[Notes] Hoe hiermee te werken.

Pagina: 1
Acties:

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56
Zelf ben ik veel bezig met HTML en PHP, maar nu kom ik voor een nieuwe uitdaging te staan: Lotus Notes.
Doordat Lotus Notes niet alleen een e-mailpakket, maar ook een databasepakket is het blijkbaar mogelijk om hierop een website te baseren.
Nu heb ik op internet al wat lopen zoeken hierna, maar er is weinig over te vinden.

Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre maken van een website op basis van Notes anders is dan op bijvoorbeeld een SQL db.
Zijn er dingen die juist weer wel of juist niet kunnen?
En zijn er mensen die hier vaker mee werken. Wat is jullie ervaring?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Ik zie dit topic niet direct in PRG thuishoren.
PRG -> DTE

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Werken met Notes is totaal anders dan het werken met een relationele database, omdat Notes geen relationele database is (t/m R6)

Wat is Notes dan wel:
- Notes kent 4 componenten; de Domino-server, Notes client, Designer client en de Admin client.
- Notes slaat de data en het design op in een enkel bestand (.nsf bestand).
- In Notes ken je formulieren, documenten en views. Als je dit vertaald naar relationele databases is het formulier je tabelontwerp en je document een record. Het formulier kun je maken met de Designer client en hiermee kunnen gebruikers data invoeren of bekijken. Het formulier definieert eigenlijk het document.
De views zijn de overzichten waarin de documenten getoond worden.
- In Notes heb je drie (eigenlijk vier) manieren om te programmeren: met de Notes formula-language (eenvoudig, zeer krachtig en snel), Lotusscript (een soort VB waarmee je het object-model van Notes kunt benaderen) en Java. Zelf heb ik wel eens iets gedaan met Java in Notes, maar dit was echt een crime. Dit kan ook te maken hebben met mijn eigen kennis van Java :).
- De Domino-sever kan van de formulieren die je maakt direct HTML maken (wel nogal ranzige html, maar het kan wel)

Vanaf (ik geloof) versie 7 biedt Notes ook de mogelijkheid om documenten op te slaan in een relationele database (DB2). Ik heb hier zelf nooit mee gewerkt, maar dat is wat ik gelezen/gehoord heb.

In de toekomst lijken de Lotus producten meer en meer geintegreerd te gaan worden in het Websphere platform van IBM. De designer client gaat gebaseerd worden op Eclipse en het lijkt erop dat de standaard om te programmeren Java gaat worden (maar dit heb ik van horen zeggen).

Al met al is Lotus Notes/Domino een erg mooi product, mits je niet gaat proberen applicaties te maken die veel rekenkracht vergen of die een relationele datastructuur vereisen. Dus weet wanneer je moet stoppen en over moet gaan naar een ontwikkelomgeving waar je meer controle hebt over wat er gebeurt.

Een site waar veel informatie te vinden is: http://www.notes.net (een redirect naar een pagina van IBM).
Op http://www.openntf.org vind je een groot aantal open-source notes-databases.

Om te beginnen met Lotus Notes lijkt het me verstandig om een cursus te gaan volgen. Vooral omdat het totaal anders is dan je gewend bent en het je in ieder geval een stuk op gang helpt.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56
Dus als ik het goed heb kan ik eigenlijk het beste gewoon de formulieren maken in Notes en die dan door de Domino server om laten zetten naar HTML?

Verwijderd

Yep, dat is inderdaad de manier. Alleen zet je geen losse formulieren op de server, maar een database. In deze database zitten de formulieren waarvan html gegenereerd wordt.

Je kunt formulieren enabelen voor het web en voor de notes-client. Als je twee formulieren maakt met dezelfde naam (of hetzelfde alias) en een formulier enabled voor het web en de andere voor de Notes-client, hoef je niet vast te zitten aan alle gegenereerde html. Voor het web kun je bijvoorbeeld alleen de velden door Domino laten genereren en de opmaak door tekst die je markeert als pass-through html. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat de html niet al te ranzig wordt en het er in de notes-client ook netjes uitziet.

Overigens heeft IIBM ook een hele vracht Redbooks online staan. Misschien dat je aan een van deze wat hebt: http://www.redbooks.ibm.c...otusRedbooks?OpenDocument

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 11:25 . Reden: Aanvulling ]