geluidskaart htpc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 08:50
Na lang zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer. Eigenlijk wil ik iets heel simpels: fatsoenlijk geluid vanuit mijn htpc naar mijn receiver. Via S/PDIF (coaxiaal of toslink boeit mij niet, als het maar bij de receiver komt).

Nu zijn er kaarten in overvloed die via S/PDIF de boel naar mijn receiver kunnen sturen, maar ik vraag mij af of ik er wel goed aan doe om een geluidskaart van 100+ euro in mijn htpc te schroeven terwijl die kaart alleen maar een signaal hoeft door te sturen. De receiver doet al het werk om er Dolby Digital enz. van te maken. Toch?

Met dit in mijn achterhoofd heb ik een goedkope kaart geleend om het eens uit te proberen: een trust sc-5250. Hier zat namelijk een S/PDIF uitgang op. Helaas kan ik uit deze kaart met de beste wil geen 5.1 geluid krijgen, alleen stereo. Dat krijg ik ook wel met mijn onboard geluidskaart, dus de trust gaat em niet worden :+

Dan nu mijn vraag:
Moet de geluidskaart in een htpc nu wel of niet het geluid van een dvd decoderen en dat naar de receiver sturen, of gebeurd dit in de receiver zelf?
Volgens mij het laatste, maar ik weet het gewoon niet meer...
Is het dus nodig een X-fi kaart te kopen voor (in mijn ogen best veel geld) mijn htpc, of kan het goedkoper?
Welke kaart valt er aan te raden voor wat ik wil?
(voor de duidelijkheid, ik wil graag een 5.1 signaal naar mijn receiver ;) )

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 11:42

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Als je je muziek (wat vaak maar twee kanalen bevat) om wilt zetten naar 5.1 (DTS of dolby digital) op je S/PDIF signaal dan heb je een geluidskaart nodig die dat ook ondersteund (de meeste receivers kunnen dat ook met bijv dolby surround prologic). Voor films ed met wel een echt DTS of dolby digital spoor zou elke geluidskaart met S/PDIF in principe voldoen (dus ook de trust; je gebruikt geen echt 5.1 signaal denk ik). Je moet er we voor zorgen dat ook je player er nix mee doet. correct me if i'm wrong

Verder is er nog de issue dat goedkopere geluidskaarten niet naar 24bit/96KHz kunnen upsamplen, zodat de receiver t nog weer om moet zetten voordat t t uitstuurd. Dit weet ik iig niet precies. Met mijn onboard geluidskaart (op mn p5b dlx) dat ook DTS connect bevat werkt t ammel prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Sappie op 07-03-2007 11:47 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Dit is de kaart die ik in mijn htpc heb zitten:

http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm

Werkelijk een helder geluid, geen vervorming, beste wat ik kon vinden en te vinden voor +/- 90E
Die Via chip die er op zit is sowieso al een van de beste.

Ik gebruik vaak zelf nog een koptelefoon en ik merk dat je met een goede geluidskaart absoluut 0 ruis hebt, iets wat je met boxen vaak sowieso al niet hoort.

Maar ieder zijn keus en dit is lastig voor een ander te bepalen of het nu wel of niet nodig is, wel of niet mooi klinkt...

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
wel handig om erbij te vermelden: welk moederbord heb je nu met welke geluidskaart??
misschien doe je iets gewoon fout :)

Verwijderd

Ik zeg alleen Terratec Aureon 7.1

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 08:50
jozy schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:52:
wel handig om erbij te vermelden: welk moederbord heb je nu met welke geluidskaart??
misschien doe je iets gewoon fout :)
Ik heb nu een moederbord met een standaard intel chipset en een pentium4 processor, en onboard standaard geluidskaart. Zowieso gebeurden er rare dingen met de trust geluidskaart erin. DVD's konden plots niet meer afgespeeld worden, en zodra ik de trust er weer uithaalde konden DVD's weer wel afgespeeld worden. Heb ook verschillende drivers geprobeert, van trust en C-media. Hielp allemaal geen zier, dus ik denk niet dat de trust een blijvertje is :+

Bij de player en instelmogelijkheden had ik ook niets aangezet dat iets met het geluid doet. Niet dat ik zover kwam om een DVD af te spelen omdat dat gewoon niet werkte met de trust geinstalleerd.
Heb verschillende programma's geprobeerd.
Powerdvd gaf alleen beeld, geen geluid
Windvd crasht bij het installeren
Windows media player komt met de melding dat er een onbekende dvd is, en doet vervolgens niets...

Windows mediaplayer speelt na de installatie van de trust geluidskaart drivers zowieso geen dvd's meer af, beetje lastig voor in een PC met MCE geinstalleerd :P

Mooi klinken ligt in dit geval toch aan je reciever ipv aan je geluidskaart?
Daarom wilde ik de trust wel een kans geven, aangezien je toch een digitaal signaal naar je receiver stuurt, maakt het eigenlijk geen bal uit wat voor geluidskaart je gebruikt. Je receiver doet al het werk qua decoderen etc. toch? :?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:36
ik weet dat dit zelfs mogelijk is met een soundblaster live.

er is een dstukje software ervoor beschikbaar waarmee je softwarematig geluid naar ac3 omzet en daarna via je spdif doorkan sturen naar je receiver

http://www.driverheaven.n...time-5-1-ac3-encoder.html
Pagina: 1