Zijn magnetische lagers mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 19:07
Hallo,

Ik zit al langer met het idee van 'magnetische lagers'. Nu weet ik niet of dit wel de juiste benaming is, en of het überhaupt wel mogelijk is. hier dus een schets:
Afbeeldingslocatie: http://38.99.76.89/img73/480/lagersmagnetosl6.jpg

blauw is de buitenste magneetring, en het rood de binnenste.
Hier zie je dus de lager, welke uit een binnenste- en buitenste ring bestaat. De binnenste- en buitenste magneten stoten elkaar af, waardoor de buitenste ring (en dus uiteindelijk het wiel) geen wrijving ondervindt van de binnenste ring (uitendelijk de as).

nu komen bij mij de volgende vragen op:
1) werkt het wel?
2) als het werkt, hoe stabiel is het?
3) als het niet stabiel is, is het dan wel stabiel wanneer je 2 lagers gebruikt per wiel?
4) levert dit echt geen wrijving op?
5) hoeveel kan zo'n magneet nou dragen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

een magneet heeft een noord en een zuidpool... in de opstelling die jij maakt heeft een magneet maar 1 pool, dus die magneet moet je eerst nog uitvinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Dat snapte ik dus ook niet: Als je nou de buitenste ring de noordpool maakt, en de binnenste de zuid, werkt het dan wel? (of andersom als dat verschil maakt)

edit: plus en min in noord en zuid verandert?

[ Voor 17% gewijzigd door link0007 op 06-03-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een magneet heeft altijd een noord en zuidpool (Anders heb je een monopool, en dan heb je de nobelprijs te pakken als je die vindt). Jij hebt twee aparte magneten, 1 met noordpool, andere met alleen zuid pool. Dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

Wat overigens niet wil zeggen dat het principe niet mogelijk is. Ze bestaan en worden gebruikt, lees dit maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_bearing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het lijkt me technisch wel mogelijk, maar hoe maak je een magneet die op klein formaat sterk genoeg afstoot om het gewicht van bv. een auto te dragen? dan moet je op 4 lagers 1000 kilo, dus 250 kilo per lager kwijt kunnen. En bij het minste of geringste putje in de weg klappen de metalen delen tegen elkaar, zo gaan ze niet lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Naar mijn weten kan je een magneet niet delen, zodanig dat je apart een noord- en zuidpool hebt. De ringen hebben elk dus een noord- en zuidpool. Als je een magneet breekt zal je op beide helften een noord- en zuidpool vinden. Dit komt omdat het materiaal zelf magnetisch is gerangschikt.

[ Voor 92% gewijzigd door daPet op 06-03-2007 22:09 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ze zijn niet alleen mogelijk, ze hebben al vele industriele toepassingen, bijvoorbeeld in vacuumpompen voor UHV systemen. Zoals eerder al genoemd, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_bearing :)

[ Voor 7% gewijzigd door Confusion op 06-03-2007 21:56 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Confusion schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:55:
Ze zijn niet alleen mogelijk, ze hebben al vele industriele toepassingen, bijvoorbeeld in vacuumpompen voor UHV systemen. Zoals eerder al genoemd, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_bearing :)
:o

Had even niet aan elektrische magneten gedacht. Die zijn natuurlijk veel sterker te maken.

Wat houd men dan tegen deze niet veel vaker te gebruiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:57:
[...]

:o

Had even niet aan elektrische magneten gedacht. Die zijn natuurlijk veel sterker te maken.

Wat houd men dan tegen deze niet veel vaker te gebruiken :?
Waarschijnlijk zijn ze nogal prijzig, en vrij overbodig in de meeste gevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Sorry, ik was ff vergeten dat elke magneet een noord- en zuidpool heeft (wat een domme regel van onze goede heer :+ )
Maar als je nou de ringen in stukken verdeeld, en de noord- en zuidpool om-en-om legt.. dan schieten ze heel even naar elkaar toe, en daarna weer van elkaar af (en tevens houdt de andere kant het tegen)..
Dit dan natuurlijk alleen als hij al draait, vanuit stilstand werkt dit niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tijdens mijn stage werd er een machine georderd waar dit een requirement was Ik weet het merk van die fabrikant zo 123 niet meer. Het ging om een zogenaamde expander compressor machine. Dit zijn een turbine en een compressor op een as. Gas met hoge druk expandeert over de turbine. Hierbij koelt het gas af. Dit heeft als effect dat alle hoge koolwaterstoffen eruit condenseren samen met wat extra troep. Vervolgens wordt ditzelfde gas weer gecomprimeerd door een compressor die dus werd aangedreven door de turbine. De ruimte tussen die as en de lager was zeer klein. Was ook wel nodig omdat je anders veels te veel drukverlies hebt. De as kon een paar ker op volle snelheid in de lagers vallen daarna was het over. Je moest dus wel een goede stroomvoorziening hebben.
Dit is natuurlijk wel een heel stabiele situaties zonder hobbels en dergelijke

[ Voor 24% gewijzigd door TrailBlazer op 06-03-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Op het werk heb ik al vaak ventilatortjes zien passeren met "maglev fan" op, dat zijn AFAIK magnetisch gelagerde fan's (EDIT: idd, er zijn mooie prentjes van te vinden). Ook hing er in het magazijn van een DHZ winkel waar ik ooit vakantiejob heb gedaan een voorbeeldje van een magnetische lager, dat ding draaide enorm lang door als je er een tik tegen gaf, wel was daar niets van elektrische voeding voorzien (mss haalde die zijn energie uit zijn rotatie?).

Mij lijkt me een magnetisch lager geschikt als je een perfect uitgebalanceerd systeem hebt, zonder onvoorspelbare trillingen. Zodra je variabele belastingen gaat hebben, bij een auto bijvoorbeeld, draait heel het spel in de soep.

@Link0007: Het id van constant aantrekking en afstoting lijkt mss interessant, maar daar creëer je trilling mee...en als je 1 ding zoveel mogelijk wil vermijden bij gelagerde systemen, is het wel trilling (want overmatige slijtage, vermogensverlies, warmteopwekking, storend geluid, en eventueel zelfs resonantie).
Ook zie ik zo niet in hoe je ervoor zorgt dat de lager de as naar het center krijgt, beetje radiale kracht en je schuurt tegen de zijkanten toch (want de afstoting wordt constant gecompenseerd met de aantrekking, dus netto geen invloed op radiale krachten.
Edit: @daPet: ik denk dat Link0007 in zijn verhaaltje met permanente magneten wil werken, daarbij worden die trillingen gegenereerd.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 06-03-2007 22:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Laatst online: 05-07-2024
naftebakje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:10:
@Link0007: Het id van constant aantrekking en afstoting lijkt mss interessant, maar daar creëer je trilling mee...en als je 1 ding zoveel mogelijk wil vermijden bij gelagerde systemen, is het wel trilling (want overmatige slijtage, vermogensverlies, warmteopwekking, storend geluid, en eventueel zelfs resonantie).
Ook zie ik zo niet in hoe je ervoor zorgt dat de lager de as naar het center krijgt, beetje radiale kracht en je schuurt tegen de zijkanten toch (want de afstoting wordt constant gecompenseerd met de aantrekking, dus netto geen invloed op radiale krachten.
Het mooie van een magnetische ophanging is dus dat je geen last hebt van mechanische trillingen omdat er geen mechanische verbinding is.

Zaak is wel dat het veld relatief sterk genoeg is om de trilling op te vangen en te zorgen dat de as gecentreerd blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door daPet op 06-03-2007 22:23 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
mijn gedachtegang met het om-en-om leggen van noord- en zuidpolen is dat wanneer de lager draait, en een noordpool zich boven een zuidpool bevind, ze al lang weer van elkaar weg zijn tegen de tijd dat ze naar elkaar toe gaan bewegen.. en als je de sectoren goed verdeeld (waardoor wanneer dit gebeurt, er aan de andere kant van de lager een noord- boven een noordpool staat, en die stoten elkaar af, en dus blijft hij in evenwicht)

Sorry trouwens voor mijn matige kennis van natuurkunde, ik probeer het zoveel mogelijk goed te hebben, maar dit lukt me niet altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Dat is dan hetzelfde als een stuwmeer leeg laten lopen via een turbine, en met de opgewekte elektriciteit water in het stuwmeer pompen. Als je geen verliezen hebt, is het nettoresultaat 0.
En het stuk van ene kant aantrekking, dan andere kant afstoting, dan duw je de as totaal uit het center, en heb je een pracht van een vibrator gemaakt.

Je lager moet ervoor zorgen dat de as in het center blijft, ook al wordt die eruit weg gedrukt. Met permanete magneten lukt dat afaik niet (omdat deze niet compenseren voor de kracht die de as uit het center wil drukken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
heel interessant idee.
Want ik heb ook al heel lang geleden precies hetzelfde idee gehad.
En toen heb ik er een profielwerkstuk over gemaakt. Ik heb daarbij een lager ontworpen, met gebruik in een voertuig in het achterhoofd, zodat de lager geen actieve controle nodig heeft, omdat het voertuig niet altijd 'aan' kan staan.
Ik heb ook geprobeerd om te rekenen aan de draagkracht van mijn lagers, maar dit ging mij niet erg goed af omdat dit heel ingewikkeld is en er vrijwel geen formules bestaan die de afstotende kracht tussen een heleboel magneten beschrijven.
Mijn conclusie was dat die magneten wel degelijk mogelijk zijn, en (vrijwel) geen wrijving opleveren.
Maar daarvoor zijn heel dure permanente magneten nodig. En de voordelen wegen gewoon niet op tegen het enorme prijsverschil met een normale kogellager.

edit @ naftebakje en anderen die denken dat met permanente magneten geen stabiele lagersituatie gemaakt kan worden:
Dit is wel degelijk mogelijk: Mijn ontwerp gebruikt permanente magneten voor de levitatie, en daar zijn enkel afstotende krachten mee gemoeid. Dat heb ik als volgt bereikt:
op de as plak je een hoop magneten met hun zuidpool tegen de as, zodat de noordpolen naar buiten wijzen. Op het wiel plak je dan een hoop magneten met hun zuidpool tegen het wiel, zodat de noordpolen allemaal naar 1 centraal punt wijzen. Gelijke polen stoten elkaar af, en in deze situatie zijn enkel de noordpolen blootgesteld aan de andere magneten, waardoor de as en het wiel elkaar afstoten. Als er een druk van buitenaf wordt toegepast, waardoor de as niet meer precies in het midden zit, wordt de afstotende kracht groter waar de magneten heel dicht bij elkaar zitten, en kleiner waar de magneten ver van elkaar zitten. Resultaat: de as wil weer naar het midden bewegen.

edit 2:
mijn PWS is bijna af. Als ik hem af heb kan ik wel een pdf mailen naar wie hem wil hebben. (let niet op het gehalte van de theorie, maar het ontwerp komt duidelijk naar voren) Als ik mijn PWS helemaal af heb meld ik het hier wel. Mijn beginselidee was trouwens precies hetzelfde als dat van link0007:
een lager ontwerpen die geen wrijving heeft.

ondertussen nog iets waar jullie over na kunnen denken:
Als er geen fysiek contact is tussen het wiel en de as, hoe laat je het voertuig dan bewegen? (dit probleem heb ik uiteraard in mijn ontwerp opgelost, maar eens kijken waarmee jullie komen)

edit 3: (als ik hierna nog met iets kom dan maak ik wel een nieuwe post aan :P)
Hier nog een link naar een bedrijf wat al heel erg lang zogeheten 'active magnetic bearings' maakt: magneetlagers die actief gecontroleerd worden door software om de as precies in het midden te houden
http://www.s2m.fr/

[ Voor 57% gewijzigd door Duesenberg J op 06-03-2007 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
bij mijn idee is een lager ervoor om de wrijving 0 te maken :P
En een vibrator kan ook handig zijn als uitvinding.. zullen de dames blij mee zijn: Hoeven geen batterijen in :P

Maar alle gekheid op een lager: waarom is het eigenlijk onmogelijk om bijvoorbeeld de noordpool aan de binnenkant van de buitenste ring te hebben, en de zuidpool aan de buitenkant daarvan? Ik bedoel: als je allemaal staafmagneten in een cirkel legt, met de noordpool naar binnen wijzend, dan heb je toch een 'monopool' (of iig hetzelfde effect).. of kan dat zomaar niet?

edit: Het idee begon weer eens te kriebelen toen laatst de lagers van mijn skateboard kapot gingen (zero black widows voor de skateboarders hier)

[ Voor 12% gewijzigd door link0007 op 06-03-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Er wordt een paar keer gerefereerd aan het feit dat magneten een noord- en een zuidpool hebben maar dat is totaal niet van belang. Zolang je maar zorgt dat de magnetische velden van je lageronderdelen gelijk gericht zijn stoten ze elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Oké, we hebben nu dus zo'n soort idee:
Afbeeldingslocatie: http://38.99.77.18/img406/9758/lager2aa4.jpg
alleen dan met kleinere staafmagneet-achtige dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
juist, dat is precies wat ik bedoelde.
nogmaals: ik kan als mijn PWS helemaal af is (over hooguit iets meer dan een week, want dan is de deadline) er een pdf van maken en die mailen naar wie hem dan ook wil hebben. Daarin staat een uitgebreid ontwerp met argumentatie waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt of waarom bepaalde onderdelen noodzakelijk zijn

edit: tip: als je afbeeldingen met heel weinig kleuren gebruikt kun je het beste er een .png van maken, omdat deze dan nog minder ruimte innemen dan een jpeg, en je geen kwaliteitsverlies hebt

[ Voor 21% gewijzigd door Duesenberg J op 06-03-2007 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Je kan je PDF ook online gooien bij je provider en een link hier plaatsen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 00:27
Dus het idee is in de praktijk ringen met de ene pool aan de buiten en de andere aan de binnenkant? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
bestaan er eigenlijk wel ring-vormige magneten met de noordpool aan de binnenkant, en de zuidpool aan de buitenkant (of andersom)?
Anders zou je toch staafmagneten moeten gebruiken, welke dan weer via kwantiteit, de kwaliteit van de lager bepaald (vibraties ed.)
Magnetisme blijft voor mij een raar fenomeen namelijk, en dat we er niks over leren met Natuurkunde -havo NT- helpt ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

link0007 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:32:
bestaan er eigenlijk wel ring-vormige magneten met de noordpool aan de binnenkant, en de zuidpool aan de buitenkant (of andersom)?
Anders zou je toch staafmagneten moeten gebruiken, welke dan weer via kwantiteit, de kwaliteit van de lager bepaald (vibraties ed.)
Magnetisme blijft voor mij een raar fenomeen namelijk, en dat we er niks over leren met Natuurkunde -havo NT- helpt ook niet echt.
Magneten kunnen in allerlei vormen gemaakt worden en gemagnetiseerd worden zoals je wilt, binnen beperkingen van de magnetiseer velden die met elektrische spoelen worden opgewekt.

Op een schijf van magneetmateriaal met een gat er in kan je dus aan beide kanten . . . de platte zijden . . .ringvormige spoelen aanbrengen (bijvoorbeeld twee solenoïdes met tegengestelde stroomrichting). De draden vormen dan een magneetveld van de buitenkant van de schijf naar de binnenkant. Na het magnetiseren zit de noordpool aan de binnendiameter en de zuidpool aan de buitendiameter. Als je de spoelen laat overlappen over de het te magnetiseren materiaal heb je een nagenoeg uniform radiaal zowel as een torroidiaal magneetveld in de schijf. . .precies wat je zou willen voor een magneet lager. In de praktijk moet je dan nog wel voor axiale stabiliteit zorgen en dit wordt kennelijk elektromagnetisch gedaan. Er zijn ideeën over diverse magneetlagers gepubliceerd door Robert Bassani. Een ontwerpeis met een dergelijke lager is dat de directe behuizing van de buitenlager en binnenlager op de as liefst niet van staal moeten zijn. Met ferro-behuizingen krijg je het volgende probleem: als de as off-center gaat komt de stalen as dichterbij de magnetische binnenring en wordt daardoor aangetrokken. Als de afstand as-binnenring-buitenlager "groot"is zal deze aantrekkingskracht minimaal zijn (grote diameters dus wenselijk in dat geval). Met een RVS as en RVS lager behuizing zou je betere radiale stabiliteit hebben. Axiale stabiliteit kan meer of min bereikt worden door diverse lagers axiaal zo op te stellen dat de axiaal uitwijkende krachten elkaar opheffen en dan is het louter een zaak van een laag vermogen em-stabilisatieveld, om stabiliteit te verkrijgen binnen een bepaalde bewegingsvrijheid, min of meer als wordt voorgesteld in het Magtube Levitatie voorstel. Op het gebied van magnetische lagers ben ik zeker geen kenner. Mijn algemene argumenten volgen uit veel lezen op dit gebied van magnetische stabiliteit in het algemeen.

Dit hier even om je tanden in te zetten tijdens een koffiebreak:

http://ee.its.tudelft.nl/EPP/Research/Publications/P_007.pdf

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 07-03-2007 19:04 . Reden: TU Delft link added. dat is geen kippenvoer! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Ik zou trouwens geen elektromagneten gebruiken. Grote kans dat de energie die nodig is om je wrijvingsloze lager te laten werken groter is dan de wrijving van een normaal lager.

Als het je om grotere lagers gaat vergeet dan het principe van een lager en ga zweven. Zoals een maglev trein bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
het hoeft -voor mij- niet veel gewicht te kunnen dragen.. hooguit zichzelf + een wiel (skateboard wiel is mijn doel).. het gaat om het principe..
En morgen krijg ik nieuwe skateboard lagers voor wie het wil weten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
het hangt er natuurlijk vanaf hoe sterk de lager is, maar als de lager niet zoveel gewicht aankan, dan zou het best zo kunnen zijn dat de lagers zoveel veren, dat de sturende werking van de trucks teniet wordt gedaan wanneer je je gewicht naar de zijkant verplaatst. Of je moet je trucks veel losser stellen, zodat ze ongeveer evenveel (liefst minder) weerstand bieden tegen gewicht. En skateboards krijgen toch behoorlijk wat te verduren als er een beetje behoorlijk mee gesprongen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Anoniem: 28145 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:04:
Ik zou trouwens geen elektromagneten gebruiken. Grote kans dat de energie die nodig is om je wrijvingsloze lager te laten werken groter is dan de wrijving van een normaal lager.

Als het je om grotere lagers gaat vergeet dan het principe van een lager en ga zweven. Zoals een maglev trein bijvoorbeeld.
ze worden ook vaker in omgevingen gebruikt waar het niet praktisch is om een lager dat smering nodig heeft te gebruiken. Of waar veel temperatuurswisselingen plaastvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72983

link0007 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:43:
het hoeft -voor mij- niet veel gewicht te kunnen dragen.. hooguit zichzelf + een wiel (skateboard wiel is mijn doel).. het gaat om het principe..
En morgen krijg ik nieuwe skateboard lagers voor wie het wil weten :*)
radiaal luchtlager niet iets? ook vrijwel wrijvingsloos ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
niet voor een eindexamenproject :O (ben ik de laatste 2 dagen over aan het denken.. kan ik kijken of het lukt..)

Wat vinden jullie: Biefeld Brown effect, of magnetische lagers? (beide zijn leuke projecten denk ik zo.. nu nog kijken welke de grootste kans van slagen heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 18:58
En krijg je dan geen problemen met het remmende effect van een magneet? Of is dit alleen in bepaalde omstandigheden zo?

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
link0007 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:46:
niet voor een eindexamenproject :O (ben ik de laatste 2 dagen over aan het denken.. kan ik kijken of het lukt..)

Wat vinden jullie: Biefeld Brown effect, of magnetische lagers? (beide zijn leuke projecten denk ik zo.. nu nog kijken welke de grootste kans van slagen heeft).
Het zijn allebei leuke en originele onderwerpen. Je hebt wel een probleem dat je waarschijnlijk niet zoveel informatie zou kunnen vinden als je zou willen.
En wanneer je je hoofdvraag goed formuleerd maakt het niet uit wat je onderwerp is, omdat er altijd wel een goed antwoord op die vraag zal komen.
(ik neem hier aan dat het om een profielwerkstuk gaat)
Ik zou je aanraden om heel goed na te denken waarbij jij denkt het langste je interesse voor te houden. Als je dan nog niet kan kiezen: neem het Biefeld-Brown effect, want magneetlagers heb ik al gedaan :+
Als het hier om een PWS gaat ben ik uiteraard wel wat voorzichtiger met het sturen van mijn PWS naar wildvreemden, ivm plagiaat. (niks persoonlijks, ik ben gewoon uitermate paranoïde bij dit soort zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Ik hoef die van jou ook niet te hebben. (Dat maakt het saai voor mij :O Iemand zónder tweaker-dna had inderdaad andermans werk gebruikt :+ ) En inderdaad, ik bedoel profielwerkstuk (eindexamenproject en profielwerkstuk worden hier door elkaar heen gebruikt).
Maar het probleem met het BB-effect is de complexiteit.. Zijn magneetlagers bij jou wel gelukt? (dan heb ik het dus over permanente magneten, geen elektrische)
Ik heb wel zo'n idee dat er echt veel magneten bij moeten om de boel stabiel te houden: Aan weerszijden van elke buitenste ring (ivm omklappen), dan nog moeten er 2 lagers zijn die in een wiel-achtig iets vastzitten.. En dan waarschijnlijk nog een paar...Ik heb al een paar schetsen op papier staan (Ik ben niet echt goed in tekenen, dus die scan ik maar niet in.. Veels te onduidelijk).

Ik denk dat ik morgen ff met mijn natuurkundeleraar ga kijken naar de mogelijkheden voor een PWS.. Magneetlagers lijken me wel vet om te 'benchmarken' tegenover m'n eigen skateboard lagers.. Kijken welke minder wrijving ondervinden :P
Maar aan de andere kant lijkt het BB-effect me ook wel vet om te zien.. Kan ik tenminste zeggen dat ik een UFO heb gebouwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
Ik ben met goede moed begonnen aan mijn PWS en heb eigenlijk niet veel relevants kunnen berekenen. Mij werd in het begin ook meteen afgeraden om zelf een lager te bouwen, omdat dit veel te veel complicaties met zich mee zou brengen. Dat snap ik best wel, maar nu heb ik wel een ontwerp, en ik wil toch testen of het werkt. Ik denk alleen dat er wanneer je een goed prototype wil bouwen er flink wat geld in gaat zitten. Helemaal met mijn ontwerp, omdat ik daar ook voortstuwing in heb geïntegreerd.
En er zullen ongetwijfeld heel veel magneten bij komen kijken om een stabiele lager te maken. (in princiepe kan het met minstens 4, maar dan heb je het over ringvormige magneten, en die zullen vast veel duurder zijn en minder makkelijk om aan te komen dan 'gewoon gevormde' magneten.

Maargoed. Praten met je natuurkundeleraar zou ik zeker doen. En kies een goede begeleider!! Heel erg belangrijk. Doe niet als ik door een 'makkelijke' leraar te kiezen, want nu moet ik erachteraan om goede feedback te krijgen, zodat ik de laatste verbeteringen nog kan maken en een G krijgen, in plaats van een V. (hij is zo makkelijk, dat ie gewoon een V geeft omdat ie ziet dat het allemaal wel goed zit. Hij kan niet echt goed commentaar geven dus dan is het wel een G waard vind ik. Zul je net zien dat die leraar hier ook rondsurft :X )

Misschien ga ik overigens mijn lagerontwerp nog een keertje testen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Mijn natuurkunde-leraar heeft me aangeraden om voor de lagers te gaan.. Nu nog uitvinden waar je ringvormige magneten krijgt (als die er niet zijn gebruik ik gewoon staafmagneten), en het idee verder uitwerken.. Ik heb nu al een goede beginschets staan (welke ik vandaag of zondag wel post, zaterdag mag ik het schoolnetwerk proberen te kraken, dus dan ben ik wel de hele dag bezig)

Ik heb dus 2 lagers in een skateboard-achtig wiel (tussenschot in het midden), en aan de zijkanten van de wielen heb ik nog magneten staan ten hoogte van de buitenste ring, welke de buitenste ring tegen het tussenschot duwt. aangezien dit aan beide kanten gebeurt, blijft het hopelijk redelijk stabiel.. Maar daar moet ik nog ff met mijn leraar over praten, en dan kan ik volgend schooljaar beginnen met bouwen (hopelijk!).
Misschien dat ik in de tussenruimte (tussen 2 magneten in) nog wat staaflagers (hoe heten die dingen waar je cilinders ipv kogeltjes gebruiken in lagers?) plaats, waardoor de 2 magneten nooit tegen elkaar botsen, en er nooit méér wrijving is dan met kogellagers mogelijk is..

Ter verduidelijking: Er komt geen extra last op de lagers, op de zwaartekracht na).

Nog een ander vraagje: In een ander topic hier las ik dat wanneer je stroom bij een bolmagneet houdt, dat dan de magneet gaat ronddraaien.. Kan ik dit effect ook gebruiken om mijn lagers rond te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
link0007 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:15:
Nog een ander vraagje: In een ander topic hier las ik dat wanneer je stroom bij een bolmagneet houdt, dat dan de magneet gaat ronddraaien.. Kan ik dit effect ook gebruiken om mijn lagers rond te laten draaien?
Leuk dat je lagers hebt gekozen. Ik denk dat ringmagneten moeilijk te krijgen zijn, maar dit moet je natuurlijk zelf uitzoeken. In mijn lager heb ik gebruik gemaakt van magnetische 'plaatjes' waarbij de grote vlakken de noord- en de zuidpool zijn. Alleen is dat waarschijnlijk de zwakste vorm.

Als je het princiepe uit het andere topic gebruikt kun je inderdaad je wielen rond laten draaien, maar heb je wel een stroomvoorziening nodig en is er weer een wrijvingstoename. Bovendien is er eigenlijk geen goede manier om hiermee de snelheid van de wielen te regelen. Maar als je zelf met een goede oplossing komt is dat uiteraard goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Het gaat erom dat ik het 'ding' een beginsnelheid geef (zonder de magneten aan te raken).. ook handig voor wanneer ik hem in een vacuüm laat draaien (je hand in een vacuüm is meestal niet slim).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 19:22
Omdat de topic poster het over wiel heeft, ga ik er van uit, dat ie het voor een voertuig wil gebruiken.

Dacht dat grootste probleem met magnetische lagers voor voertuigen niet de draagkracht was, maar meer dat je veel te grote magneten moet hebben om de extremere krachten op te vangen, die dan vooral plaatsvinden als je lagers gebruikt in "machines" die bewegen. Zoals een karretje of skateboard.

Bijvoorbeeld:
A-karretje met zulke lagers, heeft flinke voorwaartse snelheid en gaat ineens in de remmen.
B-karretje met flinke snelheid, gaat ineens over een drempel.

Om zulke plotselinge krachten op te kunnen vangen(die meestal groter zijn dan de draagkracht die je nodig hebt), zonder dat de magneten tegen elkaar knallen en/of slijtage/hitte veroorzaken of de gewenste bewegingssnelheid negatief beinvloeden in geval van B(binnenring knalt tegen onderkant buitenring en je lager werkt dus ineens nauwelijks meer) heb je denk ik te grote magneten voor nodig. Vang je dit probleem niet op, dan heb je nog steeds slijtende lagers, wat op gegeven moment dan wel voor probleem kan zorgen.

Stilstaande machines, hebben deze problemen niet/nauwelijks, dus daar worden magnetische lagers veel gebruikt.

PS: er is trouwens genoeg info te vinden over magnetische lagers met google bijv.:

http://www.nvpt.nl/files/83-4-023.pdf
http://www.fz-juelich.de/zat/magnet/0b30.pdf

PS:
ondertussen nog iets waar jullie over na kunnen denken:
Als er geen fysiek contact is tussen het wiel en de as, hoe laat je het voertuig dan bewegen? (dit probleem heb ik uiteraard in mijn ontwerp opgelost, maar eens kijken waarmee jullie komen)
Denk dat de meeste mensen, die wel is een achterband vervangen hebben bij een fiets, dit geen enkel probleem vinden en de makkelijkste oplossing al zien, neemt niet weg, dat er natuurlijk veel meer oplossingen zijn. En ach, anders zetten we toch een groot zeil op het karretje?
Pagina: 1