Probleem met Graka (9800 pro) in Dell Dimension 8300

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Dit is mijn eerste topic hier op Tweakers, ik ben blij dat ik nu eindelijk volwaardig deel uitmaak van de community ;)

Dan maar beginnen met de omschrijving van mijn probleem.

Ik heb de laatste tijd moeten vaststellen dat in bepaalde progrmma's de grafische poespas niet vlot/soepel meer getoond wordt. Ik heb het hier niet over zware games ofzo, maar bijvoorbeeld de doorbladeroptie van de albumhoesjes in iTunes. Soms, wanneer een foto getoond wordt, trekt deze eerst scheef. Dit is echter niet altijd het geval. Ook blijft een foto soms volledig vervormd staan, echt een raar beeld.

Ook op mijn bureaublad verloopt alles niet zo vlot. Als ik een venster sluit blijven bepaalde pixels van dat venster gewoon branden op bureaublad, alsof de graka begint te flippen. Ook bij scrollen zie ik soms vreemde vervormingen zoals zaken die scheef trekken.

Kan iemand dit probleem aanwijzen als een fale van mijn graka? Ik heb me al wat ingelezen omtrent de 9800 pro in Dell pcs en ben tot de vaststelling gekomen dat die het er na 2/3 jaar geregeld voor bekeken houdt. Mijn pc is nu een drietal jaren oud, ik zou de exacte ouderdom eens moeten gaan opzoeken, maar ik denk dat het weer net buiten garantie zal vallen :'( . Positieve noot hierbij is dat Dell (naar ik me ingelezen heb) heel goede service geeft met vervanging van onderdelen, zelfs na de garantieperiode is verstreken. Bovendien betreft het een gekend probleem in de Dell pcs. De 9800 pro zou onvoldoende gekoeld zijn op de één of andere manier omdat de geluidskaart er net onder is geplaatst. (Dit is ook bij mijn Dimension 8300 het geval).

In ieder geval als iemand mij nieuwe info/bevestiging kan geven omtrent mijn probleem is dat altijd welkom en het zal zeker worden geapprecieerd. Ik wil me zoveel mogelijk informeren alvorens contact op te nemen met Del om sterk in mijn schoenen te staan.

Bedankt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je ook al de drivers opnieuw geïnstalleerd, desnoods je OS?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 20:49
Exact hetzelfde probleem hier gehad, iets meer dan een jaar geleden. Met een Dell Dimension 8300 uit eind 2003. Het is redelijk algemeen bekend dat de koeling van de 9800Pro niet geweldig is, en daaraan is ook mijn graka overleden (en ja, ook mijn geluidskaart zat er precies onder!) Dell was niet bereid de videokaart te vervangen, en heb uiteindelijk na een aantal maanden geheibel zelf een nieuwe videokaart gekocht.

Ik ben juist op het tegenovergestelde feit uitgekomen; dat Dell juist erg moeilijk doet over garanties. Zoek maar eens op de HCC site naar problemen met Dell, wordt je niet vrolijk van.

[ Voor 18% gewijzigd door thaan op 06-03-2007 23:08 ]

• Oli469
De drivers zouden up to date moeten zijn, een reïnstallatie van het OS heb ik nog niet ondernomen, maar dat lijkt me hier vrij drastisch/nutteloos. Ik zie niet in dat het probleem zich na drie jaar zou kunnen manifesteren door corrupte installatie van het OS.
Zal eerst nog wat verder reacties afwachten alvorens iets drastisch te ondernemen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

thaan schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:04:
Exact hetzelfde probleem hier gehad, iets meer dan een jaar geleden. Met een Dell Dimension 8300 uit eind 2003. Het is redelijk algemeen bekend dat de koeling van de 9800Pro niet geweldig is, en daaraan is ook mijn graka overleden (en ja, ook mijn geluidskaart zat er precies onder!) Dell was niet bereid de videokaart te vervangen, en heb uiteindelijk na een aantal maanden geheibel zelf een nieuwe videokaart gekocht.

Ik ben juist op het tegenovergestelde feit uitgekomen; dat Dell juist erg moeilijk doet over garanties. Zoek maar eens op de HCC site naar problemen met Dell, wordt je niet vrolijk van.
Anderzijds, als ze alle hardware moeten vervangen van pak m beet 3 jaar oud, maken ze amper winst om maar even te spreken. Op een bepaald moment is zoiets gewoon afgeschreven, en koop je voor 50 euro een tweedehands 6600GT ofzo.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 20:49
Exorcist schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:09:
[...]

Anderzijds, als ze alle hardware moeten vervangen van pak m beet 3 jaar oud, maken ze amper winst om maar even te spreken. Op een bepaald moment is zoiets gewoon afgeschreven, en koop je voor 50 euro een tweedehands 6600GT ofzo.
Dus ik moet er rekening mee houden wanneer ik een PC koop bij Dell, dat na 2 jaar alle hardware het kan begeven, en dat niet vervangen wordt omdat ze anders amper winst meer maken? Lijkt me toch wrang, ik verwacht van een PC toch dat hij langer werkt dan 2 jaar, of hij langer meegaat met de huidige techniek is weer wat anders, maar werken moet hij in mijn opzicht toch minstens 5 jaar, en wettelijk gezien zijn ze verplicht garantie te geven zolang je ervan kan verwachten dat het werkt, weet het exacte artikel niet meer maar het had iets te maken met de wet op bescherming consument, oid.

Maargoed, mijn ervaring met jouw situatie is dus dat ik zelf een nieuwe videokaart heb moeten kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door thaan op 06-03-2007 23:12 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

thaan schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:12:
[...]

Dus ik moet er rekening mee houden wanneer ik een PC koop bij Dell, dat na 2 jaar alle hardware het kan begeven, en dat niet vervangen wordt omdat ze anders amper winst meer maken? Lijkt me toch wrang, ik verwacht van een PC toch dat hij langer werkt dan 2 jaar, of hij langer meegaat met de huidige techniek is weer wat anders, maar werken moet hij in mijn opzicht toch minstens 5 jaar, en wettelijk gezien zijn ze verplicht garantie te geven zolang je ervan kan verwachten dat het werkt, weet het exacte artikel niet meer maar het had iets te maken met de wet op bescherming consument, oid.

Maargoed, mijn ervaring met jouw situatie is dus dat ik zelf een nieuwe videokaart heb moeten kopen.
Je kunt inderdaad niet verwachten dat een bedrijf na 3 jaar nog onderdelen gaat vervangen nee. Ze zijn ook niet verplicht garantie te geven na 2 jaar. We hebben het over computers, niet over televisies of koelkasten. Na 2 jaar zijn die kaarten bejaard en vrijwel nergens meer te krijgen, zo blijf je bezig.

• Oli469
Exorcist schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:25:
[...]

Je kunt inderdaad niet verwachten dat een bedrijf na 3 jaar nog onderdelen gaat vervangen nee. Ze zijn ook niet verplicht garantie te geven na 2 jaar. We hebben het over computers, niet over televisies of koelkasten. Na 2 jaar zijn die kaarten bejaard en vrijwel nergens meer te krijgen, zo blijf je bezig.
Hier heb je wel een punt, maar hier gaat het om een voor het bedrijf gekend probleem. Ik zou het zelfs een beetje een assemblagefout durven noemen. Ik denk dat de vergelijking met Logitech hier wel opgaat i.v.m. het bekende plopjesprobleem. Ook Logitech doet totaal niet moeilijk om hardware te vervangen met het gekende probleem, geen rekening houdende met garantieperiode.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Oli469 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:52:
[...]

Hier heb je wel een punt, maar hier gaat het om een voor het bedrijf gekend probleem. Ik zou het zelfs een beetje een assemblagefout durven noemen. Ik denk dat de vergelijking met Logitech hier wel opgaat i.v.m. het bekende plopjesprobleem. Ook Logitech doet totaal niet moeilijk om hardware te vervangen met het gekende probleem, geen rekening houdende met garantieperiode.
Ja, en op dat punt heb je 100% gelijk. Als inderdaad blijkt dat de 9800Pro's in die systemen defect gaan omdat ze net boven een geluidskaart zijn geplaatst en daardoor hun wartme niet (goed) kwijt kunnen, sta je in je recht mijns inziens. Al is 3 jaar dan nog een behoorlijk lange tijd hoor :)

• Oli469
Ik heb hier een update voor zij die nog geïnteresseerd zijn in het verdere verloop...

Allereerst heb ik de factuur opgezocht van mijn pc. Daaruit kon ik opmaken dat deze van 20/11/2003 dateerde. Aangezien ik destijds de 3 jaar Next Business Day upgrade genomen had, was mijn garantie dus een 4-tal maanden vervallen.

Ik heb toch besloten om de Dimension support van Dell op te bellen, met het motto "Wie niet waagt, niert wint" in het achterhoofd. Ik kreeg een vriendelijke Nederlandse dame aan de telefoon die me begeleide (ikzelf ben Belgisch). Na wat vraagjes van haar en een half uurtje bellen, stelde ze me voor om een nieuw grakaatje op te sturen. Ze stelde me dit voor, zonder dat ik echt aandrong en ze wist maar al te goed dat mijn garantie was vervallen. Ze had me namelijk verteld dat ze eerst toestemming gevraagd had aan haar meerdere om mijn probleem verder te behandelen omdat mijn garantie reeds verlopen was. Ik ging onmiddellijk in op haar voorstel, ik was natuurlijk heel tevreden. Het telefoontje naar Dell bespaart me toch weer een dikke €100.

Normaal gezien zou de kaart morgen al moeten afgeleverd worden bij mij thuis via UPS. Dit zou wat kunnen uitlopen indien de kaart niet op voorraad was. De dag nadat ik de kaart ontvangen heb, moet ik mijn oude kaart dan terug meegeven aan UPS.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden omtrent het verdere verloop...

In ieder geval hoop ik dat dit deze thread iemand ter hulp kan snellen die ook problemen met Dell-componenten ervaart.

Verwijderd

dat deden ze bij bij ook met een mobo processor en geheugen :P buiten de garantie

Verwijderd

Oli469 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:19:
Ik heb hier een update voor zij die nog geïnteresseerd zijn in het verdere verloop...

Allereerst heb ik de factuur opgezocht van mijn pc. Daaruit kon ik opmaken dat deze van 20/11/2003 dateerde. Aangezien ik destijds de 3 jaar Next Business Day upgrade genomen had, was mijn garantie dus een 4-tal maanden vervallen.

Ik heb toch besloten om de Dimension support van Dell op te bellen, met het motto "Wie niet waagt, niert wint" in het achterhoofd. Ik kreeg een vriendelijke Nederlandse dame aan de telefoon die me begeleide (ikzelf ben Belgisch). Na wat vraagjes van haar en een half uurtje bellen, stelde ze me voor om een nieuw grakaatje op te sturen. Ze stelde me dit voor, zonder dat ik echt aandrong en ze wist maar al te goed dat mijn garantie was vervallen. Ze had me namelijk verteld dat ze eerst toestemming gevraagd had aan haar meerdere om mijn probleem verder te behandelen omdat mijn garantie reeds verlopen was. Ik ging onmiddellijk in op haar voorstel, ik was natuurlijk heel tevreden. Het telefoontje naar Dell bespaart me toch weer een dikke €100.

Normaal gezien zou de kaart morgen al moeten afgeleverd worden bij mij thuis via UPS. Dit zou wat kunnen uitlopen indien de kaart niet op voorraad was. De dag nadat ik de kaart ontvangen heb, moet ik mijn oude kaart dan terug meegeven aan UPS.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden omtrent het verdere verloop...

In ieder geval hoop ik dat dit deze thread iemand ter hulp kan snellen die ook problemen met Dell-componenten ervaart.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met hetzelfde systeem. Bij mij was de garantie dan nog wel geldig. Ik denk dat Dell dit oplost omdat het weet dat er met die serie een assemblage fout is gemaakt (geluidskaart er te dicht boven op). Ik heb er echter drie versleten binnen 3 jaar. Gelukkig was m'n ervaring met de helpdesk goed en had ik meestal een dag na het bellen een andere kaart. Toen m'n 9800pro niet meer op voorraad was hebben ze me gewoon een 9800XT gestuurd, dus misschien heb je mazzel. Niet zo zeer om de iets betere prestaties en meer geheugen, maar er zit een grotere koeler op.

• Oli469
Heb gisteren, na mijn telefoontje van eergisteren, een pakketje afgeleverd gekregen met daarin een refurbished 9800xt :).

Dit verdient toch wel een pluim voor de serviceafhandeling van Dell. Ik heb nog niet meegemaakt dat een bedrijf zo snel handelt. Echt top.

Nu heb ik wel nog een klein vraagje. Weet iemand hoe ik de fan-speed van deze 9800xt kan aanpassen. Naar mijn aanvoelen draait de fan constant op 100%, ondanks dat de grafische kaart niet warm wordt.
De kaart maakt dus behoorlijk wat herrie, ondanks dat reviews zeggen dat ze veel stiller zou moeten zijn dan mijn oude 9800pro.

Ik heb zelf al proberen te experimenteren met de Catalyst control center, maar daar vond ik zelfs geen opties om fan-speed aan te passen. Heb het ook al geprobeerd met ATI-tool, maar zelfs na de instellingen doorgevoerd te hebben, verandert er niets.

Als iemand nog wat raad weet is deze altijd welkom...

Edit: misschien goed om te vermelden is dat mijn kaart steeds rond de 40 graden idle schommelt, wat toch niet overmatig warm is denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Oli469 op 21-03-2007 14:18 ]

• Oli469
Klein Kickje,

Is er echt niemand die me raad kan geven met het terugschroeven van mijn fan-snelheid?

Ik heb ondertussen Rivatuner gedownload. Door wat te klooien met de meetmogelijkheden ben ik tot de vaststelling gekomen dat mijn fan idd constant op 100% draait. De temperatuur is idle 40 graden, maar stijgt bij volle belasting nooit boven de 47 graden. Ik denk dat dit aanvaardbare temperaruren zijn.

Heb ook 3dmark05 eens gedraaid op deze graka en ik kwam uit op een score van 3322, wat aanvaardbaar is voor mijn (oude) systeemconfig. Ik was de beste in mijn configklasse, dus de kaart zou naar behoren moeten werken.

Kon ik nu maar die fansnelheden aanpassen...
Hulp wordt zeker geapprecieerd.
Pagina: 1