Waterkoeling project: koelen tot onder nul

Pagina: 1
Acties:
  • 766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025
het idee was voor mij om een koeling te bouwen die toch onder de nul zou koelen, maar toch niet meer dan 50 euro zou kosten. ik heb lang getwijfeld of ik een phch zou bouwen maar ik heb hier gewoon de kennis niet voor en op het moment ook de spullen niet.

ik had toevallig nog een oude aquarium pomp over en een hoop creativiteit en zo kwam ik op het idee in een koelblokje twee gaten van 15mm te boren en er twee stukken koperen pijp doorheen te slaan, deze aan te sluiten op de aquarium pomp en eens te testen hoe warm het blokje zou worden als ik er een 1600W verfverwijderaar ( soort feun), dat apparaat stoot ongeveer 500 graden hete lucht uit. tot mijn verbazing stijgt de temperatuur dan niet verder dan 40 graden:)

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/710/1001228rb9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/710/1001228rb9.th.jpg

ik wilde natuurlijk graag onder nul maar nou moet ik zeggen dat ik daar nul komma nul ervaring mee heb, maar toch... na een beetje geknutsel zat het koelblok in elkaar en heb ik 5L koelvloeistof gekocht, dat niet zou bevriezen onder de -26, in de vriezer gegooid en afgekoeld tot -5. daarna rondgepompd het blokje werd -4 en ik blij,

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/5863/1001241cv1.th.jpg

echter had de 5L nu pas 4 uur in de vriezer gelegen dus vriezer op maximaal vermogen en koelen maar, de koelvloeistof was de volgende dag gekoeld tot -16 maar nu is er dus een probleem, er zitten stukjes in de vloeistof en deze begint al half te bevriezen :| , mooie belofte -26, maargoed het test systeem is binnen nu, alleen moet ik nog een andere koelvloeistof zien te vinden, er zijn wel koelvloeistof voor -38 maar ik en bang dat daarmee het zelfde gebeurt. als je een suggestie hebt als vloeistof, Tell Me

het testen op een proc is dus nog even uitgesteld door de vloeistof maar dat komt binnenkort wel.
de bedoeling is uiteindelijk een radiotor in de vriezer waar het opgewarmde weer af kan koelen, het is een beetje dubbel maar lekker goedkoop en leuk als eerste projectje:)

greetz
;)

edit:
misschien is alcohol een goede oplossing, ik weet alleen niet of de warmtegeleidingscoefficent van 0.16 goed is of slecht? bij water werkte het goed en die heeft een warmteeleidingscoefficent van o,60
en hoeveel procent alcohol dan? 80% of 90% of 100%?

[ Voor 5% gewijzigd door yni op 06-03-2007 20:07 ]

Verwijderd

Op zich wel een leuk idee, maar ik denk dat die vloeistof op deze manier toch heel snel opwarmt als je hem aan een processor hangt. :)

Verwijderd

ja probeer is water met 30 tot 35% alcohol ofzo maar heb je nog steeds kans dat je bevroren stukjes in krijgt omdat het stilstaat in de vriezer. Maar alcohol werkt al stuk beter iig.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

spiritus :Y) dat zou wellicht als aditief wellicht als koelvloeistof moeten werken, anders zorgen dat de koelvloeistof blijft stromen dan kan het nml ook niet bevriezen

*burp*

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 22:31
rimpeldinky schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:30:
spiritus :Y) dat zou wellicht als aditief wellicht als koelvloeistof moeten werken, anders zorgen dat de koelvloeistof blijft stromen dan kan het nml ook niet bevriezen
Nee maar dan wordt het ook niet onder nul (in geval van water dan).

[ Voor 3% gewijzigd door mastair op 06-03-2007 20:33 ]

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-02 09:27
lol, dit had ik ook al bedacht. Ik had voor de 3D contest ook een aantal liters koelvloeistof bij de action gekocht en op een zelfde manier met een tuinpompje van de intratuin zo rondgepomt. Alleen ging het bij tot iets van -16 zonder vlokken. Vriezer in invries stand gezet en toen werd het spul iets van -20, maar nog steeds vloeibaar en zonder vlokken. Spul kostte iets van 1.10 euro per liter.

Koelvloeistof wordt inderdaad wel een keer warm maar als je ook nog een hele zooi ijs maakt in de vriezer (en dan ook echt een hele zooi :P ) en een bak met koelvloeistof inzet blijft het best wel een tijdje koud hoor. Leuk experiment, handig voor tweakers die geen zwaardere middelen hebben.
Overigens gebruikte ik gewoon een standaart zalman vga blokje.

(helaas nooit op de kaart kunnen testen omdat hij toen al dood was :'( ).

• yni
die koelvloeistof is gewoon prut, het bevriest al bij -10, terwijl er op de verpakking 0-26 staat, lang leve gamma :| ik denk dat alcohol wel goed is, maar neemt dat de warmte een beetje goed op?
ik heb dernet een vijf liter tank gevonden met ethylalcohol van 80%, ik denk dat dit wel iets is, maar dit zal dan denk ik nog steeds bevriezen, er is nog steeds 20% water? misschien beetje zout erbij:)

iedere oplossing is welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door yni op 06-03-2007 20:45 ]

• yni
bajaking schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:44:
Alleen ging het bij tot iets van -16 zonder vlokken. Vriezer in invries stand gezet en toen werd het spul iets van -20, maar nog steeds vloeibaar en zonder vlokken. Spul kostte iets van 1.10 euro per liter.
bleef je het rondpompen of stond het stil in de vriezer? ik heb van de gamma voor 7.50, rot spul dus

[ Voor 48% gewijzigd door yni op 06-03-2007 21:05 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Je kan ook ( heb ik namelijk, ook voor OC-projectjes :)) antivries halen van het merk KROON OIL, ik heb er bij onze lokale bouwmarkt 3 euro voor betaald, het is een liter, en er komen ook geen blokjes in, op de verpakking staat een vriespunt van -35, maar dan is het vermengt met water (1:2)

www.koopeendroom.nl

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
yni schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:00:

edit:
misschien is alcohol een goede oplossing, ik weet alleen niet of de warmtegeleidingscoefficent van 0.16 goed is of slecht? bij water werkte het goed en die heeft een warmteeleidingscoefficent van o,60
en hoeveel procent alcohol dan? 80% of 90% of 100%?
Toevallig ben ik hiermee bezig voor het profielwerkstuk. Naast warmtegeleiding is warmtecapaciteit en viscositeit (makkelijk vloeibaar) ook belangrijk.
Ethanol (alcohol) heefeen smeltpunt van -114 gr Celcius. 0,16 is niet slecht. Water is veel beter, maar alle andere vloeistoffen zitten tussen de 0,15 en 0,20. Het beste is dus om een mengsel te maken van ethanol en water, omdat je -114 nooit haalt en water veel beter is (los van brandbaarheid op hoge %). Ik denk dat 25% meer dan voldoende is. Je kunt naar de slijter, maar door accijns is dat veel duurder. Spiritus (95%) is veel goedkoper. Hierin zit ethanol en een klein beetje methanol en andere stoffen. Methanol heeft ongeveer even goede koeleigenschappen als ethanol, betere zelfs, echter omdat methanol giftig is kun je die beter niet gebruiken in grote hoeveelheden.
Ik ben nog bezig met mijn informatie verzamelen voor antivries, maar ik weet sowieso dat (m)ethanol veel vloeibaarder is dan antivries. Je pomp heeft er dus minder moeite mee, stroomsnelheid groter, betere warmteoverdracht, etc.
Succes!

• yni
wat jij zegt alexander is dus dat ik twee opties heb:
1. 75% water en 25% alcohol
2. gewoon spiritus of moet ik dit nog vermengen? ik heb in mijn binas gekeken, maar daar staat niet wat de warmte gelidings coefficient is van spiritus?

ik heb nu een liter ethanolalcohol in de vriezer staan, kijken hoe zich dat houdt, ik zal er strax 3L water bij doen en kijken hoe het er morgen ochtend uit ziet, maar ik denk dat het water dan gewoon bevriest en de alcohool niet >:)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Kan je aan droogijs komen?

Anders pak je een koperenbuis (gewoon leiding formaat), buig je daar een spoel van (om een tafelpoot heen ofzo) dan leg je die in een pan van je moeder of vader. Hier pomp je goede koelvloeistof (op mijn werk staat geconcentreerde ruitenwisservloeistof die tot -78 gaat, zoiets) Dan droogijs in de pan, pompen en clocken maar.

Op XS had iemand dit gedaan, ik zal ff zoeken...
hier, helaas zonder pics
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=85550

[ Voor 15% gewijzigd door Extera op 06-03-2007 22:13 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Das het mooie van Ethanol hé, het lost op in het water dus of het bevriest allemaal of helemaal niet.

Verwijderd

Extera schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:09:

Anders pak je een koperenbuis (gewoon leiding formaat), buig je daar een spoel van (om een tafelpoot heen ofzo) dan leg je die in een pan van je moeder of vader. Hier pomp je goede koelvloeistof (op mijn werk staat geconcentreerde ruitenwisservloeistof die tot -78 gaat, zoiets) Dan droogijs in de pan, pompen en clocken maar.

Offtopic: werkt die geconcentreerde ruitenwisservloeistof ook als anti-corrosie?

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:47 ]

• Extera
Waarop baseer jij dat je pc er niet sneller van word? :+

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
Extera schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:00:
Waarop baseer jij dat je pc er niet sneller van word? :+
idd waarom worden er dan cascades gemaakt en LN2/DICE containers gemaakt???
Beetje onlogische post hier in DOC >:)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:12:
Das het mooie van Ethanol hé, het lost op in het water dus of het bevriest allemaal of helemaal niet.
dat zal je nog tegenvallen.

@hasse: ik denk dat het je een beetje ontgaat waar dit subforum over gaat :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 00:00:
@hasse: ik denk dat het je een beetje ontgaat waar dit subforum over gaat :D
idd 8)7

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Paar dingen wat me wel opvalt

een diepvriezer is -18 volgensmij en isolatie hoor ik niet veel over, de meesten gebruiken icecool coolant wat ze in motorfietsen gebruiken.

ik heb het zelf ook in mijn waterchiller maar die gaat maar net in de sub zero temps.

als je onder de 10gr water komt in gewoon kamer temp gaat het regenen op je bord geloof me maar, erg lastig ook om goed te isoleren , dus ver in de min word het nog gekker.

probeer eerst eens -8 tot -10 en kijk maar eens of je de condens in de hand kan houden zou ik zeggen.
Dat lijkt me moeilijk

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• yni
Rol-Co schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 00:36:
Paar dingen wat me wel opvalt

een diepvriezer is -18 volgensmij en isolatie hoor ik niet veel over, de meesten gebruiken icecool coolant wat ze in motorfietsen gebruiken.

ik heb het zelf ook in mijn waterchiller maar die gaat maar net in de sub zero temps.

als je onder de 10gr water komt in gewoon kamer temp gaat het regenen op je bord geloof me maar, erg lastig ook om goed te isoleren , dus ver in de min word het nog gekker.

probeer eerst eens -8 tot -10 en kijk maar eens of je de condens in de hand kan houden zou ik zeggen.
Dat lijkt me moeilijk
kijk hier gaat het allemaal om, ik wil gewoon eerst eens proberen of dit me lukt zonder dat ik daar veel geld aan uit hoef te geven, als blijkt dat het allemaal werkt kan ik altijd nog verder gaan....

btw rolco mijn vriezer is op het moment -25 en er zit nog een soort turbo op :) de isolatie is er wel, laat ik eerst maar eens zorgen dat mijn vloeistof niet bevriest

iedereen praat hier nu over dat ik de temps nooit haal, maar onthoud dat ik wel een 1600W feun op dat koelblokje heb gezet, waar gewoon water van kamertemp doorheen stroomde. het blokje bleef tussen de 30 / 40 graden, ik vind dat niet echt slecht, als ik verglijk dat een gemiddeld procje zo 100W gebruikt, er is natuurlijk wel wat verlies bij die blower, maar toch...

ik kom er nog niet echt uit met die vloeistof, die anti vries van de gamma bevriest al bij -10, alcohool is wel een optie maar ik denk dat dit ook bevriest gemengd met water en zonder water is de gemiddelde warmte coefficient te laag. spiritus was ook een optie maar dat moet ik nog even uitzoeken maar volgens mij geld hier hetzelfde voor als het water.
Extera schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:09:

hier, helaas zonder pics
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=85550
dat van dice is leuk, maar ik wil gewoon eerst eens dit proberen en ik heb er ook gewoon de tijd en het geld niet voor, zit nog fulltime op school, maar die ruitenwisservloeistof klinkt wel interresant, maar als het geen warmte geleid valt het al snel af, het is tenslotte ruitenwisservloeistof :+ mail me er even over anders :*)

[ Voor 17% gewijzigd door yni op 07-03-2007 01:42 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
yni schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 01:35:...

btw rolco mijn vriezer is op het moment -25 en er zit nog een soort turbo op :) de isolatie is er wel, laat ik eerst maar eens zorgen dat mijn vloeistof niet bevriest

...
Denk je wel om je energierekening? :')

• Extera
Je hebt gelijk, het viel mij alleen op dat dat erop stond (over die ruitenwisser temp) :P het beste kun je gewoon zoeken naar goede kwaliteit koelvloeistof, of de vloeistof binnen de vriezer rondpompen (in beweging houden) misschien dat het dan koud word zonder vlokjes ed.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

ik zou gewoon dit overslaan en een potje maken voor droogijs en dat op je processor monteren, die stap is niet so heel ingewikkeld en beter controleerbaar als dit

*burp*

• Extera
Op deze manier prusten is wel erg leuk, en leerzaam.

Droogijs is natuurlijk een stuk kouder, maar je moet wel een tube hebben, goede isolatie, het liefst nog een goede temperatuurmeter (hoewel je zonder prima af kan met droogijs)

[ Voor 63% gewijzigd door Extera op 07-03-2007 09:48 ]

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dat is idd de reden dat ik droogijs aanraadde, homebrew tube + simpele isolatie + droogijs zit nog onder de 50 euro :P temperatuurmeter heb je niet nodig aangezien je meestal niet koud genoeg komt om de coldbug tegen te komen

[ Voor 6% gewijzigd door rimpeldinky op 07-03-2007 10:32 ]

*burp*

Verwijderd

een water alcohol mengsel werkt goed hoor (en zou zeker mijn keuze zijn) maar je moet nooit te zuinig zijn met de alcohol (tenzij je het drinkt natuurlijk :D ) anders krijg je brokjes. Probeer die 30-35% maar is die ik aangaf hierboven.

oh trouwens een 1600watt fohn is niet in staat 1600watt warmte over te dragen aan een waterblok, ik schat maar zo'n 100 watt.

• yni
ik heb vandaag op school met scheikunde een beetje rondgevraagd, het is precies wat iederen hier zegt, lekker spiritus met water mengen en kijken maar. ik heb het volgende gedaan:
1. bij de action de koelvloeistof gekocht , was maar 1,20 dus het proberen waard, de koelvloeistof is toch gemaakt om te koelen.
2. de koelvloeistof van de gamme teruggebracht, brandspiritus ( alcohol, tnx unknown_road) gehaald en demi water.

in de vriezer staan nu drie bakjes. 1 met koelvloeistof action, 1 met brandspiritus en kraanwater 1:1, en een met brandspiritus en demi water 1:1. kijken of het kraanwater en demiwater verschil maken.
zometeen eerst me proc ophalen ( pentium 4 1.6 ghz socket 478 maargoed....) en strax even kijken hoe de vloeistoffen zich houden, daar de beste uit kiezen, morgen kopen en klaarmaken, vrijdag testen...

strax effe update met schema van koelvloeistoffen en pics hardware...

Verwijderd

mischien een rare vraag maar maak je dit allemaal voor een 1.6GHz 478? een williamette wel te verstaan?

• Extera
dat mag de pret toch niet drukken? In principe maakt het geen hol uit.
ik vind je vraag niet raar trouwens :)

• AlexanderOnline
  • Laatst online: 22-05-2023
yni schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:03:
wat jij zegt alexander is dus dat ik twee opties heb:
1. 75% water en 25% alcohol
2. gewoon spiritus of moet ik dit nog vermengen? ik heb in mijn binas gekeken, maar daar staat niet wat de warmte gelidings coefficient is van spiritus?
Klopt. Wat betreft de spiritus, zoals ik al zei is dat bijna allemaal ethanol, een beetje methanol en water, dus de waardes voor spiritus die niet in Binas staan (staan er idd niet in) zullen rond die van ethanol zitten.

Verwijderd

Extera schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:29:
dat mag de pret toch niet drukken? In principe maakt het geen hol uit.
ik vind je vraag niet raar trouwens :)
nee maar williamette's zijn klote dingen om te overclocken dat weet jij uiteraard ook.
vind het een beetje zonde om dan 50 euro aan een koeling setup te geven voor een cpu die toch niet harder zal gaan dan 2GHz.

kan je beter een celeron D van bv 2.26 GHz kopen en die overclocken met luchtkoeling die al te vinden zijn van 42 euro.

maar mischien wil je het later in de toekomst gebruiken op een "betere" setup maar dat weet ik niet

• Extera
Ik neem toch zeker aan dat het hoofddoel hier leren en fun hebben is. Het gaat hier niet om een 24/7 setup, en echt hoge score halen doe je ook niet met chilled water. Maar je leert wel een hoop voor de volgende stap, phase of droogijs.

Ik begon zelf ook met sub-zero met een P4 2,8 northwood (sudden death syndrom)
Niet meer als 1,7v erop, crap geheugen, geen wereldbordje enz. Uiteindelijk 3,8Ghz eriut gehaald, maar wel apetrots op mijn 1e ervaring en 1e voltmod :Y)

Het nadeel is dat je waterblock misschien niet bevriest, hierdoor krijg je geen bevroren condensatie, maar nog veel erger, druppels. Goed isoleren dus die hap en veel keukenpapier rond je block op de hardware leggen.

• yni
deze 1.6 ghz gebruik ik alleen om te kijken of het werkt, of ik de condensatie kan tegen houden en de proc onder nul komt... ik had deze cpu gekozen omdat ik nog een moederbordje had liggen hiervan.... als het goed werkt ga ik heus wel verder met duurdere, maar het probleem is...het is nogal moeilijk aan zoveel geld te komen op mijn tijd :) ik ben blij dat ik dit al voor elkaar krijg..
Extera schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:48:
Ik neem toch zeker aan dat het hoofddoel hier leren en fun hebben is. Het gaat hier niet om een 24/7 setup, en echt hoge score halen doe je ook niet met chilled water. Maar je leert wel een hoop voor de volgende stap, phase of droogijs.

Ik begon zelf ook met sub-zero met een P4 2,8 northwood (sudden death syndrom)
Niet meer als 1,7v erop, crap geheugen, geen wereldbordje enz. Uiteindelijk 3,8Ghz eriut gehaald, maar wel apetrots op mijn 1e ervaring en 1e voltmod :Y)

Het nadeel is dat je waterblock misschien niet bevriest, hierdoor krijg je geen bevroren condensatie, maar nog veel erger, druppels. Goed isoleren dus die hap en veel keukenpapier rond je block op de hardware leggen.
jij snapt hem ;)

omdat het even niet zo lekker liep met de vloeistoffen ( ze bevroren nog steeds) heb ik nu even de formule iets aangepast. morgen zal ik even overzicht geven welke vloeistoffen ik gebruikt heb en welke ik ga gebruiken voor het koelen en ik zal even een pic maken van het nieuwe coolblock op de s478, de vorige was socket A en nogal slecht doordat ik in 1 x van 10mm naar 15mm had geboord...ook heb ik nu besloten om er geen 15mm koperen pijpjes doorheen te doen, maar 12mm zodat er 4 naast elkaar kunnen en de vloeistof meer kans heeft om te koelen
8)7

• yni
mijn bord is overleden, moet iets anders zoeken...helaas.. heb wel de goeie koelvloeistof gevonden.
gewoon autokoelvloeistof van een wat beter merk MPM dat niet bevriest tot de -40 ( en dat doet het dus ook niet)

• yni
sinds ik er achter kwam dat mijn mobo kapot was, is het hele project eventjes in elkaar gezakt. ik bedacht mij vanmiddag echter dat ik misschien bij de systeem beheerder van mijn school, die nogal veel spullen heeft, wel een kans zou maken. helaas had hij geen socket 478, maar wel een andere oude pc die ik wel mocht gebruiken... je mag raden: socket 370 intel celeron coppermine 700mhz... LOL 8)7 maargoed hij doet het en ik kon tenminste testen of alles werkte. ik blij dus.

in de tijd dat ik geen mobo had lag het project dan wel even stil, maar ik heb nog wel een kan koelvloeistof gehaald. uiteindelijk heb ik toch hier voor gekozen omdat deze ook geschikt was voor de VW van mijn pa, dus als het niet werkte kon hij het altijd nog gebruiken. smeltpunt: -40 helaas was het bij -20 al te dik voor mijn pomp maargoed...

voor de pc heb ik een nieuw koelblok gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img13.imagevenue.com/loc125/th_19451_19_koelblok_122_125lo.jpg

daarna heb ik het moederbord vernist, leek me wel handig... ik heb me laatst laten inlichten over plastic dat oplost in warm water, dat je daarna vernevelt met een plantenspuit ergens op. het water verdampt en je hebt een plastic laagje. het lost echter niet op in koud water dus kan het goed gebruikt worden voor over het moederbord... het mooie is dat je het er zo af kan trekken. misschien al bekend.. maar ik had er nog nooit van gehoord.

koelblok erop gemonteerd maar door een foutje pastje het ijzeren klemmtje niet ( net zo een als bij s A en s 939) dus het koelblok erop gedrukt maar gewoon toen helemaal volgesmeerd met vaseline, ik wist niet veel beters...

Afbeeldingslocatie: http://img146.imagevenue.com/loc87/th_19839_22_moederbord__cpu_isoleren_122_87lo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img103.imagevenue.com/loc68/th_19850_23_koelblok_erop__vaseline_122_68lo.jpg

daarna even getest met water op lekken en dergelijke. het water stroomde eruit dus dat even gefixed en het bleek dat als ik op het koelblok drukte de temp zakte van 45 naar 19.. geen goed contact dus.
dus een emmer zand met een baksteen op het koelblok en dicht gesmeerd :9

Afbeeldingslocatie: http://img43.imagevenue.com/loc157/th_19853_26_te_weinig_druk_op_de_core,_dus_emmer_zand_erop_122_157lo.jpg

daarna koelvloeisof erin, de temp zakte mooi in de bios, tot 0 en daarna hield de temp sensor van de cpu ermee op... jammer dus dan maar de tempratuur meter in het koelblok, heb nu zo'n draade voor bij de core gekocht... een nette temp van -10 maximaal gehaald omdat de vloeistof eerst moest afkoelen omdat deze te dik was...

Afbeeldingslocatie: http://img43.imagevenue.com/loc129/th_19859_27_alles_geinstalleerd_122_129lo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img134.imagevenue.com/loc120/th_19866_31_vloeistof_@_16_122_120lo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img31.imagevenue.com/loc172/th_19872_33_cpu_op_8_122_172lo.jpg

ik ga toch weer spiritus kopen en het daar nog eens mee proberen voor de -20... ook ga ik dan proberen overclocken, maar ik heb nog nergens functie's gezien om het te doen in bios dus moet maar software matig... het belangrijkste was sub zero, en dat is dus gelukt... morgen ga ik 2 auto radiators halen en dan volgende keer nog iets kouder hopelijk O-)

Verwijderd

hoe duur is Dice eigenlijk...

gaat dat per gewicht of volume of hoe of wat... ?

gr leon

Verwijderd

even een tip, sla die foto's wat kleiner op dan is het voor ons makkelijker om er naar te kijken.

thermisch isoleren doe je met neopreen/armaflex/piepschuim/purschuim! na een tijd zal de kou door het vaseline trekken en condens vormen, waardoor je alsnog waterdruppels krijgt. Komt bij dat het veel minder bende geeft.

je bent in ieder geval creatief :D

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:20:
hoe duur is Dice eigenlijk...

gaat dat per gewicht of volume of hoe of wat... ?

gr leon
mr. offtopic slaat weer toe.. gozer gebruikt google aub, vandaag ben ik te lui om modjes aan te gaan spreken ..

@Topic

Mooi temps, ik zie dat je het condensprobleem in de perken weet te houden met een dikke pot vasaline ? lol ;)

en idd heel creatief bezig nu je systeem nog insmeren met vasaline en het hele ding in de vriezer 8)

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• yni
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:00:
even een tip, sla die foto's wat kleiner op dan is het voor ons makkelijker om er naar te kijken.
zal me best doen jurgen...

de enige twee dingen die tegenzitten op het moment is dat mijn pompje te weinig capaciteit heeft om de spiritus ( alochol dus, wat het nu is geworden in de verhouding 3:1 omdat het anders bevriest) rond te pompen.. er komt echt een ukkie straaltje uit het afvoer slangetje en de temp daalt tot -15, niet slecht maar de vloeistof is -30 dussss... het tweede is dat ik nog steeds geen fatsoenlijk overklok systeem heb... het lieftst een socket 478 mobo... iemand iets? :/

morgen weer verder.. vrijdag twee auto radiatoren halen en die in de vriezer gooien en pompen maar... eerst miss een beter pomp bestellen maargoed :(

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
www.tinypic.com

ook geen irritante popups enzo :)

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 12:43
lijkt me gaaf als je hem dan in het water gooid en dan kijkt na een poosje of het is bevroren

• BroederM
  • Laatst online: 01-02 13:04
Kick project!.

Als zeer geïntereseerd mega nOOb hoop ik toch een bijdrage te hebben,

Als ik je verhaal zo lees kwam er een idee bij me op m.b.t. je vlokken in de koelvloeistof.
Als kijk naar hoe bier word gekoeld dat uit een tap komt (iets waar dan weer wel verstand van heb :+ ) het bier word door een leiding gepomp, deze leiding zit weer in een bak met ijskoud water.
Hierdoor word het bier niet met water vermengd maar toch lekker koel is (en das van levens belang :D )

In ieder geval misschien een idee om op die manier je leiding door de vriezer te laten lopen.

Succes in ieder geval !!!

@ phase en dice: _/-\o_

My life is in 2D, How about yours?

Verwijderd

BroederM schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 18:15:
Kick project!.

Als zeer geïntereseerd mega nOOb hoop ik toch een bijdrage te hebben,

Als ik je verhaal zo lees kwam er een idee bij me op m.b.t. je vlokken in de koelvloeistof.
Als kijk naar hoe bier word gekoeld dat uit een tap komt (iets waar dan weer wel verstand van heb :+ ) het bier word door een leiding gepomp, deze leiding zit weer in een bak met ijskoud water.
Hierdoor word het bier niet met water vermengd maar toch lekker koel is (en das van levens belang :D )

In ieder geval misschien een idee om op die manier je leiding door de vriezer te laten lopen.

Succes in ieder geval !!!

@ phase en dice: _/-\o_
Meerdere malen is het al geprobeerd om d.m.v een leidingnetwerk het water af te koelen tot op een gewenste temperatuur.

Het probleem is dat een koelkast maar een beperkt koelvermogen voor handen heeft, meeste koelkasten hebben maar een koelvermogen van om en bijde 100W-150W.
Een pc geeft al snel meer dan 100W warmte af en daarbij ook dat lucht niet zo'n goede warmteoverdracht heeft.

Daarom gebruiken ze meestal het koelellement en plaatsen ze dit in een reservoir zodat het Mengsel zorgt voor een Temperatuurbuffer.(zoals gebruikt in een Bierkoeling installatie.)

:)

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Heb een s478 met een fucked-up bios voor je. Het is wel een sis chip :')
dus als je er wat aan zou kunnen hebben... geef maar een seintje :)

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• yni
Insaniti schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:44:
Heb een s478 met een fucked-up bios voor je. Het is wel een sis chip :')
dus als je er wat aan zou kunnen hebben... geef maar een seintje :)
is goed, stuur even email--> joowst@gmail.com (mijn profiel klopt niet en bij jou profiel is geen mail :) maar wil hem graag hebben

dit project is een beetje afgerond... ik heb er niet zoveel meer aan gedaan omdat ik toch geen proc heb die kan oc'en en ik kan de temps niet goed aflezen, miss als ik nieuwe hw heb dat ik nog verder ga. ik ben nu echter bezig een water koeling te maken, zojuist 3 radiatoren gekocht, wel aluminium maar in totaal plaats voor 6 x 12mm fans dus dat zal wel koelen... het moooie is ik betaalde er 20 euro voor >:) .. miss post ik eerdaags wel wat pics in TCA en ga ik hier nog wel verder als ik nieuwe mobo heb...

[ Voor 43% gewijzigd door yni op 16-03-2007 18:03 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Ik zat zo te denken aan een externe waterchiller. Je neemt een peltier element van 20 watt. En pakt koper buizen die je plat drukt(zodat ze een redelijk oppervlakte hebben)

Die 20 watt peltier heeft denk ik geen moeite het water tot een lagere temperatuur te brengen als je ook gebruikt maakt van een radiator. Lijkt mij wel intressant.

• player-x
  • Laatst online: 09:46

player-x

Disruptive by design

yni schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:54:
dit project is een beetje afgerond... ik heb er niet zoveel meer aan gedaan omdat ik toch geen proc heb die kan oc'en en ik kan de temps niet goed aflezen, miss als ik nieuwe hw heb dat ik nog verder ga.
Hey is jammer als je er mee stopt heb hier onder wat ideetjes voor je opgeschreven
En misschien als je op het "Processors, Mobo's & Geheugen" forum een bericht plaatst waar je het voor nodig hebt is er vast wel iemand die je er een wilt toe sturen voor verzend kosten
(zou je er zelf wel een leuk oud 865 mobo willen sturen met CPU maar is behoorlijk duur van uit Noorwegen waar ik woon voor hetzelfde geld koop je er dan een 2de hands.)
ik ben nu echter bezig een water koeling te maken, zojuist 3 radiatoren gekocht, wel aluminium maar in totaal plaats voor 6 x 12mm fans dus dat zal wel koelen... het moooie is ik betaalde er 20 euro voor
Kijk eens naar verwarmingkachels voor in de auto deze zijn meestal gemaakt van koper en die kan je vaak ook voor 20euro op de sloop krijgen of minder

Een waterchiller is vrij makkelijk te maken voor onder 0c het enige wat je nodig hebt is een oude vriezer die je helemaal moet slopen
kringloop of stadsreiniging is een goed adres waar je er een gratis kan krijgen met zo iets als een kapotte deur,
Kompressor blijft meestal veel langer werken om dat hij helemaal afgeschermd en in olie is gemonteerd

Je rolt het koel element op en stopt hem in een rioolbuis
ja je kan hem oprollen, zo lang je maar oppast dat je hem niet knikt gaat het prima dat oprollen
Het beste is een stuk pijp waar je een stuk vloerbedekking om heen rolt en tussen de lagen van het element laat zitten als je hem aan het oprollen bent

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/9382/rollpw4.jpg

Wees ook voorzichtig met de kompresoor dat hij niet kantelt is funest voor de werking van de freon als die met de olie mixed.

Stop aan de boven en onderkant piepschuim of iets dergelijks zo dat het water niet via die weg kan voer de leidingen van de vriezer aan de bovenkant uit en maak alles water dicht
voorzichtig met het leiding werk het knikt breekt makelijk
En als je klaar bent met koeler lever hem dan weer in bij de juiste inleverpunt zo dat ze de freon kunnen aftapen

Chiller isoleeren en wala u hebt een waterchiller voor -10c werkt perfect

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/1575/waterchillergu9.jpg

methanol met (gedistilleert) water is het beste word op mijn werk ook veel gebruikt (offshore)
Ze injecteren dit onder in de put zo dat het mee naar boven kan gaan en zich kan mengen met het water van het natte gas.
want zodra het op het platform komt word de druk verlaagt door het uitzetten van het gas bevriest het water de methanol voorkomt dat.
Ethanol werkt ook en is makkelijker te krijgen maar heeft mindere warmte overdracht eigenschapen,

Vond een verdunningstabel voor je ook nog bij toeval
Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/3523/methanolethanolverduninis7.jpg

Hier is een leuk draadje over werken met koelvloeistof voor onder 0c lees ook de links die hij aan het einde heeft

Nou wens je veel geluk want je grootste probleem blijft condens
Als je niet met onderdompeling gaat werken om condens te verkomen, kan je als isolatie middel armaflex aanbevelen voor je leidingen dit is een neopreen soort die 100% waterdicht is en makelijk te lijmen (bisonkit werkt perfect er op) en kan je zelfs aan het mobo vast lijmen vergeet niet een stuk aan de onderkant van je mobo te plakken als die ook te koud word < 20c

succes met je project

Edit: las dat je pomp te klein was je kan eens met een CV monteur praten die hebben vast nog wel een oude CV pomp rondslingeren als je een mooie hebt kan je zelfs het pompvermogen schakelen

[ Voor 62% gewijzigd door player-x op 18-03-2007 21:20 . Reden: Extra info :) ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
rimpeldinky schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:30:
Yup..maar 1:3 spiritus:water bevriest bij -25/-30 graden alsnpg (weet ik uit ervaring :P) ook als het in beweging is. Ook komt je koelbok van binnen onder een dikke laag blauwe mak te zitten die er niet gemakkelijk meer uit gaat....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1