Kan Emule de pc spontaan rebooten?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Een jaar lang op nieuwe moederbord heeft mijn computer zonder gekke dingen 11 maanden lang stabiel gedraaid. Dat is op Windows 2000.

Plotseling begint de computer van tijd tot tijd rebooten. Dat is om aantal dagen, maar soms ook na paar uurtjes. Na wat hardware onderzoek, 3 verschillende voedingen en zo besluit ik maar es bepaalde programma's niet te gebruiken. Al snel blijkt dat computer zonder Emule al dagenlang probleemloos blijft draaien zonder reboot. Het is dus duidelijk dat Emule (dus laatste versie) reboots schijnt te veroorzaken. Maar waarom?

Wie kan er meer over vreemde reboots met Emule in gebruik vertellen?
Ik heb op dezelfde Windows ook tegelijk uTorrent en BitComet draaien. Deze programma's zijn actief, maar veroorzaken geen reboot.

Je mag het zeggen over de Emule probleem en verband met de reboots. Is dat ergens bevestigd of nog nooit voorgekomen?

Andere programma's die ook draaien:
- NetLimiter
- DuMeter
- Atguard firewall
verder nvidia, quicktime meer staat er niet te melden in balk onderaan.
Uiteraard ook wel wat mIRC, IE en Firefox vensters.

Hardware:
- meuk hd's
- P5P-800 SE mobo
- Celly D 2,53 GHz
- 512 MB Ram
- MX4000 videokaart
- 2x netwerk, realtek en 3com

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 06-03-2007 18:17 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 11:45

FlyEragon

Alien Monkeys

Je moet uitzetten dat de pc niet zomaar restart bij een bsod, dat gebeurt nu wel geloof ik. Dan kan je met de gegeven foutmelding zoeken waar het aan ligt, misschien je netwerkkaart bv.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Erkandude schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:15:
Je moet uitzetten dat de pc niet zomaar restart bij een bsod, dat gebeurt nu wel geloof ik. Dan kan je met de gegeven foutmelding zoeken waar het aan ligt, misschien je netwerkkaart bv.
Sterker nog, er is geen blauwe scherm te lezen. Ik zie niet eens BSOD, het floept zomaar.
Maar ik zal vinkje uitzetten voor zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 06-03-2007 18:20 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Kennelijk heeft niemand bijzonders te vermelden over reboot probleem met Emule (op W2K systeem).

Goed, ik zal kijken of er iets gebeurt als ik Emule even schoon installeer en hou ik de gedrag in de gaten wanneer er een reboot optreedt. Ook pak ik oudere versie en test die.
Mijn pc loopt al dagenlang stabiel zonder Emule dan ervoor. Dat zegt genoeg. :)

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik gebruik ook al een behoorlijk lange tijd emule en heb nergens last van (op 3 verschillende pc's). Daarnaast ken ik nog een aantal mensen die dit hebben en ook geen problemen. In principe zal emule dat niet uitzichzelf doen. Misschien dat er een software matige fout zit. Probeer idd gewoon een clean installatie. Gooi alles weg en begin helemaal opnieuw. Probeer anders dmv verschillende tools (sis sandra) of je wat vreemds kan vinden. Verder hitmanpro een x draaien. Je weet maar nooit of het toch iets van een virus oid kan zijn.
conclusie: emule zal niet uit zichzelf de pc booten mits er ergens een fout is opgetreden in de software.

ps check ook ff het register en je services die op de achtergrond draaien of daar niets vreemds bij zit.

Als je het na al deze zaken nog hebt dan zou ik het ook niet weten :) --> alternatief zoeken voor emule of misschien een mod proberen (Morph nog wat schijnt goed te zijn)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Check voor de zekerheid even of de condensatoren van je moederbord nog wel ok zijn. Het wil nog wel eens voorkomen dat bij een slechte serie condensatoren deze na enige tijd bol gaan staan en gaan lekken doordat corrosie optreedt.

Een moederbord met beschadigde condensatoren gaat langzaamaan steeds meer problemen vertonen en uiteindelijk helemaal niets meer doen. (weet dit uit ervaring met een abit kt7a-raid mobo. (dit werd overigens door abit prima opgelost via rma)

Verwijderd

Ik heb dezelfde ervaringen.

Ik gebruik Emule al een aantal jaren. Sinds versie 0.47c is het al een paar keer voorgekomen dat de pc spontaan reboot. Dit kan na een paar minuten of na een paar uur gebeuren. Een ander probleem is dat de pc soms niet meer uitschakeld en blijft hangen bij het blauwe "Windows wordt afgesloten" scherm. Dan moet ik de computer handmatig uitzetten.

Deze problemen doen zich alleen voor als ik het programma Emule heb gebruikt. Mijn computer is 1.5 jaar oud en deze problemen heb ik al een tijdje dus de oorzaak zal waarschijnlijk niet bij lekkende condensatoren liggen, zoals eerder werd genoemd.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hebben dat soort programma's niet vaak een 'automatisch afsluiten' optie als een download klaar is? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Je kunt ook eens kijken of eMule het interne geheugen niet laat overstromen. Dat kan soms ook tot een automatische reboot leiden. Mocht het probleem in het overstromen van geheugen zitten, dan moet je eens kijken of je het wisselbestand kunt vergroten.

Verwijderd

ik heb 1 GB intern geheugen, Emule gebruikt niet meer dan 100 mb.
Als ik de pc normaal gebruik, is het totale werkgeheugen tussen de 250/400 mb.
Er zou dus meer dan genoeg moeten zijn.

Zou het ook aan de Bios of chipset drivers kunnen liggen? Ik gebruik dan wel de meest recente versies maar het is vreemd dat maar weinig mensen hier last van hebben.

Mijn moederbord is: Asus A8N-E

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 16:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

toch niet the nvidia firewall geinstaleerd, die is berucht.

Affijn, zoek het vooral in firewall achtige software zou ik zeggen.
Gonadan schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:37:
Hebben dat soort programma's niet vaak een 'automatisch afsluiten' optie als een download klaar is? :)
Nee.... juist niet. dan zou de laatste persoon die downloade hem niet compleet kunnen krijgen omdat iedereen zijn pc uit had gezet.

Enne, als het aan een firewall ligt: de grote hoeveelheid udp verkeer maakt hem vast gevoeliger voor reboots:
-Disbale KAD in emule.
-in extented options -> verminder half open connection en connectios/5 seconds beide naar 9

[ Voor 76% gewijzigd door leuk_he op 16-03-2007 23:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Op Windows 98 wilde het wel eens voorkomen omdat die niet met de hoeveelheid netwerkverbindingen overweg kon die een programma als eMule opent. Probeer anders NetLimiter uit te zetten? Ik heb begrepen dat dat nog wel eens voor torrentclients problemen kan veroorzaken, ik weet niet in hoeverre eMule er last van heeft.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb automatisch booten van bsod's nu uitgezet en krijg nu twee soorten storingen, allemaal gebaseerd op tcpip.sys.

Eerste BSOD:
code:
1
2
3
4
STOP: 0x0000001E (0xC0000005,0xBE99C28A,0x00000000,0x01000006)
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANLED

Address BE99C28A base at BE987000, DateStamp 444e2669 - tcpip.sys

Tweede BSOD:
code:
1
2
3
4
STOP: 0x000000D1 (0x01000000,0x00000002,0x00000000,0xBE98DE71)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Address BE98DE71 base at BE987000, DateStamp 444e2669 - tcpip.sys

Zal ik netwerk drivers maar bijwerken voor Intel PRO/1000 MT (interne netwerk op mobo) en Realtek RTL8139(a) (internet/adsl netwerkkaart). Het heeft in vroegere tijden wel uitstekend gedraaid en heb zelfs regelmatig >1000 verbindingen open staan tijdens veel torrent verkeer.

Nu krijg ik in korte tijd BSODs rond tcpip.sys.
Emule draait al geruime tijd niet meer laatste tijd voor stabiliteitcheck. Alleen utorrent en bitcomet draaien.

Hoe zal ik het maar aanpakken, beste GoT mensen?
Geheugentest nog niet gedaan, maar alle CRCs in torrents zijn 100% ok. (slecht geheugen = altijd foutieve CRCs calculaties bij goede bestanden)

Alvast dank.

EDIT: Voor zekerheid laatste Realtek drivers gedownload en ingestalleerd. Want de meeste problemen wijzen naar oudere drivers en wordt er vaak aangeraden de drivers te vernieuwen / updaten. Dat heb ik dus gedaan en zal in komende dagen kijken of het beter gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 17-03-2007 12:47 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Helaas, 's nachts gaat het weer mis met BSOD

code:
1
2
3
4
STOP: 0x000000D1 (0x01000000,0x00000002,0x00000000,0xBE978E71)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Address BE978E71 base at BE972000, DateStamp 444e2669 - tcpip.sys

Iets andere adres, maar zelfde datestamp.
Wie kan me beetje op pad helpen?

Ik ga in tussentijd ff mijn w2k sp4 updaten via windowsupdate.

INFO #1:
Even korte check op tcpip.sys
Na scan in Windows merk ik dat er meerdere tcpip.sys bestanden zijn:
code:
1
2
3
4
5
\WINNT\$NtUpdateRollupPackUninstall$\tcpip.sys 332.144 19-06-2003
\WINNT\ServicePackFiles\i386\tcpip.sys 332.144 19-06-2003
\WINNT\$NtUninstallKB917953$\tcpip.sys 320.176 12-05-2005
\WINNT\system32\dllcache\tcpip.sys 320.336 25-04-2006
\WINNT\system32\drivers\tcpip.sys 320.336 25-04-2006

Meerdere bestanden, en lijkt erop dat de laatste 25-04-2006 wordt gebruikt.

Geheugencheck zal binnenkort volgen. (heb 2 reepjes in computer)

[ Voor 43% gewijzigd door MrDummy op 18-03-2007 12:22 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 16:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nogmaals:

ik zou het zoeken ineen conflict tussen:
- NetLimiter
- DuMeter
- Atguard firewall
Of zelfs software firewall spul dat je niet noemt (antivirus met anti-worm/spyware/google desktop).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Conflict zou beetje gek lopen. DuMeter + AtGuard levert zeker weten nooit problemen op. In de begintijd heb ik ook NetLimiter op zitten en dat gaat maandenlang foutloos door.

Nu ik zie dat bijwerken drivers niet heeft geholpen, heb ik besloten de netwerkkaart te vervangen.
BSODs ontstaan ook wel eens door defective hardware, niet alleen geheugen, maar ook door insteekkaarten.
Mijn netwerkkaart heeft zo'n 3-4 jaar lang 24/7 zitten te downloaden. Het is nog wel Realtek. Vroeger heb ik meegemaakt dat netwerkkaart wel kan "overlijden" na lang gebruik. Het functioneert dan niet meer zo fris.

Daarom heb ik nu nieuwe Realtek erin geplaatst. Ik wacht nu af hoe het gaat.

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 09:23

CNS

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik zit al aan servicepack 4, en net laatste updates van MS erop gezet.
Ik zie nu dat nieuwe netwerkkaart niet heeft geholpen, dus ben ik nu geheugen aan het onderzoeken.
Mijn mobo is dual-channel, en heeft 2 reepjes.
De ene reep haal ik eruit zodat ik kan zien welke reep mogelijk schuldig is.
Reep #1: al vrij snel na 1-2 uurtje draaien ontstaat bsod. Dat is sneller dan verwacht.
Dat wordt meteen omgewisseld met 2e reepje in dezelfde geheugenbank. Reep #2 toont al meer stabieler beeld, bsod komt niet zo gauw tevoorschijn. Laat de zaak nu even draaien op reep #2.

Morgen of overmorgen kan ik meer over vertellen.
De speciale hotfix voor de probleem heeft weinig zin als geheugenreepje inderdaad brak is.

Update:
Met beide geheugenreepjes krijg ik nog steeds bsod.
Volgens Microsoft zou het aan DHCP release probleem liggen waardoor er een storing optreedt in tcpip gedeelte. Dat lijkt wel op, want de storingen zitten bijna op bekende tijden: meestal 's nachts rond 1-2 uur, 5 uur, 8 uur. Bij mijn provider is dhcp release ritme op ongeveer 3 uur.
Het gebeurt dus af en toe zomaar, ook als het rustig is op de inet.

Om te controleren dat het inderdaad dhcp probleem is, zal ik bij provider tijdelijk om vaste ip instelling moeten vragen en op stabiliteit controleren.

Kent XP ook dhcp probleem ook, of is dat allang gefixed?
De hotfix is echter niet normaal te downloaden. Het is speciaal uitgereikt nadat ik met MS support heb gesproken. Kan ik niet gewoon ergens downloaden? Heb geen trek in zielige supportverhaaltjes van MS. :X

[ Voor 37% gewijzigd door MrDummy op 23-03-2007 08:02 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Vast ip helpt niet. Geheugen hebben nog steeds zelfde effect. Andere netwerkkaart schiet ook niet veel op. De tcpip.sys bsod is te zien van tijd tot tijd. Opmerkelijk dat bij 512 MB geheugen de bsod minder snel tevoorschijn komt dan bij 256 MB geheugen, die flipt al na enkele uren. Dat wijst dus op software conflict, met invloed van geheugen gebruik.

De enige laatste programma dat ik heb laten vervangen en ingestalleerd is zelfs Netlimiter. Van versie 1 (die wel goed werkt) naar versie 2. Ik besluit dat versie 2 dus te verwijderen.
Het lijkt nu meer op dat het stukken beter loopt, nog geen bsod na 1 dag draaien.
Ik laat je weten als er paar dagen verstreken zijn. :)

Je mag ook meer vertellen over NetLimiter 2 (nieuwere dus) probleem samen met DU Meter (oudere uit 2002 maar loopt prima) op W2k systeem. Of zorgt oude DUMeter voor conflicten?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:14

L0g0ff

omg

Zoals leuk_he al eerder zij zou ik meteen deze 3 software pakketten uitgeschakeld/verwijderd hebben:
- NetLimiter
- DuMeter
- Atguard firewall
Er is een conflict met je tcpip dus het zul je het in de hoek moeten zoeken. Het controleren van je geheugen is mooi meegenomen, maar niets lijkt erop dat de oorzaak in je geheugen zit.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
emule niet full screen draaien kan ook helpen

Tweak!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
cruger schreef op zondag 25 maart 2007 @ 00:43:
emule niet full screen draaien kan ook helpen
Waar heb je het over? Ik heb eerst gedachte dat Emule oorzaak is, maar na verder uitzoeken blijkt dat emule niet enige is. Want zonder emule krijg ik ook reboot / bsod. Dus het maakt geen ruk uit of emule in window of fullscreen is.

De oorzaak is conflict van meerdere netwerk-meting tools.
Pagina: 1