ikman schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:30:
pak een 1mm boortje, boor die gatjes even door, paperclip er door en het werkt weer.

heb het ook gehad met mijn mobo dat de koeler ze er uit trok, nu komen ze niet meer los.
Als ik zo snel kijk zie ik weinig ruimte voor een gat, de kans dat je een geleidingsbaan doorboort is vrij groot.
Vaak is een PCB opgebouwd uit 5-7 lagen, en je weet nooit wat er eventueel onder zit.

Ik zou ook nooit van me leven zomaar in een muur gaan boren, je weet nooit of er elektra achter loopt.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:29:
zalman zm47
heb ik hier ook, werkt ook met van de klipjes die jij heb en past zeker
koste mij 8 euro bij de plaatselijke pcboer
het hele topic is juist begonnen omdat ik die klipjes niet meer heb ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Viper® schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:33:
[...]

Als ik zo snel kijk zie ik weinig ruimte voor een gat, de kans dat je een geleidingsbaan doorboort is vrij groot.
Vaak is een PCB opgebouwd uit 5-7 lagen, en je weet nooit wat er eventueel onder zit.

Ik zou ook nooit van me leven zomaar in een muur gaan boren, je weet nooit of er elektra achter loopt.
hij bedoelt de gaatjes waa de oogjes van de klipjes zaten, voor zover ik weet zitten die ook door eht bord heen dus er zit dan niks onder......

Gabriël AM5

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
de gaatjes zijn groter dan een 1mm boor dus zolang je een vaste hand heb maakt het niet uit.
2mm lukt ook nog wel alleen is de kans groter dat je wat raakt als je scheef gaat..

en op de plekken waar dit soort bevestigingen zitten is er ruimte vrij gehouden, er lopen ook geen sporen door zo'n bevestigings punt heen.

[ Voor 3% gewijzigd door ikman op 08-03-2007 15:59 ]

Verwijderd

Cooler Master Blue Ice Chipset Cooler misschien?

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/10494.jpg

Met "Pre-applied thermal tape on the bottom" :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 21:19 ]

Verwijderd

Pixal schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:10:
[...]

het hele topic is juist begonnen omdat ik die klipjes niet meer heb ;)
je zeg dat je twee haakjes heb, correct?
je heb vier gaten, correct?
een zalman nb47 heeft er maar twee nodig, je sluit hem gewoon aan met twee haakjes en clips en klaar

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dan moeten ze wel tegen over elkaar zitten (diagonaal)

*burp*

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
rimpeldinky schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:15:
dan moeten ze wel tegen over elkaar zitten (diagonaal)
precies, en dat zitten ze niet. zodat de ene kant in de lucht zweeft en de andere kant heel strak op een overbodig gedeelte geklemd zit

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
overigens kun je chipset koelers uitstekend lijmen met een pritt-powerstift....

de mijne zit er iig nog op na 3 jaar :+

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1