[VISTA] Traag start menu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:01
Ik heb sinds vandaag Vista geinstalleerd, maar ik erger me kapot aan het feit dat het start menu zo vreselijk traag is...
Als ik bij 'all programs' een folder aanklik, duurt het een paar seconden voordat deze opent. Ik krijg dan zo'n icoontje met een vergrootglas te zien en m'n cpu usage gaat naar 100%.

Ik vermoedt dat het iets met die indexing-service van Vista te maken heeft, maar aan de andere kant zouden die folders dan ná de 1e keer juist heel snel moeten openen...
Ik las ook al ergens anders dat het uitzetten van 'highlight new programs' zou helpen, maar dat staat bij mij al uit en het werkt nog niet snel :)

Iemand een goeie tip?

M'n systeemspecs:

AMD XP64 3000+
1,5 GB RAM
Geforce FX5600 (128 MB)
Vista Bussiness

Verwijderd

Wat je uit zou kunnen zetten om je startmenu te versnellen, is "open submenus when I pause on them with the mouse pointer".

• Gummbahla
Ook dat helpt niet. Het gaat hier ook echt om _seconden_, waarbij mn CPU usage extreem hoog is. Zelfs het terugzetten van de menu-open-delay van 400 ms naar 0 ms heeft geen effect...

• Gummbahla
Ik heb nu een manier uitgevonden om de menu's alsnog sneller geopend te krijgen, maar erg blij wordt ik er niet van:

1. Start -> Alle Programmas -> Folder aanklikken
2. Vorige weergave aanklikken
3. Alle Programmas aanklikken

Zodra je dus even terugklikt uit de programmalijst, is het probleem blijkbaar opgelost. Waarmee zou het dan te maken kunnen hebben?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
rechtermuisknop op startknop -> verkennen

Gaat dit wel snel? dan is het waarschijnlijk toch de indexing service. Kijk eens of het over een paar uur nietsdoen nog zo is? Je hebt niets toegevoegd aan de geindexeerde locaties?

Zijn al je drivers vista ready? kijk eens of er nieuwere vista drivers zijn voor je mobo (SATA chipset)

Human Bobby

• Gummbahla
rechtermuisknop op startknop -> verkennen
Werkt wel snel, maar lijkt me geen blijvende oplossing :P
dan is het waarschijnlijk toch de indexing service. Kijk eens of het over een paar uur nietsdoen nog zo is? Je hebt niets toegevoegd aan de geindexeerde locaties?
Heb niks toegevoegd aan indexing-locaties, maar ook als ik het startmenu _uit_ de indexing-locaties haal, wordt het er niet sneller op.
Ook n paar uur wachten levert helaas niks op.
Zijn al je drivers vista ready? kijk eens of er nieuwere vista drivers zijn voor je mobo (SATA chipset)
Voor mijn mobo (MSI K8N Neo Platinum) zijn helaas geen vista-ready drivers beschikbaar, verder wel alles zo up-to-date mogelijk.

De enige 'oplossing' die ik nu heb, is na het aanklikken van een folder in start-menu weer even op 'vorige weergave' en vervolgens weer op 'alle programmas' te klikken.
Dan is de folder plotseling gewoon geopend... :/

Maargoed, nog steeds geen blijvende oplossing gevonden. Nog iemand ideeën?

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem op mijn laptop met 2 gig geheugen en 2 cores, maar heb gelukkig ook een oplossing gevonden :)

Rechtermuisknop op starten -> eigenschappen, onder de tab 'Menu Start' op aanpassen klikken en dan het vinkje uitzetten bij de regel 'Nieuw geinstalleerde programma's markeren' (deze staat bijna onderaan).

Als het goed is werkt je startmenu weer lekker snel zoals je gewend was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:44:
Ik heb het zelfde probleem op mijn laptop met 2 gig geheugen en 2 cores, maar heb gelukkig ook een oplossing gevonden :)

Rechtermuisknop op starten -> eigenschappen, onder de tab 'Menu Start' op aanpassen klikken en dan het vinkje uitzetten bij de regel 'Nieuw geinstalleerde programma's markeren' (deze staat bijna onderaan).

Als het goed is werkt je startmenu weer lekker snel zoals je gewend was.
Hey bedankt, dit zocht ik! Lijkt me toch een flinke bug als dat alleen maar met het markeren te maken heeft. Wellicht binnenkort een update voor dit probleem...

Verwijderd

Ik denk dat Vista traag is vanwege lullige kinderziektes, dezelfde als XP maar dan beter weggestopt en minder makkelijk te healen. Denk bijvoorbeeld aan een enorm grote icon-cache als je trage harde schijven hebt. Normaal gesproken rekende XP op een iconcache van 500 stuks, maar vista heeft veel meer vormgeving in huis die ook nog eens geindexeerd wordt. Op een gegeven moment houdt het indexeren toch echt op. Dat lijkt het moment dat Vista pas echt traag wordt.

Windows fotogallery heeft er in mijn geval een halve dag over gedaan om 31.000 foto's/afbeeldingen te indexeren. Nu ging het echt om een allegaartje van diverse uiteenlopende foto's en ook een tigtal bestanden van gemiddeld 70mb, met een duizendtal van 0.50mb erbij gerekend. Daar lijkt de machine (met het totaalverhaal aan grafische bestanden) toch écht moeite mee te hebben en doorheen te bijten. Heeft ie ze eenmaal uitgelezen dan zit ik nog met een trage machine te kijken. Het weergeven gaat allemaal wel wàt sneller met bijv. windows media gallery, maar Irfanview heeft dan weer die bekende oude snelheid die ik van XP ken.

Je zou zeggen het is de interface met toeters en bellen, en mijn vermoeden gaat dan ook uit naar het optimaal in kaart zetten van de grafische (multimedia) interface versus wat je aan snelheid (FrontSideBus) en cache (op je hdd) in huis hebt op je machine.

Enige tips iemand, want windows Vista à la Windows 2000 wil ook niet echt hard lopen.
Pagina: 1