prometeia start niet meer door

Pagina: 1
Acties:

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sinds kort liepen de temperaturen steeds verder op, en dus dacht ik aan een lek in de prom. Soms startte de prom uberhaupt niet door, dus gaf hij het MB geen seintje, blijkbaar omdat hij zijn boot temp nog niet gehaald dacht te hebben, wat in een rood knipperend lampje eindigde na 5 minuten koelen.
Door toch snel mn MB te starten en de boottemp 'warmer' te zetten, kon ik meestal weer starten.

HAEG heeft m opnieuw gevuld, echter geen lek kunnen ontdekken. Daarna heb ik hem nog 2x kunnen starten. Als ik toch snel handmatig mn MB opstart zie ik in de bios -25 verschijnen wat op zich aangeeft dat hij prima koelt. Alleen, handmatig starten heeft toch als gevolg dat de prom binnen 5 minuten alsnog uit gaat.

Is er een manier om de prom toch te laten denken dat de juiste boottemp bereikt is en zelf het systeem te laten starten ? of kan ik iets met de 2e sensor op de condersor? Zou een firmware upgrade/reflash helpen ?
Ik heb echt geen idee, al diverse forums doorzocht.... |:(

*-Specs-*

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Werken je fans op je condensor nog wel goed?
Als die te heet wordt schakelt de prom ook uit/geeft hij errors...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Zou eerst firmware flashen als je denkt dat prom temp wel bereikt maar gewoon niet opstart. Geeft display -33 (default start temp) wel aan? Zolang je bios -25 ziet zou temp ok moeten zijn. Je kan tweede psu gebruiken voor mach en niets aansluiten aan je moederbord. Mach eerst starten, op temp laten komen en dan computer aan.

Verwijderd

Tamelijk vreemd probleem, kan je wat meer info geven over het temperatuur verloop. Dus als je start wat geeft je display aan en wanneer. En als je hem handmatig start wat gebeurt er dan met de temperatuur?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het lijkt er op dat ie de 12v voeding niet krijgt en dus weer uit gaat , dit kan je voorkomen door een losse voeding op je prom te zetten zoals viss al aangeeft..... dan geeft de display aan no shutdown en blijft ie aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• R1
  • Niet online
Fans werken prima. Heb helaas geen display, dus kan weinig zeggen over het temp verloop.
Met het DFI board kan ik handmatg op het mb de pc toch starten en dan zie ik in de bios dat hij op -25 staat. De keren dat ik naar windows door ging en in het control panel keek, bleef de temp wel stabiel maar na iedere opstart ben ik van -40 naar -33, -25, -17 tot nu -2 gegaan. Kortom na iedere opstart ging er wat van de temp af en moest ik de boottemp terugzetten. Als ik hem dan een dag aan liet staan bleef de temp wel gelijk. Ook is hij dus nog gerefilled en hoor ik af en toe een plofje dat aangeeft dat hij eigenlijk iets teveel gevuld is.
De unit start dus soms wel, maar hoe kan ik nou truc'en dat hij een goede boottemp ziet om te starten ( als de sensor kapot is), of zorgen dat hij toch blijft lopen als ik handmatig de PC in de prom zijn bootcycle start ? is dat door een externe 12v aan te sluiten ?
Er gaat nu 1 rood ledje knipperen wat betekent " too slow", ofwel hij bereikt niet snel genoeg zijn boottemp en schakelt na een 5 min proberen gewoon weer uit.
Komt het wel voor dat temp problemen lijken te ontstaan en verholpen worden door een FW flash ?
Weet iemand waarom er ook een 2e sensor op de condensor zit ? kan ik die niet omwisselen en de sensor op de zuigleiding (?) zetten waar hij net de compressor uitkomt en goed koud is?

[ Voor 11% gewijzigd door R1 op 07-03-2007 10:40 ]

*-Specs-*

Verwijderd

als de koeling gewoon goed werkt moet je het als volgt doen : gewoon de prom alleen aansluiten op 230volt en 12 volt, dit is genoeg om de prom te starten. Als de prom een minuut aan staat zet je handmatig de pc aan. Dus die reset en power stekker van je pc verbind je direct met het mobo en die van de prom laat je loshangen. Als je dit doet hou dan wel in de cpu temp in de gaten in windows.

als je koeling niet goed werkt, wat de -40 tot -2 suggereert, heb je waarschijnlijk of een heel erg klein lekje aan de lage druk zijde of er is iets mis met de compressor(mogelijk het plofje). Een "plofje af en toe" geeft niet echt aan dat die teveel gevuld is eigenlijk. overgevuld klinkt meer als kokende olie.

de sensor op de condensor zit er om ervoor te zorgen dat die niet overhit raakt, zou ik zeker laten zitten.

als je er niet uitkomt kan ik er anders wel keertje naar kijken trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 11:29 ]

• R1
  • Niet online
thanks unknown_road voor het aanbod!
HAEG heeft op een paar bekende plekken naar lekjes gezocht met een sniffer, maar weinig kunnen vinden. Na het opnieuw afvullen zou je verwachten dat hij het dan tenminste een paar dagen weer ok zou moeten doen, maar de temp liep gewoon weer verder op richting 0. Aangezien het verlies in temp spontaan is gekomen maar wel enkele weken heeft geduurd, verdenk ik toch de sensor, zeker ook de bios een -20 geeft en de sensor meer dicht tegen 0 zit. Affijn, ik zou de kop eraf moeten halen en hem los moeten meten, maar ik ben bang dat als ik alles eraf moet halen hij in de schuur verdwijnt.... :X
vwb het plofje: heb ik eerder gehad na een refill dag, welke weer verholpen is door wat gas eruit te halen. Na de refill laatst van haeg hadden we geen beeldscherm bij de hand, dus op de gok een beetje refilled. Daarna heb ik m nog 2 keer kunnen starten in windows en eenmaal onder een flinke vollast verdwijnen de plofjes. Maar goed deze zijn dus pas gekomen na de refill laatst.
Ik ga hem denk ik maar op een eigen psu zetten tijdelijk en verder de boel uitdiepen. Als ik toe ben aan wat nieuws en hij eraf moet, ga ik weer verder onderzoeken....en als ik er niet meer uitkom stuur ik wel een mailtje of een nieuwe post...

[ Voor 3% gewijzigd door R1 op 07-03-2007 11:52 ]

*-Specs-*

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Ik heb zo goed als altijd MBM5 draaien met high temp alarm aan. Mach niet op mobo schakelt zichzelf niet uit dus temp inderdaad zeer goed in het oog blijven houden mocht je ervoor kiezen een tweede psu te gaan gebruiken.

• R1
  • Niet online
zal ik zeker doen , thanks for de tips.
Kan ik de temp sensor doormeten? weet iemand wat de juiste weerstand zou moeten zijn bij kamertemp bv ? is het ook dezelfde sensor als op de condensor? ik weet niet wat de prom ervan vindt als ik de sensor van het boardje haal.

*-Specs-*

Verwijderd

geen display dus je hebt denk een mach2ST of niet? die hebben erg vreemde sensoren, soort thermokoppels denk ik (geen normale weerstand sensors). de sensor op de condensor is totaal anders.

een mach1 sensor moet 10K zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 12:28 ]

• R1
  • Niet online
idd een ouwe mach2. Hij is ook al s terug naar denemarken geweest, ook iets met de sensoren waar er heel veel last van hadden. Ik heb het idee dat dat nu weer t geval is.
Maar een thermokoppe moet toch ook een weerstand afgeven ? het is niet een aan/uit aangezien hij ook de temp weer kan geven toch ?

*-Specs-*

Verwijderd

thermokoppels geven uit zichzelf een klein voltage (millivolt) af afhankelijk van de temp

• R1
  • Niet online
net gebprobeerd met een ATX voeding wat natuurlijk niet zo snel werkt aangezien de voeding niet direct aan gaat....
Maar, als ik mijn Mobo handmatig start krijgt de prom toch ook direct 12V, waarom slaat hij dan toch af ? ik heb ook de reset losgekoppeld.
nadat hij afsloeg toch de pc aan laten staan, en de temp liep 3 graden terug van -26 naar -23 en ineens slaat hij weer uit zichzelf aan ?! hij geeft nu een senor fail ( 2x oranje led) maar blijft nu wel lopen.....
Dat hij na het afslaan direct aanslaat is natuurlijk niet goed voor de prom.... hoe kan ik dat nou voorkomen ?
tot overmaat van ramp is nu ook mn XP gaar.... kan dus alleen de bios waarden checken... |:(

*-Specs-*

• Rol-Co

Rol-Co

ja klopt , als ie uitgaat en je laat je pc aan gaat ie ook auto weer aan , normaal staat er dan in de display ook iets van no shutdown of zo, maar dat betekend dat je 12v tijdens opstarten er toch weer af gaat of het signaal krijgt om uit te schakelen.
Het kan ook zijn dat je standby temp lager of bijna het zelfde staat als je start temp, ofwel:
pc aanschakelen op -34gr en standby temp staat op -34 -35 , dan gaat ie net op standby als je pc aan gaat, stel dit dan anders in ....als je windows het weer doet. :)

met 2 voedingen moet je 2 pins in de 20-24 pins atx stekker doorverbinden (groen en zwart) zitten naast elkaar.

• R1
  • Niet online
das een goeie tip voor de atx.
In het verleden toen hij soms nog opstartte kwam ik er achter dat inderdaad de boottemp niet meer werd gehaald, en verlaagde die dan dagelijks! nu staat hij geloof ik op -2 en de prom denkt dat niet meer te halen , maar de bios geeft toch echt -26 aan.....

*-Specs-*

• Rol-Co

Rol-Co

ja dat duid op een kapotte sensor, er kan ook vocht/condens in de kop zitten, waar de sensor zit.
als je een display hebt zie je dan ook de gekste waarden voorbij komen.

misschien toch een nieuwe sensor laten plaatsen bij jurgen.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Rol-Co schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:27:
ja dat duid op een kapotte sensor, er kan ook vocht/condens in de kop zitten, waar de sensor zit.
als je een display hebt zie je dan ook de gekste waarden voorbij komen.

misschien toch een nieuwe sensor laten plaatsen bij jurgen.
Als je vocht in je kop hebt zitten (had ik ook toen ik org head nog had) kun je gewoon die isolatie terug trekken, kop droogmaken/laten drogen (fohnen/keukenrol etc) en als het geheel droog is pak je een lijmpistool en 'lijm' je de hele sensor onder..
Die is daardoor veel beter geisoleerd en heeft dus geen last meer van vocht.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Rol-Co

Rol-Co

ja klopt thijs , maar dan kan hij het even checken :)

Pagina: 1